Ik heb een sport bril op met kiten en gebruik een meekleurende sport zonnebril op sterkte van hans anders.
Werkt prima
Als koortje gebruik ik een surf touwtje met een lusje
als de druppels er teveel op blijven "kleven" kan je de glazen ook insmeren met RainX dan vallen de druppels er gewoon af.
kan je kopen in o.a. motorzaken
Lennaert_VLD had een 3 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 12 - 17 knots op zijn Cabrinha Vector (2013)
ik heb hier ook al vaak naar zitten kijken.
Blijf twijfelen of ik er eentje op wil hebben met kiten.
Na een lange dag op zee met veel zon heb ik aan het eind van de dag wel knal rode ogen.
Daar zou een bril wel kunnen helpen...
Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
Ik gebruik er een als ik ff aan de kant sta... Verder niet. Een faceplant met bril lijkt me nou niet bepaald lekker, ook niet voor je ogen.
Heb jarenlang met seaspecs gevaren met daarop rainX.
Het koordje moet je goed vastmaken aan bv het rits-koordje van je wetsuit, anders raak je 'm kwijt.
Als je een harde faceplant maakt wil je wel eens een glas verliezen. Niet helemaal crash-proof dus.
Nu gebruik ik oogdruppels voor en na het kiten. Werkt ook goed en zonder bril vaart toch echt veel fijner
Ik heb er ook eens een gehad van Ocean, maar vond toch dat er teveel druppeltjes bleven hangen... en na een goede crash was hij foetsie...
Nu hoeft het niet meer, en mis het ook niet eigenlijk.
heb gewoon een bril uit decathlon en heb zelf koortje met drijvertje gemaakt is goedkoop en dan raak je het nooit kwijt
tip neem felle kleuf voor drijvertje , bij verlies gemakkelijk te vinden
heb gewoon een bril uit decathlon en heb zelf koortje met drijvertje gemaakt is goedkoop en dan raak je het nooit kwijt
tip neem felle kleuf voor drijvertje , bij verlies gemakkelijk te vinden
Heb er ooit ééntje in Egypte gekocht met die laagstaande zon tegen de avond daar. Sinsdien vertrek ik niet meer zonder op reis . Met NO wind en een felle zon doe ik hem in België ook aan . Simpel modelletje met een riempje die je volledig aantrekt zo hard je wilt. Al zware crashes mee gehad en nog nooit verloren ...
Een andere optie is een surf cap.
In NL zie je ze nooit, maar in Kaapstad kiten er meer mensen mee. (ook oldschool locals)
Daar is de voornaamste reden om je bek niet te verbranden, want dat gaat daar snel, ook nog steeds als je er lang woont.
Het helpt echter ook heel goed tegen zon in je ogen.
Deze heb ik nu en die zit perfect :
http://us.billabong.com/shop/product/mens-wetsuits-accessories/supreme-surf-bucket-hat?color=BLK
Zit aan de voorkant een versteveging, net als bij een truckers cap, zodat ie niet naar voor je ogen klapt.
Je hebt ze ook als gewone caps : (en ook van andere merken)
http://us.billabong.com/shop/product/mens-wetsuits-accessories/supreme-surf-cap?color=BLK
Het ziet er niet super cool uit, maar dat vind ik ook van surf brillen.
Het is wel heel erg functioneel en het overleeft een crash.
Seaspecs zijn echt prima. Kijk ff bij wijk aan zee op de bodem, liggen er nog wel een paar van mij....
Snikkel had een 5 sterren sessie in Almere Muiderzand met maar liefst 16 - 21 knots op zijn SlingShot Wave SST (2019)
Zonnebril tijdens kiten is typisch voor onze oosterburen..
Rufus had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 18 - 22 knots op zijn SlingShot RPM (2011)
Thnx voor alle reacties. Had gelezen dat ogen vaak erg onderschat worden wat betreft bescherming tegen zonnestraling. Ga binnenkort maar ns ff kijken om r een aan te schaffen.
@ Rufus: Mssn wel, maar liever dat dan rode, pijnlijke ogen.
@RUFUS, onze oosterburen hebben oogkleppen dat is heel wat anders.
FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)
Wacht maar tot je met bril een faceplant maakt... Dan krijg je pas echt rode ogen...
Oakley Water Jacket.. Comfortabel, beslaat niet, vliegt niet van je hoofd, heeft gepolariseerde lenzen.. En gegarandeerde Duitse look..
Ik heb lenzen en de combie van zout en fel zonlicht is voor mij soms echt funest. Daarom draag ik graag een zonnebril tijdens het kiten. Heb er een van Seaspecs die het prima doet en bijna nooit van hoofd vliegt, maar ik ben dan ook geen groots freestyler. Wel heb ik nogwel eens last van druppels, ga de tip van hier boven dan ook zeker proberen. Enige wat ik op Seaspecs heb aan te merken is dat hij niet zo goed aansluit op mijn jukbeenderen waardoor ik er soms toch spray onder krijg. Daarom heb ik afgelopen zomer een andere zonnebril opgeofferd aan het kiten, hier heb ik een fel rubberen sportkoordje aan gehangen met een neopreen dingetje achter op mijn hoofd. Vliegt iets sneller van mijn hoofd, maar blijft drijven en is door de felle kleuren snel weer gevonden. Voor de looks moet je het niet doen natuurlijk.
Heb een tijd zonnebrillen gedragen in Brazil, maar het probleem is, zeker met gepolariseerde lenzen, dat je "door de golf heen" kijkt. Dus dan maar zonder en buiten het kiten zoveel mogelijk bril op.
Het zal ongetwijfeld beter voor je ogen zijn om wel een zonnebril te dragen, maar ik heb nog nooit last gekregen. Wat ik wel doe: een oogdouche gebruiken om m'n ogen te ontdoen van zout en zand, scheelt ook een hoop irritatie.
He Alexander
De European Association of Surfing doctors heeft onder andere onderzoek gedaan naar eventuele schadelijke effecten voor je ogen van de zon en de reflectie van de zon op het water. De risico´s zijn helaas behoorlijk, maar ook goed te beperken met een zonnebril. Draag de bril tijdens je sessie en op het strand.
Het zoute water en de wind kunnen je ogen ook irriteren, oogdruppels kunnen dan een oplossing zijn. Gebruik het liefst oogdruppels die geen olieproducten bevatten.
Succes!
Heb nog nooit oogdruppels gebruikt, maar thnx voor de tip. Ga t zeker eens proberen. Heb je toevallig een type / merk dat je aanbeveelt?
Denk dat ik toch maar een bril aanschaf. Baat t niet, dan schaadt t niet en hoop t over 20 jaar ook nog allemaal te kunnen zien.
Bijkomend voordeel: Als je er als een van onze Oosterburen uitziet, gaan medekiters mssn wel preventief aan de kant, waardoor je meer ruimte hebt
AFgelopen paar dagen ook weer lekker verbrand op het water :)
Ook onder mijn ogen. Nu 3 dagen er na gaat het rode eindelijk weg uit mijn ogen.
Ik ga na lang wikken en wegen toch ook maar die dingen aanschaffen.
Zoals je zegt, als je er uit ziet als een Duitser gaat toch iedereen aan de kant, Win/Win!
Nu nog een mooie gele Ozone kite er bij..... hahaha
Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
@Alexander.. het probleem met oogdruppelflesjes is dat ze niet lang houdbaar zijn eenmaal geopent. je kan beter de ampullen gebruiken. Ik maak gebruik van Weleda - Ogentroost: http://www.bio-amable.nl/weleda-ogentroost-natuurlijke-oogdruppels-ampullen Ze zijn verzachtend bij geprikkelde, rode en tranende ogen en helpt heel goed na een dagje kitesurfen.
@Martin.. ik ben ook op zoek naar zo'n bucket hat, weet jij waar ik het in nederland kan krijgen? Ik wil dit jaar mijn gezicht beter beschermen, vorig jaar had ik steeds een bruine kop na het kitesurfen.
Coringa had een 5 sterren sessie in Katwijk airtime met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Switch kiteboarding Element (2014)
Deze set komt geregeld bij de Lidl voorbij voor maar 7.99 euro
Supersetje, ook als gewone zonnebril te gebruiken.
meccaloha had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 20 - 22 knots op zijn Naish Park (2012)
Registreerde: 22 March 2007
Hallo,
Is er iemand die ervaring heeft met zonnebrillen om te kiten? Bijv. seaspecs? Blijft er veel water achter de glazen zitten, of loopt dit netjes weg? Geeft het koordje voldoende houvast, of ben je na een goede crash je bril alsnog kwijt?
Alvast bedankt voor t delen van je ervaring!