Camping bij Leucate

Door: Surferdude77 Reacties: 15 Hits: 6155
Surferdude77 29 March / 2009 / 17:07
Goedenavond allen, Ik heb hier al een aantal keren stukjes gelezen over de spot in zuid Frankrijk: Leucate. Mijn vriendin en ik willen er deze zomer graag heen alleen lopen tegen het volgende probleem aan: wij zoeken een nette en leuke camping in de buurt van het water waar wij niet eerst via moeilijke constructies moeten boeken of waar eerst via de post geld naar gestuurd dient te worden om überhaupt te kunnen reserveren. Kortom weet iemand een leuke camping waar ik gewoon in het Nederlands of Engels kan boeken en reserveren en welke camping is er geschikt.'

Edit, naar waar kiten verplaast.

henrik 29 March / 2009 / 20:09
http://www.camping-frankrijk.nl/campinginformatie.asp?CampingID=647495

camping les coussoules , is gewoonweg de camping op het strand van leucate ,
ik weet niet of engels gaat lukken maar een beetje basisfrans is goed genoeg

je kan gewoon binnenkomen op de camping en zeggen hoelang je wilt , ze hebben altyd wel een plekje vrij hoor :)

henrik had een 3 sterren sessie in Cadzand Bad met maar liefst 20 - 25 knots op zijn North Vegas (2008)

bernard 29 March / 2009 / 20:36
pas op voor de muggen, heb je vanwege de lagunes in de zomer veel last van. Goed muggenspul meenemen dus!

bernard had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 24 - 33 knots op zijn SlingShot RPM (2011)

Emiel 29 March / 2009 / 21:58
afgelopen zomer zijn wij gewoon die kant op gereden niet wetende hoe moeilijk je daar moet doen met boeken enz. daar aangekomen alleen een camping gevonden voor 1 nacht. dag erna gaan zoeken naar andere camping, toen terecht gekomen op de gemeentecamping van la palme, een plaatsje vlakbij leucate. wij vonden het erg relext, leuk klein dorpje, 5min van het plaatsje leucate, kilometer vanaf een lagoon achtig ding waar je prima kan kiten, 10min van de kitespot af.
Topsup.nl - Topsloep.nl

HookedCabarete 30 March / 2009 / 05:15
Ik ben ongeveer 5 jaar geleden in Leucate geweest. 
gewoon de tent opgezet op het strand. Was echt super. Bij de camping die er dus vlakbij zit konden we douchen.
We hadden wel een beetje pech met de wind maar we stonden daar zo relaxed dat we er iets meer dan een week gebleven zijn. Was op La Franqui btw.

WWW.HOOKEDCABARETE.COM

henrik 30 March / 2009 / 17:46
Quote: HookedCabarete - 30 maart, 2009 (07:15)
Ik ben ongeveer 5 jaar geleden in Leucate geweest. gewoon de tent opgezet op het strand. Was echt super. Bij de camping die er dus vlakbij zit konden we douchen. We hadden wel een beetje pech met de wind maar we stonden daar zo relaxed dat we er iets meer dan een week gebleven zijn. Was op La Franqui btw.

even de reply hierop

de weg om met de auto tot op het strand te rijden is geblokkeerd , vroeger was dit rechdoor rijden door de "duinen"
waar je rechtsaf moest volgen voor naar de camping te gaan
wij hebben zelf 2 jaar geleden ook nog op het strand geslapen onder de blote hemel Smiley

naast de camping heb je een parkingplaats waar het toegestaan is te camperen , enkel GEEN TENTEN
de politie komt daar dagelijks controleren , dus heb je een slaapbusje of een camper kan het prima
wij hebben met bevriende windsurfers er ook gestaan die met mobilhomes en busje waren , dan werden tenten getollereerd , politie deed even moeilijk maar toch , .....

als je kiest om toch te " wildkamperen zoals wij deden , tip :
doe alsof je van het strand komt en neem een rugzak mee en kom binnen langs de ingang aan het strand
dan gewoon naar de douches lopen en je ding doen , na afloop gewoon terug naar waar dan ook je campeert Smiley

klik voor een grote versie

zoals je kan zien ligt leucate zelf op een rots , hier word niet zoveel gesurft , het is meer op
het strand van la franqui , hier is ook een school met ozone kites en worden soms ook events gehouden
zoals de stance tour , en mondial du vent ( pkra )
ook de surfbar is leuk voor s'avonds omdat deze midden op het strand ligt

als je het met de vlagerige en aflandige tramontana liever veilig houd kan je naar etang de lapalme gaan ,
een spot binnenlands die in verbinding staat met de zee en een verdere uitloper is van het meer bij la franqui
je kan hier overal staan en met iedere richting varen , het kan er wel choppy zijn als je tramontana krijgt van 40 knopen
ook kan je hier overal staan , lekker veilig dus , je moet wel uitkijken voor de vele cursisten en het
is er relatief druk

DE SPOT is voor mij la veille nouvelle , dit is monding van het etang van gruissan
het water spoelt uit het meer en neemt veel zand mee , daardoor krijg je aan de kust een ondiep gedeelte
het is wel even zoeken maar als je kijkt op google earth vind je de weg wel
je moet door het industrie gebied rijden en dan nog 10 km over het strand
alle stranden daar hebben een hard en een zacht gedeelte , het zachte tegen de waterkant en het hardere tegen de duinen , dit komt door het water dat er bij zeewind opkomt , opletten geblazen dus als de wind draait
je kan makkelijk over het strand rijden op de zandweg die er ligt WIJK HIER NIET VAN AF OF JE ZIT VAST !
de spot zelf is goddelijk , het is eerst ondiep , zo vlak als een spiegel en perfect voor freestyle en speed
ook is de wind hier stabieler als op la franqui ,ik heb er ook al wat bijgeleerd en het snelste ooit geweest voor mij persoonlijk .
ook is de wind er zo goed als pal aflandig , een tikkeltje van links als je naar de zee kijkt
goed upwind kunnen varen en niet aleen gaan is een must omdat er geen rescue boot is

ik zou zeggen even zoeken en je vind de kite hemel van de hele streek

de kitespot zelf van la veille nouvelle, op de onderkant zie je al een deel van het strand waar je over moet rijden
de lijn die je erop ziet is de zandweg

de stippelijn die ik heb gemaakt is de weg die je moet volgen om tot op het strand te kunnen rijden

en een overzichtje van de weg naar la veille nouvelle
onderaan zie je nog een deel van la franqui

nog even een foto ter verduidelijking van het gebied rond la franqui en het etang de lapalme

op deze foto zie je langs de onderzijde een deel van het surfdorpje van la franqui
links zie je het bruggetje waar je over moet rijden om de weg naar de camping te vinden
gewoon de weg volgen , het wijst zichzelf uit

je kan duidelijk zien waar de camping is , deze heeft een uitgang recht op het strand Smiley
ook de wildcampeerplaats ernaas is zichtbaar , voor de uitleg moet je hierboven maar kijken , campeer je toch met tent , kijk uit je doppen want die flikken daar zijn echte zakken ! Smiley
als je de weg ziet die naar rechts draait om naar de camping te gaan dan zie je ook dat er een stuk rechtdoor loopt
langs hier KON je met de auto tot op het strand
op de overweg waren rotsen geplaatst , maar het zou me verwonderen dat de locals deze nog niet hebben weggenomen

ik hoop dat je wat aan de info hebt en plezierige reis alvast Smiley

henrik had een 3 sterren sessie in Cadzand Bad met maar liefst 20 - 25 knots op zijn North Vegas (2008)

zeelandkiter 31 March / 2009 / 07:24
hey,
wij gaan nu deze zomer voor de 3e keer naar la franqui, staan dan op de camping en op de camperplaats die ernaast ligt en staan ook vrij bij het kleine surfmeertje van ''la palme'' daar is het wel best wel druk maar wel perfect als het trans montana is. maar bij die camping les coussoules loop je zo van de camping het strand op ( hetzelfde als bij de camperplek uiteraard) en dan is daar le cozzy ( de ''chill plek'' zegmaar) en daar kun je ook goed varen.
maar met engels gaat hem niet worden op die camping vrees ik:P is iedere keer weer een drama om te bespreken met handen en voeten maarja...
wel perfect daar.

succes verder en misschien tot deze zomer dan:P wij zijn er deze zomer weer 5 weken:D

www.sander-bos.com North Kiteboarding / ION Essentials / 4Wind Watersports

Creem 01 April / 2009 / 08:25
Hoeveel km is Leucate van NL ongeveer?
Stijl als mokersteen

Surfz 01 April / 2009 / 09:26
Ga uit van 12 uur rijden. Ben er zelf 4 jaar geleden geweest, ga er denk ik nooit meer heen. Geen golven en een harde vlagerige aflandige wind. Ook heel veel beginners die erg gevaarlijke capriolen uithalen en de voorrangsregels neemt men niet zo nauw.
Overigens is er een goede camping in La Palma, dit is een camping municipal, genoeg plek en je kan laat inboeken (wij waren er rond 22.30 en dat was geen probleem).

http://www.ikiteboarding.com/kiteboarding/articles/getting-back-to-the-roots-of-kiteboarding.aspx

paulg 01 April / 2009 / 11:10
Surfz heb gelijk, was er 2 jr. geleden: super vlagerig, zeg maar van 15 naar 30 knopen, aan uit, aan uit

voor leuke, betaalbare stacarvans en huisjes moet je bij camping 'mer sable et soleil' zijn

henrik 02 April / 2009 / 14:50
je moet weten met welke wind je op welke spot gaat he jongens ,
wat rondrijden en praten met de locals kan geen kwaad , heb veel bijgeleerd van die mannen daar :)

Surferdude77 03 April / 2009 / 19:03
Mensen allemaal erg bedankt voor de tips. Wij willen dit jaar voor de eerste keer naar Zuid Frankrijk om te gaan kiten dus we zijn benieuwd. Mijn vriendin is nog een beginnend kitesurfster en ikzelfmag me tot de onder klasse van gevorderden rekenen. In ieder geval is er genoeg in de buurt zoals we nu hebben gezien. Ik kan me nu al verheugen op de zomer.

kite_addict 07 April / 2009 / 21:26
wij zijn dit jaar in september naar leucate geweest met 4
daar hebben we tochwel zeer deftige camping gevonden
http://www.easycamp.be/index.cfm?fuseaction=Campsites.ResortOverView&ver=68&Mastercode=375
positief:
-kleinschalig, en vooral zeer rustig in september!
-nieuwe kleine sta-caravannen met goeie keuken/goeie douche, oneindig veel warm water Smiley/goeie bedden
-tof zwembad als het eens niet waait
-dicht bij grote winkelketens
-ligt naast het strand van de middelandse zee, maar hier wordt niet gekite
-je kan ofwel besluiten om vanuit toreilles naar de noordelijke spots te gaan=één van de grote zoutmeren (tramontane)
of de zuidelijke=spanje,soms meer wind (zuidelijke wind)
negatief:
-je moet wel telkens minstens 10 minuten met de auto naar de dichtste spots,maar dit vonden wij niet erg

algemene zever:
-de wind is de 2 keren dat ik er ben geweest niet zo goed meegevallen...4/14 en 4/13 dagen goeie "redelijk stabiele" wind gehad,de andere dagen waren ofwel niks ofwel veel te hard = 8bfs
-er zijn wel niet zoveel goeie spots om je vriendin les te geven behalve dan l'etang de la palme maar deze is echtwel super overcrowded en de scholen trekken zich van niemand aan, vond het maar kut daar
-maar dan nog, het was er wel altijd zeer mooi weer en je kunt toch wel heel wat dingen doen in de streek: wijnproeven,de kabelbaan op windstille dagen zeker eens proberen,wijnproeven,wijnproeven,stadje bezoeken (barcelona en perpignan bv),Smileyroken,feesjes bouwen(maar in september is er wel niet zoveel meer te doen of je moet naar perpignan gaan)

hoop dat je hier wat aan gehad hebt, succes!

Annie 27 April / 2009 / 20:35
Wij zijn nu @ Leucate, gisteravond aangekomen na 1300 km rijden en ons volkwagen campertje doet het perfect!Smiley Vergeleken met Tarifa is dit een eitje om te rijden!
Wind en mooi weer voorspeld voor de komende dagen, top!
Vandaag gevaren op la franqui, was wel heel vlagerig.

@ Henrik: Bedankt voor de info over die spot, we gaan een dezer dagen eens even testen of dat echt de kitehemel van de streek isSmiley
BEST-kiteboarding, Underwave, Schwerelosigkite

henrik 27 April / 2009 / 21:09
annie , praat erover met de locals , over de spots daarginds Smiley
en wij deden met een 1.4 opel combo , knalden we ook met over het strand dus het zal wel lukken met de vw denk ik dan Smiley

Annie 30 April / 2009 / 19:50
we hebben em geprobeerd maar na een kilometer vonden we het zand wel heel zacht worden! De weg die op maps stond was in het echt nergens te bekennen...
maar misschien is het niet de beste auto voor op het strand Smiley
zijn nu een stuk noordelijker bij Beauduc in de buurt, daar ook effe kijken of het waait (voorspellingen zeggen van niet, maar ja klopt geen zak van hier Smiley)
BEST-kiteboarding, Underwave, Schwerelosigkite