Lycra onder wetsuit

Door: RickyK Reacties: 11 Hits: 6507
RickyK 09 November / 2012 / 13:07
Hey,

Houdt een lycra onder je wetsuit je nou iets warmer of werkt dat juist averechts?

RickyK had een 4 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 20 - 30 knots op zijn Naish Park (2012)

wazzaah 09 November / 2012 / 14:19
Zolang de lycra niet nat wordt onder je wetsuit is het wel iets warmer, als je water in je wetsuit krijgt blijft je lycra echter nat -> dus kouder. Ook lycra over je wetsuit is kouder.
In de beginjaren zag je nog wel redelijk veel kiters met lycra's over wetsuits maar tegenwoordig eigenlijk nooit meer. Had toen (net als boardshorts) meer te maken met slijtage van je pak door trapeze's.

Wil je het toch wat warmer met een wetsuit kies dan voor een dunne shorty die goed past of een shirt van neopreen.

Windstopper of regenjas werkt ook goed tegen de windchill trouwens.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Sandman 09 November / 2012 / 15:58
Een extra lycra maakt KOUDER !??!? Onder m'n wetsuit kan ik nog verklaren (wetsuit sluit dan niet aan op je huid, waardoor je koutransport kunt krijgen), maar blijft de vraag of het in de praktijk ook zo is..
Maar over je wetsuit kan toch helpen de wind wat tegen te houden?

Ik doe trouwens vaker een thermoshirt onder m'n wetsuit, en misschien zit het tussen m'n oren, maar heb echt het idee dat het helpt.
Een regenjas is ook een goed idee, wind tegenhouden is geen water verdampen.

Verder is m'n drysuit niet dry meer, maar ik doe hem nog wel eens over m'n wetsuit heen. Scheelt ook dik.

wazzaah 09 November / 2012 / 16:27
Lycra over je wetsuit wordt nat en droogt lang zo snel niet als je wetsuit = dus kouder. Lycra helpt echt niet veel tegen de wind. Probeer het maar s uit zomer met droge lycra op de wind gaan staan en daarna nat maken en nog s op de wind gaan staan.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Morres 09 November / 2012 / 16:53
spraytop of regenjasje over je pak, VEEL warmer doordat de wind er niet direct op staat.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

JaapS 09 November / 2012 / 21:17
Als je lid bent van een surfvereniging word je verplicht een hesje (lycra) over je wetsuit te dragen.
Nou is het zomers niet erg maar in het voor en najaar ben je de sjaak je voelt precies waar hij zit!
www.mysticboarding.com

eddyc 09 November / 2012 / 21:34
Lycra kun je gemakkelijker wassen dan een wetsuit - wat net iets hygienischer is voor je huid.
Dus als geen uitslag krijgt van je wetsuit dan heb je geen lycra eronder nodig.
Als gemakkelijk uitslag krijgt dan een lycra eronder.
eddyc

CvdV 10 November / 2012 / 15:52
Quote: eddyc - 9 november, 2012 (22:34)
Lycra kun je gemakkelijker wassen dan een wetsuit - wat net iets hygienischer is voor je huid.Dus als geen uitslag krijgt van je wetsuit dan heb je geen lycra eronder nodig.Als gemakkelijk uitslag krijgt dan een lycra eronder.
Off topic, maar een wetsuite is juist erg makkelijk te reinigen. Ik gebruik Pissoff, 10 miniuten in koud water en je pak is weer fris.

Lycra is niet voor de kou bedoelt, er is wel neopreen voor onder je pak en dat werkt wel goed. Beste is te investeren in een heel goed pak ( vooral goed passend) als je de winter doorvaart i.p.v. je geld uit te geven aan noodoplosingen. Toen vorig jaar mijn pak wat slechter werd heb ik mijn shorty (die wat ruim gekocht was) er over aangetrokken, dat scheelt wel enorm maar het beste is gewoon een goed pak. Met een goed pak heb je geen extra laagjes nodig en kan je de hele winter doorvaren.

Let wel, echte afkoeling vindt plaatst via handen voeten en vooral je hoofd. Ook al voelt het nog lekker aan op het strand en is varen zonder goed te doen, met cape hou je het beter vol en blijf je fitter. Met 10-12 graden en bewolking heb ik alles al aan en ik ben zeker geen koukleum.
Offline als het waait

CvdV had een 5 sterren sessie in Maasvlakte 2 met maar liefst 30 - 40 knots op zijn Airush Lithium (2014)

Sandman 10 November / 2012 / 16:24
Ik dacht dat lycra van dat waterafdrijvende wielren-kunststof was gemaakt. Ok. duidelijk. Toch blijf ik erbij dat een thermoshirt onder m'n wetsuit helpt.

Nature 14 November / 2012 / 09:42

De Echte oplossing voor kou :) Een neoprene jacket!
Veel wetsuit merken hebben hem ook kost je rond de 100 euro. maar dan heb je ook wat!
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Morres 14 November / 2012 / 13:37
dat doet dus hetzelfde als ee regenjasje van 5 euro, de wind tegenhouden.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

extremekiter 14 November / 2012 / 14:22
Als je wat wil toevoegen voor onder je pak, neem dan een thermolycra met een polypropylene voering. Dit houdt je beduiderd warmer.
Kost ongeveer €45 van bijv Oneill
W W W . V E R S U S S H O P . N L