Waarom?
Daarom...
Er is ooit een idioot die heeft bepaald dat vliegers verstorend werken, volgens mij omdat er ooit een testtracectje is gedaan met een volgbootboot (je weet wel, zon dikke diesel met ronkende motoren).
Op veel plekken is het overigens wel logisch, maar op nog veel meer plekken niet. Op kornwerderzand bijvoorbeeld mag je het hele jaar door herrie maken met je jetski, zeilen, windsurfen of golven maken met je chickie in een opblaasboot..maar o-wee als je een kite de lucht in gooit.
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Iid daarom.....
Morres heeft t over de groen maffia, maar eerst was er natuurlijk het verbod in het BPR, kitesurfen was nieuw en dan is het makkelijker om eerst te verbieden en daarna uitzonderingen te gaan maken.
In de begin jaren was het natuurlijk ook gewoon gevaarlijk, zijn er hier op Terschelling meerdere net op tijd voor de veerboot uit het water geplukt. Windsurfen mag ook niet op alle BPR wateren btw.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
en we laten ons allemaal zomaar discrimineren? treurige zaak..
Zeggen dat kitesurfen niet mag, want milieu, en dan vervolgens jet-ski's wel toestaan klopt gewoon niet.
Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)
Ok, ik probeer het kort te houden
In de Nl beginjaren van het kitesurfen ( zeg begin 2000) was het kitesurfen ECHT nieuw en het materiaal gewoon ook niet echt ok ( op het gebied van depower en safety dus) Het ging nogal eens mis en de overheid wist niet goed hoe hier mee om te gaan. De sport ontwikkelde zich razendsnel en er ontstonden hier en daar flinke problemen. Hierdoor heeft men 2004 in het Binnenvaart Politie Reglement ( het BPR dus) opgenomen dat a, het kitesurfen is verboden en b, er voor dit verbod een ontheffing kan worden verleend. Da´s dus puur op verkeerregels.
Een ander verhaal is de wetgeving op het gebied van natuurbescherming. Over Natura 2000 en het kitesurfen is al veel geschreven ( ff zoekfunctie gebruiken) Dat het kitesurfen mbt natuurzaken anders wordt bekeken dan bijvoorbeeld het windsurfen of andere vormen van recreatie, heeft te maken met onze vliegers. Waar anderen op het water een redelijke stabiele /vaste koers aanhouden, gaan onze vliegers hoog in de lucht alle kanten op. Voor veel vogels komt het gevaar van boven en dan zo´n grillig ding in de lucht.... Ja dat kan leiden tot verstoring.
De regels voor het kitesurfen met betrekking tot natuurverstoring zijn streng, vaak te streng. De NKV speelt in dat verhaal een stevige rol. Aan de andere kant zien we helaas ook enkelen die zich totaal niet aan gemaakte afspraken / regels houden en dat maakt dan weer het werk van de NKV lastig.
Registreerde: 02 September 2013
Kan iemand me uitleggen waar dit verbod vandaan komt?
ik bedoel niet de simpele uitleg, omdat de regelgeving nou eenmaal zo is. maar waarom zou op bepaalde plekken je wel met een catemaran mogen varen maar niet met een kite?
waarom op bepaalde plekken wel windsurfen maar niet kiten, wat is het verschil dat het ene verboden maakt en het ander niet..
Ik heb er al over gegoogled en gezocht maar kom steeds alleen op antwoorden " omdat de regelgeving nou eenmaal zo is" om maar kort te zeggen. of omdat kiten gevaarlijker is?