Lekker freestyle boardje, veel pop en bij landingen direct grip. Weinig tot geen spray in je gezicht, planeert snel. Ondanks de grote hoeveelheid grip toch een heel speels boardje door de rocker en kleine vinnen.
Ik heb zelf de 134x42 en dat is prima met 1.80m en 75kg.
Ten opzichte van je Nobile 555 zal ie veel stijver zijn en het is gewoonweg een veel moderner board, in alle opzichten dus beter waarschijnlijk.
In zware klots vind ik em redelijk, het board heeft op zich wel redelijk wat rocker maar door z'n stijfheid is hij in de chop niet zo smooth als een f-one trax oid. Verschil tussen 2014 en 2015 is er wel maar vrij klein, volgens mij heeft de 2015 iets minder rocker.
@Frank82: dank voor je bericht!
is het een zwaar board of valt dat mee?
Zijn Naish board over het algemeen zwaarder dan boards van andere merken?
Heb zelfs Naish Maui al gevraagd wat het gewicht van het board is maar daar kunnen ze me niet aan helpen vertelde ze me omdat dat bij elk board kan verschillend.
Ik kan ook nergens daar wat over vinden....
wat is nou het gewicht van een Naish Monarch incl APEX bindingen......
ben benieuwd of iemand die cijfers heeft
Gewicht is gemiddeld, niet licht of zwaar. Verder zou ik me niet te druk maken over gewicht. Ik heb jarenlang een heel licht carbon board gehad en dat resulteerde enkel in meer klapperen in de chop. Hoe zwaarder een board hoe smoother het door de chop gaat.
Ik heb op de 2014 proefegevaren en uiteindelijk de 2015 gekocht, Volgens mij is de 2015 wel wat lichter.
Ik heb de 134x42 en ik ben 1.70 bij 70 KG op aan raden wat groter gekocht en wat waar is is waar ook al is groot geen enkel probleem in de high end, Later toch eens de 132 uitgeprobeerd en deze past toch beter bij mijn lengte en voel net wat speelser aan. Ik weet nog niet of ik iet ga aanleveren mbt tot pop of lowend. maar tot nu toe is dit mijn fijnste board ooit.
Thanx
positieve berichten
met mijn gewicht denk ik toch dat ik voor de 132 ga. Hij mag wel wat speels zijn en lekker wendbaar.
Zijn de apex bindingen zo goed als wat ik ervan lees?
vaar nu met underground pads en mystic straps
Met jouw lengte en gewicht absoluut voor de 134 gaan, je bent 17cm langer dan Rdeheld en 7kg zwaarder. Ik heb zelf ook de 132 en 134 geprobeerd en de 134 vond ik veel fijner om op te landen na een uitgehaakt trick/hoge sprong. Je hebt er ook wat meer low-end door.
Een andere optie zou een crazy fly shox of raptor kunnen zijn, iemand hier ervaring mee in vergelijking tot de monarch?
De Monarch is echt een heel chill board. Ben zelf 1,95 en 85 kilo en heb de 132. De maat is voor mij meer dan perfect en zou echt niet meer anders willen. Had hiervoor een super shinn 134 * 40 en het grootste verschil is de grip. Echt en soort magneet :)
Het 2014 model (vind ik zelf het mooist en het verschil met de nieuwere versie is vrij klein) staat online incl. apex pads voor 460,- bij kitepirates. Echt een top deal! Heb hem zelf daar begin van dit seizoen ook gekocht.
De Monarch lijkt veel meer op de Bulldozer van CrazyFly. Zelfde bodemvorm, en een behoorlijke rocker. De Raptor heeft een vlakkere rocker en is iets minder stijf. De raptor is iets meer op freeride gericht, maar is een heerlijk board. De Shox is nog wat minder stijf, en is vooral voor freeride. Maar door de flex en double concave bodem wel fantastisch in de chop.
bovenstaand een van de verschillen.
2015 dunner dan 2014
en los van dat nieuwe basalt materiaal ook iets aangepaste bottom shaping:
als ik die plaatjes zie doet me dat heel erg denken aan de nobile NHP, persoonlijk vind ik dat een heel fijn board.
Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)
Heb zelf de bulldozer geprobeerd met kleine vinnen maar die vond ik veels te weinig grip hebben, niet geprobeerd met grote vinnen. Verder is crazyfly wel echt top kwaliteit.
Ik heb een Nobile NHP, althans mn vrouw dan en een Monarch (plaatje boven is toevalig dievan mij )
Maar de Monarch and NHP zijn niet te vergelijken, de Nhp moet het van zn groote vinnen hebben terwijl de monarch super spoort op zn Channels, ook de pop van de Monarch is veel en veel beter
niet dat de NHP slecht is hoor, Maar de monarch is well ff een klasse appart , alleen de bindingen van de Nhp zijn niet te vergelijken met de apex,
niets kan tippen aan de Monarch proef ik er toch uit steeds weer
hmmm tegen de tijd dat ik mijn NHP beu ben of dat die te ver heen is ga ik de monarch zeker testen
Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)
Je kan het beste de bulldozer van CF eens testen. En test dan ook gelijk de nieuw addict. Geen board voor topsnelheid, maar wel heel veel grip. Belangrijkste is eerst om te weten wat je eigenlijk zoekt. Hoe ben je op de Monarch gekomen?
Ik heb bijna alle 2016 CrazyFly boards liggen, dus we kunnen eenvoudig een keer afspreken.
Oh nou snap ik het je bent van een shop, De TS had een vraag over een bepaald type board, niet over CF of zo, Nou werkze nog he
# rdeheld
tssteen geeft zelf aan dat ook een CrazyFly raptor of Shox een optie zou kunnen zijn en vraagt of iemand daar ervaring mee heeft.
Daar heb ik dus in eerst instantie antwoord opgegeven, omdat ik met die boards zeker ervaring heb. Vervolgens schuift de discussie een beetje naar de Bulldozer, ook van CrazyFly. Dat ik daarna aangeef dat hij het beste de boards kan testen lijkt me een goed advies toch?
#iedereen
dank voor jullie reacties. testen is lastig voor mij, vaar in Zeeland. Moet maar net iemand tegenkomen met een Monarch of een vergelijkbaar board.
#passionp ben fan van naish en kwam zodoende op de monarch uit. lees er toch wel erg veel goede verhalen over. meer dan andere merken. gewoon het volledige internet afstruinen dan kun je aardig wat te weten komen.
is er iemand met een 2014 of 2015 monarch waar ik even een paar rakjes op zou mogen testvaren?
Registreerde: 23 March 2006
Ha medekiters,
tijd terug dat ik hier ben geweest, zou graag jullie advies willen omdat ik voornamelijk tegenstrijdigheden lees op het web.
Ik weeg 77 kg en vaar nu een Nobile 555 128 uit 2009. Aan de kleine kant heb ik het idee, maar vaart wel lekker.
Snel in plane alleen continu spray in mn ogen.
Ben op zoek naar een nieuw board en zit aan de Monarch te denken.
mijn vragen:
1. Zit er veel verschil tussen de 2014/2015?
2. Welke maat raden jullie me aan met 77 kg (1.87m), 132 of 134?
3. Wat zijn jullie ervaringen met dit board en kan iemand aangeven wat de verschillen zullen zijn met mijn huidige Nobile 555 128 (2009)?
Alvast bedankt!