Sterke spreaderbar

Door: snowbuggy Reacties: 6 Hits: 2499
snowbuggy 16 February / 2022 / 11:14

Op de een of andere manier weet ik altijd mijn spreader bars kapot te krijgen{#emotions_dlg.push.gif}.

In Mei 2022 ga ik weer een een snowkite expeditie doen van zuid Groenland naar noord Groenland.
Dit betekent een slee van 130 kg voortrekken en big kites on long lines.

Welke stevige robuuste spreader bar zouden jullie adviseren ?

Eric
www.windsofchange2021.nl

No photo description available.

FeRNandeZ 16 February / 2022 / 11:38

Iedere haak geeft altijd moment, kracht x arm, de haak wil dus je spreader buigen/torderen en dus afbreken. 

Een rope slider heeft meer comfort en niet het nadeel, dat je haak en hele spreader ombuigt.

Ik gebruik mystic, ook het ermee springen gaat prima met de rope door de center midden loop heen. (zodat ie niet slided).  Wel een stalen chickenloop nodig en je kan niet unhooken....

 

Jammer dat nog steeds perfecte harnass nog niet bestaat, mbt mystic spreader meest comfortabele spreader bar die er is;

-De ropes slijten,  alhoewel het opzich nog wel meevalt.

-De mystic klem om harnass te sluiten, is net te krap/kort als je van strak harnass houdt.  Buik in houden en dan de Harnass super strak, dan is soms lastig de klem dicht te klappen.

-De  straps aan zijkant van harnass, het is altijd lastig aantrekken/stroef, zou fijn zijn als je harnass ge-makkelijk kan spannen zoals snowboard binding of zo. 

 

kantje board !

Janvanbun 18 February / 2022 / 12:20

Helemaal mee eens Fernandez..

Mystic stealth bar krijg ik niet dicht geklapt of lijkt af te breken.. hou van het harnass super strak..

Straps aan zijkanten.. altijd gedoe om het goed strak te krijgen.

Zou fijn zijn als iemand iets beters kan verzinnen..

MarkusO 20 February / 2022 / 10:33

kijk eens naar de Ride Engine Unity spreaderbar.

karel79 20 February / 2022 / 11:57

Die heeft een plastic strap ipv nylon straps maar is ook niet strak te zetten terwijl je m aan hebt. Op de spreaderbar zit een vergelijkbare clip als bij die van Mystic. Moeilijk dicht te krijgen als je straps strak afgesteld staan en het dicht klikken zet je spreaderbar ook nauwelijks strakker.

Maar goed, snowbuggy is vooral op zoek naar iets wat heel sterk is. Een slee van 130kg bovenop je eigen gewicht is wel een heel ander soort belasting dan gemiddelde kitesurfer van 80kg.

Fernandez heeft wel een punt over die haak.. Mystic heeft ook nog een spreader met enkel een stalen lus ipv een haak. Maar dat heeft nog altijd meer hefboom dan een touwtje. En reserve touwtjes kun je makkelijk meenemen. Evt kun je misschien zelf al een sterker touwtje regelen?

harmsel 20 February / 2022 / 20:11

Kijk eens naar de resultaten van wetestKites. 

Die hebben een aantal spreader bars op de pijnbank gelegd.

Kite

ESComputers 20 February / 2022 / 22:53

Misschien heb je hier wat aan: https://www.mysticboarding.com/news/stealth-bar/stealth-bar-kite-hook-replacement?utm_source=Webshop&utm_campaign=5028397da4-EMAIL_CAMPAIGN_2017_05_13_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_14cb64b9ab-5028397da4-709924621

BTW: Die laatste heeft wel een hele slechte las zo te zien al hoe wel ik maar een paar keer in m'n leven gelast heb. En de middelste is ook helemaal afgebroken, is de eerste dan ook kapot ?

En zo te zien maken ze spreader bars van staal, aluminium en titanium. https://www.neilpryde.com/products/s1-tracker-ez Ohw wacht en de Mystic stealth spreader bars zijn gemaakt uit:

Materials

  • Fiber-Fusion composite (bar)
  • Black stainless steel (hook)

Geen wonder dat de haak altijd snel de zwarte kleur verliest.

Ah ze laten wel even vlug zien hoe ze testen, ze laten ze nooit breken ? Je zou toch denken dat ze het breekpunt willen weten ?

https://www.youtube.com/watch?v=WM1Sb1H15C

Last edit by: ESCOMPUTERS

ESComputers had een 3 sterren sessie in Workum met maar liefst 14 - 17 knots op zijn North Rhino (2009)