welke maat north nugget

Door: boforke Reacties: 10 Hits: 4451
boforke 20 May / 2015 / 20:56

ik ga een north nugget van 2014 aanschaffen als licht weer board.

ben aan het twijfelen tussen 5.2 en 5.5

mijn gewicht is 77kg zonder wetsuit en trapeze.

iemand tips of ervaringen?

alvast bedankt voor de reacties

MarkBoardguru 21 May / 2015 / 11:19

met jou gewicht zou de 5'2 groot genoeg moeten zijn maar als je echt maximaal low-end wilt is de 5'5 met meer volume uiteraard geschikter

rv-i 22 May / 2015 / 21:15

5.2, heb hem zelf ook in 5.2, zelf 75kg.  Check ook even de review op geiten.tv, zij adviseren de 5.5 pas bij 100kg+

rv-i had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 16 - 27 knots op zijn North Dyno (2016)

coconutplukker 23 May / 2015 / 10:05

Ik heb de North Nugget 2014 en weeg ook 77kg zonder pak en harnas .  Het is een 5.2 waarop ik vaar. Echt radicaal kun je hem niet noemen maar 't is een leuk lichtweer wave boardje waar ik al het water mee op ga met m'n Neo 9m bij een goeie 14 knopen . 'k Denk niet dat je veel sneller zult planeren met een 5.5 . Die zal wellicht iets minder speels aanvoelen .

Grtz,  Kristof

xray 25 May / 2015 / 16:20

5.2 is groot genoeg!

xray

wimbers 25 May / 2015 / 18:21

ik heb een 5.2, weeg 73Kg, en vaar hem zowel met een naish fly (als de kite in de lucht blijft, kan ik hoogte houden) als met een naish park 7m. het valt me mee hoe goed hij gaat als de wind wat harder wordt, wel relatief kleine kites voor de wind varen, want strapless wordt je eraf getrokken als het te hard wordt. 

Chop vind ie niet echt geweldig door de vlakke rockerlijn, en met voetbanden varen vind ik persoonlijk niks omdat ie daar gewoon te breed voor is.(ik sta altijd aan de zijkant, dan is de boel veel beter onder controle te houden)

Holle golven zijn ook niet echt super, en als het wat hoger wordt wil je liever een board met meer rocker, want deze gaat te snel voor de golf uit, waardoor je wat lastig in de pocket blijft.

een 5.2 is volgens mij groot genoeg, die 5.5 heeft alleen maar meer lengte wat hem minder speels maakt.

bij twijfel..Doen!

wimbers had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Park (2011)

Rufus 25 May / 2015 / 20:10

Ik ben ook op zoek naar een wave board met een goeie low-end. Hebben nog andere merken zulke boards? Dan bedoel ik Slingshot, f-one of naish?

Slingshot & Tona - Kinesitherapeut

Rufus had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 18 - 22 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

rv-i 25 May / 2015 / 22:44

Meeste merken hebben vergelijkbare boards. Volgens mij slingshot ankle biter, cabrinha secret weapon etc. Check de sites van de merken..

rv-i had een 5 sterren sessie in Workum met maar liefst 16 - 27 knots op zijn North Dyno (2016)

strekke 26 May / 2015 / 14:16

@Rufus: zit zelf ook al een tijdje te kijken naar een wave board met goede low end. Slingshot Space Pickle of Ankle Biter, Cabrinha Secret Weapon, Firewire Baked Potatoe, en de Airush Slayer zijn gelijkaardige brede boardjes met goede low end net zoals de Nugget. Verder lees ik ook nog heel goede dingen over de Shinnster en de nieuwe Ocean Rodeo Duke - deze boardjes hebben wel een andere shape (minder rond) maar doen het ook zeer goed in lichte wind. Echter om echt specifiek en vooral te waven in deftige golven moet je zoeken naar een echt surfboard met goeie low end, zoals bv. de F-One Fish. Wel weer iets minder low end dan die bredere bovenvermelde boardjes maar beter voor in grotere golven.

Rufus 27 May / 2015 / 09:52

@Strekke: Ja, dan die Shinnster heb ik ook al gehoord, maar is ongeveer zoiets als een Naish Alaia met een rocker van voren + vinnen. Zoiets heb ik zelf al nagemaakt, en is heel chill in vlak water! Maar in de golven zeer moeilijk.

Ik vaar meestal op de Noordzee, met redelijke chop of golven. Net zoals je al zegt, wil ik het board wel in de golven gaan gebruiken. Het is voornamelijk ook om mijn range uit te breiden op dagen met minder wind. Ik heb nu een RPM 9m en er staat een 12m op het wachtlijstje.

Ik zal binnenkort eens wat boardjes gaan testen (bovengenoemd), en zal dat reviews plaatsen.

Slingshot & Tona - Kinesitherapeut

Rufus had een 4 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 18 - 22 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

celeritas 03 June / 2015 / 12:41

Als licht weer board natuurlijk altijd de grootste. Vaart net iets eerder..