Hernia

Door: joystick Reacties: 34 Hits: 9265
joystick 27 February / 2012 / 13:31
Vanaf 1,5 maand geleden had ineens last van een stekende pijn in mijn knie, aan de knie was verder niets raars te zien, maar ik dacht aan overbelasting waarschijnlijk door squash. Dus daarvoor naar de fysio. Na 4 weken fysio naar een sportarts omdat fysio niet hielp en klachten erger werden met uitstraling naar mijn been.
De sportarts kwam er achter dat het probleem niet in mijn been zat maar waarschijnlijk een hernia onderin de rug. Daarop verwees ze me door voor een MRI waar ik meteen terecht kon. Daarop was duidelijk een hernia te zien tussen weefsels 4-5. Er is in eerste instantie niets ondernomen omdat de klachten onder pijnmedicatie nog goed te verdragen zijn/waren. Zonder pijnstillers heb ik er heel veel last van, hoewel vandaag ook weer echt een kl*te dag is met veel pijn is :-(

Ik had al een oud topic gevonden over hernia maar had toch nog een vraagje hierover. Hoewel ik de komende maanden waarschijnlijk niet aan kitesurfen hoef te denken :-( is het belangrijk om goed te blijven bewegen etc. Heb nu oefeningen van de fysio gekregen en ga beginnen met fitness zodra de pijn minder wordt.

Mijn vraag is of collega kiters hebben gewacht tot hun klachten helemaal over waren voordat ze weer het water op gingen of weer zijn gaan varen zodra de pijn al minder werd. Ben ook benieuwd hoe dat is bevallen. Natuurlijk in ogenschouw gehouden dat ik waarschijnlijk de eerste sessie maar ff niet moet loopen en andere belastende sprongen moet maken. Hoop snel weer op het water te staan.....

joystick had een 5 sterren sessie in Lemmer met maar liefst 30 - 35 knots op zijn Ozone Instinct Sport II (2008)

Mediator 27 February / 2012 / 15:28
geen sprake van een operatie?
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

MarkusO 27 February / 2012 / 16:51
ik heb 2 versleten tussenwervelschijven( L2 en L3 ) regelmatig erge rugklachten tegen hernia aan. advies aan mij was om te blijven kiten, wel rustig aan, goed harnas die je hele rug ondersteund, heb hiervoor de Mystic Code 01 aangeschaft, en ik heb geen centje pijn tijdens kiten. De masseur zei dat door het hangen in je harnas de druk redelijk van je rug word geneutraliseerd, bij mij wel ieg. maar ik ga niet wachten tot de klachten over zijn. punt is dat je dan weer het uiterste gaat opzoeken omdat ''het over is''. Gewoon surfen en als het zeer gaat doen stoppen, maar das voor iedereen verschillend. succes in elk geval!!

Morres 27 February / 2012 / 20:28
Niet ongetrained het water op, goede 'core' spieren, goed harnas en bovenalles: Laat je niet alles wijsmaken, en laat je niet te snel opereren.
Check anders ook ff Van eijk in Sneek, een manueel therapeut die volgens sickens methode werkt. Kost je vieze bak geld, wordt deels vergoed, helpt goed.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Jelte 27 February / 2012 / 21:20
Ik heb wel eens met iemand gekite die juist zei baat te hebben bij het kiten. Kon me er wel wat bij voorstellen. Maar rustig aan natuurlijk, dat wel. Gewoon zien hoe het gaat.
www.h2ohostel.nl // Ocean Rodeo - Stormchaser.nl

joystick 27 February / 2012 / 23:40

Qua trapeze zit ik straks wel goed, heb al een tijdje een heerlijke Patlove TFM.

Opereren is niet iets waar ik nu al aan zit te denken. Vanzelf over laten gaan met pijnstillers is me nu ook te pijnlijk.
Hoor meerdere goede dingen over een soort injectie in de discus, waardoor de pijn aanzienlijk afneemt. Daardoor kan je vrijwel meteen aan de slag met het trainen van je spieren om te zorgen dat de onderrug sterker wordt. Waardoor je weer kan herstellen en herhaling verkomt.

Heeft 1 van jullie daar nog ervaring mee?

gr Lennart

joystick had een 5 sterren sessie in Lemmer met maar liefst 30 - 35 knots op zijn Ozone Instinct Sport II (2008)

Bobv 28 February / 2012 / 01:14
Een hernia wordt bij gezonde jonge mensen maar heeeel soms geopereerd omdat het vaak vanzelf overgaat(al duurt dat lang), bovendioen is zon operatie natuurlijk ingrijpend, en is een mens geen auto dus kan je nooit zo mooi iets met de hand repareren als je lichaam het zelf kan.
Ik zou heel goed informeren bij de sportarts wat deze aanraad tav de injectie in combinatie met trainen, dergelijke injecties verzwakken ook peesweefsels en onderdrukken symptomen die je misschien juist wel een beetje nodig hebt om de training op af te stemmen.
Sportartsen weten goed hoe je je revalidatie zo snel mogelijk kan maken en kunnen je goed helpen met de eventuele afweging tussen snelste en beste manier.

Bobv had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 22 - 32 knots op zijn Flexifoil Hadlow ID (2012)

dude1 28 February / 2012 / 05:59
@ Joystick,

Ben net van mijn hernia af en weer voorzichtig gestart met kiten. Het uitvoeren van specifieke oefeningen voor mijn rug heeft heeft goed geholpen, op mijn werk zit ik nu voortaan op een soort beweegbare kruk. Hierbij een adres van een specifieke sportschool die kan helpen, het is een vb, als het niet in de buurt is kijk dan naar een soortgelijke.

http://www.pt-nijmegen.nl/training_onderrug.htm

Succes met de behandeling, ik was er na 2 pijnlijke maanden eindelijk vanaf.
Cheers

joystick 28 February / 2012 / 21:57
Bedankt voor de tips,

@Dude1 ga ik zeker ff checken.

Laat wel weer wat horen hoe het is gegaan als ik het water weer op kan of nieuws heb.....

porrio 05 March / 2012 / 13:57
Ik ben in September 2011 geklapt uit de lucht (4/5 meter) op mijn rug. Niets aan het handje, enkel een beetje spierpijn. Enkel kreeg ik na een dikke week problemen met slapen, kon niet meer op mijn zij liggen en begon te trekken met mijn been (tevens branderigheid). Toen ik op een ochtend een gevoelloos been had en letterlijk met mijn handen mijn been uit bed moest helpen ben ik naar de arts gegaan... conclusie na MRI en andere geneeskundig jargon.. een hernia.
Ik heb de eerste weken heerlijk geslapen aan de "pammetjes"en de tramadol, waardoor ik wel redelijk goed uitrustte en daardoor me ook beter voelde. Bemerkte alleen wel dat ik bij vermoeidheid weer ging trekken met mijn been. heel langzaam gaat het stukje bij stukje beter, maar heb nog nooit zo lang last gehad van een blessure. Nogmaals iedereen herkent natuurlijk een bakkie spierpijn twee dagen een klapper, maar dit had ik ook nog niet meegemaakt. Ik heb letterlijk september t/m december niets gedaan. ben in week een 2012 op wintersport gegaan en twee middagen overgeslagen door last van mijn rug en been. Ik ben laatst (maand geleden) gekraakt op aanraden van een sportarts en dat was wel echt heel relaxed (neuroloog zal het niet aanraden haha), tevens ben ik begonnen met oefeningen en sinds een maandje of anderhalf. mijn verkramping en andere pijntjes zijn nu eindelijk (duurde godverdomme lang kan ik je vertellen) verdwenen en hopelijk komen ze niet meer terug. Ik zou als ik jou was heeeeeel rustig beginnen en niets forceren. Ik ben nog niet het water op geweest en wacht er nog even een maandje mee. Maar het beste advies is gewoon naar je lichaam luisteren. Wat goed voelt, kan je gewoon uitvoeren. Bij pijn effe weer wat stappen terug in de training...

v-man 05 March / 2012 / 20:00
Hallo,
Ik hoor ook tot één der gelukkigen die met een hernia opgescheept zat.Bij mij was het de overgang van de lumbale naar de sacrale wervels (L1-S5 of 4 ben het al weer vergeten); Ik zou zeker een operatie uitstellen en als laatste redmiddel uit de kast halen, wat mij zeker heeft geholpen zijn rug en buikspier versterkende oefeningen alsook pilates oefeningen , allemaal heel saai maar op termijn wel effectief en doeltreffend.Bepaalde gewoontes of situaties kunnen bijdragen tot het verslechteren van die rugpijn bij mij was dat lange uren in de wagen ( ben beroepshalve handelsvertegenwoordiger met veel auto uren als gevolg). Zeker pilates overwegen en blijven bewegen maar goed luisteren naar uw lichaam en sporten die meer pijn geven dan iets anders uitsluiten op termijn. Alle sporten zoals kitesurfen, snowboarden etc zouden geen probleem mogen geven in de toekomst omdat je gestabiliseerd bent op je plank.( natuurlijk geen tricks doen waar je vol op je rug valt) Chiropracter heb ik vroeger bezocht maar zou ik niet meer doen, een osteopaat vind ik dan wel weer goed,het verschil is dat de ene het hardhandig en op korte termijn speelt en de laatste het veel zachter en op langere termijn uitspeelt.Ik hoop dat je er iets aan hebt en wens je veel beterschap maar bij mij heeft het ook lang geduurd en om eerlijk te zijn zal het bij mij nooit meer volledig weggaan maar nu is het tenminste verdraagbaar en kan ik wel nog sporten maar opletten is de boodschap.

v-man 05 March / 2012 / 20:03
Ik denk persoonlijk ook dat een zitharnas beter is voor iemand met rugklachten maar dit vraag je misschien toch best eens aan je arts.

Morres 05 March / 2012 / 22:21
L5-S1 (M'n vrouw werd er van verdacht, bleek helaas geen hernia)

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

dani-el 13 March / 2012 / 10:55
Ik heb een hernia gehad en succesvol geopereerd (op 18 jarige leeftijd). Het voordeel van jong een hernia krijgen is dat je lichaam makkelijker herstelt dan wanneer je 50 bent.
Waar ik zelf het meeste baat bij heb gehad is mijn buik- en rugspieren (je core) sterk houden. In het verlengde daarvan lijkt mij een heuptrapeze je rug meer ontzien dan een zittrapeze.

joystick 14 March / 2012 / 22:25
Vandaag een Transforaminale epidurale injectie gehad, om het herstel zonder operatiete bespoedigen. Geloof op dit moment nog wel redelijk in een natuurlijk herstel. Moet over een paar dagen het resultaat gaan merken.....

Ik Merk dat de laatste week al rustig beter gaat al is het onder pijnstillers. Ik kan nu al weer redelijk kan functioneren. (Na 12 weken) Helaas moet ik voordat ik weer ga werken alle medicatie hebben afgebouwd. Hoop dat dit nu ruim 2 weken gaat lukken. En dan de dagen redelijk doorkom zonder de zenuw al te veel te prikkelen.
Nu vooral veel wandelen en dat afwisselen met liggen en niet teveel zitten. Vooral het langdurig zitten merk ik dat slecht is voor mijn rug.

Met de arts ook nog uitgebreid over sporten gehad en en denk dat ik na mijn herstel. (langere tijd geheel pijnvrij zonder medicatie) Weer rusig kan beginnen. Eerst natuurlijk het trainen van mijn rugspieren om een goede basis op te bouwen die mijn wervelkolom ontlast en dan weer rustig richting de sporten die ik altijd heb gedaan. Helaas was hij redelijk onbekend met de sport een beetje huiverig over kitesurfen i.v.m. harde klappen die je kan maken.

Voor mijn gevoel loop ik nu een beetje op de materie vooruit, omdat ik denk dat kitesurfen tot aan deze zomer hem toch niet gaat worden, maar is één van bovenstaande ook eens bij een sportarts voor advies langsgeweest die ervaring heeft met de kitesport. Ben benieuwd of die nog aanvullende info heeft namelijk.

RobbyNitroz 15 March / 2012 / 11:14
Ik heb zelf ook regelmatig last van mijn rug. Bij mij schiet de bandscheiben (schijfjes tussen je ruggewervels) een paar mm scheef en die zit dan tegen de zenuwen waardoor ik vreselijk pijn aan mijn rug heb. Kan soms bijna niet staan met af en toe steken van hier tot ginter.

Ik werk heel veel in Oostenrijk en was daar vorige week toen ik ook last van mijn rug had. Ben toen naar een prive arts geweest in Innsbruck die niks anders doet als hernias en bandscheiben problemen bekijken. Ik heb het adres gekregen van collega in Oostenrijk die al twee keer een hernia gehad heeft.

Na gesprekje van 10 minuten mag je meteen je broek uittrekken en op de scanner gaan liggen. Ze maken een paar honderd dwarsdoorsnede fotos waarop ze elke 2 mm een dwarsdoorsnede foto hebben van je wervels. Bij mij was inderdaad te zien dat bij wervel L5 (de onderste) het schijfje tegen de zenuwbaan aanzat. Meteen spuit bij de betreffende wervel gekregen in mijn rug om de pijn weg te halen. Vervolgens ga je je weer normaal bewegen waardoor het schijfje weer terugschiet in zijn normale positie.

Maar nu naar wat ik eigenlijk wilde vertellen. Deze arts opereert ook Hernias maar schijnt dat te doen op een totaal afwijkende manier. Hij opereert een Hernia door je in de scanner te leggen en met een naald de sperma-achige substantie die uit de bandscheiben loopt en de hernia veroorzaakt op te zuigen. Doordat hij dit met een naald doet direct onder te scanner kan dit met lokale verdoving gebeuren en je loopt nadien zo weer naar buiten....

Ben zelf geen expert maar mijn collega in AT vertelde me dit en is zelf ook zo geopereerd aan zijn hernia en vond het wel grappig om ook te delen in deze topic.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

onno 15 March / 2012 / 11:18
ik ben gaan kiten toe ik het weer kon!
Heb wel een zit heup trapeze aangeschaft om de druk van mijn rug wat weg te houden!
Verder adviseer ik je naar een ostheophaat te gaan!!!
north naish mystic

onno had een 5 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 20 knots op zijn Naish Park (2012)

Geronimo 16 March / 2012 / 10:08
Afgelopen seizoen een Nekhernia opgelopen met uitstralende pijn naar mn linkerarm. Na 3 maand pas achtergekomen dat et ging om een hernia gezien door de pijn iedere spier zo strak stond alles begon te ontsteken (athans zo voelde et) en geen van de behandelingen tot dan echt leken te werken. Totdat ik bij een manueeltherapeut terecht kwam.
Maar al met al heb ik vanaf juli vorig jaar eigenlijk niet meer gesurfd en ondanks dat ik nu sta te popelen om weer et water op te gaan probeer ik mezelf nog iets wat rust te geven. Als ik ergens geen zin meer in heb is dat weer een seizoen uitegschakeld te zijn met die bijbehorende pijn.
Persoonlijk zou ik dus zolang wachten dat het echt weer pijnvrij is en je ook het gevoel hebt dat het aangesterkt is. Maar goed das wat ik doe.

Ik ken wel iemand die idd door ging met varen met een rughernia die vond dat het er beter van werd... maar al met al zie ik em steeds minder varen tegenwoordig.

Get ready for an Epic Session / epic kites

tobias 16 March / 2012 / 10:42
Vorig jaar in januari geopereerd L5/S1 alleen niet met de nieuwste techniek die men in Oostenrijk gebruikt. Overigens zit er in Nederland (Drenthe) ook een praktijk die deze techniek toepast. Het wordt alleen niet vergoed door de meeste zorgverzekeraars. De gebruikte methode van kliniek Nedspine (in Ede) is echter al beter dan in de meeste ziekenhuizen (waar ze echt een gat snijden in je rug). In Ede doen ze het microscopisch met een klein buisje. Ik was na de operatie al meteen van de pijn af en liep vrolijk 2 uur na de narcose alweer vrolijk rond. Volgende dag naar huis. Het duurde toen nog wel 3 maanden voordat ik het water weer in kon. En dat was misschien iets te vroeg, want kreeg in de zomer weer af en toe wat last. Het blijft een zwakke plek en ik ben steeds op zoek naar de juiste middelen om goed te kunnen kiten. Het probleem is dat je met veel wind onwijs moet kanten en er druk om je rug komt. Daarnaast is je bovenlichaam gedraaid omdat je ook moet kijken waar je naartoe vaart. Ik denk dat een zittrapeze beter is, omdat je dan die draaiing uit je hele rug haalt. Bij een heuptrapeze zet je een gedeelte van je rug 'op slot'.

Gelukkig ben ik nu voor 99% terug op m'n oude niveau. Een zwakke plek blijft het echter altijd. Overpowered kiten laat ik voortaan over aan de pro's over.

Om je rug sterk te houden is zoveel mogelijk sporten de beste oplossing. Met MTB heb ik niet zo'n goede ervaring, te veel klappen moeten opvangen. Na 2 weken schaatsen op natuurijs was mijn rug op z'n sterkst ooit. Ook al sta je krom, je krijgt daar niet de klappen. Ik ben op zoek naar andere sporten die ik in de zomer er nog bij kan doen. Suppen is ook een goede voor je rug. De sportschool heb ik nu wel gezien. Mijn advies is dus zoeken naar sporten zonder schokbelasting en dat met zoveel mogelijk passie te doen. Daar heb je echt het meeste aan tijdens je herstel. Good luck!

Kijk op http://www.surfweer.nl/windsms voor dagelijkse wind-updates via sms of app!

idefixe 16 March / 2012 / 12:52
Ik loop ongeveer met hetzelfde probleem. Ik heb echter alleen klachten als ik zit: bij het zitten een enorme pijn onderzijde been / net boven m'n knieholte. Tijdens het sporten / kitesurfen nergens last van maar vooral als ik een beetje bezig ben geweest is het 'savonds niet te harden.
Lange stukken autorijden is een drama, om het half uurtje even stoppen en een rondje om de auto lopen.

Nadat mijn huisarts een aantal keren vrij naïef / schouderophalend , "TJa, ja ,ja " had geroepen ( om vervolgens wat pijnstillers uit te schrijven) want ja ik ben alweer boven de 50 en doe allemaal van die rare dingen...... Nu eindelijk een doorverwijzing gekregen. Na een eerste consult in het ziekenhuis vermoed met een hernia. Volgende week hoor ik hoe verder.
Slingshot , Gibbon

Morres 16 March / 2012 / 14:42
Dat heet een sleutelgat operatie welke ji jbedoeld, volgens mij. Is hier in NL ook al jaren standaard gang van zaken, maar ze komen er op terug omdat het geen verschil maakt op lange termijn. Men probeerd nu meer en meer de operatie via het darmwegkanaal uit te voeren, dat schijnt op lange termijn effectiever te zijn en minder ingrijpendop korte termijn.
Maargoed, ik vertel alleen maar wat ik uit neurochirurgen heb moeten trakken(bijna letterlijk) want informatie krijg je alleen als je bot bent, blijkbaar. Heb er totaal 4 gesproken voordat iemand duidelijk kon maken waarom ze niet willen opereren(achteraf zéér terecht)
Tis net als kiteles, een pro kan miss. super kiten, maar uitleggen kan niet een ieder.

RobbyNitroz 16 March / 2012 / 19:04
@Tobias: schaatsen doe ik heel veel, wist niet dat dat goed was voor mijn rug.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

johndoe 18 March / 2012 / 22:37
Gewoon alles zo normaal mogelijk proberen te doen. Het gaat in de meeste gevallen echt vanzelf weer over, al duurde het bij mij wel veel langer dan de artsen zeiden (4 maanden voordat het wat beter ging in plaats van 4-6 weken. Maar achteraf ben ik heel blij dat ik niets heb laten opereren of zo. Fysio of zo hielp bij mij niets, gewoon zoveel mogelijk doen wel. Ik vermoed dat in veel gevallen mensen vanzelf herstellen, en de arts waar ze op dat moment toevallig bij lopen de credits krijgt.

Mijn advies is pijnstiller slikken, proberen niet te chagrijnig te worden vande pijn en het slaapgebrek, zoveel mogelijk bewegen, en zodra je zin hebt en weer durft, gewoon gaan kiten.

Sterkte ermee!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

ZeeOtter 19 March / 2012 / 21:10
Zelfde hier, hernia L4-L5, geen operatie, beide keren vrij vroeg weer gaan kiten maar met zit trapeze en geen echt gekke dingen doen. Beetje relaxed kiten is goed voor al je core spieren en lijkt wel wat op tractie! Wat je ook doet: blijven bewegen en niet te lang achter de computer zitten: kiten is tien keer beter voor je! En zwemmen is ook super goed voor herstel. Nu na een jaar kan ik alles qua sport prima weer doen, snowboarden, kiten, schaatsten, maar als ik gek lange uren maak op werk voel ik na een paar dagen weer uitstraling naar knie. En zoals al eerder genoemd: Pilates werkt echt goed, en " active" stoelen/zitballen,... Succes!

ZeeOtter had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 28 knots op zijn F-One Bandit VI (2013)

dani-el 20 March / 2012 / 10:03
Ik snap dat een operatie risico's met zich meebrengt, maar zijn jullie dan ook afgestapt van de pijnstillers? Elke dag pijnstilling (en we hebben het niet over een paracetamolletje) is ook bepaald geen pretje voor je lichaam.
Voor mezelf sprekend ben ik de artsen eeuwig dankbaar. Werd zelfs half huilend van opluchting wakker! [/emomodus]