Struts afsluiten

Door: larsdemo Reacties: 50 Hits: 4070
DM2008 21 September / 2011 / 21:16
Kites die geen onepump hebben, klappen toch ook niet meteen als ze op het water knallen? Zou ze dus gewoon dicht doen.

Naish octopus kun je toch geeneens dichtdoen, of wel?

Kamo 21 September / 2011 / 22:31
Samenvatting:

Dichtdoen als je liever jezelf redt
Openlaten als je liever je kite redt.
Shop | Gear | Kiterepair >> WWW.VERSUSSHOP.NL / TEN-KITEBOARDING.COM

Magic_Ed 22 September / 2011 / 06:43
En dat betwist ik dus. Je redt je kite niet door de slangetjes open te laten.

Het is net als de sneller sturen discussie met kortere lijnen: vertel me het natuurkundige principe waardoor dit waar zou kunnen zijn... want tot nu toe heb ik geen valide argument gelezen.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

dr511 22 September / 2011 / 07:11
je kunt beter regelmatig de naden van je struts controleren want als die in de lengte van de strut zijn genaaid dan gaan ze knappen na verloop van tijd. Controleer je overige struts maar eens dan zul je zien dat die naden ook op knappen staan. Heeft niks met clipjes of afsluiten te maken maar met de constructie van je kite.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

larsdemo 22 September / 2011 / 18:28
Hij is over de breedte gescheurd op 3/4 aan einde strut, rest van struts van die bandit 4 zien er nog top uit
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

dr511 22 September / 2011 / 18:47
daar zit idd ook een naadje bij de bandit 4
wel gek wat je zou denken dat zo'n naad de kracht moet kunnen hebben zeker omdat de druk daar normaal niet zo hoog is.
Je zou dan eerder verwachten dat het uiteinde los zou komen van de strut
Eigenlijk dus een garantie geval. Ik zou er even foto's van maken en voor garantie opsturen. Ik heb het ook een keer bij een kite gehad en daar kreeg ik gewoon een nieuwe voor. Want daar mag een kite niet kapot gaan.
Ziki Ondergoed, schultenbrau

larsdemo 23 September / 2011 / 10:54
ik heb geen bon :)
All We Do Is Kiteboarding

larsdemo had een 4 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2012)

ArtEZZZ 23 September / 2011 / 11:14
Bedankt Berend voor je mailtje!

Voor alle mensen die net als ik nog niet de handleiding hebben gelezen ;)

Bij de Gaastra Jekyl van 2009 zit er inderdaad ook strutafsluiters op. Vanaf de leading edge gaat er een slangetje naar elke strut toe. In het midden van elk slangetje zit een kousje met daarin een knijper. Als je dit kousje eraf haalt zie je gelijk hoe de knijper werkt. Bij het inknijpen sluit de knijper het slanget af en dus ook je strut. Wanneer je de buitenkanten van de knijper van elkaar afduwt/trekt, dan schiet ie weer open en is het slanget ook weer open.

ArtEZZZ had een 3 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 18 - 29 knots op zijn North Evo (2010)

isomis 23 September / 2011 / 11:27
ik sluit de struts altijd af tijdens het omdraaien van de kite. Alleen degene die in handbereik zijn :
zucht...

Kamo 23 September / 2011 / 12:53
Quote: Magic_Ed - 22 september, 2011 (08:43)
En dat betwist ik dus. Je redt je kite niet door de slangetjes open te laten.Het is net als de sneller sturen discussie met kortere lijnen: vertel me het natuurkundige principe waardoor dit waar zou kunnen zijn... want tot nu toe heb ik geen valide argument gelezen.
Ik ben het ook met je eens... vat enkel het topic tot nu toe samen.

rubenkiter 23 September / 2011 / 13:23
hahaha lars kan ook echt jou alleen weer overkomen,

dunkel 23 September / 2011 / 14:24
ik had ze laatst dichtgedaan en toen ik ging stoppen waren ze weer open gesprongen (had 1 crash op water, niet een heel harde), harder dichtknijpen?

dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)

Baaltje 23 September / 2011 / 16:51
Quote: dom - 22 september, 2011 (01:59)
@Nature, Lekker slim om je cursisten te adviseren om de klemmetjes open te laten Je cursisten snappen de gevolgen niet van een lekke kite op 300 meter uit de kust en maken al helemaal geen onderscheid tussen de lesjes die ze hebben gekregen op muiderberg waar je lekker terug kan wandelen en de Noordzee. Ik ben benieuwd hoe jij het scenario uit legt waar bij je kite lek gaat en je midden op zee zit?Op zich is het openlaten van de klemmetjes wel het minst risicovol voor ontploffing, alhoewel misschien het middelste strut verhaal van Lars wel op kan gaan.

Waarom denkt iedereen die maar een beetje kan kiten dat iedereen die wil leren kiten een demente levensmoeie randebiel is?! Denk je soms dat deze mensen het verschil tussen zoet en zout niet proeven? of dat ze zich niet realiseren dat als je niet kunt staan je dus moet zwemmen?
euhhh

Baaltje 23 September / 2011 / 16:53
Quote: dunkel - 24 september, 2011 (02:24)
ik had ze laatst dichtgedaan en toen ik ging stoppen waren ze weer open gesprongen (had 1 crash op water, niet een heel harde), harder dichtknijpen?

Ok ik neem terug wat ik net heb gepost...

Mediator 23 September / 2011 / 17:52
octopus system je mag haten zoveel je wil theeft ook veel voordelen
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

havoc 24 September / 2011 / 08:56
@ magic_ed, Er zullen situaties zijn dat het ontsnappen van een klein beetje overdruk vanaf de LE naar de struts het verschil kan maken of dat deze knapt. Ook lucht kan zich in een paar ms verplaatsen, dus gewoon uitsluiten is ook niet een stevig argument. Ik ben het er wel mee eens dat het niet de oplossing is.
Ook ben ik het met je eens dat korte lijnen niet een kite sneller maakt, alleen de radius is kleiner maargoed dat is weer voor een ander topic.

Tijdens het kiten hoor ik vaak een kite als een malle crashen welke dan vaak nog heel blijven ook!? Als we die hier eens op rijtje zouden kunnen zetten met de setup erbij dan weten we gelijk wat werkt en wat niet. (even het safety aspect buiten beschouwing)

Kamo 24 September / 2011 / 08:57
Quote: Baaltje - 23 september, 2011 (18:51)
Quote: dom - 22 september, 2011 (01:59)@Nature, Lekker slim om je cursisten te adviseren om de klemmetjes open te laten Je cursisten snappen de gevolgen niet van een lekke kite op 300 meter uit de kust en maken al helemaal geen onderscheid tussen de lesjes die ze hebben gekregen op muiderberg waar je lekker terug kan wandelen en de Noordzee. Ik ben benieuwd hoe jij het scenario uit legt waar bij je kite lek gaat en je midden op zee zit?Op zich is het openlaten van de klemmetjes wel het minst risicovol voor ontploffing, alhoewel misschien het middelste strut verhaal van Lars wel op kan gaan.Waarom denkt iedereen die maar een beetje kan kiten dat iedereen die wil leren kiten een demente levensmoeie randebiel is?! Denk je soms dat deze mensen het verschil tussen zoet en zout niet proeven? of dat ze zich niet realiseren dat als je niet kunt staan je dus moet zwemmen? euhhh

Omdat het helaas zo is.
Mensen zijn geen randdebiel... simpelweg onwetend....daarom nemen ze les, en behoor je ze niet alleen te vertellen WAT ze moeten doen, maar bovenal: WAAROM!

RDK87 25 September / 2011 / 22:54
Quote: Magic_Ed - 22 september, 2011 (08:43)
Het is net als de sneller sturen discussie met kortere lijnen: vertel me het natuurkundige principe waardoor dit waar zou kunnen zijn... want tot nu toe heb ik geen valide argument gelezen.

iets met rek in lijnen. Hoe korter je lijnen hoe sneller je stuurbewegingen doorgegegen worden aan je kite omdat er minder energie verloren gaat in de rek van je lijnen. Minder 'speling' zegmaar.

Magic_Ed 26 September / 2011 / 07:46
Die discussie is al ergens anders gevoerd, maar vooruit: als jij door het verschil in rek bij voorgerekte lijnen op een lijnlengte verschil van 3 m. voelt, vind ik je een bijzonder gevoelig mens.
w w w . v e r s u s s h o p . n l

dom 26 September / 2011 / 08:14
@Baaltje: Ik denk dat ik met ruim 5 jaar leservaring en honderden wellicht duizenden cursisten te hebben gezien wel mag concluderen dat het inderdaad zo is.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel en er zullen ook altijd verstandige zelfdenkende cursisten rondlopen. Echter zegt het mij al voldoende als er mensen in dit topic vragen HOE je je struts af kan sluiten. Hoezo nadenkende mensen?
Als instructeur heb je de verantwoordelijkheid om juist de meest voor de hand liggende dingen er extra in te rammen aangezien juist dit de dingen zijn die vaak vergeten worden. (Denk aan o.a. lijnen tegen de wind uitrollen, gevaarlijk maar 80 procent van kitend Nederland doet het).
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

ArtEZZZ 26 September / 2011 / 09:53
Dus we kunnen concluderen dat de meeste cursisten demente levensmoede randdebielen zijn, op een enkeling na dan?! Natuurlijk zullen cursisten en beginners niet direct nadenken bij de gevolgen die kunnen ontstaan als je een strut wel of niet afsluit. Veel cursisten denken waarschijnlijk wat is ook alweer een strut? En gaan dan misschien op zoek op internet lezen de gebruiksaanwijzing of vragen het op een forum als hanglos. En op die manier worden ze steeds een beetje wijzer. Het is denk ik aan de instructeurs om zo goed uitleg te geven over een kite. Maar vaar je tijdens het lessen met een kite die niet uit onepump systeem bestaat dan is de kans groot dat je het niet over strut afsluitingen hebt. En zo zullen er veel meer dingen zijn die een beginner gemakkelijk over het hoofd kan zien en die voor een gevorderde kiter niet meer dan logisch is, laat staan voor een instructeur. Je kan mij en al die andere mensen als niet nadenkend bestempelen maar iemand die dat doet denkt zelf ook niet erg goed na.

ArtEZZZ had een 3 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 18 - 29 knots op zijn North Evo (2010)

dom 26 September / 2011 / 15:21
@ArtEZZZ, het was niet bedoeld als belediging richting beginners hoor:)

Waar het om gaat is zoals je zelf al aangeeft cursisten niet direct nadenken bij de gevolgen van het wel en/of niet sluiten van de struts. (en zo zijn er inderdaad nog tientallen andere dingen te verzinnen).
Als instructeur heb je daarom de verantwoordelijkheid om deze dingen zo veel mogelijk te proberen te ondervangen (ook wanneer je een kite zonder one-pump gebruikt tijdens het lessen) door scenarios te schetsen. Point made:)
Maar goed dat doet Nature ook ligt hij later toe en ik had eigenlijk ook niet anders van hem verwacht:)
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

idefixe 26 September / 2011 / 16:50
gaan we even terug naar de orginele tekst in de start van dit topic:

Mn kite werd opgegooid en tijdens het over me heen sturen van die kite trok ik ff mn bar aan om naar mn board te vliegen.
Tijdens deze vlucht schoot mn chickenloop uit mn trapese en mn bar uit 1 hand waardoor die ging loopen.
Dus ik pakte snel mn chickenloop maar de kite was net van 12 naar 3 opweg dus die kwam hard op het strand.

Dan hebben we het al helemaal niet meer over een "beginnersactie" . Vlieger knalt kneitershard op het strand en dan heb ik toch echt wel het idee dat als het zaakje naar de struts open staat / er knalt een strut , dit in geval van "afgesloten struts" goed had kunnen leiden tot een gescheurde L.E. in plaats van ( nu) een gescheurde strut. De zwakste schakel knalt als eerste.
Om nu de boel meteen maar te gaan vertalen naar cursisten / een les situatie: je bent wel een behoorlijke mafkees als je cursisten leert om "ff aan je bar te trekken en naar je board te vliegen"

Voor de beginners: als je vlieger een one pump systeem heeft met afsluitbare struts ( er zitten dan klemmetjes op de slangetjes die je struts met de LE verbinden) dan doe je er verstandig aan om die dingen na het oppompen dicht te drukken. Gaat er onderweg op het water ergens wat kapot / lek , dan loopt niet meteen je hele vlieger leeg / blijft de boel in geval van een lekke strut gewoon vliegen en heb je in geval van een kapotte LE nog een aantal struts gevuld met lucht die je wat extra drijfvermogen geven.

Ga je flink stunten / ben je bang dat de boel bij een harde crash knalt ( en laat je de verbidngen dus open) dan ga je niet verder uit de kant dan de afstand die je nog makkelijk terug kunt zwemmen. Of je zit in ondiep water en dan maakt het geen drol uit.
Kan iemand ff de wind aanzetten ?

Slingshot , Gibbon

Djee 26 September / 2011 / 17:17
Tijd voor vakantie!
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Lars_023 26 September / 2011 / 18:20
Quote: Djee - 26 september, 2011 (18:17)
Tijd voor vakantie!
Nog 3 dagen werken

Lars_023 had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 27 - 33 knots op zijn Ozone Enduro (2016)