Wat mij opvalt is dat je je kite erg ver doorstuurt naar 1 (tussen 1 en 2). Hierdoor duurt het te lang om de kite weer terug te sturen naar de originele positie om de landing te versoepelen. Als je je kite doorstuurt tussen 1 en 12 dan krijg je in eerste instantie meer lift waardoor je hoger zult springen en wordt je landing ook makelijker doordat je kite hoger staat en je hierdoor wat meer gaat zweven tijdens de sprong.
Ik heb echter niet vaak gevaren met een RPM. Het is een open C shape dus ik ga er van uit dat je deze niet zo fel in hoeft te sturen als een full C kite zoals een torch of fuel. Bij deze soort kites moet je namelijk wel je kite hard doorsturen naar 1. Met open C shapes heb ik vaak de ervaring gehad dat deze minder fel ingestuurd te hoeven worden om hoog te kunnen springen.
Hope this helps ;)
Jou Kite terug insturen als je terug aan het landen bent zodat je opgevangen word en niet hard neerkomt.
De rpm is wel niet de echt ideaal voor big air.
En zoals "sthijs" zegt je zat hier wel veel te underpowerd.
Alleen wat harder terugsturen voor de landing verder ziet het er prima uit!
Onder deze condities kun je een keer proberen om de kite gewoon terug naar beneden te rammen dus naar 6 uur tijdens de landing.
Het voelt en klinkt mischien raar maar dan land je met snelheid en lift in je kite. Bij meer wind iets rustiger aan natuurlijk!
Nu staat de kite eigenlijk achter je waardoor je omgetrokken wordt bij de landing.
RPM is een prima kite BTW we leven nou eenmaal niet in een ideale wereld
Je stuurt hem naar mijn idee ook iets te ver door (maar geen ervaring op een paar sessies met de RPM na dan). Zou hem tot max 1 uur plaatsen of helemaal doortrekken en wat meer wind next time.
Yoram had een 3 sterren sessie in Murrebue met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Ozone C4 (2014)
Ziet er opzich al goed uit maar
- Beter edgen/aankanten voor je de lucht in gaat
- Kite minder ver doorsturen
Gehaktdag had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Best TS (2014)
Enige wat me opvalt is dat je erg ver terugstuurt. Een klein beetje voorbij 12 is al voldoende, je wilt immers wel omhoog gaan en niet schommelen onder de kite zoals je nu doet.
Wat ik zelf altijd doe bij een sprong is dat ik afzet net voordat mijn kite rond 12 uur staat.
Als ik eenmaal in de lucht ben hou ik mijn voordurend rond 12 uur.
En vlak voordat ik land stuur ik mijn kite richting 10 uur, hierdoor zijn mijn ladingen wat minder explosief wat zeker helpt met het landen van hogere sprongen.
Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is een downloop terwijl je op hoogte bent waardoor je een transition maakt.
Ik zou persoonlijk de kite ook wat minder ver doorsturen niet veel verder dan 12 uur.
Hopelijk heb je hier wat aan
Feelfreeonthewater had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 20 - 25 knots op zijn F-One Bandit VII (2014)
hehe ik hoor het al de meeste hier kunnen niet hoger springen dan 3meter .
puntjes uit het filmpie die ik zo direct zie.
- Je timing is te laat. je kite is al 12 uur dik gepasseerd voordat jij loskomt van het water waardoor je te ver door stuurt.
- Kite duikt te ver de hoek in tot een punt waar amper lift zit en dan val je dus rap naar beneden.
- Je blijft aan je bar trekken ook na je hoogste punt. hierdoor blijft je kite iets in het windvenster staan en komt heel traag terug en zal je ook niet opvangen.
beetje depoweren dus en dan hard terugsturen en weer intrekken die handelingen kunnen tegelijk.
- Trek in het begin je benen op om zo lekker recht te blijven hangen.
- ojaaaaaaaaa belangrijkste is hou je bar in het midden vast en niet in de hoeken van de bar.
Goodluck
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
dat wil ik niet zeggen maar high jumps is toch wel mijn vakgebied.
uiteraard mag je er mee doen wat je wil maar om te zeggen dat zn 'sprong wel redelijk klopt is niet waar. overal zitten kleine details die beter kunnen as said hierboven.
kijk naar de kite positie op 10 seconde klopt niks van en hij staat nog op t water.
een goede sprong begint bij de afzet dan is de rest ineens een stuk makkelijker.
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
zonder goede afzet kom je nooit echt hoog.
OK met een 14m in 40 kts kom je hoog.......
Wat nature zegt klopt, neem het ter harte als je de volgende keer op het water staat.
Trouwens voor het landen.
Ik downloop vaak maar als ik hem gewoon instuur, komt mijn kite in mijn beeld als ik bijna land.
Ik spot mn landing en net voordat ik het water raak, komt mijn kite mijn beeld in. Dan zit ik qua timing goed.
Als het niet te snappen is ook goed.. :)
Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
Guys, thanks voor alle tips. Hier kan ik wat mee! Ik ga me concentreren op de timing van de afzet, het niet te ver doorsturen en het op tijd terugsturen.
Nog een vraag: sommigen van jullie hebben het over downloopen. Wanneer zet je deze loop in? Op het moment dat je over het hoogste punt heen bent? Of vlak voor de landing?
Over de afzet (die zo goed moet zijn): als je hoog aan de wind vaart, dan is het moeilijk om goed af te zetten. Net als bij uitgehaakte tricks vaar je eerste een klein stukje downwind, zodat je hard upwind in kan snijden. Dit zet spanning op je lijnen, zodat er een explosief effect ontstaat. Ook belangrijk daarbij is dat je rechtop, boven je plank, staat voor dat je insnijdt.
Over de downloop inzetten: je zet de loop na het hoogste punt in, terwijl je board behoorlijk downwind wijst, zodat de voorwaartse snelheid die je krijgt (valt op zich mee, maar wel wat natuurlijk) opgevangen wordt in de vaarrichting (bij landen). Je kan proberen om eerst downwind te landen en dan je kite te loopen en vervolgens het loop moment "terug" te brengen in de sprong. Dan heb je dus nog niet de zachte landing, maar dat komt wel als de loop in de lucht wordt afgemaakt.
Wat misschien ook kan helpen bij hogere sprongen is de lichaam upwind draaien op het moment dat je de lift krijgt.
Ik zelf zet meestal de downloop in vlak voordat ik landt zodat ik direct een transsition kan maken.
Waar je wel rekening mee moet houden is het volgt hoe lager je de downloop inzet hoe meer voorwaarste snelheid je krijgt omdat
je de kite meer voor het windvenster stuurt.
Feelfreeonthewater had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 20 - 25 knots op zijn F-One Bandit VII (2014)
Kiteboarden is net natuurkunde... alles heeft terugvertaalt met energie te maken... Edge je board zo hard mogelijk en pop je board schuin naar achteren...(weg van de kite) hoe meer energie je kan loslaten onder je board hoe hoger je gaat...alleen een goede pop kan je al 2-3m de lucht inkrijgen zonder ook maar je kite in te sturen en gewoon op 11 uur houden en bar licht aantrekken... Weet je de juiste timing te vinden tussen poppen en insturen bar aantrekken... Good Luck!!
Leuk filmpje waar ze de natuurkunde goed uitleggen en teven de pop goed opbouwen alvorens te springen...
http://www.youtube.com/watch?v=poP5h-M7xrg
Registreerde: 29 August 2009
Ik ben op zoek naar een paar tips voor de plaatsing van de kite tijdens een sprong. Ik ben al een aantal seizoenen bezig met springen. En dat gaat op zich goed, de ene keer wat hoger dan de andere keer. Alleen merk ik vaak dat mijn kitepositie niet goed is tijdens de sprong, waardoor ik de controle mis om goed te kunnen landen.
Theoretisch moet het toch als volgt? Kite naar 11 uur, rail houden, kite naar 1 uur, take-off, na het hoogste punt terugsturen. Ik kom vaak hard neer of ik crash vlak na de landing. Zie onderstaand filmpje met een sprongetje waarbij het fout gaat. (sorry voor het vertical video syndrome)
Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben! Lijkt me tof om meer controle in de lucht te krijgen, dan ga ik vanzelf hoger en harder durven :)