Omhoog getrokken worden met Slingshot RPM op 12 uur

Door: Reacties: 28 Hits: 11051
Djee 11 August / 2014 / 09:43

En daarom is, het aanleren dat de kite op 12h een veilig / neutrale positie is, fout. 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Robberthesp 20 August / 2014 / 00:12

instelling van de bridles/aanknoop punten kan ook een mega verschil zijn in het kunnen varen met bepaalde wind.
Toen Bertha NL inkwam stond ik maandag met een 9 op wijk. werd met alles in de depower op het strand ook gelift...Knoopjes verder van de kite gebruikt en mn 9 lithium 2012 aka "de trekzak" was super te houden (weeg 100 kg). Dus dat kan ook het verschil zijn tussen de kite van je maat en jij. 

Maar goed, ik hou van een beetje overpowered varen maar dat moet je niet doen als je weinig ervaring hebt met je kite in zn high end varen.

ps. ik ga ook liever verticaal dan horizontaal...{#emotions_dlg.yes_new.gif}

Last edit by: ROBBERTHESP
more wind please

Robberthesp had een 3 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 20 knots op zijn Airush Lithium (2012)

Kyuss 28 July / 2016 / 13:15

Dit noemen ze OVER-POWERED!!! Dus kitje neer en kleinere kite nemen.

ErikBlokker 29 July / 2016 / 10:00

Haha, aardige bumb, maar tevens een grappige discussie.

Hier mijn twee cent:
Met de kite op 12 uur op het stand staan of lopen heeft nu eenmaal risico's. Vooral in gepowerde (vlagerige) condities waardoor meer mensen met een getrimde kite het strand op komen (niet mis mee zolang dit de contole van de bestuurder maar vergroot).

Indien een kite al aardig getrimmed is afgesteld (bijvoorbeeld bij keuze eerste knoopje stuurlijnen op de kite) en er ook nog eens door middel van volledig aantrekken van het trim koord/strap nog minder spanning op de stuurlijnen overblijft reageerd de kite nog amper op stuurinput. In het bijzonder met een volledig gedepowerde bar (bar van je af). 

Bij verminderde druk in de stuurlijnen (dus alle kracht op de powerlijnen) bestaat de kans dat de kite onverwacht voorover kantelt (verschillend per kite). Omdat op zo`n moment er meer wind boven langs de kite stroomt wordt de kite naar je toe gedrukt. Met als gevolg 0,0 spanning op ALLE lijnen en totaal verlies van de contole.

Met een kite gepositioneerd onder 11:00 / 13:00 uur kan de kite ook voorover kantelen, maar in tegenstelling tot 12:00 uur beschik je nu over de mogelijkheid van de kite weg te lopen (achteruit hollen) en hierdoor weer controle te herpakken. 

Dus:
Niet doen:
- lopen met kite op 12 uur
- kite zo ver trimmen dat er geen stuurimput meer overblijft

Wel doen:
- lopen met kite onder 11:00 / 13:00 uur
- weglopen van de kite als deze voorover kantelt

Hoppa!