Brunotti S-Brymm

Door: Caspian Reacties: 17 Hits: 6033
Caspian 26 October / 2016 / 19:04

Allen,

Heeft er iemand ervaring met de Brunotti S-Brymm? Lijkt mij wel een leuk boardje maar ik vind weinig (test)informatie. Alvast bedankt.

Groeten,

Cas

KGB 27 October / 2016 / 11:06

top board!! loopt waanzinnig veel hoogte, vrijwel het best vergeleken met andere boards en lekker voor vlakwater tot lichte swell. duurzaam door constructie ook nog is!

XanderQ 29 October / 2016 / 08:39

Een foto uit kiteworld nr#83 voor je gemaakt.

Caspian 29 October / 2016 / 12:05

Super die foto's van de review. Het lijkt dat de beloftes/beschrijving van Brunotti toch helemaal klopt...

Ik denk dat  ik het board ga bestellen... Lijkt me wel een zeer geschikt voor mijn eerste stapjes op een directionaal board! Het 'onbreekbare' is dan een gigantische surplus...

Groeten,

Cas

(80kg/12-10-8-6 best ts/997 Blast 137*40)

Kitemen 31 January / 2017 / 09:04

HI Caspian,

Heb je het board nog besteld? en bevalt ie? Lijkt mij ook een mooi boardje en zeker voor de eerste stappen op een directional. Is dit ook een goede optie om naast je twintip te varen met bijv weinig wind? En is dit board ook geschikt voor de noordzee (vaar ik eigenlijk voornamelijk). Ben benieuwd, anderen met ervaring hoor ik uiteraard ook graag.

Cheers

Gyttja 31 January / 2017 / 09:58

Ik heb er naar gekeken voor erbij, ik heb al een serieuzer waveboard (Brunotti Pure wave 5).
Het zou dan gaan om wat spelen, en vooral low wind gebeuren. S-Bryck heb ik ook naar gekeken.
Maar twijfel enorm of het wat is, of dat je meer hebt aan bijvoorbeeld een Braap.

Last edit by: GYTTJA
Kitecrew 't Gooi || F-One / Manera || www.dekunstvanfotografie.nl

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

KGB 01 February / 2017 / 08:40

Duidelijk verschillen:

S-Bryck is een lichtweer funboard

S-brymm (softtop) Braap (hardtop) is lichtweer multifun board, multi is voor het allrounde en dus ook voor lichteswell.

Al deze boards lopen waanzinnig veel hoogte en dragen goed bij om de basics tot leuke fun trickjes op een toegankelijke manier te kunnen oefenenen.

Pluspunt van softtop( S-brymm, S-bryck) is duurzaamheid! en board geeft je minder schrammen als je bijv een crash maakt. :) 

Pluspunt van hardtop ( braap) vaart sneller.

Hierbij even mijn ervaring gedeelt. Kies het board wat bij je past en je krijgt er zeker geen spijt van!

Kitemen 01 February / 2017 / 08:41

De Braap en S-brymm lijken volgens mij erg op elkaar waar de S-brymm een volledig softdeck is en de Braap niet. Ik ben ook benieuwd. Als low end optie en eerste stappen richting wave lijkt ie prima.

Gyttja 01 February / 2017 / 15:19

Houd rekening dat die softdek boarden een compleet andere bouw hebben.
Ik heb ze in het echt bekeken, het lijken wel van die wat luxere bodyboards.
Ook de bodem is zacht dus!
Dat was voor mij de reden om te gaan twijfelen aan de vaareigenschappen.
Ik hoop er binnenkort een te testen, en als het even kan naast de Braap, om aan te voelen of het was is.
Want een braap is toch een echt surfboard qua bouw.

Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)

Kitemen 01 February / 2017 / 16:21

MMM...de bodem ziet er glossy uit dus had niet verwacht dat die ook zacht zou zijn. OOk spreken ze in de product clip over dat de binnenkant tzelfde is als hun andere boards. Misschien is ergens testen...

Gyttja 01 February / 2017 / 22:17

Ja niet zo zacht als de bovenkant, maar een beetje zoals zo'n wat duurder bodyboard. Het verbaasde mij ook. Ik heb het idee dat alleen de bamboo core hetzelfde is. Ik zit te wachten op een mogelijkheid voor een test, het kan echt 2 kanten op voor mijn gevoel. Hoewel ik na het zien en voelen het wat tegen vond vallen, en ik wat meer neig naar een meer 'echter' surfboard, hoop ik dat ze me toch verrassen.

Uiteindelijk zoek ik een speelse directional om wat gekke dingen mee te oefenen, en om mijn low end wat uit te breiden. Dit naast mijn TT en een echt op wave gerichte directional.

Caspian 02 February / 2017 / 17:36

Kitemen, 

Ik heb het board gekocht als mijn eerste directionale surfboard. Ik kan dus moeilijk vergelijken met andere boards, daar ik het ook nog allemaal niet echt onder de knie heb. Ik koos voor dit board vanwege de prijs, allround karakteristieken en beginnerfriendly. Ook het softtop gegeven vind ik een surplus. Tegenwoordig wordt er meer en meer gegolfsurft met softtops en geraken ze een beetje van hun 'slechte' label af.

Ik vind de S-brymm een heel toegankelijk board. Na een klein uurtje sukkelen kon ik toch al wel vlot rechtstaan en upwind gaan. De snelheid was niet indrukwekkend maar dat maakte de eerste stappen gemakkelijker, het waren wel light wind condities en het board verveelvoudigde mijn kiteuren. Het gijpen vond ik toch nog wel moeilijk. En dan is een softtop handig. De keren dat ik op mijn gezicht ben gegaan, zijn niet meer bij te houden en ik had me verschillende keren echt pijn kunnen doen maar dankzij de softtop viel dit mee. Ook de plooibare vinnen zijn erg handig in ondiep water of tijdens een mislukte gijp. Ik heb al van menige vrienden en kennissen gehoord dat ze in hun beginnerstijd al snel een board kapot konden krijgen, wat toch wel zonde is van de prijs. En tijdens het reizen kan er eigenlijk niets fout mee gebeuren. 

Ik denk dat het board een ideale instapper is, en dat je er ontzettend veel progressie op kunt maken. Zelfs als je al heel wat kunt. Maar het zal nooit kunnen tippen aan de specialere high end boards. Maar ik heb mij er al ontzettend mee kunnen amuseren op kleine golfjes en vlak water...

Kitemen 03 February / 2017 / 08:38

Hi Caspian Thanks voor je comment. Daar heb ik echt wel wat aan. Aangezien golfsurfen echt wel een andere discipline is, denk ik dat het een ideaal board is om mee te beginnen. Heb al vaker de fout gemaakt om gelijk een high end of iets voor gevorderden te nemen. Waar vaar je voornamelijk met dit board? Ik zal namelijk veel op de noord zee zijn. Anyway thanks voor je uitgebreide ervaring.

Caspian 03 February / 2017 / 10:45

Ik heb het board pas in november gekocht en heb het hier in België/Nederland nog niet uitgetest. Ik surf wel meestal op Brouwersdam of Oesterdam. Anders ga ik ook wel naar Vrouwenpolder en of Domburg. Maar zoals gezegd ik heb ze daar nog niet kunnen testen. 

Ik heb het board echter wel meegenomen naar Martinique en daar heb ik het vooral gebruikt in een flatwater lagoon en op de kleinere golfjes vooraan (halve meter maar kwamen van alle kanten). Ondanks de golfkwaliteit kon ik er toch wel een beetje mee uit de voeten maar deze golven hadden niet echt super veel kracht. 

Gyttja 03 February / 2017 / 20:07

Goede info, thanks.
Ik ga hem hopelijk ook proberen binnenkort, maar waar is die wind?
Voor mij ligt het wellicht wat anders, want ik kom juist vanaf een echt golfsurfboard, en zou hem willen om truukjes te oefenen bijvoorbeeld. En low wind dagen lijken me ook leuk met zoiets.
Ik ben overigens verre van gevorderde, maar kan prima strapless varen, maar zonder echt spannende dingen te doen.

Wel kan ik toelichten dat ik ook prima kon leren op een echt waveboard, en dat ik eerlijk gezegd vrijwel meteen op en neer kon varen. En vallen op het board is me eigenlijk nooit overkomen, wel met springen (perongelijk expres over een golf) dat hij tegen me aan waait, maar dat valt wel mee qua pijn.
Voor mij de vraag dan, zou het dan toch makkelijker zijn op een echt board, of zit het hem in ervaring verschillen ofzo (ik heb ook lang gewindsurft en vond het er wel wat op lijken).
Ik hoop het binnenkort back to back te kunnen proberen, als het lukt laat ik mijn ervaringen weten.

Gyttja 02 January / 2018 / 18:43

Intussen heb ik de s-brymm en de kleinere en iets oudere Bomb. Erg leuke boards, de s-brymm heeft heel weinig wind nodig, en is heel speels. In matige golven prima, hogere golven is hij te stijf. De bomb is super speels en lokt je uit om wat aan te kloten en nieuwe dingen te proberen. De braap nog niet getest, ik gok dat die nog net even wat lekkerder vaart, want ik mis wel wat snelheid waardoor je diep in het water ligt met je board zeg maar. 

Kitemen 03 January / 2018 / 14:44

Hi GYTTJA ik heb hem ergens in april ook gekocht maar heb er maar 1 keer op gevaren met te weinig wind en eerste sessie op een surfboard en daarna toch altijd de voorkeur gegeven voor de twintip...heb hem dus weer verkocht. Kan er weinig van zeggen dus...denk dat ik het maar gewoon bij twintippen houd.

Gyttja 03 January / 2018 / 20:46

Ik vind het erg leuk om te twintippen, maar ook om strapless te varen. Ik doe het ongeveer 50/50. De s-brymm is geschikt als board om het mee te leren, en ook als low wind board. Met mn Ocean Rodeo flite 17m2 al vanaf 10 knopen fun. Maar om echt te golfsurfen is het het mooist om een echt waveboard te varen, 25 a30+ knopen wind met een 6m kite (meer heb je dan niet nodig). Dan staan er ook de betere golven meestal.