Waarom 3 strut kites ?

Door: eddyc Reacties: 30 Hits: 5359
pietepiet 07 August / 2011 / 07:13
Ik vaar nu 2 jaar de wainmannetjes,7,9 en 12. Allen met 3 struts naar volle tevredenheid. Geen geklapper vervormingen etc etc, wel lichter dan menig andere kite,tenminste dat is wat opgooiers mij melden

eddyc 07 August / 2011 / 07:25
PietePiet - een Waiman 9m heeft wel een even dikke front tube zoals een 16m uit 2003.
Geen last van minder scherp aan de wind gaan ?
eddyc

Morres 07 August / 2011 / 10:37
ja, volgens mij wel, en minder low-end, toch..?

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

riesie 07 August / 2011 / 19:19
Hier een liquid force envy 10 meter, loopt perfect aan de wind en een hele goede lowend, ook 3 struts.

FeRNandeZ 07 August / 2011 / 21:09
dr511 is juist,

Je kunt zelf kites maken met 0 struts alleen moet je dan wel de trailing edge onder spanning zetten, de kite heeft dus een andere invalhoek met de wind nodig waardoor het doek toch strak blijft staan, iets dieper in het windvenster, meer pull, minder goed hoogtelopen. Designers zoeken dus het randje op met name de tips moeten niet gaan klapperen. Minder struts is minder gewicht is beter, maar gaat iets ten koste van efficiency.

De leading edge is alleen om de kite open te houden, de struts hebben geen invloed kunnen inprincipe zo dun mogelijk. Je zou ook carbon latjes of zo kunnen nemen. De bridles zijn wel van invloed op LE kites met briddles kunnen dunnere LE hebben. Echter te dunne le en de kite zal niet meer te waterstarten zijn en gaan wokkelen.
Ook zal een ultra efficiente kite waarschijnlijk niet lekker varen, in het water hebben we veel weerstand en om weg te komen heb je wat pull nodig. Een hele efficiente kite gaat trekken hoe harder je vaart als je stilstaat kom je niet weg.

De kite designers zijn volop aan het experimenteren opzoek naar beste compromis wie weet waar het naartoe gaat.
kantje board !

mig27 08 August / 2011 / 08:12
1, 3,4,5,6,7,8 en 10 struts. Die heb ik allemaal al voorbij zien komen.
Het complete ontwerp van de kite is wat telt: Minder struts scheelt wel op de productiekosten, en qua ontwerpkosten maakt het niet veel uit. Dat iets moeilijker of minder moeilijk te ontwerpen is doet er niet toe, tenzij het de ontwikkeltijd zou beinvloedern. En die is op drie merken na altijd minder dan 1 seizoen ;)

Heb zelf een deltakite met 3 struts. Merk ook dat als de TE spanning lager is (door bijvoorbeeld niet de meest achterste pigtails te gebruiken) ze sneller klapperen. Ook het gebruik van zeillattten komt weer terug om de afwezige struts enigzins te compenseren.

Ook is de LE niet dikker als het 2010 model met 5 struts.

Een gulden regel bestaat niet. Het gaat om het complete ontwerp.
Nog steeds lid van het NKV