De beste prijs/low-wind ratio heeft een alaia. Maak er zelf één, nog leuk ook, en voor ongeveer 30 euro heb je een fantastisch lichtweer monster waar je altijd veel plezier op zult hebben.
Hoi Bas,
Ik zou zeker voor een foil gaan als je met weinig wind wilt kiten! 1 dagje klooien en je kan je eerste lange rakken gaan maken, op een goede foil is het makkelijker dan je denkt. Laat maar weten, ik kan je wel wat tips geven om het begin wat eenvoudiger te maken. Op mijn foil kite ik met een foil kite 12m vanaf 6 knopen. Als je kite in de lucht blijft hangen kan je in principe ook foilen...en het spaart je dus een grote kite. Met een 12m draft kan je foilen vanaf 10/11 knopen verwacht ik. Misschien iets meer uitgeven dan 1000,-, maar de ervaring op een foil is super!
Een alternatief voor de foil is ergens een tweedehand (of nieuwe) Airush sector op de kop tikken... :-)
Een gebruikte lichtweer twintip van minimaal 43cm breed, hoeft niet veel te kosten. Scheelt je zo maar 2-3 knopen. Heb zelf een Spleene van 43cm breed en die vaart nog best leuk voor zo'n groot board. Heb m meestal achter in de auto liggen, voor als het toch zachter waait dan ingeschat.
39cm breed voor iemand van 77kg is niet heel riant, met een breder board kun je gemakkelijk low-end winnen.
Onder de 12 knopen is een illusie met iets anders dan een foilboard.
Edit: ...op zee.
Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)
ik ben 75 kg en heb een Dyno 15 met een x-ride (136x40), 10 knopen is genoeg voor me.
Ik heb al jaren een skimboard van nobile. Die doe ik nooit weg! Ik vaar ermee vanaf 12 knopen met mijn 10m2, ik weeg 70kg en mijn kite heeft niet de beste low wind capaciteiten. Mijn grootste kite is trouwens een 10m2.
Het leuke aan een skim is dat je er al tricks mee kan proberen met weinig wind terwijl een low wind twintip enkel dient om baantjes te varen aangezien ze lomp varen en zwaar aanvoelen.
Balance had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Drifter (2012)
voorheen hadden wij een 17m FLUID AIR die kon je al varen met 9 knopen maar vanaf een knoopje of 14 was die al snel te groot voor mij + je kan er eigenlijk niet bijster veel mee... wel redde dat ding menig vakantie door die geniale lowend.
nu pak ik veel liever de 14m atv of ego met die wind en een Minimalist [138x47 breed] super leuk boardje voor light wind en echt mege mega veel lowend. vanaf 10 knopen loop ik echt flink te rammen op binnenwater ondanks de breedte kan je prima unhooked oefenen.
als je cheap wil zou ik een groter boardje er onder knallen. 400-500 euro heb je een prima door - skim of iets anders moois.
heb je wat meer geld zou ik een 14-15 doen of je moet denken ik wil echt een lowend monster hhaa.
cheers
gilion - Fluid kiteboarding
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
Die Draft is toch al een race-kite met hoge aspect ratio? Je zou een grotere versie van die kite kunnen nemen erbij maar waarschijnlijk ga je je alleen maar irriteren aan hoe langszaam die draaien. Een (directional) board met veel volume dat snel op gang komt zou meer uithalen denk ik. Zoiets als een Airush Sector of North Nugget. Shinnsters hoor je ook veel goeds over. Ik overweeg zelf een Shinnster (of Paipo) voor de dagen met weinig wind icm met mijn Naish Trip.
Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)
Enorm bedankt allen voor de nuttige reacties. Ik doe een poging om de discussie samen te vatten:
- Een board (en dus niet een vlieger) lijkt de beste investering voor ons
Er zijn grofweg vier categorieën lichte wind-boards:
- Een foil: uiteraard de beste low-end, maar voor ons op dit moment niet de beste keus denk ik. Te duur en te lastig om te leren (wellicht in de toekomst!)
- Alaia/skimboard (oneerbiedig gezegd "houten planken"): hier ben ik niet zo bekend mee, maar ik lees er veel goeie verhalen over. Erg speels, echt een nieuwe surf-ervaring, geschikt voor zowel (kleine) Nederlandse golven als binnenwater en een uitstekende low-end. Daarnaast door het relatief simpele concept goed te betalen (zelf een Alaia maken zit er voor mij niet in, maar voor €300-400 heb je een nieuwe van e.g. Naish). Oli4K, ik denk dat die Shinnster een variant op dit thema is? Dit lijkt me zeker een optie. Mogelijk bezwaar zou zijn dat ik denk (!) dat ze relatief lastig zijn om mee te leren varen (geen vinnen, geen voetbanden, wel wax of evt een deck). Of zie ik dat verkeerd?
- Een grote twintip: goeie budget optie en je vaart er uiteraard meteen mee weg. Ben wel bang dat dit snel gaat vervelen.
- Een lichte wind directional (e.g. Airush Sector, Cabrinha Secret Weapon, Naish Bullet/Mutant, North Nugget): Ook erg geschikt voor zowel Nederlandse surf als binnenwater. Goede low-end. Duurder dan een Alaia of skimboard maar overjarig voor een redelijke prijs te koop (~€500-600). Wederom een leuke, nieuwe surf-ervaring en zowel met als zonder straps te varen. Met straps (zeker in lichte wind met weinig/geen golven) lijkt me dit redelijk goed op te pakken met wat kite ervaring (al zal bochten draaien wel wat tijd kosten).
Klopt bovenstaande een beetje? Vragen die ik dan nog heb zijn:
- Wat heeft betere low-end, een Alaia, skimboard of lichte-wind directional?
- Wat is makkelijker om mee te leren varen, een Alaia, skimboard of lichte-wind directional (met straps)?
lowend - alaia - skim - directional al zou t niet veel schelen.
skim is echt fun en uitdagend - direction -alia voor leerprocess maar is ook ieder eigen
Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)
Skimboard is met kleine vinnen en een pad (wax kan ook). Zoek ergens tweedehands een Nobile skimboard of een variant. Heb de mijne voor €150 tweedehands gekocht! Fun op plat water en in golven tot kniehoogte.
Balance had een 4 sterren sessie in Blankenberge met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Cabrinha Drifter (2012)
Alaia zelf maken zit er niet in? Het is echt heel simpel: pak twee plaatjes multiplex, een pot constructielijm en een pot lak. Met een decoupeerzaag, wat lijmklemmen en een kwast kan iedereen omgaan. Het hoeft er niet uit te zien, als het maar vastzit en enigszins watervast is.
OK, dan heb je niet dezelfde kwaliteit als de Naish Alaia, maar als de vorm niet is wat je wilt, pak je gewoon de zaag en lak de open randjes, klaar, weer een nieuw model :)
Testen betekent meestal een beter gefundeerde keuze. Vraag bij je kiteshop een paar boards te leen. Shinnster heeft twee 57mm vinnen en vaart super hoogte. Ik heb naast Shinnster ook Nobile skim en strapless directional. Alledrie keileuk en uitdagend als het bijna niet waait. Voordeel van skim en Shinnsterachtige boards is het bullit proof zijn. Dat kun je van de gemiddelde directional niet zeggen.
Als je met weinig wind het water op wilt gaan is een groot board zoals een Flydoor L een goede optie. Als je het water op wilt gaan als andere nog op de kant staan kan je er een Speed4 18m bij nemen. Gewoon een keer testen
"Als je het water op wilt gaan als andere nog op de kant staan kan je er een Speed4 18m bij nemen"
Dat ga je niet redden onder de €1000.
Begin met een board te proberen icm met je huidige kite. Strapless leren varen op een directional valt heel erg mee. Je kunt het zien als een leuke nieuwe uitdaging. Laat je twintip een tiental sessies thuis en je leert het zo. Als je eenmaal voor het eerst een golf hebt gereden wil je niet meer anders. En wat geloof zegt is zeker waar, de meeste directionals (foam kern met glas/bamboo/epoxy etc.) gaan toch wel erg snel stuk. Niet leuk als je net tussen de €500 en €1000 hebt uitgegeven en je valt er een gat in met je trapezehaak.
een setje lijn extentions wil ook nog helpen. Naish heeft 4meter extensions. Je win daar net 2-3 knoopjes mee en kost maar een paar tientjes. succes
Serieus? doet dat zo veel, de lengte van je lijnen? ( want dan ga ik extentions erbij halen, haha)
Veranderd er ook veel aan de vlieg eigenschappen van je kite met extentions?
Toch nog even een optie voor een kite:
http://www.kite-freaks.nl/2e-hands/kites/flysurfer-speed-3-dlx-21m-rtf.html
In bijna nieuw staat, voor €1000,- zou je hem op kunnen komen halen
Groetjes Team Kite-freaks
Met die langere lijnen kan je een langere powerstroke maken met je kite. Maar als die niet genoeg power heeft ben je er nog steeds niet... Maar wel het proberen waard voor die paar tientjes
dvdspeler had een 1 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Airush Vapor (2009)
Om nog even op te volgen: we hebben na belang beraad gekozen voor een North Nugget. Een 5'2" TT versie uit 2015 om precies te zijn, gekocht bij Van den Berg. TT = een sterkere (een net wat zwaardere) versie dan de normale Nugget, wel zo handig voor beginnende directional surfers.
Vandaag hebben we hem voor het eerst gebruikt icm onze 10M Switchblade. Wijk aan Zee, met ~12-14 knopen en het laatste half uurtje uitschieters naar 16 knopen. We varen hem (nog) met straps. We zijn er erg tevreden mee. Tot onze verassing konden er beide direct mee wegvaren. Het zal er niet fraai hebben uitgezien, maar het feit dat je hem meteen met plezier kan gebruiken is een grote plus. Zeker in het begin was er wel érg weinig wind en lukte het bijvoorbeeld niet om upwind te blijven. Laatste half uurtje (met net wat meer wind), lukte dat wel. Niemand verder op het water behalve wij, marginale condities, maar toch een goeie dag gehad. Precies wat we hadden gehoopt.
Heel erg leuk ook om weer een heel nieuwe gevoel van kitesuren te ervaren. Al een enkele kleine golf mee kunnen surfen, wat eigenlijk direct een verslavend gevoel is. M'n twintip blijft de komende tijd thuis denk ik.
Dank allen voor de nuttige tips. Alle overige adviezen (zelf een Alaia maken, toch een Flysurfer, skimboard) komen ongetwijfeld later nog van pas als we weer toe zijn aan iets nieuws.
Mooi, veel plezier! Weet niet hoe laat je bezig was, maar tot ongeveer 17:30 was er ook best wat stroming die hoogte lopen moeilijk maakte (was op IJmuiderslag).
Gisteren lang doorgevaren op een Shinnster; soort strijkpank met twintip vinnetjes. Ook heel prima met aanlandige wind en 10 cm water
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Toevallig met een Ozone C4? Zag iemand bij Wijk aan Zee met zo'n (soort) plank. Zag er ook erg ontspannen uit trouwens.
Nee was op Zandvoort aan een Wave SST.
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Registreerde: 08 July 2015
Mijn vriendin en ik vragen ons af wat we het best zouden kunnen aanschaffen om met lichte wind toch te kunnen kiten. Momenteel is onze grootste vlieger een 12m Naish Draft. Zij (55kg, 2 jaar kite ervaring) vaart een Naish Alana (129x38) en ik (77kg, 4 jaar kite ervaring) een North X-Ride (133x39). Hiermee kunnen we met minimaal een knoop of 12 uit de voeten. Natuurlijk zouden we met een hydrofoil + Flysurfer de beste low end hebben, maar we willen de investering (in geld en uren leren) enigszins beperkt houden. Liefst onder de €1000. Wat zou de beste optie zijn, een nieuwe vlieger of board?