north x-ride versus f-one trax

Door: CvdV Reacties: 39 Hits: 8000
Kristoff 07 December / 2011 / 22:16
Boardjes zat buiten diegene die hier al vermeld zijn die lekker zijn in freeride/freestyle en chop aankunnen.

Zelf heb ik de Xenon rayo, lekker licht en flexi.
Alleen de pads en straps konden beter, heb ik vervangen door de Aboards d3o set.

De Aboards Zseries of de flip, beide ook top. Ga ik zeker testen volgend seizoen.

De shinn Luigi staat ook op dat lijstje! Hoor ik ook veel goede zaken over.

Nobile zal ook wel een freeride board hebben, slingshot,...

Slingshot RPM 7-10,Xenon rayo 134, Aboards W-series 137, wie wind zaait, zal storm oogsten!

Langbeest 08 December / 2011 / 06:43
Ja en Naish en Best en Flyboards en Project77 en en en en en .......................... Daar gaan we weer
Geen wind....neem een thermoskan mee

dom 08 December / 2011 / 07:38
Ik denk dat je gewoon een keuze moet maken. Of snelheid OF comfi in de chop. Een speedboard is stijf, weinig rocker, smal enz. Terwijl je in de chop juist graag wat meer flex wil en wat meer rocker. De combi is dus een beetje een aparte. (je gaat dan ook meestal niet mega hard in de chop;))

Verder kan je ook heel goed een 2011 board overwegen van beide merken. Zowel de X-Ride als de Trax waren en zijn altijd al prima dekjes geweest maar wellicht dat een overjarig modelletje voor een mooie prijs je kan helpen in je keuze.

F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

luukie 08 December / 2011 / 08:20
Quote: Kristoff - 7 december, 2011 (23:16)
Boardjes zat buiten diegene die hier al vermeld zijn die lekker zijn in freeride/freestyle en chop aankunnen.Zelf heb ik de Xenon rayo, lekker licht en flexi.Alleen de pads en straps konden beter, heb ik vervangen door de Aboards d3o set.De Aboards Zseries of de flip, beide ook top. Ga ik zeker testen volgend seizoen.De shinn Luigi staat ook op dat lijstje! Hoor ik ook veel goede zaken over.Nobile zal ook wel een freeride board hebben, slingshot,...
Zoals ik al eerder aangaf vaar ik bijna 90% op dezelfde spot, is 50m bij mijn huis vandaan.
Daar is het echt een klotsbak. Ik vind het niet handig om boardjes op zee, mirns of strand Horst
te testen. Dan heb ik nog geen reeel beeld. Is er er een mogelijkheid om op je eigen spot
boardjes te testen.
Ik zoek dus een board die heel goed in de chop is, redelijk snel en ook nog goed is voor mijn
gewicht. 95kg

martimor 08 December / 2011 / 09:38
heb ook de X-ride, dit omdat ik bijna altijd in chop vaar (dus daarop is het grootste deel van mijn keuze gebaseerd)
ik zat vorig jaar met bijna hetzelfde dilemma, trax, tx of x-ride.
en nog steeds blij met het boardje, had hiervoor een nobile 555 en vaak last van mijn knieen (had ook met stance te maken)
als je geen die-hard unhooker bent, zal ik lekker voor de X-ride gaan.

btw, bij aanschaf van de x-ride kon ik kiezen uit 3 maten pads/straps. S, M en L
denk dat met maat 43 je aan een L zit, zeker met schoentjes.

www.mutinykites.com

Morres 08 December / 2011 / 10:19
ik ben ook geen die-hard unhooker, maar ik weet dat ik met de x-ride verkeerd zou zitten. Ik heb zowel de trax als de x-ride(en de vane, duh) gevaren.

Chop ga je van nature langzamer op, maar met een slapper board met veel rocker dus nog langzamer, serieus; neem een trax(of Vane), echt erg goed op chop terwijl je ook nog eens fatsoenlijk kan freestylen.

Zelf vaar ik op zware chop, kleine, korte 'golven' die nooit van een kant komen.

De x-ride is goed, op de chop op vlak niet, maar als je ook eens ff een railey doet, laat m dan maar liggen. Landen op smalle tips is gewoon bout en de afzet is ook minder geschikt. De flex maakt het lekker voor de knieën maar dat is de trax ook.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Morres 08 December / 2011 / 10:21
Quote: Kristoff - 7 december, 2011 (23:16)
De shinn Luigi staat ook op dat lijstje! Hoor ik ook veel goede zaken over.Nobile zal ook wel een freeride board hebben, slingshot,...
crisis. Luigi en supershinn ben ik ook wel benieuwd naar, zelf jáááren nobile gevaren.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

CvdV 08 December / 2011 / 19:35
Quote: martimor - 8 december, 2011 (10:38)
heb ook de X-ride, dit omdat ik bijna altijd in chop vaar (dus daarop is het grootste deel van mijn keuze gebaseerd)ik zat vorig jaar met bijna hetzelfde dilemma, trax, tx of x-ride.en nog steeds blij met het boardje, had hiervoor een nobile 555 en vaak last van mijn knieen (had ook met stance te maken)als je geen die-hard unhooker bent, zal ik lekker voor de X-ride gaan.btw, bij aanschaf van de x-ride kon ik kiezen uit 3 maten pads/straps. S, M en Ldenk dat met maat 43 je aan een L zit, zeker met schoentjes.

Kijk, daar heb ik dus wat aan, zal eens navragen bij de shop met welke straps ik gevaren heb en indien mogelijk of ik hem kan testen met grotere straps. Ze konden ook een Trax regelen dus mogelijk kan ik ze op dezelfde dag testen voor een goed vergelijk onder dezelfde omstandigheden.

Ieder heeft zijn eigen voorkeur, de reacties zijn duidelijk en beide boards zijn dus goed maar iets verschillend, de Xride vooral voor de chop en kennelijk iets sneller, de Trax heeft meer voordeel op vlak water en freestyle. Tja, lastige keuze, iedereen bedankt voor de reacties.
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

CvdV 08 December / 2011 / 19:43
Quote: luukie - 8 december, 2011 (09:20)
Quote: Kristoff - 7 december, 2011 (23:16) Is er er een mogelijkheid om op je eigen spotboardjes te testen.Ik zoek dus een board die heel goed in de chop is, redelijk snel en ook nog goed is voor mijngewicht. 95kg

Shop waar ik altijd kom kan je gewoon een board aanvragen, indien ze er geen hebben liggen regelen ze volgens mij een demoboard bij de importeur. Ik mocht hem gewoon een paar dagen meenenem zodat ik zelf de geschikte dag ( momenteel niet zo moeilijk met deze wind) en lokatie kon kiezen.
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

Morres 08 December / 2011 / 21:51
als je snel wil, moet je echt niet de x-ride hebben, als de nieuwe trax(2012) meer rocker heeft is die wss ook niet al te snel(maar hij is stijfer, dus mss ook wel) De nieuwe x-ride zal net als de trax niet superveel veranderen, boardjes worden eigenlijk niet zoveel veranderd, meestal nieuw printje en nieuwe 'technologie' op gebied van kites is er veel meer ontwikkeling dan boardjes. m.a.w trax nemen

luukie 09 December / 2011 / 08:13
Quote: CvdV - 8 december, 2011 (20:43)
Quote: luukie - 8 december, 2011 (09:20)Quote: Kristoff - 7 december, 2011 (23:16)Shop waar ik altijd kom kan je gewoon een board aanvragen, indien ze er geen hebben liggen regelen ze volgens mij een demoboard bij de importeur. Ik mocht hem gewoon een paar dagen meenenem zodat ik zelf de geschikte dag ( momenteel niet zo moeilijk met deze wind) en lokatie kon kiezen.
Welke shop is dat? Volgens mij doen niet shops dat.

martimor 09 December / 2011 / 08:39
@morres, met een x-ride kan je ook een railey maken hoor
maar snap je punt over de trax, die gaat gewoon hoger. (vane nog niet gevaren)
blijft gewoon persoonlijk, en kon de x-ride voor een mooie prijs krijgen, had ook de trax of tx kunnen zijn

dus 1 op 1 testen is het beste wat je kan doen.
www.mutinykites.com

CvdV 09 December / 2011 / 09:07
Quote: Morres - 8 december, 2011 (22:51)
als je snel wil, moet je echt niet de x-ride hebben, als de nieuwe trax(2012) meer rocker heeft is die wss ook niet al te snel(maar hij is stijfer, dus mss ook wel) De nieuwe x-ride zal net als de trax niet superveel veranderen, boardjes worden eigenlijk niet zoveel veranderd, meestal nieuw printje en nieuwe 'technologie' op gebied van kites is er veel meer ontwikkeling dan boardjes. m.a.w trax nemen
Trax leek inderdaad veel stijfer dus qua eindsnelheid zulen ze elkaar niet heel veel ontlopen.

Wat ( bodem) shape betreft is de Trax toch wel zichtbaar veranderd, de 2011 had een soort verdikte rail ( weet ff niet hoe ik het anders moet beschrijven) , de 2012 is vlak. Ik weet eigenlijk niet wat dit voor invloed heeft op het vaargedrag, vermoed dat hij meer richting freestyle gaat, de 2011 zal denk ik koersvaster zijn, meer grip en mogelijk sneller, had ook de indruk dat de 2012 meer rocker had. Ik denk dat vaargedrag tussen de Trax 2011 wn 2012 zeker wel merkbaar zal zijn.

De X-ride leek mij ( bodemshape) inderdaad vrijwel onveranderd.

Offline als het waait

CvdV 12 December / 2011 / 22:21
Voor de geintreseerden.

Vandaag de nieuwe North straps bekeken, zien er goed uit en even droog geprobeerd met en zonder 6mm-surfschoenen, met deze voetbanden geen probleem meer dat ze te klein zijn, beide modellen zijn zeer goed te verstellen en voelen super aan, zeker de ENTITY COMBO ( maar die kosten dan ook 139 euro boven op het board van 559), deze voelde ook erg goed aan met blote voeten en ik hoop ze binnenkort op het water echt even goed te testen . Prijsverschil tussen X-ride met de luxe straps en de Trax wordt dan "maar" 50 euro.
Offline als het waait

martimor 13 December / 2011 / 16:40
standaard pads/straps die ik er bij heb zitten bij mij perfect (met schoentjes ruk, maar vind schoentjes in elke footstrap ruk, heb ze dan ook alleen aan als ik mn droogpak aan heb, of als het ECHT nodig is)
die Entity combo zien er goed uit, ben er wel benieuwd naar, maar is het idd best veel geld
www.mutinykites.com