Razende Bol, wel/niet verboden

Door: Stuiver Reacties: 34 Hits: 6382
johndoe 03 April / 2010 / 16:48
Ik ben druk bezig om een algehele update te maken van de spots op de NKV site om daarin ook de meeste verboden spots in op te nemen met een duidelijke uitleg waarom. Ook in de gedoogde spots wil ik gaan aangeven of er enige vorderingen zijn mbt legalisering van een spot zodat iedereen duidelijk kan zien dat hij met name nu even beter niet die gedroomde downwinder (die door een verboden gebeid gaat) kan maken bijv.

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

JeWeDe 22 March / 2011 / 20:44
Hoe staat het met de razende bol als kite spot?

FerdiH 22 March / 2011 / 21:54
Quote: JeWeDe - 22 maart, 2011 (21:44)Hoe staat het met de razende bol als kite spot?Kleine moeite om ff het topic door te lezen? Staat er redelijk duidelijk in

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

zeehond 22 March / 2011 / 23:47
ik denk dat hij bedoelt, zijn er al updates? daar ben ik ook wel benieuwd naar

martin404 23 March / 2011 / 09:07
De stroming is daar heel veel sterker dan op andere plekken in NL.
Voordat iedereen hier de spot gaat lopen promoten, is het ook goed om ook even aan te geven welke risico's aan een razende bol sessie zitten.
Ik ben er geen local, maar het is wel van belang om precies te weten hoe en waneer de stroming staat met eb en vloed.

Als je op het verkeerde moment gaat, stroomt de waddenzee leeg en is de stroming richting de Noordzee.
Als er dan wat mis gaat kom je never meer aan de kant.
Ook al gaat er niks mis, zal de stroming alleen al zo sterk zijn dat je niet meer aan de kant komt.
Dan heb je daar een heel groot probleem !!!

De term "rondje om de razende bol" klinkt als iets wat je eventjes op je gemakje in een kwartiertje doet.
Dat is het niet.
Het is een hele fikse trip en als je niet stevig gevorderd bent in kiten, is er een goede kans dat je in de problemen komt.

Als je niet op de hoogte bent van de stroming en van de exacte tijden dat eb en vloed daar die dag beginnen kom je in de problemen, ongeacht hoe goed je bent.
No kite related brand affiliations

Stuiver 24 March / 2011 / 12:37
Quote: martin404 - 23 maart, 2011 (10:07)
De stroming is daar heel veel sterker dan op andere plekken in NL.Voordat iedereen hier de spot gaat lopen promoten, is het ook goed om ook even aan te geven welke risico's aan een razende bol sessie zitten.Ik ben er geen local, maar het is wel van belang om precies te weten hoe en waneer de stroming staat met eb en vloed.Als je op het verkeerde moment gaat, stroomt de waddenzee leeg en is de stroming richting de Noordzee.Als er dan wat mis gaat kom je never meer aan de kant.Ook al gaat er niks mis, zal de stroming alleen al zo sterk zijn dat je niet meer aan de kant komt.Dan heb je daar een heel groot probleem !!!De term "rondje om de razende bol" klinkt als iets wat je eventjes op je gemakje in een kwartiertje doet.Dat is het niet.Het is een hele fikse trip en als je niet stevig gevorderd bent in kiten, is er een goede kans dat je in de problemen komt.Als je niet op de hoogte bent van de stroming en van de exacte tijden dat eb en vloed daar die dag beginnen kom je in de problemen, ongeacht hoe goed je bent.

Nou... Van promoten is hier geen sprake.

Er hangen inderdaad risico's aan vast om van Den Helder naar de Razende bol te kiten. Maar ik denk dat dat nooit 'legaal' zal worden daar je de vaargeul kruist. er zijn heel wat schepen die de haven van den helder op een bepaald tijdstip in kunnen. vanwege het dichtslibben van het Marsdiep. Daarnaast heb ik gesproken met de waterpolitie die ook zeggen dat het niet gewaardeerd wordt. ze hebben mij niet uitgesloten dat het niet mag! Bijkomend staan er geregeld fotograven op de dijk bij Huisduinen met telezoomlenzen van een halve meter lang om de vogeltjes te fotograveren. het is ook nog een stukje natuurgebied en rustpunt voor diverse kokmeeuwen... De bol wordt steeds groter en wij vinden het tijd dat daar een plekje gemaakt mag worden voor de kitesport.

Het gaat om de razende bol als kitespot op zich. dus zelf met een bootje erheen en daar kiten. voor ons in de noordkop is er geen plaats om met oosten wind te kunnen kiten. de enige mogelijkheid waar we mensen niet tot last zijn is aan de zuidoostzijde van de bol. probleem zal logischerwijs de vaargeul wederom die ook aan deze zijde ligt.

de vraag is heel helder, wordt de razende bol een kitespot? en wat is hierin de stand van zaken, omdat is verteld dat onder andere de NKV ermee bezig is.

wazzaah 24 March / 2011 / 14:30
Zou er niet van uitgaan dat het nog een spot wordt, laatste kaartje dat ik heb gezien was het allemaal natuurgebied.
Liefst vanaf Den Helder tot de Eems maar er wonen ook nog mensen.
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

-DAVE- 24 March / 2011 / 15:00
Het heeft status eiland gekregen vorig jaar, en een eiland kan je annexeren, misschien moeten we dat maar doen, dan is het voor ons, de kiters.

Bedankt voor je inzet en uitgebreidde uitleg Gerrit !
Dave is selfsupported by: Hanglos, Apple, Slingshot, Kitecinema, Naish, MCCormick, Daf , Seat, RedBu

-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)

wazzaah 24 March / 2011 / 15:08
En zoals Dave zegt, iemand die zich er plaatselijk voor inzet werkt t beste
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

idefixe 24 March / 2011 / 15:49
De NKV is er zoals eerder vermeld mee bezig. Soms is het voor de NKV lastig om direct / inhoudelijk over bepaalde ontwikkelingen te communiceren.
Bij het behoud en /of realiseren van kitelocaties is er in de regel sprake van een lang traject. Je zit daarbij vaak in een "politiek / gevoelig" traject waarbij het lang niet altijd verstandig is om meteen maar alles op het internet te gooien.

In zo'n project zijn er veel partijen die ieder hun eigen belang hebben. Deze belangen worden vaak eerst echt duidelijk gedurende het verloop van het proces. Hoor en wederhoor , ( het bijstellen van) doelstellingen , het maximaal haalbare, realiteit enz enz. zijn zaken die deelmaken van een dynamisch proces. Voor het onderwerp "Razende bol" is dit zeker van toepassing.

De huidige stand van zaken / laatste ontwikkelingen:

Vooraankondiging werkatelier Razende Bol

De afgelopen periode hebben verschillende samenwerkingsverbanden zich gebogen over (de route naar) het wenselijke toekomstige beheer van de Waddenzee, vanwege de aanwezige opgave voor herstel van de Waddenzee en de noodzaak voor een actieve beheerstrategie in het gebied ten behoeve van behoud en ontwikkeling.
De Beheerraad heeft in 2009 uitgesproken als pilot een vastgesteld gezamenlijk toekomstbeeld voor (integraal) beheer voor de Razende Bol op te willen stellen.
Landschap Noord-Holland heeft hiervoor inmiddels een plan van aanpak gemaakt. Eén van de activiteiten hierin is het organiseren van een werkatelier waarin we met de verschillende partijen bespreken op welke wijze de verschillende belangen goed op elkaar kunnen worden afgestemd.
Dit werkatelier vind in mei plaats. Vanuit de NKV plannen we om daar bij te zijn.

Met name de rv'rs Gerrit en Taco zitten hier bovenop. Zodra er concrete info is zullen wij dit natuurlijk communiceren. Vooralsnog is het verstandig om de raadgevingen van de "locals" zeer ter harte te nemen. Deels vanuit de achtergrond van de adviezen van de locals ( veiligheid) en deels om het proces waarin we het maximaal haalbare voor deze potentiële locatie willen bereiken, niet te verstoren.

We houden je op de hoogte!

Slingshot , Gibbon