bladder repareren

Door: kitesurf123 Reacties: 21 Hits: 5154
kitesurf123 22 May / 2012 / 15:11
Beste Hanglossers,

Gisteren is mn bladder geknald waardoor er nu een scheur in zit van zo'n 25 cm.. Nu vroeg ik me af of dit uberhaüpt te repareren is en hoe je dat dan het beste kan doen? Welk materiaal heb je bv nodig om erop te plakken?

mvg Sando

porrio 22 May / 2012 / 16:43
Zou hem gewoon lekker vervangen aangezien, naar mijn mening, 25 cm best groot is en waarschijnlijk de bladder op meerdere punten slecht aan het worden is. Maar er zullen altijd mensen adviseren dat je het prima kan repareren. Welk merk betreft het?

Vinni 22 May / 2012 / 17:01
Als de scheur op de naad van de bladder zit dan moet je even langs de slager en vragen of hij hem onder het seal apparaat legt. Dan smelt hij hem weer dicht.
https://www.youtube.com/watch?v=kaivPVd_rhI

idefixe 22 May / 2012 / 18:58
alles is te repareren. Im m'n oude 9m fueltje zit nu een LE bladder die van 3 oude bladders gemaakt is.

Het mooiste is het als je een stuk bladder hebt wat ruim over het te repareren gedeelte past. ( ik heb hier een huis vol oude zooi liggen dus geef maar een brul)
Grote scheuren in een bladder repareren:
Je neemt een langwerpige feestballon uit de speelgoedzaak die blaas je zodanig op dat het kapotte gedeelte van de bladder er mooi strak overheen past. Ballon in het kapotte gedeelte . Het vervangende stuk bladder er over heen en zorgen dat de uiteindes flink overlappen. Zit alles goed? Uiteindes van het stukje bladder wat er overheen zit terug vouwen / slaan. Nu met zacht plastic lijm van Bison een baan rondom de kapotte bladder. even laten drogen ( zie gebruiksaanwijzing lijm) en het stukje "vervangende bladder" weer goed doen. Voor de zekerheid kun je aan beide uiteinde's 2 "lijm naden" aanbrengen.
Alles goed laten drogen. Nu de bladder zo oppompen dat de ballon vrij komt. Je kunt nu de ballon richting ventiel duwen. Met een naald door het ventiel de ballon kapot prikken en met een pincent het restje ballon eruit halen. Dit l;aatste gaat vooral goed als je bladder een wat groter deflate ventiel heeft. Bladder terug in je LE , wachten op wind en raggen
Slingshot , Gibbon

geloof 22 May / 2012 / 19:53
Dat is nog eens informatie en afkomstig uit de cursus 'creatief met kurk'. Ouder zijn heeft zo zijn voordelen!
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

martin404 22 May / 2012 / 20:12
Heb ook al een paar bladders gerepareerd.
25cm is wel erg fix, maar niet onmogelijk.
De bladder hoeft er ook zeker niet zwakker van te worden. (meestal juist niet)

Heb er af en toe wel behoorlijk mee lopen kutten en nu ik die ballonnen truuk van Idefixe las dacht ik direct : "komt ie godverdomme nou pas mee"
No kite related brand affiliations

loekflexifoil 22 May / 2012 / 20:23
Supertip. Ik was ook al met een strijkbout aan het hannessen, maar dat valt niet mee. ( je zou, mits je de juiste warmte intstelt, de stukken ook aan elkaar moeten kunnen smelten, of heb ik dat mis?

martin404 22 May / 2012 / 20:24
Als je aan de binnenkant bij een klein gaatje wilt komen, is het het best om in de wingtip van de bladder een kein sneetje te maken en de bladder daar binnenstebuiten doorheen te trekken.
Als je dan klaar bent repareer je dat kleine gaatje met een stickertje.
De wingtip komt minder spanning op te staan, omdat ie daar niet zo uitrekt, dus een stickertje daar blijft perfect zitten.

Moest dit pas een keer doen vanwege een gaatje dat net tegen het ventiel-rantje zat.
Een plakker aan de buitnkant werkte daar niet, maar van binnenuit ging het perfect.

martin404 22 May / 2012 / 20:38
Quote: loekflexifoil - 22 mei, 2012 (21:23)
Supertip. Ik was ook al met een strijkbout aan het hannessen, maar dat valt niet mee. ( je zou, mits je de juiste warmte intstelt, de stukken ook aan elkaar moeten kunnen smelten, of heb ik dat mis?

Klopt, zo heb ik het ook wel eens gedaan.

Wederom via de wingtip naar binnen.
Vierkant stokje/plankje met wat textiel er omheen aan de binnenkant houden
De twee laagje kunstof op elkaar en daar en stukje textiel overheen leggen
Dan met een strijkbout steeds meer warmte toevoegen, totdat ze aan elkaar smelten.(steeds iets langer erop houden en testen of het genoeg was)

Werkt ook prima.
(Bij de wingtips en aan uiteinden van struts (van Best), zit vaak wat extra omgevouwen bladdermateriaal, waarbij ik er altijd vanuit gng dat dat daar expess voor zat)

srvrooij 23 May / 2012 / 08:13
Vrij grote scheur, zou hem vervangen, bladders zijn niet exceptioneel duur.

http://www.youtube.com/watch?v=Q-BvHWCbUsc&list=PL7EAD984BE96590A5&feature=mh_lolz
Peter Lynn / Lieuwe / Humanoid

dom 23 May / 2012 / 09:34
Sealen kan je altijd proberen. Ik zou overigens dan wel proberen te werken met een stuk rest materiaal van een oude bladder want de scheurrand aan elkaar sealen betekend altijd een krappere diameter wat kan betekenen dat je bladder te klein wordt als t ware!
Als je er niet uitkomt kan je altijd een nieuwe bladder overwegen. Mocht je moeilijk aan een originele bladder kunnen komen dan helpen wij je graag verder! Cheers www.u-stick.nl
F-One kiteboarding, O'neill, Sportzeker, U-Stick kitebladders, Kitecare, Versus

kitesurf123 23 May / 2012 / 09:50
Bedankt voor de reacties voor zover, het gaat om een 2009 slingshot fuel 11m. Hij is behoorlijk gaar, aangezien het doek naast de leading edge ook is gescheurd en de bladder, ook begin de onderkant van het doek behoorlijk gaar te worden en daar zit nu ook een scheur in van min 40cm (maar dat laatste is niet zo moeilijk te maken).Dus ik vraag t mij eigenlijk af of het wel het vervangen waard is.

Dus ik wil hem als ik hem ga repareren het zo goedkoop mogelijk houden. Dat was ik dan van plan door niet de bladder te vervangen maar gwn te plakken. Ik ben alleen niet in het bezit van een oude bladder en heb dus materiaal nodig wat ik eroverheen kan plakken, wat zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken? Die verdere scheuren gooi ik thuis wel onder de naaimachine, dus dat zou niet zo'n groot probleem moeten zijn. Ik zet later vandaag wel even foto'tje neer.

mijn dank is groot!

dom 23 May / 2012 / 09:58
Standaard bladders zijn gemaakt van TPU. De dikte verschilt maar is gemiddeld 90 Micron... Misschien is het wel verstandiger om je energie te sparen en te kijken naar een mooi overjarig kiteje ofzo;)

kitesurf123 23 May / 2012 / 16:22

Lars_023 23 May / 2012 / 19:11
LOL, wat heb je gedaan? Hem vol op het strand laten knallen? Zoals Dom zegt: maak er een leuk hobby projectje van maar koop een andere kite. Om dit duurzaam te repareren lijkt mij alleen voor iemand met reparatie-ervaring weggelegd.

Lars_023 had een 5 sterren sessie in Tenerifa, El Medano (La Bahia) met maar liefst 17 - 22 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

Lars91 23 May / 2012 / 19:19
strijkijzer, bakfolie en een oude bladder
Fuels en een matras voor weinig wind

Lars91 had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 19 knots op zijn SlingShot Fuel (2007)

Globe 24 May / 2012 / 08:40
Tear-Aid!
- Hold my beer, and watch this -

kitesurf123 24 May / 2012 / 10:50
Golf die rolde mn kite even voor me op waardoor die knalde... hoe zou ik die binnentube het beste kunnen maken, gwn ducktape??

dom 24 May / 2012 / 11:06
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met een naaimachine en of je een zware machine hebt maar anders kan je dit echt mooi vergeten! Gaat je nooit lukken met standaard gear en weinig ervaring. Sterker nog je loopt het risico op een flinke zwemsessie als e.e.a. in elkaar klapt. Zoek een professionele reparateur en ga niet zelf lopen kloten... Of, maak er een zitzak van en kijk voor een leuke overjarige kite..

Een kitebladder repareren met ductape is een nog slechter idee:) Kitebladders bewegen, buigen etc. Dit is niet echt een van de kernkwaliteiten van ductape. Tear-Aid is inderdaad beter maar voor een reparatie van deze omvang... Ik weet t niet en zou echt even marktplaats af gaan naar een nieuwe. Je geeft zelf al aan dat je kite verder ook versleten is. Waarom je leven toevertrouwen aan een kite die duidelijk zijn beste tijd gehad heeft...

johndoe 24 May / 2012 / 15:25
bladderscheur kan tot behoorlijke grootte prima met strijkijzer. Ik doe voor de zekerheid een extra stukje geknipt van een andere bladder erom (en een papiertje zodat het niet aan de strijkbout blijft plakken).
Hoeft niet eens met een stokje aan de binnenkant. Gewoon sealen zoals bij de slager. Ik laat mn strijkbout er een dikke minuut op staan , en zet hem dan uit. Als het is afgekoeld eens kijken. Maak de sealrand niet te dik (of breed, hoe noem je dat), want je bladderdiameter neemt natuurlijk wel af, en bij het oprekken krijg je natuurlijk mogelijk elders een scheur.

Tube repareren: Ik heb het eens met naaien geprobeerd, en zodoende voor de TWEEDE keer die bladder kunnen fixen (maar nu was de scheur 30 cm geworden en in meerdere richtingen gescheurd). Werkt dus niet (goed).
Wat wèl werkt: een stuk tube uit een afvalkite knippen. de tube van je fuel opschuren, het stukje uitgeknipte tube opschuren (eventuele teflonlaagjes oid zijn er dan af). Lijmen met 2componentenlijm (dat is een type epoxy dat coordineert op de aromatische ringen in het dacron).
Gebruik een beetje dunne laag want het wordt er niet soepeler op. Tijdens het lijmen: zet er een gewicht op.
Bij een dikke scheur in de tube wil je misschien ook wel eerst de scheur grofweg dichtnaaien om lijm op je bladder te voorkomen.

Mijn hobbieprojectje Crossbow 2006 vliegt nu na maaaaanden klojen.
De rep is niet moeders mooiste maar ik merk geen enkel effect bij het vliegen.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

kitesurf123 25 May / 2012 / 18:29
Kijk, op zo n verhaal zat ik te hopen top!

Mediator 25 May / 2012 / 23:26
effe tussendoor, de prijs van een bladder voor een fuel valt ech best mee, het zal geen zware kost zijn
* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)