Lekkende ventieltjes Best Nemesis

Door: AlphaRussell Reacties: 17 Hits: 2680
AlphaRussell 01 December / 2011 / 14:00
Hallo kiters!
Sinds ongeveer 3 maanden lekken de ventieltjes van mijn Best Nemesis 2008 9 meter steeds Niets schijnt te helpen, in warm water houden, zand eruit blazen zelfs teflon tape om de ventieltjes lijkt niks te doen. Het is wel echt duidelijk merkbaar dat het uit de ventieltjes zelf komt, en niet tussen de aansluiting met de bladder. Ik word er helemaal gek van! Om het uur moet ik van het water om te pompen en dan kan ik hem bijna indrukken tot de grond D: Ik ben zowat langer aan het pompen dan aan het kiten!
Ik heb de kite rond juli 2e hands gekocht in nieuwstaat en heb er helemaal niet vaak mee gevaren, hoogstens 20 keer ofzo.
Heeft een van jullie ervaring met lekkende ventieltjes en wat tips&tricks?
Thanks alvast!

henrik 01 December / 2011 / 14:30
neem de bladder uit je kite .
ventiel in warm/heet water dompelen , dit doet de lijm smelten .
ventiel er af trekken
bladder proper maken
nieuw ventiel van u-stick er op

henrik had een 3 sterren sessie in Cadzand Bad met maar liefst 20 - 25 knots op zijn North Vegas (2008)

tim0404 01 December / 2011 / 18:10
ik weet niet of jij en/of de vorige gebruiker van de kite het heefd gedaan, maar je moet altijd je ventieltjes open laten als je de kite opruimt en meneemt.
als je dat niet doe dan word de inflate na een tijdje groter dan de dop die er in moet en dan gaat er dus lucht ontsnappen

tim0404 had een 0 sterren sessie in Schiermonnikoog met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Ozone C4 (2011)

AlphaRussell 01 December / 2011 / 19:10
@tim0404
yep, altijd gedaan! Dus dat kan het probleem niet zijn. De lucht ontsnapt steeds sneller, ik heb het gevoel dat het misschien wel een fabrieksfout is. Ik kan alleen niemand anders vinden met dit probleem bij de nemesis.

@ henrik
Zijn dat wel degelijke ventieltjes? Ik had er nog nooit van gehoord.

eddyc 01 December / 2011 / 19:11
Mijn Nemesis Hp 2008 7m middenstrut heeft soms ook last van lekkend wentiel. En soms ook helemaal niet. ik versta er ook niets van.
In ieder geval: alle stoppen eruit als je de kite wegbergt.
Ik heb de indruk dat het ventielbuisje na verloop van tijd terug krimpt want in Brazil had ik er geen last meer van , maar in Juni/July aan onze kust nog wel na heel veel gebruikt te zijn gewesst in winter/ lente (en soms vergeten de stop eruit te halen)
Steeds je dikke dop aflikken voordat je hem erin steekt lijkt me ook te helpen.
eddyc

dom 01 December / 2011 / 19:52
Even een reactie vanuit U-Stick dan maar:)

Het probleem wat je omschrijft is waarschijnlijk niet op te lossen met een nieuw U-Stick ventiel.
Onze ventielen zijn exact hetzelfde als de ventielen van Best maar zo te horen is je ventiel niet beschadigd maar is er iets vreemds aan de hand met de aansluiting van je EZ systeem. Zeer waarschijnlijk zal een nieuw ventiel hier niets aan af doen. (ongeacht de kwaliteit van onze producten:))

Normaal gezien helpt teflon tape al om die aansluiting weer goed te krijgen. Wellicht dat een kitereparateur nog ideeën kan opperen.

Als uiterste oplossing zou je een nieuw ventiel kunnen proberen maar zoals eerder gezegd vermoeden wij dat dit in dit geval het probleem niet zal oplossen.

Succes
U-Stick Europe

F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

AlphaRussell 01 December / 2011 / 19:54
Quote: eddyc - 1 december, 2011 (20:11)
Mijn Nemesis Hp 2008 7m middenstrut heeft soms ook last van lekkend wentiel. En soms ook helemaal niet. ik versta er ook niets van.In ieder geval: alle stoppen eruit als je de kite wegbergt.Ik heb de indruk dat het ventielbuisje na verloop van tijd terug krimpt want in Brazil had ik er geen last meer van , maar in Juni/July aan onze kust nog wel na heel veel gebruikt te zijn gewesst in winter/ lente (en soms vergeten de stop eruit te halen)Steeds je dikke dop aflikken voordat je hem erin steekt lijkt me ook te helpen.

Alle stoppen haal ik er elke keer uit, soms vergeet ik alleen om de inflate eruitte halen, maar als ik luister na het oppompen komt daar volgens mij nog de minste lucht uit. Zou het anders ook niet aan het temperatuursverchil tussen Brazilie en Nederland kunnen liggen?
Ik zat er ook al aan te denken om misschien een tierip om het "vrouwelijke" deel van het ventiel te doen, maar ik ben een beetje bang dat dat gaat snijden in het plastic.
Haha volgende keer maar even een flinke lebber uitproberen dan maar!

AlphaRussell 01 December / 2011 / 20:09
ThQuote: dom - 1 december, 2011 (20:52)
Even een reactie vanuit U-Stick dan maar:)Het probleem wat je omschrijft is waarschijnlijk niet op te lossen met een nieuw U-Stick ventiel.Onze ventielen zijn exact hetzelfde als de ventielen van Best maar zo te horen is je ventiel niet beschadigd maar is er iets vreemds aan de hand met de aansluiting van je EZ systeem. Zeer waarschijnlijk zal een nieuw ventiel hier niets aan af doen. (ongeacht de kwaliteit van onze producten:))Normaal gezien helpt teflon tape al om die aansluiting weer goed te krijgen. Wellicht dat een kitereparateur nog ideeën kan opperen.Als uiterste oplossing zou je een nieuw ventiel kunnen proberen maar zoals eerder gezegd vermoeden wij dat dit in dit geval het probleem niet zal oplossen.SuccesU-Stick Europe

Thanks! Des te meer ik me in het probleem verdiep, des te wanhopiger ik wordt :(
Zou ik dan teflon tape om het vrouwelijke of manelijke deel van het ventiel moeten doen? Soms werkt dat bolletje in het ventiel ook niet, bij het losmaken van de pomp spuit alle luct er meteen weer uit, maar meestal pakt ie hem wel. Het lijtk me echter niet dat dat ermee te maken heeft, angezien de lucht net zo hard bij de strutventielen ontsnapt.

flyingpapa 01 December / 2011 / 20:33
tyrap erom heen
Naish Torch 6m & 8m 2013 Naish Monarch 134/42 2015

flyingpapa had een 4 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 29 - 43 knots op zijn Naish Torch (2009)

martimor 01 December / 2011 / 20:43
inderdaad kan teflon tape helpen.
wat je ook kan doen is het dopje eraf halen, in heet water leggen, en dan weer een beetje ruimer maken met een pen van binnenuit.
kan je er weer een tijdje tegen aan en kost niets.

www.mutinykites.com

dom 02 December / 2011 / 08:46
Teflon tape om het mannelijke gedeelte wikkelen zodat de aansluiting zo strak mogelijk wordt. Het blijft een hoop geklungel en persoonlijk zou ik nooit een intern one-pump systeem willen gebruiken maar ik weet wel dat veel van mijn klanten (kitereparateurs) met teflon tape in de weer zijn. (met gemengde successen).

Okke 02 December / 2011 / 15:04
Harder pompen dan, jonge!
Morgen ijmuiden, Rick?

Okke had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Best Bularoo (2008)

AlphaRussell 03 December / 2011 / 18:00
Ik heb vandaag alles uit de kast getrokken om mijn kite opgepompt te houden. Gisteren alle ventieltjes opgewarmt in heet water en uitfgerekt met een pen, een flinke lebber op alle alle ventieltjes vlak voor het oppompen, al het zand uit de ventieltjes geblazen.
Na 10 minuten moest ik echter weer van het water en was mijn kite zo goed als leeg! Ik ga binnenkort maar de bladder eruit halen en oppompen om te kijken waar het lek nou zit.
Zijn er (voordat ik dit probeer) nog suggesties?
Hoe duur zou het ongeveer zijn om zoiets te laten fixen?? En ik neem aan dat Best niks voor me kan betekenen aangezien het een 2008 model is : (

ActiveSports 03 December / 2011 / 19:34
Ik wit je topic niet overnemen maar ik heb een probleem wat erop lijkt. We hebben een kite die langzaam leegloopt. in 3 uur is hij slapper. ik de bladder eruit gehaald en de condoom opgepompt en een kwartier aan het zoeken geweest ondergedompeld in het Veerse meer. maar ik kan het echt nergens vinden! misschien moet ik hem harder oppompen maar dat durf ik niet als hij niet in de kite zit. Ik heb het gevoel dat het op hetzelfde probleem is als waar jij last van hebt. Dat hij dus uit het tuitje zelf lekt. dat kon ik niet checken onder water omdat het dopje aan de kite zit. Iemand tips?

ActiveSports had een 3 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 20 - 25 knots op zijn SlingShot RPM (2010)

AlphaRussell 03 December / 2011 / 22:45
Quote: ActiveSports - 3 december, 2011 (20:34)
Ik wit je topic niet overnemen maar ik heb een probleem wat erop lijkt. We hebben een kite die langzaam leegloopt. in 3 uur is hij slapper. ik de bladder eruit gehaald en de condoom opgepompt en een kwartier aan het zoeken geweest ondergedompeld in het Veerse meer. maar ik kan het echt nergens vinden! misschien moet ik hem harder oppompen maar dat durf ik niet als hij niet in de kite zit. Ik heb het gevoel dat het op hetzelfde probleem is als waar jij last van hebt. Dat hij dus uit het tuitje zelf lekt. dat kon ik niet checken onder water omdat het dopje aan de kite zit. Iemand tips?

Misschien dat je dan de bladder weer in de kite kan doen, hem dan oppompen en dan kijken of hij ergens uit een ventieltje lekt als je de leading edge onder water dompelt. Bij mij zitten de ventieltjes volgens mij aan de bladder vast, ik heb de bladder er ook nog nooit uitgehaald (ik heb de kite nog niet zo lang). Hij loopt ook steeds sneller leeg, vandaag was hij na 10 minuten al enorm zachter geworden!
Ik zit ook nog steeds naar een Gouden tip te zoeken, niks blijkt te werken tot nu toe :(

Okke 06 December / 2011 / 18:50
heb je de vorige eigenaar, die claimde dat de kite helemaal nieuw was, al gebeld/gemaild?

Okke had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Best Bularoo (2008)

dom 07 December / 2011 / 07:13
@Alpharussel: Je zegt nu ineens dat je de bladder er nog nooit uitgehaald hebt? Dit is normaal gezien stap 1;) Als je de bladder er niet uithaalt kan je het lek niet vinden en de teflontape ook niet aanbrengen op de juiste plek. Dus bladder eruit, lek vinden (moet te doen zijn als je na 10 minuten al moet pompen, fixen en bladder erin. Normaal gesproken link ik niet door naar mijn eigen site maar het is handig om het volgende stappenplan te gebruiken als je je bladder uit je kite haalt:
http://www.u-stick.nl/cgi-bin/cl/index.pl?page=/nl/handleiding/leading edge/index.htm

@activesports: Jouw verhaal is me een beetje onduidelijk? Het ventieltje zit aan je kite? Ik denk dat je dan alleen het dopje bedoeld? Wat vast zit aan de kite??? (zelfs dit zie je nog maar zelden) Als het inderdaad alleen het dopje is (kan haast niet anders) dan kan je dit dopje altijd weer losmaken van je kite en los in je bladder duwen. Zo kan je ook je ventiel controleren op lekjes...

isomis 07 December / 2011 / 09:51
Quote: AlphaRussell - 3 december, 2011 (19:00)
Ik heb vandaag alles uit de kast getrokken om mijn kite opgepompt te houden. Gisteren alle ventieltjes opgewarmt in heet water en uitfgerekt met een pen, een flinke lebber op alle alle ventieltjes vlak voor het oppompen, al het zand uit de ventieltjes geblazen.Na 10 minuten moest ik echter weer van het water en was mijn kite zo goed als leeg! Ik ga binnenkort maar de bladder eruit halen en oppompen om te kijken waar het lek nou zit.Zijn er (voordat ik dit probeer) nog suggesties?Hoe duur zou het ongeveer zijn om zoiets te laten fixen?? En ik neem aan dat Best niks voor me kan betekenen aangezien het een 2008 model is : (
Via een dealer kan je altijd nieuwe bladders regelen. Echter ik zou eerst uitzoeken waar de lek exact zit.
zucht...