Liters inhoud in bladders

Door: Herrie Reacties: 14 Hits: 1508
Herrie 28 July / 2013 / 00:14
Hi,

In verband met het inbouwen van een compressor in een auto die het strand op gaat vraag ik me af hoeveel liter lucht er ongeveer in een kite gaat en wat de maximale gewenste druk is. (Wil liever geen PANG horen)

Weet iemand hoeveel lucht er bijvoorbeeld in een 6,25 Rabbit, een 9 Rabbit en een 12 Rabbit gaat en wat er de druk van zou moeten zijn in BAR of PSI?

Yup! Ik weet het klinkt een beetje als een rare vraag maar ik ga een stukkie rijden met een volledige totaalnerd/engineer die daar graag wat berekeningen op los laat.
Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

Faxie 28 July / 2013 / 00:24
Diameter van de bladder opmeten, pi X r2 X lengte bladder, dan heb je de inhoud in cm3. Delen door 1000 voor liters, en dan keer 1,6-1,8 voor de druk in bar. En vergeet de struts niet natuurlijk.

Dan heb je wel een aardige benadering als ik me niet vergis

Herrie 28 July / 2013 / 00:33
Oh. Het stukkie rijden is wel een eindje: https://www.facebook.com/OverlandToJericoacoara
Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

job78 04 August / 2013 / 10:32
Quote: Faxie - 28 juli, 2013 (02:24)
Diameter van de bladder opmeten, pi X r2 X lengte bladder, dan heb je de inhoud in cm3. Delen door 1000 voor liters, en dan keer 1,6-1,8 voor de druk in bar. En vergeet de struts niet natuurlijk.Dan heb je wel een aardige benadering als ik me niet vergis

Met die taps toelopende LE kan dat nog wel eens een best lastig sommetje worden.

Je kan hem ook opgeplazen in het water leggen en er stenen aan gaan hangen tot hij net onder water verdwijnt.

(Gewicht van de stenen gewicht kite) * soortelijk gewicht steen = inhoud kite in liters. dan verder het sommetje uitvoeren als hierboven. Dan doe ik wel de aanname dat het materiaal waar de kite van gemaakt is een verwaarloosbaar volume inneemt in het water.. andere optie is het gewicht van de kite weglaten en er vanuitgaan dat het soortelijk gewicht van het materiaal waar de kite van gemaakt is gelijk is aan water.
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

Guusjuh97 04 August / 2013 / 11:19
druk is heel simpel, kitepomp met drukmeter gebruiken en zo hard oppompen als jij lekker vind. De pomp geeft je het antwoord.
fais du surf

Guusjuh97 04 August / 2013 / 11:23
ook de inhoud is simpel, inhoud van de pomp uitrekenen met pi X r2 X de hoogte van de pomp. De uitkomst daarvan X het aantal keer dat je moet pompen om hem vol te krijgen is de inhoud.
fais du surf

Atrocks 04 August / 2013 / 12:55
Voor de standaard druk:
Veel merken houden een druk aan van 6-10 psi (North is overigens de enige met 6 psi) , dat is 0.413-0.689 bar boven de standaard atmosferische druk, die weer gelijk is aan 14.5 psi dus 1 bar. Dan kom je dus op een druk van 1.4-1.7 bar of 20.5- 24.5 psi.

Zoals Guusjuh zegt kan je inderdaad de inhoud van de kite bepalen, het is alleen niet zo makkelijk als gezegd. De kite moet worden opgepompt todat de druk binnen de kite gelijk is aan de druk buiten de kite dus 1 atmosfeer.

Je moet eerst zorgen dat je tubes allemaal helemaal leeg zijn. Dan pomp je (terwijl je het aantal keer pompen telt) de kite op totdat deze niet meer verder uit zet. Op dit moment moet de kite nog niet zijn voledige profiel hebben, dus niet met de tips omhoog. Hiervoor is namelijk een bepaalde kracht voor nodig die wordt gehaald uit het feit dat er een hogere druk is binnen de kite dan buiten, wat je dus juist niet wilt.

Je kan dit volgens mij het best doen met de leading edge plat op de grond, zeg maar zoals je de kite zou parkeren op het strand. Als je denkt dat je de kite goed hebt opgepomt moet je hem nog een beetje kunnen indrukken.

Dan kan je het volume bereken door het aantal keer pompen keer het volume van een pompbeweging te doen. Hou hierbij wel rekening dat je misschien een dubble action pump hebt, die dus in de haal naar beneden EN naar boven pompt.

Atrocks had een 2 sterren sessie in Strand Horst met maar liefst 8 - 15 knots op zijn Zian Aquila (2013)

job78 04 August / 2013 / 16:07
Quote: Guusjuh97 - 4 augustus, 2013 (13:23)
ook de inhoud is simpel, inhoud van de pomp uitrekenen met pi X r2 X de hoogte van de pomp. De uitkomst daarvan X het aantal keer dat je moet pompen om hem vol te krijgen is de inhoud.

Ik ben bang dat je hier iets te snel door de bocht gaat. De eerste vraag die je je moet stellen is in welke eenheid je de inhoud wil berekenen. laten we het in liters doen, omdat dit voor iedereen een eenheid is waar je een voorstelling bij kan maken. Wat hij hierboven berekend is hoeveel liter, of dm^3 lucht er in een kite gaat bij een druk van 1atmosfeer. helaas is lucht een samendrukbaar goedje, dus naarmate de druk toeneemt in de LE zal de hoeveelheid bij die druk aafnemen.
Dit voel je ook tijdens het pompen. Als de LE bijna vol is, ben je 3/4 van de pompslag bezig met samendrukken van de lucht (druk opbouwen) en 1 kwart stroomt er nog maar in.
Een oplossing zou zijn om je kite vol te pompen met water, maar dat kan ik niet aanraden.
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

Faxie 04 August / 2013 / 17:15
Sjongejonge, het is maar een indicatie hoor.

VJL 04 August / 2013 / 21:43
Misschien de kite eerst op pompen tot de gewenste druk en dan leeg laten stromen. De lucht volume meten welke uit de kite stroomt bij het leeg laten lopen...

Deze actie een paar keer herhalen voor een gemiddelde.

Wat al eerder gezegt is..het is wel mogelijk een rekensom er op los te laten, maar met de curve en het diameter verschil van de tubes kan het lastig zijn.

Icarus1984 04 August / 2013 / 22:38
misschien is aan die gasten van versus vragen aangezien die Wainman Hawaii verkopenm die zullen je de juiste info wel kunnen geven neem ik aan.
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)

Herrie 04 August / 2013 / 23:12
Dank jullie voor alle feedback! Geweldig! We gaan met twee man knorren waarvan er een MacGuyer is en ik ben die barman van de LoveBoat. MacGuyver uit Noorwegen is nu al jullie berekeningen aan het los gaan en gaat hier even mee spelen. Ik heb zo het idee als er vier banden opgepompt kunnen worden met zo'n compressor dan kan een kite of twee ook wel.

Bij deze: Hartstikke bedankt voor de feedback!
Cheers! Herrie

wazzaah 05 August / 2013 / 00:01
Neem gewoon een pomp mee, gaat ook niet stuk. Trekt je accu niet leeg etc etc
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Morres 05 August / 2013 / 12:27
slechte ingenieur die dit neit zelf kon bedenken

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

demartijn84 05 August / 2013 / 12:59
Quote: Herrie - 28 juli, 2013 (01:14)
Hi,In verband met het inbouwen van een compressor in een auto die het strand op gaat vraag ik me af hoeveel liter lucht er ongeveer in een kite gaat en wat de maximale gewenste druk is. (Wil liever geen PANG horen)Weet iemand hoeveel lucht er bijvoorbeeld in een 6,25 Rabbit, een 9 Rabbit en een 12 Rabbit gaat en wat er de druk van zou moeten zijn in BAR of PSI?Yup! Ik weet het klinkt een beetje als een rare vraag maar ik ga een stukkie rijden met een volledige totaalnerd/engineer die daar graag wat berekeningen op los laat.
Hoi Herrie,
ik gebruik een duiktank (200 bar * 12 liter) die ik via een drukreduceerder naar 10 bar breng. Volgens mij is dat ongeveer hetzelfde als de werkdruk van de meeste compressors. Daaraan heb ik een compressorslang gemaakt met zo'n luchtpistooltje (kan ook met drukmeter).

Het oppompen van mijn 12 kost me ongeveer 9 bar uit mijn tank, dus een goeie 100 liter lucht.
Succes met je project!