Downwind Ijmuiden <> ?

Door: Loopodoopo Reacties: 10 Hits: 2044
Loopodoopo 28 September / 2014 / 18:59

Hey mede kiters,

Ik heb al een aantal keren voorgenomen dat ik graag een keer een downwinder wil maken van/naar ijmuiden to.... ja.. tot nog niet echt een idee wat te doen is.
Als ik het zelf op Google maps een beetje uitmeet lijkt Noordwijk of Katwijk me wel te doen, maar misschien ben je er zo (of moeten we daar alleen even pauzen houden) en dan door naar Scheveningen.

Om mijn niveau aan te geven, ik kite nu 3 jaar en kan prima heen en weer varen en hier en daar spring ik lekker over de golven heen. Ik ben absoluut geen pro, maar ik kite gewoon lekker om mijn hoofd leeg te maken.

Ik had eerder bedacht om aan mijn vriendin te vragen of ze me ergens heen te brengen en dan elders weer op te halen, maar ik vind het toch een fijn idee om met meerdere personen op stap te gaan omdat je dan toch een beetje op elkaar kunt letten.

Ik heb zelf een auto terbeschikking waar ongeveer 4 man in kunnen inclusief al hun kite gear. Mijn idee is om mensen op te pikken aan de ene kant (waar hun, hun auto laten staan) dan naar de andere kant te rijden en te starten met kiten waarna we weer terug rijden naar de start en dan is iedereen weer bij zijn auto en zit de dag er op.

Wie lijkt het nogmeer gaaf om dit samen met mij te doen? Als er mensen game zijn zullen we de plannen verder uitwerken en binnenkort een geschikte dag kiezen!

Djee 28 September / 2014 / 20:27

Deze downwinder doen wij regelmatig, alleen vaker vanuit scheveningen naar het noorden (Zandvoort of Bloemendaal) pauze idd Noordwijk of Katwijk. 

Voor je eerste downwinder zou ik van Katwijk/Noordwijk naar ijmuiden/Zandvoort doen of van Zandvoort zuid naar ijmuiden. Omdat het wel meteen een pittige is. 

Ga sowieso nooit alleen, want je komt langs stukken waar niemand is en mocht je in de problemen komen heb je iemand die kan helpen. 

Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Loopodoopo 28 September / 2014 / 23:38

Hey Djee, bedankt voor de tip! Ik denk dat het dan kiten word van Katwijk/Noordwijk naar ijmuiden/Zandvoort (afhankelijk van noord of zuid wind).

Andere mensen die ervaring hebben met downwinden of het leuk lijken om mee te gaan? Wat mij betreft kunnen we de eerste de beste keer dat er wind staat gaan!

Verder vroeg ik me nog af of het te doen en of het legaal is om van Ijmuiden naar wijk aan zee te kiten dus voor de mond van het noordzeekanaal langs?

Djee 29 September / 2014 / 07:21

Dat is illegaal en zou ik niet doen als ik jou was, erg tricky met die grote schepen, ze lijken langzaam te gaan, maar ze gaan sneller dan je denkt en kunnen een aardig windgat trekken. Ze stoppen niet als jij daar in de problemen raakt.

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

Loopodoopo 29 September / 2014 / 09:06

Djee, ik lees 5 bijzonder goeie redenen om me zelf niet te bevinden voor de mond van het noordzeekanaal :-)

Oli4k 29 September / 2014 / 15:22

Anders schrijf je je in bij downwinders, ben je niet alleen en is vervoer geregeld. Niet om reclame te maken (ik heb er geen belang bij) maar als veilig/praktisch/gezellig alternatief.

Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)

Djee 29 September / 2014 / 17:07

30 euro om een (klein k*t) downwindertje te maken met 15-60 man {#emotions_dlg.bonk.gif}

Max 5 a 6 man op een downwinder dat houdt lekker de vaart erin, als je met ze zovelen gaat downwinderen heb nog last van al die kiters {#emotions_dlg.clown.gif}, dat is juist het prachtige aan een downwinder, dat je kilometers geen andere kiters tegen komt.

Loopodoopo 29 September / 2014 / 17:15

Hi Oli4k, bedankt voor je tip ik ga hier even naar kijken en misschien wel inschrijven. Inmiddels ook al van 1 gelijkgestemd persoon een mail ontvangen om de downwinder te maken. Als er nog meer mensen game zijn hoor ik dit graag!

Marcelfacd 29 September / 2014 / 18:43

Hey Lopodopo, ik heb alleen nog maar downwinders gemaakt in water van 30grdn dus zou het graag ook in NL gaan doen met al zn grillen!!

I'm in!! Niet handig om een mail of app groepje te maken o.i.d.?

Loopodoopo 29 September / 2014 / 20:51

Hi Marcel, WhatsApp groep lijkt me handig. Mail me even, dan zet ik even groepje op samen met onze 3e downwinder!

Double-Loop-D 25 October / 2014 / 20:09

Laatst een downwinder van Bergen naar Wijk gemaakt (30km): helemaal kapot erna. Beter is Castricum Wijk. 

Zeker met een paar gasten gaan. Ik brak laatst bijvoorbeeld mijn trapezehaak in the middle of nowhere. Is het niet chill om alleen te zijn. 

Verder ook aangeven wat het tempo is. Sommige gasten varen ver uit waardoor de hele groep vertraging op loopt. Lekker in de branding knallen, dan hoeft het ook geen uren te duren.