kitesurfen Calpe (spanje)

Door: pallo Reacties: 16 Hits: 8123
pallo 03 January / 2011 / 11:37
hey mensen,

aankomende zomer ga ik met wat vrienden naar Calpe in Spanje (ligt vlak bij Alicante)
nou is mijn vraag: is daar een beetje te kitesurfen of staat daar geen wind of mag je hier niet kitesurfen?

ook zou ik willen weten of je kites kunt huren in die omgeving of dat dat simpelweg niet mogelijk is en ik mijn eigen spul mee moet nemen.

grt Paul

pallo had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 9 - 15 knots op zijn Gaastra Jekyll (2009)

rhino7 03 January / 2011 / 13:22

rhino7 had een 3 sterren sessie in Isla Canela met maar liefst 15 - 17 knots op zijn North Evo (2010)

pallo 03 January / 2011 / 14:56
dankje! dat is iig een begin! ik kon namelijk niets vinden maar dit ziet er al goed uit! hopen dat ik daar ergens spullen kan huren en dat er een beetje wind staat

pallo had een 2 sterren sessie in Oostvoorne autostrand met maar liefst 9 - 15 knots op zijn Gaastra Jekyll (2009)

Pj-Air 03 January / 2011 / 15:20
Ik was in Denia (ligt ten noorden van Calpe) in juni dit jaar. 's-Middags kwam daar wel wat thermische wind opzetten aan de kust (14/15 knp). Hing wel van de juiste plek af (misschien dat dat in Calpe dus anders is), want in de haven van Denia zelf was er dan bijna geen wind, maar verderop richting Oliva weer wel. Als je zelf kite meeneemt, dan dus ook een grote maat mee. Water was wel lekker warm!

Pj-Air had een 4 sterren sessie in Noordwijk Noord met maar liefst 25 - 40 knots op zijn Cabrinha FX (2017)

mathieu3 03 January / 2011 / 16:26
Perfect kiten daar!
Je hebt meerdere spots. Bij calpe zelf kan je ook kiten. Je hebt er meerdere stranden en op 1 plek mag je kiten. staat aangegeven met een info bord.
Verder is altea goed te doen. Wel kiezel strand. Denia bij de haven is top, kiten achter een soort van pier met super vlak water.

Hier heb je de spots, google maps.

mathieu3 03 January / 2011 / 16:28

mathieu3 03 January / 2011 / 16:29

mathieu3 03 January / 2011 / 16:29

mathieu3 03 January / 2011 / 16:31
foto 1= altea
foto 2= denia
foto3 = calpe

De groene pijl geeft de kitespot aan.

pallo 04 January / 2011 / 09:51
okok netjes! en weet je dan ook hoe hard de wind ongv is en of je gear kan huren in de buurt?

mathieu3 04 January / 2011 / 18:12
Wind in denia is in de maanden juni/juli/augustus thermisch en kan dan toenemen tot 20-25kt. Gaat meestal rond 13-14u aan. In denia moet je alleen oppassen, als de wind aan het eind van de dag ineens vlagerig wordt dan moet je direct van het water want dan kan de wind plotseling helemaal wegvallen, als je dan ver op zee zit kun je terugzwemmen. Gemiddeld kan je in een goed seizoen 4 a 5 dagen in de week varen. Soms moet je op zoek naar wind, het kan dan bijv in denia niet waaien en in altea/calpe wel. Spullen huren gaat daar niet lukken, heb er nog geen kiteshop kunnen ontdekken. in oliva is wel een kerel met een kiteschool geloof ik maar weet niet of die spullen verhuurt.

Succes!

pallo 04 January / 2011 / 18:27
kijk hier heb ik heel veel aan! ik ga waarschijnlijk 2 weken dus dan vind ik het wel de moeite waard om mijn spullen mee te nemen maar nu is mijn vraag alleen nog: is de wind gem 20-25 knopen of is dat de max? anders neem ik namelijk een 7tje mee en als dat de max is mijn 10,....

grt

swiftenaar 04 January / 2011 / 18:33
zou voor die 14/15 knoopjes wat groters meenemen dan een 10m..
Antixsports Kiteboardingschool en Best Kiteboarding

swiftenaar had een 4 sterren sessie in Mirnse Klif met maar liefst 27 - 34 knots op zijn JN Da Vinci (2008)

pallo 04 January / 2011 / 18:34
15 knoopjes is easy te doen met 10m2 jekyll

mathieu3 04 January / 2011 / 20:58
Wind wordt over het algemeen max 20-25 kt. Weet niet wat je weegt maar als je maar één kite meeneemt moet je je 10 m meenemen. 7m is daar aan de kleine kant.

pallo 05 January / 2011 / 00:02
Okok perfect dan neem ik indd lekker mijn 10 mee want die is tot 25 knopen wel te houden! Bedankt voor alle info!!

legendARIEs 20 August / 2011 / 22:06
hallo hallo,

voor degenen die nog naar deze streek gaan, voor windverwachting kan je het beste op www.eltiempo.es kijken, die is veruit het betrouwbaarste
(in augustus 2 uit 4 kitedagen gehad, 18 kmh was blijkbaar voldoende (door thermiek) (check ook denia/javea/oliva apart... ligt stiekem dicht bij elkaar, maar als er 1 van de 3 22kmh aangeeft, dan is het wel prima waarschijnlijk, in ieder geval het risico waard ;))

verder nog wat nuttige info:

Villajoyosa: kiten in de zomer alleen mogelijk met rode vlag (hoogseizoen) wanneer er een lifeguard is (tevens eigen risico), stranden zonder lifeguard niet geprobeerd, maar dan heb je allemaal badgasten e.d. dus ik weet niet hoe blij ze dan met je zijn ;)
Javea: niet mogelijk (alleen windsurfspot: toegang van strand naar zee is niet geschikt voor kitesurfen (nare stenen/rotsen))
Denia: kitespot achter haven is zeer chill, is nu ook sinds kort een loungebar (wel zeer kleine spot)
Oliva: Veruit DE spot om naartoe te gaan, mega strand vanaf valencia tm denia: 2 spots: 1ste spot ligt direct naast (ten noorden van) de haven, 2e is richting denia (strand les deveses)
Calpe: is een aparte spot voor kitesurfers ingericht, iets staat met bij dat er iets met 1900 was, alleen ik weet niet of dat was vanaf 1900 op die kitespot kiten, of vanaf 1900 mag je hele strand gebruiken.. ik gok het laatste :x

ow en neem je grootste maat mee in de zomer :) (ikzelf kwam met een B3 11m prima uit de voeten, meesten hadden een 12)

Succes!