Ribvriendelijke trapeze?

Door: themoony Reacties: 20 Hits: 3250
themoony 30 April / 2013 / 09:11
Vrienden,

Vorig jaar ben ik op een golf geklapt en heb ik mijn rib gebroken. Inmidels genezen maar ik heb nu een ei op mijn onderste rib (lidtekenweefsel). Mjn trapeze schuurt daar tegenaan en das niet confortabel. Nu ben ik toe aan een nieuwe trapeze en wil ik er een die mijn ribei kan temmen.

Is een zittrapeze beter? of zijn er ook heuptrapezes die jullie aanraden?

Ben benieuwd

Bas

HeadHunter 30 April / 2013 / 10:09
Hoi Bas,

bij een zittrapeze weet je zeker dat die in ieder geval niet omhoog schuift. Iedere andere trapeze zal altijd iets omhoog willen schuiven zodra je bij een stevig windje je kite richting 12:00 stuurt of bij een sprong. Je trapeze zo vast snoeren dat ie (bijna) niet meer kan bewegen zorgt voor een afknellend gevoel en lijkt me ook niet echt prettig.
Je kunt in een shop natuurlijk wel eens de warrior Len10 van mystic proberen, deze heeft veel padding en foam. Succes!

HeadHunter had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 18 - 20 knots op zijn F-One Bandit VI (2013)

Herrie 30 April / 2013 / 11:00
Ik heb ook zo'n knobbel op mijn rib gehad na een breuk. Ik heb het weg laten halen en heb nu geen probleem meer met trapezes
Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

themoony 30 April / 2013 / 13:16
weg laten halen. Dat klinkt als een laatste optie of valt zo'n operatie wel mee?

Roderick 30 April / 2013 / 14:39
Probeer de Pat Love Two-Go zittrapeze eens. Het is een zittrappeze, en is daardoor erg rib vriendelijk. Toch zit hij (In tegenstelling tot bijna alle andere zit trapezes) wel goed.

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

Roderick 30 April / 2013 / 14:40
Probeer de Pat Love Two-Go zittrapeze eens. Het is een zittrappeze, en is daardoor erg rib vriendelijk. Toch zit hij (In tegenstelling tot bijna alle andere zit trapezes) wel goed.

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

OlivierO 30 April / 2013 / 15:47
http://eurofun.nl/shop/mystic-mecto-boa-seat-harness-multi-use/
super harnas die zich goed aanpast aan de rug en buik, raakt de ribben niet

OlivierO had een 2 sterren sessie in Heist VVW met maar liefst 27 - 32 knots op zijn Liquid-Force Hifi (2009)

Herrie 01 May / 2013 / 08:55
Quote: themoony - 30 april, 2013 (15:16)
weg laten halen. Dat klinkt als een laatste optie of valt zo'n operatie wel mee?
Valt wel mee
Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

themoony 01 May / 2013 / 09:59
Dank Luitjes,

Ik ga mijn ribei niet laten weghalen. Dat moet je nooit doen met een battle scar. Ik ga een paar trapezes die jullie voorstellen passen en hopelijk komt het goed!

Djee 01 May / 2013 / 11:43
Als je er last van hebt zou ik deze ook weg laten halen, 1x nog last en daarna niet meer.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Reinoud 01 May / 2013 / 21:33
Dakine Nitrous gebruik ik sinds ik ook zo'n ei heb op mijn zwevende rib.

karel80 05 May / 2013 / 08:24
Deze misschien?
Sitting on the dock of the bay ...... after a wicked session!!

silvelden 06 May / 2013 / 20:22
Heey Themoony,

Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad en heb nu een bobbel op m'n onderste rib.
Heb zelf een ION Apex, fijne trapeze qua ondersteuning in de rug en zit bij mij precies onder de rib, waardoor ik er nu geen last meer van heb.

Mocht je interesse hebben, je kunt ze bij ons ook altijd in de winkel testen.

Grts
www.xwatersport.com

Mijngatindelucht 15 May / 2013 / 02:21
Heb sinds een maand of 3 ook zoon bobbel na een val. Eerst weer gekite met een zitharnas maar wil nu wel weer terug naar waist. Ik had nooit problemen met mijn patlove, maar sinds ik de mystic warrior gebruik heb ik altijd blauwe plekken op mijn ribben en nu dus een gebroken rib.

Ik heb het idee dat de pad van de patlove zachter is aan de bovenkant. Omdat een kite op 12 de hook en dus de pad een beetje tilt is dat wel zo aangenaam. Ik brak de rib na het landen van een kiteloop maar met veel vaart voorwaarts vallen met de kite op 12.

Ben trouwens benieuwd hoeveel kiters er rondlopen met rib-bobbels !
Currimundi - Sunshine Coast - Australia

KUUZ-kiter 15 May / 2013 / 10:47
Ja echt hey! Ik loop nu ook al een week rond met een paar stevig blauwe ribben en zo hard kwam ik vorige week niet naar beneden?
surfing doesn't make you smart

D-ice 16 May / 2013 / 09:29
Quote: Mijngatindelucht - 15 mei, 2013 (04:21)
.Ben trouwens benieuwd hoeveel kiters er rondlopen met rib-bobbels !
Dat zijn er volgens mij inderdaad wel een groot aantal.
Heb er zelf ook last van.
Plus een aantal gekneusde die inderdaad regelmatig weer opspelen na een val als mijn trapeze wat omhoog is gekropen.
Zit er zelf ook aan te denken om eens te kijken naar een andere heup of misschien inderdaad een zit trapeze.
Gebruik nu een warrior. Goed ding, maar niet echt rib vriendelijk helaas.

D-ice 16 May / 2013 / 09:40
Wie kent trouwens de Dakine NITROUS (shorts en zitprapeze in 1)
Wat zijn de ervaringen en waar kan je die passen/testen in nederland?

Dino 16 May / 2013 / 18:29
ik ben ooit begonnen met een heup trapeze, daarna een kleine 2 jaar naar zittrapeze en nu weer een klein jaar over op de heuptrapeze..

Zittrapeze is best fijn maar beinvloed wel echt vrij fors je houding, je staat veel sneller in de "poepstand" en dat vaart echt minder comfortable, je zwaartepunt licht gewoon minder ideaal. Ook als er wat meer wind staat kun je wat minder makkelijk tegendruk geven. Het gaat allemaal wel maar toch...... Als het kan zou ik eerst nog eens even kijken naar een ander heuptrapeze.

Kites: Ozone 2011 Catalyst 8m, 10m, 12m & Zephyr 17m. Boards: F-one Trax 2013 138x42 en Cabrinha Ch

Dino had een 4 sterren sessie in Slufter Bay met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Ozone Catalyst (2011)

geloof 16 May / 2013 / 20:41
Ik vaar altijd met een zittrapeze en dat bevalt mij heel goed. Ik heb minder last van mijn rug met een zittrapeze dan met een heuptrapeze. Ik herken het probleem niet qua high end, dat zijn juist de dagen dat ik op het water wil zijn en vaak ook ben. Kwestie van proberen en zelf oordelen of het werkt. Qua kiteniveau is het in ieder geval geen show stopper, ik ken kiters die voor mij onmogelijke kite tricks doen met een zittrapeze en ik ken kiters die een vreemde houding hebben en houden met een heuptrapeze. Vraag je shop of je oude kiteschool of je er 1tje mag lenen.
http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

Jackee 17 May / 2013 / 05:53
Kijk eens naar het merk Engine.
Kost wat meer maar dan heb je ook wat.
If I had to rate kiteboarding, it would be right up there next to shitting and cumming!

D-ice 17 May / 2013 / 09:43
Heb net de Ion B2 besteld.
Als ik de reviews moet geloven moet dit echt een stukje kwaliteit zijn en qua hoogte net iets hoger liggen dan een standaard zit trapeze (wel nog steeds lager dan een heup natuurlijk)
Ga hem testen en zal nog wel eens een update geven als ik er wat ervaring mee heb voor de geintresseerde...