Lightwind:tube of foil kite?

Door: JackW Reacties: 9 Hits: 3560
JackW 01 August / 2013 / 21:53
Lightwind:
tube kite of een foil kite als je wilt varen met 10 knopen? Ik zie veel voordelen in een foil kite, lichter in gewicht, niet pompen, minder bardruk, zelf oplaten gaat veel makkelijker, je moet moeite doen op hem te crashen. Wat zijn de nadelen buiten het prijskaartje? Kunnen een paar ervaren kiters mij advies geven hierin aub?
Ik ben een cabrinha contra of crossbow, ozone zephyr of een flysurfer aan het overwegen.
bedankt alvast

JackW had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)

Morres 01 August / 2013 / 22:21
bardruk is niet specifiek foil gerelateerd, er zijn ook lichtwind kites met tubes die weinig bardruk hebben.

Er zijn ook tubekties die lichtgewicht worden gebouwd. Je moet iig voor een ktie gaan die ook voor racen geschikt is, gezien dat kites zijn die een hoge AR hebben en dus makkelijker upwind gaan.
op thekiteboarder hebben ze een aantal lichtweerkites getest:
http://www.thekiteboarder.com/2013/04/2013-17m-gaastra-jet-light-wind-kite-review/

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

wimbers 02 August / 2013 / 07:10
bij twijfel..Doen!

wimbers had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Park (2011)

Nature 02 August / 2013 / 07:12
Quote: wimbers - 2 augustus, 2013 (09:10)
Ik heb hele goede dingen gehoord over de cloud 17:http://www.thekiteboarder.com/2013/04/tkb-review-2013-boardriding-maui-cloud-strutless-kite/
tot dat e m crashed dan is ie best moeilijk te herstarten
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Abel1 02 August / 2013 / 13:44
Zelf heb ik een Flysurfer Speed 3 21m gehad, dat is echt een low wind machine.
In combinatie met een flydoor kon ik daar mee varen vanaf zo'n 6/7 knopen.
Op en duur gaat dat echt vervelen vind ik want dat ding is zoooooo traag.
Nu heb ik een cabrinha crossbow 16m en dat is wel wat leuker varen, maar nog steeds erg traag tov kleinere kites.
Ook logisch natuurlijk als je wilt varen rond de 10 knopen dan zul je dat voor lief moeten nemen.
En qua herstartbaarheid zijn alle kites lastig onder de 10 knopen.
Zelf heb ik met de flysurfer wel eens gehad dat er een bridle lijntje om de kite heen sloeg en de kite in een wokkel trok, toen zat er niets anders op dan een self rescue en zwemmen. Helaas loopt die kite dan vol water, en alle bridle lijntjes zijn dan ook niet direct handig. Dat was voor mij dus de laatste keer dat ik met een foil het water op ging. Nu ben ik aan het kijken voor een Slingshot Rally 14m omdat die kleiner en dus net wat sneller is dan een 16m en je door die snelheid ook weer wat kracht terug krijgt. Ik weeg trouwens 72 kg en vaar dan met grote boards, wat echt heel veel scheelt tov je gewone twintip qua low end. Succes!

Abel1 had een 3 sterren sessie in Borssele met maar liefst 16 - 22 knots op zijn SlingShot Rally (2013)

JackW 02 August / 2013 / 19:10
bedankt allemaal.
Bijna alle ervaren kiters zeggen dat het saai is om met 10 knopen te varen. en grote kites en foil kites zijn erg duur in aanschaf. Ik twijfel ik niet hetzelfde gevoel zal krijgen. Is het handig om een oude grote kite te kopen?

JackW had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)

Abel1 02 August / 2013 / 21:05
Nouja, oude Kites hebben geen goede low end dus dat lijkt me niet zon goed plan.Mischien kan je beter naar een board met veel volume kijken of een skimboardje dan heb je ook meer low end met dezelfde kite.Wat is momenteel je grootste kite?

Abel1 had een 3 sterren sessie in Borssele met maar liefst 16 - 22 knots op zijn SlingShot Rally (2013)

Morres 02 August / 2013 / 21:34
Leuk verhaal:

Gister, onverwacht wat wind halverwege de middag, erg weinig maar toch gegaan, knoopje of 10-12. Ik kon met een 11mtr Hatch 2013 nét hoogte lopen(dus meer dan hoogte houden). Maar ik vond er niks aan, kon alleen maar wat varen en er waren teveel zwemmers.
Dus gestopt. Maatje van me kon net geen hoogte houden met een 11Pure, maar hij is ook 25kg zwaarder. Dus hij stopte ook.

Stonden we op het strand, komt er een gast aan met een 21mtr foil van FS. Een model van 2011 of 2012, weet het niet zeker.
Hij laat de kite op, duurde bijna 10minuten voordat dat ding 'opgeblazen' was. Eenmaal op het water: HIJ VAART!

Zwaar downwind, zover zelfs dat hij voorbij de havenmonding ging en de haven in voer, waarhij door een rubberbootje werd opgepikt. Hij ging bijna volledig downwind varen, ookal pobeerde hij het wel, hij kon het gewoon niet.

Moraal van het verhaal; als je niet kan kiten, koop dan geen low-wind kite

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

JackW 02 August / 2013 / 22:30
thanks Abel , mijn grootste is een 11 core gts uit 2012. verder heb ik 7m 9m switchblade. Ik zal je advies volgen en een keertje met een groot board proberen. Ik heb namelijk nog een hele grote Litewave board van 169 cm en breedste punt 45 cm. Ik heb er 2keer meer gevaren in combinatie met de 9m. Het was geweldig net in het begin, want ik werd nooit over het board getrokken, maar het voer tergend langzaam. Toen had ik nog geen 11m. Ik heb ook een cabrihna spectrum van 133 x 40.

@ Morres ik zal ook je advies volgen, ik bewaar het geld wel voor het volgende seizoen. A. ik kan dan beter kiten. Ik ga altijd zodra het kan, voor mijn is dat tussen 13 en 24 knopen, B. misschien ben ik wel van gedachte veranderd. Trouwens een tube kite van 15m oppompen duurt ook wel ff een paar minuutjes.

Sandman 04 August / 2013 / 07:58
Als je met een 11m tube kan blijen staan moet je met een flysurfer hoogte kunnen lopen. Dit lag idd aan de kiter.In combinatie met een Sector bord vind ik de flysurfer onverslaanbaar en ik heb geen behoefte om groter te gaan dan 15m. Dan is ie nog redelijk te draaien. Daarnaast heb ik nog wat oude grote tubes liggen, maar die raak ik bijna niet aan omdat ik meestal korte sessies moet houden en dan heb ik geen zin om te pompen als het niet hoeft.North Rhino 2005 16m: prima low wind voor zn prijs. Maar de diepe arc maakt hem natuurlijk zwaar. Onder 10knopen echt tricky.North Rhino 2007 14m: zelfde low end als de 2005 16m. Maar speels en veel betere high end.Naish Helix 2007 14m: minder low end, traag, maar toch een fijn ding.Oh ja, ik heb nog een flysurfer titan 2003 18.5 : heel handig, low end 8knopen, bij 12 knopen wordt je finaal van je bord getrokken. Liefhebbers? ;-)Mn speed 3 15m vind ik iig erg fijn en valt nooit uit de lucht tenzij je gaat stunten. Bij 6 knopen staat ie een beetje lullig boven je en doet ie niet veel, maar neerstorten heb ik nog niet meegemaakt.