Razende Bol, wel/niet verboden

Door: Stuiver Reacties: 34 Hits: 6381
Stuiver 31 March / 2010 / 13:20
Beste Kiters.

Heb wat topics erop proberen na te lezen maar kan niet duidelijk opmaken of je nu naar de razende bol mag varen of niet. Ik heb laatst een heel stuk over de natura wijzigingen gelezen maar hier staat geen duidelijke conclusie in.

en aangezien de nederlandse taal soms op meerdere manieren te intreperteren valt vraag ik het maar eventjes.

Dus, mag er wel of niet gevaren worden naar & om de razende bol???
(voor diegene die de plek niet kennen, dit is een zandbank ten westen van Texel en ten noorden van Den Helder)

Wil er graag heen varen, maar wil niet voor problemen zorgen...

Iemand die uitsluitsel kan geven???

Mauro 31 March / 2010 / 14:16
Ik kan je geen uitsluitsel geven, maar heel goed dat je bij twijfel eerst vraagt !
Sportzeker, O'neill

Slis 31 March / 2010 / 14:58
Razende bol zelf Verboden: natuurgebied
weg er naar toe: je gaat over een vaargeul...
BY SLIS: LIQUID FORCE & C-SKINS

Nature 31 March / 2010 / 15:01
Wat slis zegt.
Conclusie - >
Verboden en Verboden. (nee min en min is geen plus!)
Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

Jurrien 31 March / 2010 / 15:54

Dus aan de noordzee kant mag je gewoon kiten, maar je mag niet aan land komen.. en als je word weg gestuurd door die natuur dudes van texel, moet je niet denken dat je na 5 minuten weer verder kan, want ze liggen dan met hun bootje heel sneeky achter een boei te wachten op je..
---===Kitefabriek IJmuiden===--- Kite reparaties zoals het hoort! facebook.com/kitedokter

Stuiver 31 March / 2010 / 16:50
Ok,

wie maakt er stealth kites???

bartjev 31 March / 2010 / 18:30
KITEN ER HET HELE JAAR, NOOIT LAST, ALS JE MAAR AAN DE VOORKANT BLIJFT GEEN PROBLEEM

johndoe 31 March / 2010 / 18:32
Quote: Jurrien - 31 maart, 2010 (17:54)
Dus aan de noordzee kant mag je gewoon kiten, maar je mag niet aan land komen.. en als je word weg gestuurd door die natuur dudes van texel, moet je niet denken dat je na 5 minuten weer verder kan, want ze liggen dan met hun bootje heel sneeky achter een boei te wachten op je..

Tja maar je mag ten eerste al niet eens een vaargeul oversteken dus krijg je daar al een boete voor..
En dan krijg je alsnoggezeik

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

wazzaah 31 March / 2010 / 18:34
Noord kant is helemaal afgesloten toch? en de zuid kant (dichtbij DenHelder) wordt wel als recreatie gebied gebruikt.
Staat wel ergens in t natura verhaal maar heb geen zin t op te zoeken
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

wazzaah 31 March / 2010 / 18:35
Quote: kevin16 - 31 maart, 2010 (20:32)
Tja maar je mag ten eerste al niet eens een vaargeul oversteken dus krijg je daar al een boete voor..En dan krijg je alsnoggezeik
Af de marine knalt je kite uit de lucht en zet je daarna aan wal of was dat iets met piraten

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

johndoe 31 March / 2010 / 18:51
Quote: wazzaah - 31 maart, 2010 (20:35)
Quote: kevin16 - 31 maart, 2010 (20:32)Tja maar je mag ten eerste al niet eens een vaargeul oversteken dus krijg je daar al een boete voor..En dan krijg je alsnoggezeikAf de marine knalt je kite uit de lucht en zet je daarna aan wal of was dat iets met piraten

zou ook wat wezen.. Een nieuw spel geen mijneveger maar kogelontwijker;)

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

bartjev 31 March / 2010 / 19:09
je mag geen vaargeul oversteken....................leg eens uit...............

wazzaah 31 March / 2010 / 19:37
Noordzee is geen BPR water, dus mag je er wel naar toe kiten denk ik. Razende Bol is beetje raar gebied wat dat betreft tis geen Waddenzee maar Noordzee al denken natuur organisaties er anders over natuurlijk.

Stuiver 01 April / 2010 / 09:18
Grappig,

niemand weet het echt zeker dus...
Waar moet je nu aankloppen als je het niet weet?

johndoe 01 April / 2010 / 09:25

Doe eens navraag bij het NKV, met name Tom is druk bezig met het Natura 2000 gebeuren dus die kan je misschien vertelen hoe het daar zit. Zeker als er vorderingen zijn mbt uitstelsel op het natura 2000 regelement is het niet handig om tegen de regels in te gaan. Dan weten we zeker dat we volgend jaar weinig spots overhouden.

job78 01 April / 2010 / 11:04
Ten Oosten van de lijn "Kaap-hoofd" (den helder) "Paal onrust" (Texel) geldt het BPR ten Westen Het BVA
Ten oosten van die lijn mag je dus echt niet kiten (wil je ook niet met die basaltblokken en soms 3 kts stroming)
Hoe het zit met het BVA en oversteken van een vaargeul weet ik niet
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

temp_spikey 01 April / 2010 / 11:15
Quote: bartjev - 31 maart, 2010 (21:09)
je mag geen vaargeul oversteken....................leg eens uit...............

grapje zker ?

als je geen offi voertuig heb , mag je niet op de weg .....

heel veel simpler kan ik het niet voor je maken.
www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

Breeze 01 April / 2010 / 11:23

Al tien jaar ben ik bezig om op de Razende Bol te kiten. Ook ben ik al 7 jaar bezig namens de NKV om ook hier een spot te krijgen die gewoon legaal is. De onderhandelingen zijn nog steeds bezig en het Natura 2000 stuk is nog niet klaar.

Met betrekking tot de mogelijkheden om te kitesurfen op De Razende Bol (Noordzee) heb ik een aantal punten op een rijtje gezet. Deze gegevens heb ik in samenwerking met iemand van de kite- en windsurfvereniging Den Helder opgesteld. Het eerste stukje betreft een brief. Deze brief is in 2003 al uitgegaan naar Gemeente Texel en KNWV.
De rest is besproken met RWS en mensen die verantwoordelijk zijn voor het opstellen van het stuk rond Natura 2000.

Uit de brief:
Er zijn een aantal kitesurfers uit Den Helder die op de Razende Bol kitesurfen. Redenen daarvoor zijn de volgende:
- Goede, overzichtelijke locatie.
- Zuidkant kent veel ondieptes en weinig stroming,
- Geen branding aan zuidkant,
- Mogelijkheid om met name met oostelijke winden te kitesurfen, Den Helder en omgeving heeft hier geen andere mogelijkheden voor.
- Geen obstakels zoals bomen, gebouwen, hekken e.d.
- Genoeg ruimte om de vlieger op te laten en te landen,
- Eigen boot binnen handbereik i.v.m de veiligheid,
- Kiten vormt hier geen probleem voor andere watergebruikers,
- Gedurende het hele seizoen (ook in hoogseizoen) weinig recreanten dus weinig gevaar voor andere.

Wij willen benadrukken dat kitesurfen op zee plaatsvindt. Het strand wordt slechts gebruikt om de vlieger op te laten en te landen.

De kitesurfers zijn op de hoogte van de aanwezigheid van het voor publiek afgesloten gebied aan de Noordkant van het eiland (zeehondenrustplaats) en zij respecteren dit. Wij pleiten juist voor een kleine zone aan de zuidkant van de plaat, op ruime afstand van de zeehondenrustplaats. In de bijlage (kaart) staat een voorkeur aangegeven.

Ook weten wij dat de Razende Bol voor vogels een rustplaats is en hier houden wij bij het beoefenen van de sport rekening mee door niet onnodig op de plaat te gaan met de vliegers.

Bovenstaande redenen lijken volgens ons niet direct aanleiding te geven tot een volledig verbod voor kitesurfen op De Razende Bol, waardoor een zeer veilige plek voor enkele Helderse kitesurfers verloren zou gaan.

Graag zou deze kleine groep op de Razende Bol, met name aan de zuidkant een kleine strook als opstart en landingsplaats gehandhaafd zien. De Bol is zo’n 4 km lang en 1,5 km breed. Wij gebruiken slechts een strook van 150m langs de kustlijn en 50 m vanaf het water, omdat we niet te ver met onze spullen willen tillen en lopen. We blijven ook dicht aan de waterkant, omdat we na het oplaten van de vlieger het water opgaan.

Bovenstaand gegevens heb ik al besproken met KNWV en Gemeente Texel.
Op De Razende Bol vinden daarnaast ook nog andere activiteiten plaats:

Militaire activiteiten: Militairen houden oefeningen op de Bol. Winterse schietoefeningen van de marine zijn opgeschort, zodat de grijze zeehonden met jongen niet worden opgeschrikt.

Recreactie: Op mooie dagen zijn er ook veel recreanten te vinden. In 2006 is besloten om tijdelijk een gedeelte van de zandplaat af te sluiten voor publiek, vooral om de ongeveer 120 grijze zeehonden te ontzien die er rusten. Dit betreft de Noordzijde van De Bol.

Windsurfen: Vanaf Huisduinen (Den Helder) wordt er met goede wind en tij gevaren op de Razende Bol. Ook zij landen aan aan de zuidkant.

Kanoën: Op mooie dagen wordt de Bol regelmatig aangedaan en gerond door kanovaarders.

De Razende Bol: Kitesurfen:

Er zijn een aantal factoren waarvan kitesurfers afhankelijk zijn als ze gaan kiten op de Razende Bol, te weten:

Jaargetijde: Mei-Juni t/m september (ivm temperatuur van het water en buitenlucht, er is geen mogelijkheid te schuilen op de Bol, het weer én het feit dat de boten dan in het water liggen.)

Bereikbaarheid: Per boot vanuit Den Helder.
Ook wel vanaf Den Helder strand, maar dan uitsluitend bij goed tij én windrichting (Z-ZW)

Windrichting: Oost/ ZO/ Z/ ZW Kracht 3 t/m 5 Bft. Met minder wind niet mogelijk, Met meer wind is de Bol niet meer bereikbaar per boot.

Plaats: Kitesurfen op De Razende Bol vindt plaats in het met rood aangegeven gebied. Met nadruk aangeven dat er gebruik wordt gemaakt van het water én de directe waterkant.

Aantallen: Op het aantal dagen dat het geschikt weer is, zijn er gemiddeld 4 tot 8 kitesurfers aanwezig.

Bovenstaande gegevens leiden ertoe dat er op jaarbasis (365 dagen) het slechts ongeveer 5 tot 10 dagen mogelijk is om op de Razende Bol te kitesurfen. Een toename hiervan valt niet te verwachten; De Bol is slecht bereikbaar, je moet er een dag voor uittrekken.
Kitesurfers hebben geen belang om op het grondgebied van De Razende Bol te gaan met hun vlieger, alleen voor op- en neerlaten van de kite.
Komt nog bij dat als aan alle voorwaarden wordt voldaan, kitesurfers voornamelijk in het weekend de Bol aandoen, door de moeilijke bereikbaarheid. Zoals ik al zei, je moet er een dag voor uittrekken.

Bovenstaande stuk geeft in mijn ogen aan dat met betrekking tot de vogelstand en de vraag of kitesurfen negatieve invloed heeft op de broedmogelijkheden van vogels op de Bol dat er nauwelijks sprake is van verstoring.

Bovenstaande spot is dus in onderhandeling. Totdat er zekerheid is vanuit Natura 2000 is er dus nog geen spot aangewezen, maar ook niet afgekeurd. Maar de Bol is in dit geval bijzonder, omdat deze buiten BPR ligt (en op de Noordzee mag je kiten) maar wel in NB gebied en Natura 2000 gebied. Wat dat betreft weet je, net als ik, niet of het nu mag of niet.

Wel hoop ik dat de mensen die dit lezen ook het gebied dat afgesloten is respecteren om de kans dat er wél een kitespot komt te vergroten!

Ik hoop dit jaar wel uitsluitsel te krijgen. Als dat er is, wordt dit zeker gemeld.

Gerrit
NKV Den Helder/ Texel

Een dag niet gesurft is een dag niet geleefd

job78 01 April / 2010 / 11:50
@Breeze/Gerrit, Alvast dank voor de tijd en moeite die je er in stopt en een super duidelijk stuk
Ozone 2009: sport+ 9m / edge+ 11m / 2010: edge 13m / Zephyr 17m / YZ pro 132 Gonzales 142

Stuiver 01 April / 2010 / 12:05
Duidelijk verhaal!

zou wel super zijn als dat een officiele spot wordt.
een vlak water spot op zee!!! krijg altijd een naar gevoel op dat binnenwater als ik geen zout water binnenkrijg!!!

dus ik ga er niet heen en veroorzaak dus ook geen redenen dat het geen spot zou mogen worden!!!

we wilden met wat lui die kant op gaan, maar zien er toch maar vanaf!

idefixe 01 April / 2010 / 15:03
Goed stuk Gerrit
Slingshot , Gibbon

alain_ 01 April / 2010 / 18:43
ik kite ook wel eens op den helder.

maar op helemaal naar de razende bol te kiten?
dat is een aardig stukje vaaren man! verder ALS je er eenmaal bent. is het net een tropisch eiland.
alleen dan zonder cocosnoten, aapen, palmbomen, wit zand, laat maar. het is gewoon een zandplaat. MAAR WEL EEN VERDRAAID FIJNE!!!

dikke voor breeze!!
Advance kiteboarding - Underwave

alain_ had een 5 sterren sessie in Wolderwijd - Zeewolde met maar liefst 10 - 17 knots op zijn Advance Kaiman (2010)

MarcusMakkum 01 April / 2010 / 19:40
Ook een dikke voor Stuiver... een vorbeeld voor anderen
Door je eerst in het reglement van een spot te verdiepen alvorens je daar naar toe gaat voorkom je dus onduidelijkheid en verstoring (van onderhandelingen).

Ik merk dat er steeds meer respect en begrip is dat er alleen op gereguleerde en officieel opengestelde spots mag worden gevaren.
Top, zo worden wij en de sport ook steeds serieuser genomen waardoor mogelijk meer spots open worden gesteld...
North Kiteboarding - ION & www.NorthWestKiteboarding.com rules

job78 03 April / 2010 / 12:31
Misschien is het een idee om de "razende bol" als spot toe te voegen met de mededeling dat het nog geen officiële spot is. Dan kan wel de info van Gerrit worden toegevoegd en weet iedereen iig de do's en dont's van de spot en de status en dan is de info voor iedereen ook makkelijker terug te vinden.

De eer van het toevoegen van een nieuwe spot en de beoordeling of dit een goed idee is laat ik graag aan Gerrit over

Stuiver 03 April / 2010 / 14:06
Kan ook het effect hebben dat de mensen welke niet goed lezen wat er allemaal bij staat denken dat het een officiele spot is.
lijkt mij verstandig alleen de spots aan te merken waar serieus gekite mag worden.
op andere plekken gewoon niet!

Maar de info dat ze met onderhandelingen bezig zijn moet zeker makkelijk te vinden zijn. Dit zal zeker niet de enige spot zijn waar NKV mee bezig is.