dat viel mij ook al op ja.
waarom moesten we ook alweer niet met aflandige wind kiten? nou daarom dus!
dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Pivot (2021)
Boardje kwijt is nog het minst erge wat er kan gebeuren.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
Nou dat is tot daar aan toe. (zondag 2 novermber) Maar ik dacht ik ga een stukje fietsen, WANT het is aflandige wind. Kom ik bij de Zandmotor: Tjokkietjokkievol in de poel.
Dat is te begrijpen, want voor je afdrijft tot Engeland, stuit je eerst nog op een berg zand.
Maar er waren ook een stuk of 20 kiters op volle zee bezig terwijl de wind volgens mij echt wel 45 graden aflandig stond.
Toen zag ik op 500 meter uit de kust iets wat ik alleen kon verklaren als twee kite(r)s die in elkaars lijnen waren gevlogen en zodoende niet konden relaunchen.
De ene kite vloog een stukje de lucht in, trok de andere mee, het zaakje ploft weer neer, maar: Daarachter zag ik een wit spoor van opspattend water.
Blijkbaar heeft minimaal 1 van de kiters zichzelf niet kunnen releasen.
Alle andere kiters waren lekker met hun eigen ding bezig, en dit zaakje dreef rap verder af richting Schotland.
Heb de KNRM maar gebeld, maar geen idee wat er verder gebeurd is.
Sowieso zie ik de laatste tijd vaak kiters bij aflandige wind, en bij wat zachtere omstandigheden ook serieus problemen hebben met relaunchen na een crash. Ik vind het nie handig.
tja, zolang er met aflandige wind gewoon les wordt gegeven en de windroos niet goed wordt uitgelegd krijg je dit soort gepruts. Volgens mij zijn er daardoor gewoon veel kiters die denken het waait dus ik kan kiten. Zonder dat ze zich dus bewust zijn van de vaarbare en veilige windrichtingen van de verschillende spots.
Het wordt onder de 220 graden al snel vlagerig op de ZM. Dat verklaart wellicht ook dat je leest dat de wind wegviel en daardoor kite te water en niet met boardje bezig. Met die stroming is je boardje zo uit je gezichtsveld verdwenen. Het veel erger kunnen aflopen dan alleen boardje kwijt. En los daarvan breng je de kitesport en kitespot onnodig in diskrediet.
Mijn homespot is ook de ZM. Want met stoplichten mee maar vijf minuten van huis. Gisteren toch richting Slufter gereden en ondanks de drukte nadat het laagwater werd heerlijk gevaren.
@ Frank: Wat is het doel van je post man! Even lekker een lange neus maken naar mensen die vandaag hun spullen zijn kwijtgeraakt?
Ookal heb je gelijk, ik begrijp niet wat jij ermee opschiet om andere kiters een dikke "eigen schuld" te geven hier. Tenzij ze in jouw lijnen varen natuurlijk.
Lekker negatief dude.
@chiel123
check anders het andere forum ff, dan begrijp je de opmerking misschien....
Niks negatief, gewoon terecht!
repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)
Die mensen brengen naast zichzelf ook de sport en spots in gevaar, dat is het probleem.
Kitesurfen ( en dan helemaal op zee) met aflandige wind is gewoon vragen om problemen. Je brengt jezelf en anderen onnodig in gevaar. Je brengt al snel de sport in discrediet en dat is voor ons allemaal niet `echt een goede zaak`. Ikzelf ben er een grote voorstander van dat als je willens en wetens jezelf en anderen in gevaar brengt , jijzelf dan ook aansprakelijk bent voor de gemaakte kosten: kitesurfen met aflandige wind en inzet van hulpdiensten? Daar mag van mij direct een rekening aan gekoppeld worden.
Kitesurfen ( en dan helemaal op zee) met aflandige wind is gewoon vragen om problemen. Je brengt jezelf en anderen onnodig in gevaar. Je brengt al snel de sport in discrediet en dat is voor ons allemaal niet `echt een goede zaak`. Ikzelf ben er een grote voorstander van dat als je willens en wetens jezelf en anderen in gevaar brengt , jijzelf dan ook aansprakelijk bent voor de gemaakte kosten: kitesurfen met aflandige wind en inzet van hulpdiensten? Daar mag van mij direct een rekening aan gekoppeld worden.
En Zo Is Dat !!!!!!!!!!!!!!!! en niet anders !!!!!!!!!!!!!!
Misschien is de sport te toegangkelijk? Ik bedoel daar mee te zeggen, dat bij bijvoorbeeld paragliden je iets meer moet leren over de omstandigheden waarin je vliegd. Bij kitesurflessen word er niet echt veel aandacht geschonken aan de omstandigheden waarin jij je bevindt. Als er 1 kiter op het water is volgen er meer.
FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)
"Ikzelf ben er een grote voorstander van dat als je willens en wetens jezelf en anderen in gevaar brengt , jijzelf dan ook aansprakelijk bent voor de gemaakte kosten: kitesurfen met aflandige wind en inzet van hulpdiensten? Daar mag van mij direct een rekening aan gekoppeld worden."
En mensen die roken en als gevolg hiervan in het ziekenhuis komen moeten ook zelf de kosten betalen.
Mensen die thuis de openhaard aan hebben, en hun huis brand hierdoor af mogen zelf de brandweer betalen.
Mensen die zelf op de fiets stappen, hier vanaf vallen en hun arm breken, ook zelf betalen.
Mensen die hun been breken op het voetbalveld op zondag ochtend, tja, zelf betalen.
Mensen die gaan kitesurfen, en in de problemen komen, ook zelf de hulpdiensten betalen...
Je hebt ergens een punt, maar de lijn is niet zwart/wit te trekken......
Van fouten moet je leren. Een plankje kwijt raken is een goede eerste les. Maar om nou gelijk zo te gaan afzeiken is een beetje kinderachtig, Frankie. Deze sport kent verschillende risico's. Het gaat erom hoe je met de risico's omgaat. Daarbij maakt iedereen weleens fouten of onderschat je een bepaald risico's. Als je in de penarie zit is het toch geweldig dat een mede-surfer of de KNRM je uit de brand kan helpen. Zonder meteen te worden afgezeken of uitgemaakt te worden voor prutser. Toen 20 jaar geleden de eerste gasten met kites zonder depower en safety het water op gingen werden ze ook voor achterlijk uitgemaakt. Waarschijnlijk stonden jullie zeiktoeters dan ook vooraan om daar je zegje over te doen. Maar zonder die progressieve gasten was de sport nooit geworden zoals het nu is. Ongenuanceerde zuurpruimen als jullie, is was de progressie in de sport in gevaar brengen. Mwa, misschien toch niet, niemand vindt zeikerds interessant.
Kijk ff naar de + kudo's die Frank al heeft bovanaan dit topic...
Need we say more?
markymarc had een 3 sterren sessie in Katwijk met maar liefst 21 - 32 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2018)
Het punt dat gemaakt word is terecht.
De manier waarop is alleen wel erg sneu.
"Eigen schuld dikke bult. Lekker puhhh."
Hoe oud ben je nou?
Wat een vervelend vingerwijs topic. Met aflandige wind kiten is meestal niet verstandig, maar geeft ook unieke omstandigheden voor golfrijden. Dat verbieden is net zoiets als off-piste skiën verbieden, echt zonde van unieke omstandigheden. Risico nemen is juist onderdeel van de aantrekkingskracht van de sport. Leer mensen dat risico bewust en afgewogen te nemen.
Daarnaast vind ik de reactie van Idefixe echt onzin (en dus kudos voor Spoetnik), neem is een voorbeeld aan de KNRM: redden zonder te oordelen. Adviseren prima, maar dat oordelen...
Als je met aflandige wind wil gaan kiten is dat je goed recht.
Maar daar je mening over ventileren is ook je goed recht, zeker als je het een beetje onderbouwd.
Als je bewust met aflandige wind gaat en je board of kite daardoor ziet afdrijven, is dat sneu, maar dat risico heb je bewust genomen.
Wel ben ik van mening dat je daardoor wel de sport in diskrediet brengt en daardoor dus de sport en misschien ook wel de Spot in gevaar brengt.
Weegt het risico van een spot sluiting op tegen een mooie aflandige sessie? Dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.
dapee2 had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Pivot (2021)
Afzeiken kinderachtig? Dit forum en ook kitehigh staan vol goede adviezen over niet te gaan kiten in aflandige wind. In het voorjaar zijn er nog 2 met zware onderkoelingsverschijnselen het water uit geplukt. Ik kan weer een net advies hier neerzetten maar denk je dat dit topic dan zoveel aandacht zou krijgen? Nee, mensen moeten zich bewust worden van het risico wat ze nemen en als het dan wat bot overkomt dan moet dat maar zo.
Risico is een onderdeel van de kitesport en ik neem zelf ook risico met kiten in 40kn+ of kiteloopen boven de 30kn, het gaat er echter om dat door de acties van deze prutsers spots en de kitesport zelf in gevaar komen met regelgeving vanuit de overheid (de reddingsbrigade is het echt zat in sommige delen van Nederland). Natuurlijk zijn er uitzonderingen; zoals Magic Ed aangeeft heb je dan vaak de mooiste golfrij condities die er zijn. De meeste die het water op gaan met aflandige wind kunnen echter aan net hoogte lopen en varen enkel wat op en neer, prima als dat je niveau is maar ga gewoon lekker naar een aanlandige spot dan.
Zijn mensen zich wel bewust van de gevaren met aflandige wind?
FransD had een 1 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 10 - 14 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2012)
Nee, mensen moeten zich bewust worden van het risico wat ze nemen en als het dan wat bot overkomt dan moet dat maar zo.
De meeste die het water op gaan met aflandige wind kunnen echter aan net hoogte lopen en varen enkel wat op en neer, prima als dat je niveau is maar ga gewoon lekker naar een aanlandige spot dan.
En Zo Is Dat !!!!!!!!!!!!!!!!!
Als je bewust met aflandige wind gaat en je board of kite daardoor ziet afdrijven, is dat sneu, maar dat risico heb je bewust genomen.
Board of kite is helemaal niet belangrijk dat die afdrijven,
Een mensenleven is belangrijk en de rest is alleen maar materiele schade.
Jezelf en anderen bewust in de problemen brengen met aflandige wind waar ben je dan mee bezig ?????????
Deze discussie zette mij aan om maar eens het 1 en ander uiteen te zetten.
Zie het nieuws topic: http://hanglos.nl/news/319520/algemene-beschouwing-kiten-in-offshore-wind.html
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
omdat ik het vaak doe, was offpiste boarden ook het eerste waar ik aan dacht.
daarbij moet je jezelf ook extra verzekeren
Met het verschil dat de pistes duidelijk gemarkeerd zijn
als je aflandig verbied, dan moet de knrm terplekke gaan beoordelen of je te veel risico na.
dat worden leuke discussies, waar ze echt niet op zitten te wachten
@Frank
Als jij met 40+ knopen of met een 30+ kiteloop je nek breekt en / of verzuipt, dan brengt dat de sport / spot ook in gevaar.
Als de reddingswerkers met 40 knopen jouw dooie lijf uit het water moeten halen, staan ze ook niet echt te juichen denk ik.
Dan zijn ze het ook goed zat.
Je hebt een punt, wat betreft aflandig varen.
Ik doe het zelf ook liever niet en raad het mensen ook altijd af, maar zo te horen heb jij (net als ik) geen recht van spreken.
Klinkt een beetje als iemand in een wingsuit, die base-jumpers verwijt dat ze gevaarlijk bezig zijn.
Het verschil is dat je met aflandige wind varen niks bereikt, het geeft geen extra kick of dat de omstandigheden dan mooier zijn (uitzondering misschien voor golfrijden). Je kan net zo goed naar een aanlandige spot gaan. Het brengt enkel extra risico voor 90% van de mensen (de mensen die geen gebruik maken van de unieke omstandigheden van aflandige wind).
Verder heb je gelijk dat loopen in harde wind of grote golven afrijden ook een keuze is, een risico afweging. Ik ben echter van mening dat enkel zeer ervaren mensen dit risico aan gaan en dat geld niet voor in aflandige wind de zee op gaan.
zwart - wit, de wereld bevat niet alleen grijs, maar ook kleur...
Registreerde: 23 November 2009
Voor alle prutsers die gisteren weer hun boardjes kwijtgeraakt zijn (op Noordzee spots): eigen schuld.
Moet je maar niet met aflandige wind kiten, kijk maar eens hier bij de spullen verloren sectie en je ziet ze er weer tussen staan, zelfde op kitehigh...