North Vegas beginnerskite?

Door: jobjol Reacties: 14 Hits: 4646
jobjol 18 January / 2012 / 14:54
Ik heb even jullie advies nodig.

Ik vaar al geruime tijd met veel plezier met een North Vegas kite.
Een vriendin geef ik nu kitelesjes en ze vind de Vegas een hele fijne kite.

Het idee is nu om voor haar een North Vegas 9m2 2009 aan te schaffen.
Probleem is dat ze vrij korte armen heeft waardoor ze de bar niet helemaal kan depoweren, ze komt maar tot de helft.
De stopperball zet ik dan ook vast in het midden. Dit lijkt niet ideaal.

Ze weegt 59 KG en is 1m67 lang.

Is de Vegas aan haar aan te raden of zijn er betere kites? En is 9mtr een mooie maat om mee te starten?
Budget is max 300 euro.

Groet,

Job
No comment

jobjol had een 0 sterren sessie in Petten met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Naish Torch (2012)

FFboarder 18 January / 2012 / 15:00
9 meter is een keurige maat zolang ze maar niet met teveel wind gaat varen.
Nu komen er bergen reacties van mensen die allemaal hun ideale beginnerkite gaan noemen maar als de vegas bevalt: why not?
Ik geloof dat iedere kite/bar zo goed als dezelfde lengtes hebben qua depowerkoord.. correct me if i'm wrong!

frank82 18 January / 2012 / 15:05
Vegas is niet echt een beginnerskite maar het kan wel. Als ze eenmaal kan varen maakt het niet zo veel uit, springen is iets lastiger timen dan met een SLE of bow kite maar je leert de techniek wel meteen goed dan. Weet zelf niet hoe de relaunch van de vegas is, wel kan een 5e lijn voor een beginner misschien lastig zijn (als je je kite crasht in de golven en de kite door de lijnen valt).

jobjol 18 January / 2012 / 15:09
Als alternatief heb ik nog de best Kahoona 7.5 mtr gevonden.
Ik weet dat die kite nog veel meer depower dan de Vegas heeft.
De bardruk is ook veel lichter. Deze is misschien meer geschikt voor dames die net beginnen met kiten.
Voor de rest ben ik niet echt bekend met goede beginnerskites dus alle advies is welkom.
No comment

jobjol had een 0 sterren sessie in Petten met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Naish Torch (2012)

Okke 18 January / 2012 / 15:12
Misschien moet je haar eerst even met een ander soort kite laten varen, wie weet wat ze dan fijner vindt

Okke had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Best Bularoo (2008)

wazzaah 18 January / 2012 / 16:12
Als ze het een fijne kite vind gewoon doen. Zijn niet veel kites meer op de markt met een heel korte depower lijn dus welke kite je ook gaat bekijken je zal altijd de stopper wat dichterbij af moeten stellen. 9m is mooi maatje om mee te beginnen dan met niet teveel wind (rond de 15 knopen).

De Evo van North is ook goede optie, veel gebruikt als leskite. Varen hier ook stel beginnende meiden mee.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Morres 18 January / 2012 / 18:10
Zoek anders een bar(of kite met bar) waarbij de depowercord lengte naar keuze instelbaar is (2012 gaastra heeft het, maar er zijn vast meer(?).
Maargoed, c kites zijn geen beginnerskite, tenzij je goed wordt aangeleerd hoe je er mee om moet gaan, meeste vrouwen die ik lesgeef (in kitesurfen...) vinden een high-depower kite fijner, bar los=(bijna)geen kracht. Mannen overigens ook..

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Joker 18 January / 2012 / 20:22
ben zelf ook met de vegas begonnen dus waarom niet
Beter slecht varen dan helemaal niet varen!!

Joker had een 5 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 23 - 30 knots op zijn Naish Torch (2012)

mocem 18 January / 2012 / 20:46
De meeste vrouwen die ik ken geven de voorkeur aan een kite met weinig bardruk.

mocem had een 3 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 18 - 27 knots op zijn Ozone C4 (2010)

Morres 18 January / 2012 / 22:19
nog een reden om een jekyll te nemen

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

coconutplukker 19 January / 2012 / 05:47
What happens with the Vegas , stays with the Vegas

mocem 19 January / 2012 / 09:43
Quote: Morres - 18 januari, 2012 (23:19)
nog een reden om een jekyll te nemen
Of een Ozone Catalyst. Promoot ik ook et merk waarmee ik vaar.

mocem had een 3 sterren sessie in Castricum aan Zee met maar liefst 18 - 27 knots op zijn Ozone C4 (2010)

Nils_80 19 January / 2012 / 11:24
De depowerlijn van North barretjes is ook instelbaar in lengte... check het filmpje maar ff bij barretjes van 2011/2012 gaat het trouwens een stuk makkelijker... maar dan moet je er een nieuwe bar bij kopen, en dan is je budget meteen al op

Nils_80 had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 27 - 37 knots op zijn North Rebel (2011)

naja 19 January / 2012 / 11:33
Je kan de lengte van de depower instellen bij de aluminium clamcleat daar waar die knoop zit,die kan je verplaatsen.Dus niet te verwarren met de strap.

jobjol 19 January / 2012 / 14:48
Bedankt voor alle advies
We zijn nu een stuk wijzer geworden.

Het wordt niet de Vegas, ook niet de Kahoona, Evo of de Catalyst, maar vanwege het beperkte budget een 7mtr Waroo uit 2008 (200 euro inclusief bar)
Er zullen vast wel kites zijn met minder bardruk en meer depower maar dat laat haar budget dus niet toe.

Als ze alleen rond 15 knopen kan varen met een 9 mtr Vegas zou ze alleen het water op moeten gaan.
Met deze 7 meter kan ze mooi met ons meevaren met haar lichte gewicht denken we zo.

Bij lichtweer kan ze mijn 10mtr Vegas lenen, wie weet kiest ze in de toekomst dan nog eens voor een echte kite
No comment