KLM bagage

Door: ruigaard Reacties: 6 Hits: 4012
ruigaard 29 October / 2016 / 08:36

Hallo hanglossers,

Binnenkort vlieg ik met KLM. Je kan tegenwoordig in plaats van ruimbagage 'gratis' een kiteset meenemen, bestaande uit "een plank en een kite bag en moet verpakt zijn tot 1 pakket bij voorkeur in een kite bag."

Weet iemand wat er bedoeld wordt met "een kite bag"? Kan ik een boardbag meenemen met twee klites, een trapeze, bar en wetsuit inproppen, of moet dat allemaal in de handbagage? En zouden ze moeilijk doen over een 2e board (surfboard + twintip)? Iemand ervaring?

XanderQ 29 October / 2016 / 08:48

Je mag een boardbag meenemen (als ie maar onder de 300 CM blijft)  in plaats van je "gewone" koffer.

Zolang deze binnen de (ik neem aan dat je geen business class vliegt) 23 KG blijft.

Mocht je een boardbag EN een koffer meenemen dus 2 stuks ruimbaggage in totaal moet je bijbetalen.

Als je meer vragen hebt over je vlucht kun je de KLM ook erg goed en snel bereiken via facebook.

martin404 29 October / 2016 / 11:06

Vergeet niet om na het boeken van je ticket, via de website (met jouw boekingsnummer) een reservering te maken voor de extra grote bagage die je mee wilt nemen. (heen en terug vlucht)
Ook al is het gratis, moet je dit volgens KLM wel doen.

Al doe je dit niet, dan zou het kunnen dat je bij het inchecken te horen krijgt "Ja het is gratis, maar je hebt het niet gereserveerd en dus heb je pech, want er is vandaag geen plek voor zo'n grote tas"

Ik weet niet of dit ooit wel eens gebeurt is, maar dat is wel zoals KLM wil dat je het doet.

Tijdens dat reserveren moet je (ongeveer) de buitenmaten (hoogte/lengte/breedte) van de tas aangeven en het gewicht.

De totale lengte is belangerijk, maar ook de optelsom van die 3 maten telt mee. 

Zolang het een normale standaard kitetas is, is het goed, maar is het een achtelijk grote tas ......

Er gaat ook niemand met een liniaal bij staan om te zeggen "je hebt 30cm hoog gereserveert, maar hij is 35cm" (tenzij het echt opvalt denk ik)

Bij het inchecken gaat er verder niemand in je tas kijken, want dat kan ze niks schelen.
(Vroeger wel. Op mijn kitebag staat een Golf logo, omdat vroegen alleen Golftassen gratis waren.)

Het gaat puur om de hoeveelheid ruimte die hij in het bagageruim in neemt en het gewicht.

Hou er op de laatste dag van je vakantie rekening mee, dat een nat wetsuit + harnas + bindingen, makkelijk een aantal kilo water oplevert.

Dat water gaat je dan 100,- extra kosten om mee naar NL te nemen.

Die 23 kilo doen ze niet makkelijk over !!!

Doe dat natte spul dus op de terugweg in je handbagage.

Zelf doe ik altijd mijn meest waardevolle kite in mijn handbagage.

Scheelt gewicht en als er iets mis gaat, heb ik in ieder gaval die nog.

Als ik twijfel over het gewicht, dan doe ik tijdens het inchecken, mijn harnas onder mijn jas aan.

Last edit by: MARTIN404
No kite related brand affiliations

martin404 30 October / 2016 / 10:35

Ben nu zelf ook al aan het pakken. (voor een vakantie in Januari {#emotions_dlg.spinsmile.gif})

Omdat ik dit jaar ook aan paragliden doe, moet ik keuzes maken.

1 boardbag met : 1x 3/2 wetsuit + 3 kites (6m/8m/10m) + 1 plank = 23 kilo

Zonder 8m kite, scheelt 4 kilo, maar dat is mijn favoriete maat.

6m kite = 3 kilo

Harnas hou ik om me buik.

Paraglide scherm + harnas in mijn handbagage (15 kilo)

2 shirts + 1 korte broek + de kleding die ik aan heb

Mischien geen pomp

Alternatief:

Een extra koffer naar Kaapstad, kost 160,- (retourtje)

Is veel, maar scheelt ook wel enorm veel gezeik.

ruigaard 30 October / 2016 / 20:05

Bedankt voor de antwoorden, met name Martin404. Bottom line is dus dat gewicht de beperkende factor is.

Misschien is het voor jou nog te overwegen om materiaal per post op te sturen, dat kan een stuk goedkoper zijn. Ook daar kleven natuurlijk risico's aan. Mocht ik in Kaapstad nog een boardje of een houten giraffe kopen dan ga ik dat zelf wel overwegen.

Fijne vakantie gewenst.

ugo 30 October / 2016 / 20:57

Als je iets per post opstuurt naar CPT komt het zo goed als zeker nooit aan. Niet doen.
Per kourier da s iets anders, maar zal ook wel heel duur zijn.

ugo had een 5 sterren sessie in Cape Town, Dolphin Beach met maar liefst 23 - 34 knots op zijn North Rebel (2015)

martin404 31 October / 2016 / 10:19

Heb ik ooit ook wel eens naar gekeken, maar de post is inderdaad geen logische optie.

Het probleem is gewoon dat ik (te ?) veel leuke dingen wil gaan doen.

Dat is een luxe probleem en de vraag is, hoeveel ik voor die luxe over heb.