Rustig opbouwen.
---
Kiteloop
Als je naar links vaart loop je hem naar rechts. (Naar links kan ook, maar dan is het een downloop. Onder meer daarover) Voor zover ik weet zit de truc hem in de timing, de hoogte waar je kite staat, en de straal van de loop. Hoe eerder je je kite loopt hoe heftiger hij wordt.
Als je de loop inzet terwijl je zelf al naar beneden gaat, met je kite hoog in het venster, en een klein rondje laat viegen is hij niet heel heftig. Kan het soms zelfs een manier zijn om zachter te landen! (kijk maar eens naar filmpjes van slided-tricks, of het 2e loopje wat soms na een mega loop getrokken wordt.) Als je alles omdraait (onderweg naar boven, laag in het venster en / of eigenlijk het hele venster door) tsja... Je wilde g-krachten :)
Als je het moment van loopen gaat vervroegen, let dan op bij het hoogste punt van je sprong. Daar kan een klein verschilletje in timing een groot verschil in g-krachten opleveren. Daar dus extra rustig opbouwen.
Gewoon tijdens het varen aan 1 kant van de bar trekken ben ik geen fan van. Je gaat alleen maar heel hard op je bek, en dat helpt niet om het vaker te willen proberen. Uiteindelijk leer je het volgens mij sneller als je het iets rustiger opbouwt.
---
Downloop:
Ook leuk, en een goede stap om het op te bouwen: Ga downloop transitions oefenen. Die kun je zo opbouwen:
Naar links varen, springen toeside landen en dan terug draaien naar heelside terwijl je je kite naar links loopt.
Dit 100 keer herhalen waarbij je iedere keer steeds iets eerder loopt. (en indien nodig iets meer rechtervoet downwind landt. Uiteindelijk wordt het recht downwind (en met je rechtervoet voor dus) ) Ook hier weer even extra rustig aan opbouwen als je bij het hoogste punt van je sprong komt :) Het heet geen kiteloop, en is iets makkelijker, maar net zo leuk, en je kunt op deze manier wel goed wennen aan de g-krachten van een kiteloop. Kost wel extreem veel hoogte want je springt op deze manier echt ver :)
Dit vorbeeld kun je natuurlijk ook omdraaien. Als je goofy (rechts voor) op een snowboard staat is hij zoals ik hem uitlegde het makkelijkst, maar het is wel handig om het 2 kanten op te oefenen...
Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)
Chechk de video van DImitri van Epic op Youtube
Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)
Je hebt er ook wel de juiste kite voor nodig die je ook weer op kan vangen, maar hoe weet je dat van te voren eigenlijk ?
In deze filmpjes worden er wel wat kites opgenoemd, jammergenoeg mist het 3e laatste gedeelte nog steeds.
ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)
@ESComputers: Die is echt goed! Ben benieuwd naar deel 3....
Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)
Nou deel drie zal wel niet meer komen die videos zijn uit 2015...zijn wel goed btw!
Misschien wel zeg nooit nooit, moet je die reacties maar eens lezen op youtube en vimeo. En Learning to Fly deel II zou begin volgende maand uit moeten komen, deel 1 van 50 minuten is te koop al is het prijsverschil wel erg vreemd tussen huren en kopen op vimeo.
Van de website:
LEARNING TO FLY EPISODE II IS ALMOST DONE
ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)
Deze app is gratis https://riders.co/en/kiteboard/basics/downloop/ maar niet super uitgebreid voor kiten iig.
Hier is nog een instructie filmpje maar is ook in de sneeuw, weet iemand trouwens of je ook al snowkitespots kunt vinden via de vele trackers die er ondertussen allemaal zijn ? Zoals Woo, Xensr, Piq en Trace. En dan heb je nog een website als www.kitetracker.com
Kiteloop bodydraggen was gisteren toevallig nog op tv bij de oosterburen.
http://www.ndr.de/fernsehen/Norderney-mit-Judith-Rakers,sendung693286.html
http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/Norderney-mit-Judith-Rakers,inselgeschichten120.html
Dacht gisteren dat ze die Vegas wel zelf zou hebben uitgekozen.
Hoe ik het nu leer is te starten met heliloops (kite loopen na je apex dus op de weg naar beneden) eerst je bar echt verticaal trekken en langzaam aan minder verticaal bij de hoge sprongen zul je zien dat je dan soort van rustig land en gelijk door kan gaan met wat snelheid (relatief weinig downwind pull). Nu ben ik bezig met het starten van de kiteloop voor de apex (op de weg omhoog dus) hierbij trek ik soms nog te weinig verticaal en dan kan je in het begin wel afgestraft worden dus echt weer heel scherp verticaal sturen en niet bang zijn om hoog te springen. Bij deze sprong veel downwind pull en je komt met aardige snelheid weer op t water. Als die echt goed gaat (heb ik nu regelmatig) word je vlak voor je land soort van opgevangen. Dat is echt vet...maar ik ga ook nog vaak hard onderuit hoor! Kwestie van vallen en opstaan!
Yeahhh deel drie is nu ook uit! watch,learn and enjoy!
Dit is echt de aflevering waar de intermediate kiter op zat te wachten! Goede tips met veel footage van Slufter (ook altijd leuk)
Hier zitten ook wat goede tips in. Bestaat uit drie filmpjes.
Lars_023 had een 3 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 16 - 18 knots op zijn Ozone Enduro (2016)
Registreerde: 21 February 2008
Yo,
Jaren geleden, met stormachtige wind en een 6mtr RPM kite durfde ik het aan, een kiteloop!
Daar was echt niks spannends aan, de kite maakte de loop ruim binnen een seconde en 3 meter hoog was ook niet zo eng.
Maar nu... Ik wil op hoogte een kiteloop maken, hoe zet je m in en hoe maak je het af?
Let's say je vaart naar links, je zit op 7 meter hoogte, loop je m dan links of rechts?
Bij welke positie start je de loop? Waar staat ie dan?
En als finishing touch stuur je m tegenwinds om vaart te minderen right?
Ik wil het nu gewoon kunnen en durven maar wel heel blijven ;) Volgende maand in Jericoacoara Brazil en vind dat ik het dan moet kunnen!
Thanks, Job
jobjol had een 0 sterren sessie in Petten met maar liefst 18 - 28 knots op zijn Naish Torch (2012)