north x-ride versus f-one trax

Door: CvdV Reacties: 39 Hits: 7937
CvdV 05 December / 2011 / 15:16
Gisteren de x-ride 133 2011 getest en dat vaarde erg lekker.Minpunt waren de kleine voetbanden,met 3mm schoentjes mt 43 was het eigenlijk niet te doen. nu hoorde ik ook goede berichten over deF-one Trax en heb de 2012versies vandaag in de shop vergeleken.

de trax heeft iets meer rocker en lijkt iets stijver t.o.v. de Xride, de outline lijkt sterk op elkaar, de trax is dikker in het midden maar dunner bij de tips. Verder is de trax beduidend lichter.

Omdat de voetbanden van North te klein zijn ( weet niet hoe het is met de nieuwe 3d-versie)en de F-one Trax lichter heb ik een lichte voorkeur voor de trax.

Kan iemand mij uit ervaring vertellen hoe de F-one Trax vaart t.o.v. de North X-ride? ( 187cm en 88kg en ik vaar op zowel vlak binnenwater als zee,vooral freeride)
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

Morres 05 December / 2011 / 17:04
Als je zowel als vlak als op zee vaart, laat die x-ride dan maar zitten.

Als je mn eerlijke mening wil, zie het dan ff los van mn gaastra banden:

Neem de Trax of de Gaastra Vane.
Beide super op de chop (echte chopvreters) en beide goed als freestyle/vlakwater board.
De x-ride is redelijk flexiwiebel en heeft een hele smalle tip. De andere 2 hebben bredere tips, maakt zowel afzetten als landen makkelijker, zonder in te leveren op ander gebied.

Grootste verschil tussen trax en Vane is het aantal euro's wat je er voor neerlegt en F-one levert luxere straps/pads dan gaastra(hoewel ze wel voldoen hoor, gaan niet kapot, echt wel zeer stevig, alleen zijn wat minder luxe)

Nogmaals, tis niet om te spammen, maar op chop heb je gewoon een board nodig wat daar mee uit de voeten kan. Als ik niet voor Gaastra vaarde had ik die Vane ook gevaren, alleen is het geen doorsnee keuze, gezien het maar een klein merk is.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

loekflexifoil 05 December / 2011 / 17:38
Morris bedoelt dat je dus voor de Trax moet gaan. Ik ken de x-ride niet, maar wel de Trax: superding! Morres en ik zijn het wederom eens!

Langbeest 05 December / 2011 / 17:58
De nieuwe trax heeft imo teveel rocker.Dit gaat ten koste van het snel planeren.Wel erg lekker in chop en golven.Met goede wind misschien geen issue Straps en pads zijn goddelijk van f-one, maar ligt ook aan je voet.De 1 vindt het geweldig en de ander niet maar over het algemeen hoor je goede berichten hierover.
Geen wind....neem een thermoskan mee

CvdV 05 December / 2011 / 18:12
ik zal de gaastra ook eens bekijken, ik sta open voor alternatieven dus alle info is welkom als ze chop zoals op rockanje maar aankunnen, op vlak water rap is en niet de golf induikt.

@Morres, waarom dus niet de X-ride, niet voor vlak water of niet voor zee?
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

nils 05 December / 2011 / 18:36
Ik vaar de X-ride 136 cm en ben er heel tevreden over ( had hiervoor een Jaimie pro ). De voetbanden kan je heel goed in de breedte afstellen. In choppy water ( op zee en binnenwater ) snijdt 'ie als een mes door de boter, heerlijk. En aangezien het vrijwel altijd choppy is op veel plekken in NL.....

De Trax ken ik niet dus kan niet vergelijken.
Zo de wind waait waait mijn jasje.

sewwe 05 December / 2011 / 19:31
@Morris

bedankt voor de info! Ik zat te denken aan de Trax of wellicht even met jou te bellen voor wat info over een nieuw board. Heb gister net m'n north X-ride kapot gevaren.. (hoe toevallig)

Binnenkort op Harlingen maar eens testen als de temperatuur en wind meezit.
snipes

CvdV 05 December / 2011 / 19:57
Quote: nils - 5 december, 2011 (19:36)
Ik vaar de X-ride 136 cm en ben er heel tevreden over ( had hiervoor een Jaimie pro ). De voetbanden kan je heel goed in de breedte afstellen. In choppy water ( op zee en binnenwater ) snijdt 'ie als een mes door de boter, heerlijk. En aangezien het vrijwel altijd choppy is op veel plekken in NL.....De Trax ken ik niet dus kan niet vergelijken.
De breedte van de voetbanden is het probleem niet, ze zijn gewoon te krap als je een wat hogere wreef hebt met een normale schoenmaat. Met blote voeten zal het nog wel lukken, met zomerschoentjes eigenlijk niet echt meer,winterschoenen kan ik echt vergeten. f-one heeft dit probleem niet maar mogelijk heeft North dit met de nieuwe 3d voetbanden opgelost.
Offline als het waait

Morres 05 December / 2011 / 20:54
Quote: CvdV - 5 december, 2011 (19:12)
ik zal de gaastra ook eens bekijken, ik sta open voor alternatieven dus alle info is welkom als ze chop zoals op rockanje maar aankunnen, op vlak water rap is en niet de golf induikt.@Morres, waarom dus niet de X-ride, niet voor vlak water of niet voor zee?
wat mij betreft beide niet, maar eigenlijk vooral voor vlak water gewoon redelijk saai eigenlijk, er zitten geen goede freestyle eigenschappen in, dus op vlak water is het wat saaitjes.

Van de 2 op je lijstje sowieso de trax, hoewel ik de allernieuwste niet ken.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

markymarc 05 December / 2011 / 21:30
Vaar de Xride 2011 133cm nu een klein seizoen en kan niet anders zeggen dan...: Superboardje!!! Licht, vette airtime en makkelijk golfrijden...

Het bovenstaande lezende, constateer ik alleen dat ik platvoeten heb (nooit geweten, noch op gewezen..)..

Heb met mn maat 43 en winterschoenen immers nergens last van... Geen last van stroeve instap of nog meer van bovenstaande...! Jullie weten dat je zowel de pads kan vervangen als de voetbanden zeer ruim kan afstellen?

Laterr

If you don't try it, you'll never make it

markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)

Djee 06 December / 2011 / 11:09
Vaar ook de trax, heerlijk boardje, lekkere pads. Alleen de straps zijn voor mijn voeten (brede voeten maatje 44) niet lekker en heb er nu straps op van Dakine en die zitten super.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

luukie 06 December / 2011 / 12:27
dus als je altijd op een klotsbak, zoals bij ons het ijselmeer, vaart is de trax beter.
Als je 1.90m en 95kg bent, wat voor maat heb je dan nodig voor de trax?

Baaltje 06 December / 2011 / 13:01
Quote: Morres - 6 december, 2011 (05:04)
Als je zowel als vlak als op zee vaart, laat die x-ride dan maar zitten.Als je mn eerlijke mening wil, zie het dan ff los van mn gaastra banden:Neem de Trax of de Gaastra Vane.Beide super op de chop (echte chopvreters) en beide goed als freestyle/vlakwater board.De x-ride is redelijk flexiwiebel en heeft een hele smalle tip. De andere 2 hebben bredere tips, maakt zowel afzetten als landen makkelijker, zonder in te leveren op ander gebied.Grootste verschil tussen trax en Vane is het aantal euro's wat je er voor neerlegt en F-one levert luxere straps/pads dan gaastra(hoewel ze wel voldoen hoor, gaan niet kapot, echt wel zeer stevig, alleen zijn wat minder luxe)Nogmaals, tis niet om te spammen, maar op chop heb je gewoon een board nodig wat daar mee uit de voeten kan. Als ik niet voor Gaastra vaarde had ik die Vane ook gevaren, alleen is het geen doorsnee keuze, gezien het maar een klein merk is.

@ morres er werd gevraagt trax of x-ride

Wat een onzin! je leverd altijd wel iets in bij een andere vorm. de trax wil echt nooit zo hard planeren als de X-ride door zijn grote hoeveelheid rocker. De grootste vraag is wat wil je? Hoog springen en voornamelijk free-ride of ook uithaken en free-style?

CvdV 06 December / 2011 / 14:51
Zoals gezegd, freeride,

Springen, golven en speed zijn meer mijn ding, mijn lekkerste dagen zijn als de andere zeggen dat de omstandigheden waardeloos zijn, beetje stoeien met de elementen dus. Het op zijn kop hangen in de lucht laat ik aan mijn zoon over, dat win ik toch niet meer.

Overigens zijn alle opmerkingen welkom, ook de minder enthousiaste, daar is een forum voor zolang het maar positief bedoelt is. Suggesties over andere boards zijn vanzelfsprekend ook welkom.

Prijsverschil is overigens vrij klein t.o.v. de Gaastra.
Offline als het waait

Djee 06 December / 2011 / 15:18
@luukie 3 cm langer, vorig jaar even zwaar, nu 10kg minder voor een verbeterd low-end, ik heb een 132cm

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

luukie 06 December / 2011 / 17:44
@djee. Merk je een groot verschil als er 10kg afgaat?
Heb één nadeel, mijn vetpercentage is nu al niet hoog,
het zal dus lastig worden om er nog 10kg af te krijgen.

Is een langer board niet beter voor door de chop?
Ik heb moeite om hoog te springen om dat ik timen
in die golven lastig vind. Er zit niet echt een vast ritme in.

Djee 06 December / 2011 / 17:57
Ja al je broeken zitten te ruim...

Djee 06 December / 2011 / 18:01
Maar serieus merk ik er weinig van low of high end met 10kg meer of minder, maar hou er sowieso niet van om in het low end gebied te kloten het is natuurlijk niet van dag 1 naar dag 2 10kg eraf dus je merk het ook niet echt tijdens t kiten.Timen in de golven is juist super simpel, golf als schans gebruiken voor je afzet, succes gegarandeerd.

Morres 06 December / 2011 / 19:18
Quote: Baaltje - 6 december, 2011 (14:01)
Quote: Morres - 6 december, 2011 (05:04)Als je zowel als vlak als op zee vaart, laat die x-ride dan maar zitten.Als je mn eerlijke mening wil, zie het dan ff los van mn gaastra banden:Neem de Trax of de Gaastra Vane.Beide super op de chop (echte chopvreters) en beide goed als freestyle/vlakwater board.De x-ride is redelijk flexiwiebel en heeft een hele smalle tip. De andere 2 hebben bredere tips, maakt zowel afzetten als landen makkelijker, zonder in te leveren op ander gebied.Grootste verschil tussen trax en Vane is het aantal euro's wat je er voor neerlegt en F-one levert luxere straps/pads dan gaastra(hoewel ze wel voldoen hoor, gaan niet kapot, echt wel zeer stevig, alleen zijn wat minder luxe)Nogmaals, tis niet om te spammen, maar op chop heb je gewoon een board nodig wat daar mee uit de voeten kan. Als ik niet voor Gaastra vaarde had ik die Vane ook gevaren, alleen is het geen doorsnee keuze, gezien het maar een klein merk is.@ morres er werd gevraagt trax of x-rideWat een onzin! je leverd altijd wel iets in bij een andere vorm. de trax wil echt nooit zo hard planeren als de X-ride door zijn grote hoeveelheid rocker. De grootste vraag is wat wil je? Hoog springen en voornamelijk free-ride of ook uithaken en free-style?
dat weet ik, dat zeg ik toch ook, daarnaast hoog springen gaat écht niet beter met de x-ride dan met een trax.

Verder: Weet je waar je het over hebt? Met kitesurfen is minder rocker=eerder planeren...meer rocker=minder effectief opp. en lagere eindsnelheid,

Die vane kost in de winkel ca. 475euro, geen idee wat een trax doet, 600eu?

Geloof me nou maar, een trax(vane) doet het op de chop minstens even goed als een x-ride, maar geeft je itt de x-ride wel de mogelijkheid wat anders te doen dan freeriden.

Langbeest 06 December / 2011 / 20:43
Trax is belachelijk duur
Geen wind....neem een thermoskan mee

CvdV 06 December / 2011 / 22:38
Quote: Djee - 6 december, 2011 (19:01)
Maar serieus merk ik er weinig van low of high end met 10kg meer of minder, maar hou er sowieso niet van om in het low end gebied te kloten het is natuurlijk niet van dag 1 naar dag 2 10kg eraf dus je merk het ook niet echt tijdens t kiten.Timen in de golven is juist super simpel, golf als schans gebruiken voor je afzet, succes gegarandeerd.

Voor dit jaar zijn de maten 132x39 ,134x40 en 136x41.
Als je niet wilt kloten met low end is de 134 dan niet een betere optie met 85 kg?
Offline als het waait

luukie 07 December / 2011 / 10:37
Quote: Djee - 6 december, 2011 (18:57)
Ja al je broeken zitten te ruim...
Nee hoor, ik koop wel gewoon de goede maat.

Baaltje 07 December / 2011 / 11:49
Quote: Morres - 7 december, 2011 (07:18)
Wat een onzin! je leverd altijd wel iets in bij een andere vorm. de trax wil echt nooit zo hard planeren als de X-ride door zijn grote hoeveelheid rocker.

De grootste vraag is wat wil je? Hoog springen en voornamelijk free-ride of ook uithaken en free-style?dat weet ik, dat zeg ik toch ook, daarnaast hoog springen gaat écht niet beter met de x-ride dan met een trax.Verder: Weet je waar je het over hebt? Met kitesurfen is minder rocker=eerder planeren...meer rocker=minder effectief opp. en lagere eindsnelheid,Die vane kost in de winkel ca. 475euro, geen idee wat een trax doet, 600eu?Geloof me nou maar, een trax(vane) doet het op de chop minstens even goed als een x-ride, maar geeft je itt de x-ride wel de mogelijkheid wat anders te doen dan freeriden.

Achja zo kan je het ook lezen. Met hard planeren bedoel ik dus de eindsnelheid van het board wat bij de x-ride dus zoals je zelf net bevestigd groter is. Ik weet precies waar ik het over heb, heb de Vane mogen testen van jullie gesponserde rider a.k.a. J.G. Mijn vriendin vaart de x-ride dus ik heb een wel overwogen oordeel over deze twee boards.

Dus mocht de man zijn keuze gaan maken aan alleen de hand van deze posts dan hoop ik dat hij de x-ride kiest aangezien hij duidelijk vraagt om free-ride en niet freestyle of de toekomstige mogelijkheid daartoe. Mocht je naar goede free-ride alternatieven willen kijken. Denk aan slingshot crisis. Die vaar ik nu zelf was een relatief goedkoop board maar heel erg lekker voor free-ride and beetje rippen in de golfen of chop.

Eind advies blijft ga zelf testen! want free-ride eigenschappen en verwachtingen van rider verschillen vaak heel erg. Zo vind ik een boardje met een single concaaf gewoon het prettigst omdat deze niet zo spoorvast zijn en daardoor wat meer skate aanvoelen dus ff omspringen gaat gewoon veel lekkerder. Wat ik super iritant vind is enkelspray maar geen van deze boards heeft daar last van.

Morres 07 December / 2011 / 17:50
meer rocker=minder hoge eindsnelheid=TRAGER. De x-ride heeft MEER rocker en is dus trager.

Planeren is planeren, hoe je het ook went of keert, en die x-ride planeert minder vroeg en gaat dus minder snel.

CvdV 07 December / 2011 / 20:08
Morris, met hoe vlakker hoe sneller ben ik het met je eens maar wat ik in de shop zag had juist de Trax ( 2012) meer rocker dus de Xride is in theorie sneler in aanplaneren en eindsnelheid. Ik weet niet hoe het met de 2011 was, de xride is volgens mij nagenoeg onveranderd maar mogelijk had de Trax 2011 minder rocker?

De Xride heb ik dus al getest in flinke chop, de Trax en mogelijk ook de Gaastra wil ik nog gaan testen en mischien nog een keer de Xride maar dan de 2012 met de nieuwe 3D pads, mogelijk passen die beter. Ik hou tot dan alle opties open.
Offline als het waait