Na 4 jaar kiten heb ik naast mijn tube kites een ozone chrono v2 15m er bij gekocht. (2e hands)
Daar voor ook een light wind 17m tube gehad, maar wat ben ik blij met de keuze van een foil.
Ik zie aleen maar positive dingen. kite en doek gaan veel langer mee, upwind heel makkelijk, light wind een baas, dikke hangtime. en als je een allround foil kiest ook nog lekker freestylen.
Alleen kan relaunch soms een beetje lastig gaan.
Kites zijn echt niet moeilijk, paar sessies en je hebt hem onder de knie.
Beste kite die ik ooit heb gekocht
thekiteboy1 had een 4 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 25 - 29 knots op zijn Best TS (2017)
Ga je ermee foilen of gewoon kiten? En mocht je ermee gaan foilen; wil je dan zo hard mogelijk of gewoon cruisen?
Ik gebruik zelf een 11 meter foil kite voor het foilen bij minder dan 10 knopen en kan daarmee varen bij 7/8 knopen. Ik weeg rond de 75 kilo en voor mij heeft een grotere foil kite niet zoveel zin. Tenzij je wil racen want dan pakken ze zo groot mogelijk. Kleinere kite scheelt natuurlijk ook weer in euro's...
RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)
Thanks , tja foilen is ook nog een dingetje, maar begrijp dat je daar niet zo'n grote kite voor nodig hebt..
Nog ideeen over speed 5 vs Sonic 1 /2 of Chrono 1/2 of ontlopen die elkaar niet zo....
Speed 3 en 4 lijken mij inmiddels achterhaald ( matrasdikte etc)
Rebel1974 had een 4 sterren sessie in Ouddorp met maar liefst 7 - 15 knots op zijn Flysurfer Speed (2013)
Hey Rebel,
Ik heb alle door jou genoemde kites gevaren (of vaar er nog mee) op TT en zal kort hieronder uiteenzetten wat ik er van vind en misschien kan het je helpen in je keuze.
De Speed5 is de meest makkelijk en relaxte en betrouwbaarste van het door jou genoemde rijtje en daarmee moet je het wel heel gek doen om niet te kunnen herstarten na een crash of om 'm uberhaupt te crashen.
De Sonic FR is een performance monster evenals de Chrono 1 en dienen iets subtieler gevaren te worden dan de Speed of de Chrono 2 maar dit zal met jouw (vlieger) ervaring geen probleem zijn denk ik.
De Sonic 2 is nog lichter dan de FR en vaart ook met iets minder bardruk dan de FR, vind ik zelf wel fijn maar dat is natuurlijk persoonlijk. Maat is nog steeds een performance monster en de beste lowwind eigenschappen van deze kites.
De Chrono 2 voelt qua prestatie iets meer als de Speed5, beide vare makkelijk en ralaxted. De Chrono 2 draait wat korter in z'n loops dan de de Speed5 net zoals de Sonic FR/2 ook wat korter draaien in een loop. De lowend van de Sonic's en de Chrono 1 zijn belachelijk goed.
Een groot voordeel is dat je de Flysurfers (achteraf) kan trimmen dmv van de mixertest waardoor kleine verschillen die ontstaan zijn door krimp van de lijnen (bridel/toming) kan ondervangen. Ook houden de FS langer hun lucht (vorm) vast als ze eenmaal op het water liggen dan de Ozone's, zeker de Speed5 blijft belachelijk lang vol met lucht. Daarentegen gaat het opuimen met de Ozono's wel weer een stuk sneller....
Suc6 met je keuze en hoop dat je hier wat wijzer van wordt....
HBX !! Super bedankt voor deze uitgebreide post !
Daar kan ik wat mee.
Wordt een flysurfer .. Sonic FR of speed5.. dat weet ik nog niet
In Frankrijk zou ook een groot aanbod moeten zijn van 2e hands foilkites , maar een goede marktplaats in Frankrijk kan ik helaas niet vinden
Rebel1974 had een 4 sterren sessie in Ouddorp met maar liefst 7 - 15 knots op zijn Flysurfer Speed (2013)
De Sonic FR knalt goed heen en weer maar wil je ook wat springen etc dan zou ik voor de speed 5 gaan. Wil je iets meer uitgeven dan is de sonic 2 echt top. Zeker voor licht weer want die kan nog veel minder knoopjes hebben dan de speed 5. De Sonic 2 is meer naar de speed gegroeid als je kijkt naar de freeride karakteristieken.
in dit filmpie zie je mooi het verschil tussen die twee. Let vooral op het naar achte rvallen als de wind wat minder word. Dan blijft de sonic 2 staan terwijl de speed naar achteren kruipt.
Trouwens de peak 3 is nog beter voor licht weer...en een 12 meter koop je nieuw voor die prijs en doet hetzelfde als een 15 speed of sonic, maar goed die drijft niet dus dat moet je wel durfen
Sonic springt ook prima hoor, vraagt alleen iets meer kitecontrole :-)
Je zou eens bij Versus kunnen informeren naar een goede deal, weet dat ze daar meestal wel een aantal (test)foilkites hebben liggen.
Dan ff iets anders. Ben net begonnen met een FS speed 5(15m), echter het springen gaat qua timing een stuk anders. Momenteel gewend aan een Best TS en dan kom ik prima omhoog. Kite staat een stuk achter me en kan hem op het laatste moment nog downloopen zodat die zacht land.
Nu kom ik minder hoog(is volgens mij logisch) maar ik mis de hangtime. Darkslides, dubbele backrolls al dan niet met een backloop gaan prima.
Wat is de missing link?
repete had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 35 knots op zijn Best Kahoona V5 Plus (2013)
Dank voor alle reacties .... een hagelnieuwe Speed 5 15 meter gekocht in Duitsland.....Versus doet helaas niets van de prijs af..
Nu 500 euro korting op adviesprijs...
Goede keuze.....erg fijne kite
Gefeliciteerd
Dank ! We gaan het meemaken.....nu hopen op minder wind hahaha.....
niet zo hé
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
Hey Rebel,
Die Speed5 ga je heel veel plezier van beleven, ontzettend goeie kite!
Voor zover ik me kan herinneren hebben we het niet over concrete prijzen gehad aan de telefoon, wel vertelde je me over die jongen in Duitsland die een nieuwe Speed5 vanwege een blessure voor een mooie prijs weg deed, zo'n kans zou ik ook niet laten liggen!
Je klonk als iemand die wist waar hij aan begon, dus onze gratis clinic op het strand en gratis trimservice voor klanten zijn dan wellicht minder interessant, maar je bent natuurlijk altijd welkom voor vragen, trimservice en spare-parts.
Veel plezier met de Speed5 en welkom bij de matrasfamilie!
Ik zie je in het water of in de lucht,
Daan (die gast die je niet kon terugbellen omdat je nummer niet zichtbaar was)
Haha Daan,
wel over concrete korting hoor ! Maar sportief dat je dit post !
tja kopen op afstand is tricky , maar deze was echt geheel nieuw....
Voor mijn wetsuits / drysuits / boards blijf ik bij jullie komen hoor ! En Reps !
Jullie zijn sowieso de beste kiteshop van NL !!!
Registreerde: 23 May 2013
Beste medekiters,
wat adviseren jullie voor een foilkite.... 2de hands. De prijzen zijn uiteraard hoger dan tubes , maar volgens mij zit er redelijk wat prestatieverschil in speed4 , speed5 en sonic FR.
Budget tussen 700 en 1500......
Heb 8 jaar kitesurf ervaring en 13 jaar paragliding/ soaren ...dus die Sonic moet wel lukken....voor diegene die denkt dat dat te lastig is..
Sonic 2 vind ik te duur om mee te beginnen.....
En Ozone Chrono is ook wel een optie....
Wat zijn de pitfalls per kite ? Doek ? Upwind ? Relaunch ? Value for money...
In duitsland kan ik een 15m Speed 5 voor 1800 nieuw regelen (incl 3.0 bar)... een redelijk nieuwe SONIC FR voor 1400....incl bar