Omhoog getrokken worden met Slingshot RPM op 12 uur

Door: Reacties: 28 Hits: 11050
Onbekende gebruiker 25 October / 2013 / 11:02
Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik wat meegemaakt wat ik graag wil delen en ik ben jullie mening.
Afgelopen woensdag ben ik gaan kite waarbij het aardig hard /- 33 knopen ging. Hier bovenop flinke windstoten. Ik was aan het kite met mijn 8m 2012 model. Echter had ik een aantal keer mijn kite stil op 12 uur en werd ik gewoon omhoog getrokken zonder de bar aan te trekken ( volledig van me af) en de depower er vol op.... Echter had mijn maat met een rebel hier totaal geen last van ... Is dit een eigenschap die de rpm heeft? Dit was voor mij de eerste keer in dit soort omstandigheden maar, dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Ik ging gewoon hooveren boven het water.

Wat zijn jullie ervaringen?
MarkVP 25 October / 2013 / 11:22
Als je echt op de max zit hou je best nog wat druk als de bar van je af is.

Denk dat een Rebel wel beter depowerd maar dat je 8 gewoon te groot was.

Ik heb met mijn ca. 100 kg met m'n 6 gevaren (2010 rpm). Heb wel vaker gehad dat de wind ineens aantrok en ik een te grote maat op had, dan kun je je depower nog wel aantrekken maar dan vervormd de kite helemaal met de bar van je af (flapperen met stuurlijnen slap) en dan houd je toch nog aardig druk over (in de hoek bijna aan de grond me nog over strand trekken met de bar van me af).

Als je een RPM moet gaan depoweren onder de bar is het gewoon tijd voor een kleinere maat is mijn ervaring (ik doe max de powerlijnen 1 knoop korter bij de kite).

MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)

Nature 25 October / 2013 / 11:39
Haha Wtf dude heb je les gehad?>
Zo ja vertel even welke school :| Deze prutsers hadden je dan moeten vertellen dat je kite op 12 uur houden enorm gevaarlijk is door het lofting effect.
Waarom wordt je gelift:
Een kite op 12 uur genereerd voornamelijk lift (opwaardse trekkracht) deze wordt deels weggefilterd door de zwaartekracht waardoor veel scholen je leren dat 12 uur een "Neutrale" stand is. Dit is de grootste onzin ooit!
Jouw kite genereerd door de sterkte van de wind meer opwaardse kracht dan de zwaarte kracht je op de grond houdt. Ookal depower je! Met 25+ knopen zit je al snel boven deze grens zeker in de vlagen.

Voorkomen:
Hou je kite enkel en alleen op 12 uur als het werkelijk nodig is
Springen, Keren, Waterstarten en Landen van een trick (ook niet echt) dan kun je de kite op 12 uur houden. Verder heb je totaal geen lift nodig dus hou op elk ander moment bijv tijdens het lopen je kite op 2 of 3 uur (beste) of 9 en 10 uur.
Bij het starten van een kite op het land stuur je kite ook niet hoger dan noodzakelijk en voorkom dat de kite "Lift" Gaat genereren.
Dit doe je door de kite op te laten aan de kant van het water en letterlijk achter de kite aan te lopen naar t water.
Bijkomend voordeel als jij met je kiteje aan de zijkant staat dat iedereen gemakkelijk kan passeren.
+ minder risico dat je uit de lucht wordt gehaald door een andere kiter.
+ Veiliger

Saftey first

Note: i can't blame you de meeste scholen leren het gewoon verkeerd aan.
Last edit by: NATURE
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Nature 25 October / 2013 / 11:39
Haha Wtf dude heb je les gehad?>
Zo ja vertel even welke school :| Deze prutsers hadden je dan moeten vertellen dat je kite op 12 uur houden enorm gevaarlijk is door het lofting effect.
Waarom wordt je gelift:
Een kite op 12 uur genereerd voornamelijk lift (opwaardse trekkracht) deze wordt deels weggefilterd door de zwaartekracht waardoor veel scholen je leren dat 12 uur een "Neutrale" stand is. Dit is de grootste onzin ooit!
Jouw kite genereerd door de sterkte van de wind meer opwaardse kracht dan de zwaarte kracht je op de grond houdt. Ookal depower je! Met 25 knopen zit je al snel boven deze grens zeker in de vlagen.

Voorkomen:
Hou je kite enkel en alleen op 12 uur als het werkelijk nodig is
Springen, Keren, Waterstarten en Landen van een trick (ook niet echt) dan kun je de kite op 12 uur houden. Verder heb je totaal geen lift nodig dus hou op elk ander moment bijv tijdens het lopen je kite op 2 of 3 uur (beste) of 9 en 10 uur.
Bij het starten van een kite op het land stuur je kite ook niet hoger dan noodzakelijk en voorkom dat de kite "Lift" Gaat genereren.
Dit doe je door de kite op te laten aan de kant van het water en letterlijk achter de kite aan te lopen naar t water.
Bijkomend voordeel als jij met je kiteje aan de zijkant staat dat iedereen gemakkelijk kan passeren.
minder risico dat je uit de lucht wordt gehaald door een andere kiter.
Veiliger

Saftey first

Note: i can't blame you de meeste scholen leren het gewoon verkeerd aan.
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Coringa 25 October / 2013 / 12:05
Ik ben het helemaal met Nature eens. Safety First!!

Ik heb zelf ook vaak meegemaakt dat ik gelift wordt bij het oplaten als ik mijn 10m XBow van Cabrinha (het ligt dus echt niet aan het type kite) op 12uur heb. Zelfs als ik het volledig gedepowered heb. Dat is dan ook het teken: kleinere kite gebruiken of ander keertje dan maar.

IF YOU CAN'T HOLD IT DON'T DO IT!
Axé

Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)

idefixe 25 October / 2013 / 12:29
Alles gedepowered en vlieger op 12 uur en je wordt nog steeds gelift? : Of je bent een Die-hard Prokiter ( en dat zijn er niet zoveel) die een ultieme overpowered sessie gaat knallen Of je hebt een te grote vlieger in de lucht........
Slingshot , Gibbon

dapee2 25 October / 2013 / 12:47
33kn en stoten van 43kn ongeveer?
en dan een 8m RPM, maatje te groot dus. (tenzij je 130kg weegt)
Foei, niet meer doen hoor.
6m is meer geschikt voor zulke wind.

dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 24 - 26 knots op zijn Naish Pivot (2023)

Martijn767 25 October / 2013 / 13:05
Ik had hier gisteren in 36 kts met mijn 12 m ook last van.
Hoe kan dit?

sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

Djee 25 October / 2013 / 13:37
En ik wil zondag met mijn 14m gaan knallen, is dit verstandig?
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

frank82 25 October / 2013 / 14:01
Ik betwijfel of je wel met zulke harde wind moet kiten als je deze basiskennis nog niet hebt. Gewoon met je 8 niet in wind harder dan 30kn (vlagen) kiten, zodra de vlagen over de 40 gaan moet je echt wel wat ervaring hebben. Voor de ervaren kiter is het met een 8 en 40kn te doen (wel overpowered) maar voor een relatieve beginner absoluut niet.

martin404 25 October / 2013 / 14:54
Het valt me de laatste tijd op, dat er steeds meer mensen bij komen, die echt goed kunnen kiten.
Gevolg daarvan is dat er op een dag met 35 knopen, ineens veel meer mensen zijn, die dat ook echt aan kunnen.

Pas stond er op een dag met 45+ knopen ineens 15 man, terwijl ik daar 2 jaar geleden, op dat zelfde strand, bij diezelfde wind, toch echt helemaal alleen was.
Er is een groot grijs gebied, maar er zaten er 5 bij, die daar zeker niks te zoeken hadden.

Iemand met minder ervaring liep 2 jaar terug bij 35 knopen een leeg strand op en zag daar 1 mafkees, die overduidelijk een stuk beter als hemzelf was.
Nu loopt een minder ervaren kiter het stand op, ziet 20 man op het water en denk "Kijk nou, iedereen doet het. Dan ga ik het ook proberen!"
Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

martin404 25 October / 2013 / 14:54
Het valt me de laatste tijd op, dat er steeds meer mensen bij komen, die echt goed kunnen kiten.
Gevolg daarvan is dat er op een dag met 35 knopen, ineens veel meer mensen zijn, die dat ook echt aan kunnen.

Pas stond er op een dag met 45 knopen ineens 15 man, terwijl ik daar 2 jaar geleden, op dat zelfde strand, bij diezelfde wind, toch echt helemaal alleen was.
Er is een groot grijs gebied, maar er zaten er 5 bij, die daar zeker niks te zoeken hadden.

Iemand met minder ervaring liep 2 jaar terug bij 35 knopen een leeg strand op en zag daar 1 mafkees, die overduidelijk een stuk beter als hemzelf was.
Nu loopt een minder ervaren kiter het stand op, ziet 20 man op het water en denk "Kijk nou, iedereen doet het. Dan ga ik het ook proberen!"
No kite related brand affiliations

Djee 25 October / 2013 / 15:08
(gecontroleerd) Proberen (mits je kitemaat is aangepast op de overige kiters, liefst kleiner) is helemaal niet erg, zolang je maar herkend en erkend of het te veel voor je is.
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Onbekende gebruiker 04 February / 2014 / 11:51

@nature 

Ik heb les gehad bij Natural high. Dit is mij inderdaad nooit verteld. Ik heb er nooit eerder last van gehad en raar genoeg had mijn maat met zijn 9 m hier ook totaal geen last van.

Wijze les voor koment seizoen :)

Woodmaster 05 February / 2014 / 17:43

Als je net zo snel kite als je reageerd.{#emotions_dlg.yes_new.gif}

Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

mouse 06 February / 2014 / 03:25

Het is al eerder gezegd hierboven!!

Ik ben een instructeur en geef al jaren les full time. Het enige wat je NOOIT moet doen is de kite in een rust stand op 12 zetten.

Dit is een veelvoorkomende fout van velen onder ons.

De kite op 11 of 1 zetten geeft bij een ' pull' een zijdelingse kracht iPV een opwaartse! Snap je?

Dit is belangrijk. 

+ Het fijt dat je de bar los had en omhoog werd getrokken is een teken dat je geen depower oftewel ' safety' meer had.

Wanneer overstappen naar een kleinere kite?::

* Wanneer ik mijn depower bijna helemaal heb getrokken en mijn ' sweatspot' is veel te hoog.(oftewel de bar staat te hoog) en heb geen safety meer , mocht ik de bar losgooien in geval van nood!

* Kijk ook eens om je heen en VRAAG andere kiters , als je het echt niet weet welke size je moet pompen.

Hoop dit helpt om erger te voorkomen.

5 locations in Asia! www.seabreezekiteclub.com

skydivesanta 10 February / 2014 / 16:02

Ik weeg 58 kg en was gisteren met men RPM 2011, 6m op rilland...

Toen ik van het water kwam was het toch wel echt hard aan het waaien... En toen had ik BIJNA het gevoel dat ik de kite niet meer onder controle had op 12u (full depower), ook de moment dat ik hem asap heb laten zakken en van het water ben gekomen...

leon verhagen 10 August / 2014 / 00:43

heb eergister de rmp 9 en 12 2014 gekocht vandaag met de rpm 9 gevaren wat een geweldige kite .op het moment dat de meeste al aan het wandellen waren ging ik nog met gemak upwind relaunch ook geen probleem wilde eigenlijk wel ff switchen naar de 12 maar die moest helaas besteld worden en heb ik nog niet binnen .erg blij met mijn aankoop en kan hem iedereen aanraden.staat volgens mij bij verkeerd topic

Last edit by: LEON VERHAGEN

rv-i 10 August / 2014 / 11:44

@ Leon Verhage:

Wat heeft dit met dit topic te maken?

rv-i had een 4 sterren sessie in Workum met maar liefst 15 - 22 knots op zijn North Dyno (2016)

Henkdeboer 10 August / 2014 / 17:39

Wat een ongelofelijke onzin lees ik hier in dit topic. Dat 12 uur niet als neutrale zone kan dienen is dus absoluut niet waar. Laat mij dit beargumenteren: 

-Ik kite zelf al 8 jaar en geef al 5 jaar les en kan met zekerheid zeggen dat 12 uur wel degelijk als neutrale zone gebruikt kan worden. De kite op 12 uur zetten tijdens het aantrekken van het board geeft de meeste controle en dient als rustmoment voor de cursist om tijd genoeg te hebben om het board aan te trekken. Mits de bar volledig van de cursist af is geduwd zal de kite nooit in staat zijn om de cursist te liften, met uitzondering van zeer vlagerige wind of overpowerde situaties (bijv. stoten van 10 knopen verschil, waarvan kitesurfscholen moeten weten dat dit gevaarlijk is en dus geen les moeten geven). 

-Ik loop tijdens mijn lessen regelmatig upwind met bepaalde cursisten waarbij ik instrueer om de kite op 12 uur te houden en achterwaarts terug te lopen, waarbij er altijd een ander of ikzelf de cursist vasthoudt aan de grab handle. Dit is veel minder vermoeiend voor de cursist indien deze (nog) niet in staat is om de kite op 2 of 10 uur te houden en zijwaarts upwind te lopen. De reden waarom sommige cursisten hier toe niet in staat zijn is omdat deze manier van upwind lopen meer kracht vereist doordat je tegen de kite in moet leunen. Vooral bij vrouwelijke cursisten en kinderen is het fijn om deze manier van terug lopen te gebruiken. 

-De uiteindelijke kwestie waar het in dit Topic over gaat is dat de TS niet in staat is geweest om te bepalen wat zijn high end is met de 2012 8m2 RPM. Of dat te verwijten is aan de kitesurfschool waar hij les heeft gehad is te betwijfelen. Zelf ben ik van mening dat je dit moet ervaren en dus deze ervaring moet beschouwen als een leerproces, namelijk dat TS een kleinere kite moet gaan gebruiken als het harder dan 30 knopen waait. De high-end is voor elk persoon namelijk verschillend; Er zullen genoeg kiters zijn die een 8m2 namelijk wel met meer dan 30 knopen kunnen doorvaren. 

Dat je dit moet ervaren wil niet zeggen dat je een 10m2 in 40 knopen moet gaan oplaten om te kijken of dat je high-end is. Wat ik hier mee probeer te zeggen is dat je als kiter voor jezelf en anderen verantwoordelijk bent en je eigen gezonde verstand moet gebruiken of jij in staat bent om een 8m2 in 34 knopen te houden. Ben je dat niet, dan blijf je thuis of schaf je een kleinere kite aan. 

Ik hoop hiermee mijn punt te hebben gemaakt en andere mensen te informeren, zodat deze al gevaarlijke sport niet gevaarlijker gaat worden. 

Last edit by: HENKDEBOER

Bobv 10 August / 2014 / 21:17

Ik zie in je betoog eigenlijk alleen maar practische redenen waarom je  wel de kite op 12 uur (laat) houden...{#emotions_dlg.nerd.gif}
Je maakt een punt dat het makkelijker en minder vermoeiend is, helaas tegelijkertijd wel gevaarlijker en irritanter voor andere kiters.

Verder moet denk ik inderdaad de les zijn dat je gewoon een kleinere kite moet pakken als je gelift wordt, maar dat je in de tussentijd hem beter niet op 12 uur kunt houden als je zo overpowered bent..

Bobv had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 22 - 32 knots op zijn Flexifoil Hadlow ID (2012)

Dobbelsteen 10 August / 2014 / 21:50

Idd, als je gelift wordt ben je zwaar overpowered.

Maar ben ik nu de enige die liever in de lucht gelift wordt met de kite op 12u en mogelijk nog zacht neerkomt? In de plaats van zijwaarts meegesleurd te worden?

Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)

leon verhagen 11 August / 2014 / 02:06

kan zijn dobbel maar als je ineens overwacht hoog wordt gelift controlle verlies en tegen de grond wordt gesmakt zijn ongetwijfeld wel wat filmpjes van op you tube te vinden.je kunt echt beter wat meegesleurt worden.in les situatie is het misschien makkelijker en minder vermoeiend om de lite op 12 uur te houden maar dan sta je waarschijlijk ook al een stukje in het water maar op het strand kun je dit beter niet doen .bij mij lessen kreeg ik pas een bord toen ik upwind kon boddydraggen.wat gewoon een must is om meteen te leren vind ik.hoewel ik het toch leuk vind om de paniekerige oogjes te zien als ze het bord van 400 euro zien wegdrijven als ze net wat je diep zijn gegaan.ken het van mezelf ook als ik gecrased ben en mijn bord niet meteen zie wat soms door golven en zon meoilijk te zien is

Last edit by: LEON VERHAGEN

BT17 11 August / 2014 / 08:29

Wel of niet kite op 12 uur hangt af van de vlagerigheid. Onder normale omstandigheden aan zee geen probleem. Binnenwater, harde wind, en achter de pier op Wijk zijn vlagerig en is kite op 12 zeer af te raden. Valt geheit een keer over je heen om weer volop wind te vangen op een strand vol onschuldigen bezoekers.

rdeheld 11 August / 2014 / 08:32

@ Henk de Boer
Bij lessers kan ik het me enigsinds voorstellen dat zij de kite controlle nog niet hebben om de kite op 11 of nog lager te houden. Maar daar ging de topic niet over

Verder Helemaal eens met  nature, de pull die ook een depowerde kite heeft zorgt ervoor dat als je 60 kilo weegt en de kite met 20 kilo aan je trekt gewoon minder druk op je voeten hebt en eerder gelift word  als je je kite heel laag houd heb je gewoon je eigen lichaams gewicht als druk op je voeten en zal je dus veel minder snel gelift worden.  Voorwaarde is wel een niet te  glade ondegrond !

Een 2e voordeel is dat je gewoon een veel beter overzicht hebt over wat er om je heen gebeurd als je je kite laag houd dan waneer je je kite op 12 hebt, als je achter uit met je kite loopt kan je onmogelijk zien wat er achter je gebeurd.

als je met  de wind mee naar de kant loopt met een kite op 12 en weinig wind  is de kans ook groot dat ie uit lucht valt. terwijl als je de kite laag houd bar beetje aantrekt de kite gewoon achteruit drift/vliegt 

De 2 kites die TS starter noemt zijn ook nog 2 nogal verschillende  kites, en verder ontbreekt info over het gewicht van de 2 personen en de maat kites