Gister, vandaaag niet want ik heb het druk, maar morgen weer wel (als er genoeg wind staat) en woensdag ziet er helemaal mooi uit met 25 knopen
Wel met (dunne) cap en een winstopper jasje over mijn 5/3, maar zonder zou ook prima gaan
Gewoon gaan, je mist super condities.
Zolang de lucht warmer is dan een graad of 4 vind ik het prima te doen in een 5/3 (mystic legend). Nu wel met cap (beanie), handschoentjes (2mm) en schoenen (5mm). Je moet wel beetje actief kiten anders is het snel koud.
Zonder cap&handschoentjes vanaf een graad of 10 lucht & water temp (meestal april).
Als de winter wegblijft (en daar lijkt het wel op, langetermijn voorspellingen gaan richting de 10 graden) dan kan je begin maart wel weer relaxt t water op. Zeker met zuid-west wind en een zonnige dag gaat de temperatuur dan zo richting de 15 graden. Zeewater is ook rond de 8 graden nu, binnenwater wat kouder.
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
Zonder cap is het nu echt nog te koud. Zolang alles goed gat, is er niets aan de hand. Kom je met de kou in de problemen, dan is alle neopreen mooi mee genomen.
Ook voor je oren is het koude zeewater niet ideaal. Een capje helpt de koude wind op je oren te voorkomen, maar een paar oordoppen is helemaal top.
Koop voor weinig een cap, en je kan nu heerlijk, veilig, het water op!
Zondag nog geweest, 5/3 en kapje, geen schoentjes of handschoenen. Zeker een uurtje vol te houden als je niet heel de tijd in het water ligt. Wel niet alleen gaan en niet te ver van de kust gaat - eenmaal je in het water ligt wordt het snel koud!
Vandaag gevaren op Schellinkhout met droogpak zonder problemen. Er waren ook 2 kiters in wet suite en handschoenen en een cap voor het hoofd .
Sowieso hangt het natuurlijk ook heel erg af van de hoeveelheid ervaring die je al hebt.
Zondag was een leuk zonnig dagje, maar ik heb ook mensen op het water gezien waarvan ik dacht "Met deze kou, deze wind, deze golven en jouw skills, heb je hier helemaal niks te zoeken"
Met deze temperatuur is onderkoeling zo gebeurt, dus als je van jezelf weet dat je nog regelmatig achter je board aan moet zwemmen, dan is het verstandiger om thuis te blijven.
Ik hanteer altijd de 12/12 grens. Als het water 12 graden of warmer is en de buitenlucht is ook 12 graden of hoger dan kan het neopreen uit. Daaronder is cap, schoentjes en eventueel handschoentjes aan te raden. Gisteren een uur met handschoentjes en een uur zonder handschoentjes gevaren. Het verschil vond ik nog erg groot.
Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)
Het is helemaal niet koud als je winter gear aan doet. Ik ga elke weekend, met 5-3 wetsuit, handschoentjes 2, hood 3 en schoentjes 5-4. Kan zo 3-5 uur non stop kiten. Winter=top condities en weinig crowd in het water. Beanie of een hood is a must volgens mij, anders verliest je meest van je lichaamstemperatuur heel snel.
Thanks voor jullie reacties, kite al een paar jaar dus in het water liggen is er niet bij. Sla de winter altijd over en ga rond april weer maar met deze wind begint het echt te kriebelen.. ga een cap kopen de rest heb ik al!
Thanks en tot op het water!
Zondag mijn kite neergestort in de branding en losgegooid om hem heel te houden. Naar de kant zwemmen de boel uit de knoop halen en weer het water op. Was natuurlijk stuk afgedreven en er stond veel stroming dus half uur opkruisen. Toen ik het water afkwam moest mijn cap meteen af....stoom kwam eruit zetten zo warm had ik het van al die arbeit
6/4 pak, schoentjes en cap en handschoentjes.
Kwamen anderen met koude handen het water af maar die hadden verder geen domme acties uitgevoerd zoals ik
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Hier ook,
excel pak 6/4 met cap er aan vast, goede schoenen en handschoenen, vanaf een graad of 5 kiten.
tot nu toe een topwinter!
wimbers had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Park (2011)
Registreerde: 06 September 2011
Yo,
We hebben natuurlijk geen strenge winter gehad, en door die dagelijkse wind begint het weer te kriebelen.
Vind het zelf nu nog iets te koud, maar wanneer zouden jullie weer het water opgaan zonder cap in een 5/3 pak met schoentjes?