Frankrijk, zomer, 3 weken.

Door: timvdn Reacties: 22 Hits: 4464
timvdn 03 March / 2010 / 15:11
yo, wij willen van de zomer 3 weken (met de auto) naar het zuiden om te kiten,relaxen,camperen,GENIETEN!

frankrijk is helaas zo groot dat er wel 1000 mogelijkheden zijn... mijn vraag is dan ook:

Waar heb je het meeste kans op goede wind (juni/juli)
Waar is het het meest toegangkelijk (campings aan het strand) , lange stranden, mooi weer, geen super dure omgeving, geen gezijk met autoriteit die je aanhoudt bij het buiten een boei varen, etc etc)

Het maakt ons niet uit of we naar de oceaan of de middellandse zee gaan, het is wél belangrijk dat het ook goed te doen is om onze chicks het te leren ;) dus geen alles of niets, envooral geen niets! we willen graag de auto zo weinig mogelijk gebruiken, dus geen lange ritten naar het strand.

En mocht frankrijk dat niet optimaal bieden zijn we eventueel ook bereid om portugal te bezoeken ( viane de costello ziet er goed uit ).

en wat zijn de ervaringen en argumenten om voor een betreffende spot te gaan.

ervaring kosten betreft camperen?

alvast super bedankt!

(en we golfsurfen niet dus dat is geen alternatief voor geen wind haha)

Stuiver 03 March / 2010 / 15:26
nou dan zou ik niet te lang nadenken en gewoon richting Tarifa gaan.

louk 03 March / 2010 / 16:16

oceaan is niet echt windzeker volgens mij

Hollandkiter 03 March / 2010 / 16:19
Quote: Stuiver - 3 maart, 2010 (16:26)
nou dan zou ik niet te lang nadenken en gewoon richting Tarifa gaan.

Hij vraagt Frankrijk of Portugal Tarifa heeft wel een hogere kans op wind!

Voor Frankrijk kan je kijken naar: Quiberon ( wisselvallig weer en golven), La Rochelle (eigenlijk bij alle eilanden aan de westkust is kiten mogelijk)
Dit jaar ga ik naar Saintes-Maries de la mer ( lang stil zandstrand). Maar in die tijd is wind wel een probleem in zuid Frankrijk. Zowel aan de westkust als aan de midelandse zee (dat hoeft voor beginners geen probleem te zijn).

Voor Portugal.............ik zou het niet weten.

thomasr 03 March / 2010 / 16:33
Quote: timvdn - 3 maart, 2010 (16:11)
(en we golfsurfen niet dus dat is geen alternatief voor geen wind haha)

Tijd om te beginnen dudes!!!

Portugal hebben wij ook naar gekeken voor komende zomer, maar leek ons niet heel windzeker, hoewel er wel hele mooie spots te vinden zijn!

Wij zijn nu voor Paros gegaan..
Ocean Rodeo // Stormchaser.nl

alain_ 03 March / 2010 / 17:30
Leucate hoor ik ook goeie dingen over!
Ben zelf geen ervaringsdeskundige wat dat betreft.

Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

sthijs 03 March / 2010 / 23:23
France is niet ideaal, Ik heb wel gekite op het eiland ille d' rey (bij la Rochelle) maar toen was het slecht weer.
France is duur met benzine en eten/drinken. En ik vind de fransen niet zo'n leuk volk

Viana do Castello is zeker een goeie optie, wel ver rijden (tarifa ook). Viana heeft wind zolang het goed weer is, en er is een camping recht achter de spot. Om 1300 gaat de wind aan, en trekt door tot een uur of 1900, dus eerst met je 12 en daarna met je 7!
Water is wel koud! 5/3 meenemen.
Nadeel van Viana is dat als je inkopen wilt doen dat je met het pontje moet en de laatste pont gaat om een uur of 2200, of rijden met de auto..
Portugal is goedkoop, we hadden afgelopen zomer twee volle tassen met vlees voor de BBQ en veel bier voor 10 euro!

In tarifa moet je wel veel rijden volgens mij, maar daarintegen veel spots als het ergens te hard waait kan je uitwijken naar een andere spot.
Spanje is de benzine weer heel goedkoop, goedkoper dan Portugal. Tarifa ben ik nooit geweest maar wel op m'n 'to do list'.

Kijk eens naar Greece (Paros/Kos/Rhodos)

Kortom te veel opties maar France is niet zo heel erg windzeker. France aan de middelandse zee (volgens mij La Franqui ofzo??) heeft wel wind.
Of Rosas in noord spanje, niet zo ver rijden als Viana of Tarifa. Daar zitten ook veel campings aan het strand, geen ervaring mee.

O jee nog meer mogelijkheden

timvdn 04 March / 2010 / 19:18
cool, hier hebben we wat aan!

nog meer ervaringen zijn super welkom.

TMK 05 March / 2010 / 07:55

Ja, hoe staat het ervoor met Leucate?
Kiteboarding gets me high, in the sky!!!

martimor 08 March / 2010 / 11:37
ben zelf al in (la franqui) leucate geweest, en ga aankomende mei weer een week.
camping (http://www.mairie-leucate.fr/coussoules/en/index.html) aan het strand, voor een prikje, maar voor boodschappen moet je naar het dorp, of leucate (5 km) btw wel een schone camping voor franse begrippen. 500 meter breed strand, waar er gekite, gestrandsurfd, flyboard enz wordt.

in juni juli moet je wel geluk hebben met de wind, april mei is wat zekerder.
voor beginners zijn er een paar spots op de meren met ondiepe stukken waar je kan surfen.
als het er hard waait is het wel meestal de vlagerige tramontana off shore, maar zols gezegd, je hebt talloze spots op de meren daar in de buurt.
als het niet waait is er een kabelbaan in de buurt, wel prijzig, maar leuk om een keer te doen. (teleski barcares)

als je op stap wil kan je het beste naar perpignan gaan, in en om leucate is wel wat, maar niet je van het.
wel een paar goeie restaurantjes.

paar spots om te checken: (via google earth kan je veel vinden)
etang de la palme (beginnersspot)
meer van leucate La mine
La goulet (veel windsurfers)
aan de kant van barcares is ook een mooie spot(vlak bij de kabelskibaan)

en natuurlijk nog de middellandse zee. (met rescue via waterscooter, 25 euro per keer of 50 euro abo voor een week)

aanrader zijn schoentjes. niet voor het strand, maar voor de meren.

succes met de keuze,
ps wij zijn ook een keer van leucate naar saintes maries de la mer gereden, omdat het daar wel waaide, das ook een prachtspot
er waren VEEL kiters, echt heel veel, maar er konden nog 3 keer zoveel bij, wat een ruimte zeg.
ook de moeite waard om ff op in te zoomen.

nog 75 dagen, en dan zit ik er weer

www.mutinykites.com

Limham 09 March / 2010 / 11:45
Vorig jaar ben heb ik een "secret "kite spot ontdekt in Frankrijk. Ook ik was op zoek naar een goede relax spot waar ik mijn vriendin de kneepjes van het kite vak kon leren.
Ik heb echt de ideale plek gevonden net onder Bordeaux. Hier heb je een ontzettend groot meer (lac de Cazaux et de Sanguinet) waar je honderde meters ondiep water hebt. Ideaal dus. Rond een uur of 15.00 uur heb je altijd minimaal 13 knp wind! Aan het meer zit een vijf sterren camping. Veel kinderen en erg duur dus. Maar in de buurt zijn er genoeg goedkopere campings. Wij zaten zelf op een leuke goedkope camping aan een kleiner meer 15 minuten zuidelijker (zie google maps). Ook op dit kleinere meer kan je je kite oplaten en heb je een groot ondiep stuk.
Het grote meer ligt bij Mayotte, je hebt aan het water zelfs een kiteschool waar je spullen kunt huren. Ik vond het een super on-ondekte spot waar alleen locals komen.
Ik kwam afgelopen januari Franse kiters tegen in Thailand en zelfs zij konden deze spot niet!! Ik zeg een echt aanrader!!!!!!!!!

http://www.mayottevacances.com/nl.html

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.campings.com/camping/camping-mayotte-vacances-biscarrosse/f9730188230071918112855.jpg&imgrefurl=http://www.campings.com/camping-mayotte-vacances-biscarrosse/?idlengua=6&usg=__vUS5tQdUsfb7GKfx2U72ldZjTpw=&h=220&w=350&sz=16&hl=nl&start=2&um=1&itbs=1&tbnid=qZ_B9Pu9X7fNYM:&tbnh=75&tbnw=120&prev=/images?q=mayotte vacances&um=1&hl=nl&sa=N&tbs=isch:1
Dit is die dure 5sterren camping Deze camping ligt dus aan het meer bij de kiteschool!

http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=92351
Zo secret is de spot blijkbaar dus niet......

boarderbas 09 March / 2010 / 20:30

Ben afgelopen 2 jaar in de zomervakantie naar leucate geweest, en heb toch zeker 60/70% van de tijd kunnen varen. Als het waait dan waait het meestal ook meteen flink, dus kleine maatjes zijn zeker geen overbodige luxe.
Wij zaten in canat(10 kilometer onder leucate) camping la brasilia. Als de zeewind opsteekt kan je gewoon op het strand van de camping varen, ideaal dus. En als de tramontane waait dan is het 10minuutjes rijden naar het meer van leucate(waar je spiegelvlak water hebt ; vlakbij de wakeboardbaan).
Voor mij is dit echt de ideale zomervakantie; veel wind, en s avonds ook nog genoeg te beleven

De onderstaande filmpjes is voor de helft ook in leucate opgenomen

http://www.youtube.com/watch?v=-y1ME8FIAOY

http://vimeo.com/8534060

Hoop dat je er wat aan hebt

boarderbas had een 3 sterren sessie in Grevelingenmeer - Grevelingendam met maar liefst 12 - 17 knots op zijn Best Kahoona (2010)

timvdn 25 March / 2010 / 08:08
Thanks voor alle reactie's, wij hebben na lang nadenken toch ook onze visie op west frankrijk gezet, alleen dat kan heel erg verschillen zo te zien, ik las ergens over Wissant en een micro klimaat? iemand die meer weet? en als je nou puur focust op de westkust, wat is dan DE FUCKING SPOT! (er zijn er zoveel)

Daddy-Cool 25 March / 2010 / 09:19
Ik ben jaren naar de Westkust geweest en heb alle stekkies wel gehad. Als je ter hoogte van Bordeaux, wilt gaan dan is Lacanau the place to be. De swell is goed 2- 3 mtr en 's avonds is er ook eea te doen.

Advies neem een waveboardje mee dan kun je bij 'windloze' dagen lekker waveriden. Kijk toch ff op windguru want de hoeveelheid dagen dat je kunt kiten zijn echt minder dan aan de zuidkust ( bij leucate ) .
Rene

Daddy-Cool had een 4 sterren sessie in Ouddorp met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Cabrinha Switchblade (2010)

Gijshigh 26 March / 2010 / 15:23
st. Jean de Luz schijnt ook goed te zijn, maar windfinder geeft voor die regio niet al te beste statistieken voor de maanden juli en augustus. Iemand ervaring met deze plaats?

Gijshigh had een 0 sterren sessie in Strand Slufter met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2010)

seB 29 March / 2010 / 11:40
Beauduc!

Ben ik vorig jaar geweest.. ideaal voor beginners omdat je daar soort van lagune (zoutmeren) hebt die lekker zijn en erg groot. Ik kon er vorig jaar ongeveer 70% van mijn dagen kan surfen.. de wind is dus wel oké, als het waait kun je met iedere windrichting gaan varen.

Kaart:
http://maps.google.nl/maps?q=43.393802,4.570877&num=1&t=h&sll=43.364444,4.584722&sspn=0.259857,0.512238&ie=UTF8&ll=43.389955,4.573746&spn=0.090939,0.208912&z=13

Vorig jaar zat ik in sainte maries-de-la-mer, en daar kun je ook wel kiten, maar als je het echt goed wil doen moet je echt naar de (a) beaduc reizen en lekker gaan wild-camperen.. doen er een hoop daar .. soort van wild-camping :P

Als je inzoomed op de (a) zie je hier en daar ook kites liggen :P

Ik ga er van de zomer denk ik weer heen, lekker low budget :D!

KiteFlupke 29 March / 2010 / 19:34

haha beauduc, ik wil er dit jaar ook heen gaan! Naar winkel gaan duurt wel 1 uur met al die kut wegen maar voor de rest toffe plek.
Seb: Wanneer ga jij mss?

seB 12 April / 2010 / 09:09
Haha ja je moet goed inslaan idd :-)

Ik heb nog geen datum geprikt.. wordt wss last-minute. Ik denk dat het eind juli begin augustus zal worden!

vincentboor 12 April / 2010 / 14:24
Ik ben een keer in zuid-frankrijk geweest valras-plage we hadden 2 weken een mistral wind echt super!! elke dag gekite. Super breed strand aan de andere kant van valras-plage voorbij de uitmonding. En we hadden /- 30 graden. Er waren daar toen meer kiters.

rickiej 12 April / 2010 / 14:55

Reis ff verder naar noord Spanje, Rosas. Ben er afgelopen 2 jaar geweest en er staat (bijna) iedere dag prima wind! Vanaf een uur of 12 komt het op dus tijd genoeg om de kater uit te slapen!

jitze 13 April / 2010 / 08:27
Vorig jaar 4 week in augustus aan de westkust geweest, en maar twee goede wind-dagen gehad.
Maar het jaar daarvoor waaide het bijna alle dagen.
De westkust is niet echt wind en golf-zeker.
Als je dus niet wilt golfsurfen zou ik ergens anders heen gaan.
Ocean is the solution

BoC 13 April / 2010 / 20:42
Vergeet Biaritz niet in frankrijk
Amateur kiter - 90% Vrouwenpolder (Zeeland)

Dender 14 April / 2010 / 17:47
Lacanau Ocean, daar moet je NIET wezen voor kitesurfen!

Dender had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 16 - 24 knots op zijn F-One Bandit Dos (2009)