je board upwind sturen, flink wegtrappen die plank en je kite naar de rand van het windvenster laten gaan (dat doet de ene kite beter dan de andere) en anders lekker een kleiner maatje kiezen?
dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)
Kite zo laag mogelijk houden, niet omhoog sturen!
Als je omhoog stuurt dan trekt de kite je iets omhoog waardoor je minder grip kan pakken op het water...
Board met veel rocker + veel druk op je voorste voet. En dan stampen.
Meer oefenen, oh nee dat hoeft niet want je hebt genoeg ervaring
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
Met die cabrinha's zal je je board toch flink upwind moeten trappen, daar zal je niet super veel power kunnen lozen met de kite.
Gewoon meer oefenen met harde wind dus.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Kite laag houden, vlak boven het water. Dan kan je alle krachten van je kite zo het water in trappen. Als je kite te hoog staat trekt hij je van je board of je board uit t water waardoor je je rail niet kan houden. Als het zo nog niet lukt dan kan je als goedkope oplossing eens vinnen proberen met meer grip, een duurdere optie is kleiner board of een kleinere kite.
Probeer/test eens een nieuwere kite in dezelfde maat als je Cabrinha C's.
Gr. Wouter
Paar weken per jaar, 10 jaar lang. Dat is dus minder dan een jaar totaal, zeker met elke keer weer het inkomen ben je dus eigenlijk gewoon nog een beginner? Mijn advies: meer kiten.
Cabrinha's 2006????
Wat dacht je van sparen voor wat nieuws?
Dan heb je zeker meer controle...
Topkitemerk, maar 2006? Probeer de 2014 eens zou ik zeggen!
markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)
Belangrijker is misschien wel hoe hard de wind was... Hoe hard waren de vlagen? 7m in vlagen 45+ zijn een zware dobber :)
Langzamer varen. That will do the trick.
sjoerdsantema had een 5 sterren sessie in Playa Chica met maar liefst 17 - 25 knots op zijn Blade Prime (2010)
Jo,
Ik had ook een poison. Op zich superfijn board, goeie pads, maar de vinnen zijn aan de kleine kant. Ik herken het gebrek aan grip met dit board in extremere omstandigheden.
Misschien is dat een deel van je probleem (samen met de verouderde kites).
Je zou er grotere vinnen op kunnen zetten (kan ook enkel aan de heelside) voor meer grip. Dat lost het probleem zeker weten op.
Bij een windstoot kun je dan zo hard in hakken zodat je bijna vlak achterover kan leunen, zonder dat je je grip verliest.
Ik heb ervaring met de volgende van North:
http://www.vandenbergsurf.nl/kitesurf/accessoires/fins/north-s-bend-fr-finset-2pcs.html
voor 30 eu heb je er 2.
mariusvanwingerden had een 0 sterren sessie in Bonaire met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Liquid-Force HIFI X (2013)
bij windstoten die je niet helemaal onder controle hebt.. trappen..eventueel eerst klein beetje downwind.. en je bent het kwijt.. bij konstant overpowerd ... kleinere kite of depower..........en je kites zijn redelijk gedateerd...dus nieuwe generatie kan geen kwaad...
eatkites had een 3 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 21 - 28 knots op zijn Zian Aquila (2013)
miss ook wel oud board, vroger moest je kleiner boardje hebben met meer wind, door technieken de laatste jaren niet meer nodig, maar gezien de leeftijd van de kites...
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
De Cabrinha's zijn inderdaad wel nog echt van de oude generatie, de RRD is echter van 2012. Maar goed, aangezien ik nog studeer is er geen budget om regelmatig nieuwe kites te kopen. En afgezien van (het gebrek) aan depower zijn het wel heerlijke kites. Mijn board is denk ik uit 2011, maar een kleiner board is wel iets dat ik kan overwegen. En grotere vinnen is ook een goede tip!
verlies ook controle bij harde wind!!!
wil dan zo vlug mogelijk op t water zijn!!!
bertvh had een 4 sterren sessie in Tenerife - Flashpoint Beach met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Ozone Enduro (2016)
132x40......is met 65kg mijn lightwind boardje.....no joke
Voor harde wind heb ik 123 demon uit 2006, met wood/carbon flexibel...dan heb je zoveel meer controle over je snelheid. Ergens houd het op met XM kite, 73 kilo en skills, dan heb je onder je voeten nog een optie
Hard trappen, edgen op je board met de kite laag, let erop dat je achterste been altijd meer ingetrokken is, voorste been staat meer recht.
Kleiner board helpt ook, vaar zelf een 125, met een holle concaaf bodem, vrij rechte outline.
Buttcheck? Enlighten me?
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
Registreerde: 31 March 2008
Hallo,
Graag zou ik jullie advies willlen vragen omtrent het volgende:
Af en toe heb ik als het hard waait of er een flinke windvlaag moeilijkheden om mijn snelheid te blijven controleren. Voor mijn gevoel blijf ik dan versnellen en heb ik moeite mijn board onder controle te houden. Wat ik dan probeer is zoveel mogelijk druk op mijn achterste been te krijgen en het board upwind te richten, terwijl ik de bar laat vieren. De kite laat ik meestal op 10/14uur staan of laat ik iets omhoog komen tot 11/13 uur. Vaak lukt het zo om de controle te herpakken, maar soms dus ook niet. Het lukt simpelweg niet meer om genoeg druk op mijn rail te houden, waardoor mijn board over het water begint te stuiteren. En metname in de buurt van andere kiters of objecten is dat niet prettig.
Alhoewel ik slechts een paar weken per jaar kite, ben ik al wel ruim 10 jaar met de sport bezig. Ik denk dus niet dat het een gebrek aan ervaring is, zeker omdat ik onder normale omstandigheden een aardig potje kan kiten. Nu zal het neem ik aan bij iedereen wel eens voorkomen dat je de controle verliest, maar ik heb het idee dat ik er soms eerder mee op moet houden dan dat de combinate van mijn kitesize/gewicht/wind zou vermoeden. Doe ik iets verkeerd? Adviezen zijn welkom!
Ps. Ik weeg 73kg, vaar met Cabrinha C's (2006) en RRD Obsession Pro (7m), board: RRD Posion 132x40