tuning Cabrinha switchblade

Door: PETER1310 Reacties: 20 Hits: 5106
PETER1310 29 September / 2013 / 16:28
Hallo, heeft iemand raad/ervaring met volgende :

Ik vaar reeds vele jaren Cabrinha, switchblade , tot mijn grote tevredenheid .
ik heb mijn vorige kites ( 2010 ) deze zomer vervangen door model 2013 .
Nu ervaar ik deze nieuwe kite's als heel anders dan de vorige .
Als iedereen met een 8 of 9 meter goed aan het varen is kom ik met met 10 meter bijna niet vooruit .ik voel geheel geen power
Ook mijn dochter die 65 kg weegt , ervaart geen of weinig power . een vriend van mij die zeer goed kan kiten ook eens laten testen , ook hijj voelt geen kracht .

Mijn stuurlijnen voorzie ik op het laatste knoopje ( uiteinde ) , Op de kite kan men aan de wingtip instelling A of B voorzien . A is standaard en voorziet een beter draaiimpuls en vergroot men de depowerweg, voor B is het omgekeerd . Ik gebruik A
Ik heb precies de ervaring dat dit een grote miskoop is . Vandaag ( 29/09 ) gaan varen op Vrouwenpolder , doch heb uit noodzaak mijn 12 m2 van Cabrinha ( jaar 2011 ) . Mijn 12 m2 was dan vandaag soms iets te groot .
Heeft iemand ervaring met dezelfde kite of dien ik iets anders te voorzien ?
Ik heb nog niet kunnen varen bij hardere wind , dus misschien moet ik even wachten, maar ik heb de indruk dat het windbereik voor deze nieuwe kite geheel anders is dan de vorige 10 m kites van Cabrinha .

PETER1310 29 September / 2013 / 16:57
Hallo, heeft iemand raad/ervaring met volgende :
Ik vaar reeds vele jaren Cabrinha, switchblade , tot mijn grote tevredenheid .
ik heb mijn vorige kites ( 2010 ) deze zomer vervangen door model 2013 .
Nu ervaar ik deze nieuwe kite's als heel anders dan de vorige .
Als iedereen met een 8 of 9 meter goed aan het varen is kom ik met met 10 meter bijna niet vooruit .ik voel geheel geen power
Ook mijn dochter die 65 kg weegt , ervaart geen of weinig power . een vriend van mij die zeer goed kan kiten ook eens laten testen , ook hijj voelt geen kracht .
Mijn stuurlijnen voorzie ik op het laatste knoopje ( uiteinde ) , Op de kite kan men aan de wingtip instelling A of B voorzien . A is standaard en voorziet een beter draaiimpuls en vergroot men de depowerweg, voor B is het omgekeerd . Ik gebruik A
Ik heb precies de ervaring dat dit een grote miskoop is . Vandaag ( 29/09 ) gaan varen op Vrouwenpolder , doch heb uit noodzaak mijn 12 m2 van Cabrinha ( jaar 2011 ) . Mijn 12 m2 was dan vandaag soms iets te groot .
Heeft iemand ervaring met dezelfde kite of dien ik iets anders te voorzien ?
Ik heb nog niet kunnen varen bij hardere wind , dus misschien moet ik even wachten, maar ik heb de indruk dat het windbereik voor deze nieuwe kite geheel anders is dan de vorige 10 m kites van Cabrinha .

Balance 29 September / 2013 / 17:58
Ik heb gevaren met de switchblade 10m² 2013 en ik vond 'm juist een uitstekende low-end hebben. Ik koos altijd voor het middelste knoopje van de A setting. Ik heb 'm ook wel eens gevaren op de B maar dat vond ik te traag sturen. Ik had echter nooit het gevoel dat ik powerloos zat.
Klinkt alsof je een probleem hebt met de powerlijnen.
Heb je hem tweedehands gekocht of nieuw?

Greetz
Icarus kiteshop & Duotone

Balance had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Drifter (2012)

CouchKiter 29 September / 2013 / 21:15
Check deze cabrinha update video.Ik had hetzelfde en het aanleggen van de extra knoop heeft het opgelost.http://youtu.be/08sM8We62sI

PETER1310 30 September / 2013 / 19:04
Dank voor jullie reactie
@balance : de kite is geheel nieuw aangekocht,
@couchkiter : gebruik jij nu steeds het ,nieuwe, vierde knoopje,
wil zeggen stuurlijnen zijn nu korter , wat is het nadeel hierbij dan bij deze opstelling ?

Gethigh01 30 September / 2013 / 20:29
Op kitehigh een vergelijkbaar probleem, misschien al gelezen maar toch.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=46632.0

Een klantje van mij heeft een Cabrinha Switchblade 2013 die hij niet goed krijgt afgesteld (hij is beginner). Hij heeft steeds niet genoeg power. Heb al wat tips doorgegeven en instructie filmpjes zijn kant opgestuurd maar andere instellingen hebben niet geholpen. Hij kite meestal in Noord-H, en dat is dus niet waar ik regelmatig kite anders had ik er zelf even naar kunnen kijken. Er schijnt op locatie een kite instructeur (zegt eigenlijk ook weinig) naar gekeken te hebben maar die wist het ook niet.
De kite zal waarschijnlijk terug moeten naar de shop waar deze gekocht is zodat ze ernaar kunnen kijken.

Iemand nog tips of vergelijkbare problemen gehad?

carpinteyrodox 30 September / 2013 / 20:29
Op kitehigh een vergelijkbaar probleem, misschien al gelezen maar toch.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=46632.0

Een klantje van mij heeft een Cabrinha Switchblade 2013 die hij niet goed krijgt afgesteld (hij is beginner). Hij heeft steeds niet genoeg power. Heb al wat tips doorgegeven en instructie filmpjes zijn kant opgestuurd maar andere instellingen hebben niet geholpen. Hij kite meestal in Noord-H, en dat is dus niet waar ik regelmatig kite anders had ik er zelf even naar kunnen kijken. Er schijnt op locatie een kite instructeur (zegt eigenlijk ook weinig) naar gekeken te hebben maar die wist het ook niet.
De kite zal waarschijnlijk terug moeten naar de shop waar deze gekocht is zodat ze ernaar kunnen kijken.

Iemand nog tips of vergelijkbare problemen gehad?
Last edit by: CARPINTEYRODOX

Langbeest 01 October / 2013 / 09:56
Geen extra knopen leggen.
Bovenste knoopje gebruiken (dicht bij de kite) dit geeft je iets meer low-end.
Verder heeft de SB een normale Low-end, niets meer of minder.
In vergelijk met de "ouder" modellen moet de SB 2013 iets technischer worden gevaren
Geen wind....neem een thermoskan mee

PETER1310 01 October / 2013 / 16:22
@langbeest , ik heb de kite ook laten varen door een vriend van mij die met een 9 meter aan het knallen was op het water , springen , ...
vervolgens neemt hij mijn niet meter , hij geraakte niet gewoon niet vooruit, laat staan springen , voelde totaal geen druk .
ik heb hem via een webshop gekocht in Duitsland , dus even terugdoen lijkt me niet evident .
Als ik de andere forums lees , blijk ik niet de enige te zijn en blijkt dat Cabrinha daarom de extra knoop " aanbeveelt " .
vreemd dat er nergens iets van in een test is vermeld
heeft iemand reeds gevaren met het extra knoopje ( stuurlijnen dus korter ? )
indien iemand nog tips , laat maar horen

PETER1310 01 October / 2013 / 16:22
@langbeest , ik heb de kite ook laten varen door een vriend van mij die met een 9 meter aan het knallen was op het water , springen , ...
vervolgens neemt hij mijn niet meter , hij geraakte niet gewoon niet vooruit, laat staan springen , voelde totaal geen druk .
ik heb hem via een webshop gekocht in Duitsland , dus even terugdoen lijkt me niet evident .
Als ik de andere forums lees , blijk ik niet de enige te zijn en blijkt dat Cabrinha daarom de extra knoop " aanbeveelt " .
vreemd dat er nergens iets van in een test is vermeld
heeft iemand reeds gevaren met het extra knoopje ( stuurlijnen dus korter ? )
indien iemand nog tips , laat maar horen

Langbeest 01 October / 2013 / 16:38
Ok, dan probeer je het niet, ook goed

Emiel 01 October / 2013 / 18:14
stuurlijnen op de knoop dichtst bij de kite doen dan vaart hij top, als je hem op de laatste doet vaart hij inderdaad met weinig wind niet goed. Vorig jaar prima gevaren met de 11 in weinig wind.
Topsup.nl - Topsloep.nl

PETER1310 01 October / 2013 / 18:37
@langbeest, @emiel, dank voor de tips , ik ge het zeker eens proberen bij de volgende kitesesie

Langbeest 01 October / 2013 / 20:38
Succes kerel

Ahawkins 10 October / 2013 / 07:20
is de problem opgelost?
en was dit alleen bij de 2013 SB?
Be safe, be strong, enjoy life

Langbeest 13 October / 2013 / 12:10
Ben ook benieuwd.

PETER1310 27 October / 2013 / 07:39
Gisteren eindelijk gaan kiten met mijn cabrinha 10 m ,
ik heb zoals aangegeven door jullie de kite geknoopt met de stuurlijnen op de laatste knoop, er is een verschil merkbaar , alle andere kiters hadden een 8, 9 , 10, 11 m2 voorzien, ikzelf had een board 136-40, weeg 80 kg .
wat me toch opvalt is dat het een " andere " kite is dan de vorige switchblade ( 2010 , mijn vorige 12 en 8 meter waren switchblade, mijn vorige 10 meter een crosbow. deze leunde zeer dicht tegen mijn 12 meter , vandaar de overstap naar allemaal switchblade .
De vorige switchblade hadden beduidend meer power, maar stuurde iets trager .
Ik heb ook de test gedaan met het vierde knoopje zoals aangegeven door Cabrinha in hun filmpje, veel extra power voelde ik niet, wel is het onwenning, immers de wingtips worden (nog ) meer naar binnengetrokken en je merkt dat de kite hiervoor niet gemaakt is .
Ik denk dat Cabrinha met dit jaarmodel in de fout is gegaan en betreur de aankoop ergens . De kite is wel zeer stabiel . De bar is super .
Doch model 2013 is een geheel andere switchblade dan de vorige.
Ik wacht nog volgende kitesesies af ( aangezien de winter waarschijnlijk pas in voorjaar 2014 ) en zie dan wat ik ga doen . Eigenlijk heb ik altijd Cabrinha gevaren en ben dit " gewoon " . Misschien toch eens op een ander merk overstappen of model 2014 aanschaffen , maar dan dit pas na het testen .
Heeft iemand reeds gevaren met model 2014 en 2013 en zo ja, zijn er grondige verschillen ?

Langbeest 27 October / 2013 / 17:50
Quote: PETER1310 - 27 oktober, 2013 (08:39)
, immers de wingtips worden (nog ) meer naar binnengetrokken en je merkt dat de kite hiervoor niet gemaakt is .
??????

harryNaish 28 October / 2013 / 18:41
Vreemd verhaal, ben overgestapt van CB '11 10m naar SB '13 9m en ben verrast door de low-end van de 9m! De Crossbow stond bekend als een kite met een extreem goed low- en high-end maar qua low-end van de 9m is helemaal niet verkeerd. Weeg 77kg en kan 'm zo rond de 17 knoopjes varen...okee ik vaar een meter kleiner dus met de 10m CB kon ik eerder varen maar het verschil is niet super groot. Daarbij is de SB '13 een stuk sneller dus je kan sneller je krachten opbouwen.

Maak meestal gebruik van het middelste knoopje, bij weinig wind het knoopje welke het dichtst bij de kite zit. Mis het 4e knoopje totaal niet.

Begreep dat de low-end van de '14 is verbeterd en hoorde iets dat het opp wat groter is geworden en dat de lift/hangtime enornm is verbeterd en natuurlijk de verstelbare bar. In een paar sec kan je hem tijdens het varen breder maken.....handig voor als het minder hard waait ;-)

Dussss...niks mis met de SB '13 wat mij betreft, superkite!!

psm 28 October / 2013 / 22:35
Heb je de lengte van je lijnen gecontroleerd?
Het klinkt namelijk alsof je stuurlijnen te lang zijn.
Met wat voor een bar vaar je de Switchblade?
Standaard vaar je met de stuurlijnen op het middelste knoopje,
wil je minder power (veel wind) dan op het uiterste knoopje
wil je meer power (weinig wind) dan op het knoopje het dichst bij de kite.

PETER1310 06 February / 2014 / 20:14

Hallo allen, zojuist terug uit Cape Town , gaan kiten met mijn Cabrinha's 2013 en vervolgens andere kites gaan testen .

Ik heb alle tips hier vermeld gebrobeerd , ik ben in Big Bay ( waar de Red Bull king of the Air werd gevaren en ook heb gezien ! ) in een Cabrinha shop geweest , ze hebben mijn lijnen allemaal gecontroleerd en deze werden OK bevonden . In de lucht heb ik de indruk dat de stuurlijnen  er " slap " bijhangen in tegenstelling tot de andere kites.

Op het strand op 12 uur even de bar geheel naar onder trekken , ik wordt totaal niet gelift , doe ik dit met de andere onderstaande kites , dan ga ik vlot de lucht in .

Ik heb mijn mijn 2013 Cabrinha's enkele dagen gekite, maar zoals reeds eerder vermeld was ik met 10 meter "goed " aan het varen terwijl andere met 8 en 7 meter aan het knallen zijn . De Cabrinha 2013 heeft ( voor mij altans ) meer wind nodig dan andere kites met dezelfde afmetingen.

Ik en enkele vrienden hadden de gelegenheid daar meerdere kites te testen.

NAISCH PARK 2014 9 m: was best ok, , snel wendbaar , goede bardruk , doch iedereen de indruk dat hij bij het draaien deze naar achter kantelt

SLINGSHOT RALLY  2013  8 meter: top kite, zeer wendbaar, goede bardruk ,

F ONE BANDIT 2014 9 meter : top kite, goed wendbaar, goede bardruk ,alleen de bar was van 2013 ( 2014 pas leverbaar in maart ) en deze beviel mij niet echt ( safety systeem ) , helaas meer kort mee gekite, in de grote golven daar gevallen en kite gescheurd .

CABRINHA SB 2014  9 meter: eerlijk gezegd niet zo veel verschil met de 2013 , ik had bij het kiten ook weer niet echt veel bardruk , is wel iets wendbaarder, heb er uiteindelijk maar 10 minuten mee gevaren 

CORE RIOT XR3 2014 9 meter, top kite , waar ik kort ervoor met de Cabrinha SB 2014  (met weinig bardruk en volledig gepowerd) vaarde , moest ik hier de kite al depoweren , veel bardruk, goed wendbaar ,stabiel, goede re-launch , ganse dag mee lekker gevaren , heb veel fun gehad 

Uiteindelijk stel ik vast dat ik met de nieuwe en andere kitemerken meer fun heb dan de cabrinha's 2013 en 2014 en terug het plezier heb van mijn vorige oude kites. 

Aangezien de ZAR zeer laag staat, er ginder een TAX refund systeem bestaat ,heb ik me 3 nieuwe Core's RIOT XR3 gekocht , met korting en TAX refund koste medit 2640 Euro voor alles samen ( incl bar-pomp ). Voor deze prijs kon ik het niet laten . 

De F ONE beviel me ook echt , doch had liever al de nieuwe bar en deze was nog niet leverbaar , de SLINGSHOT rally hadden ze niet in de gewenste maten 

Dank aan allen die me alle tips hebben bezorgd