sal cabo verde

Door: eatkites Reacties: 71 Hits: 11980
eatkites 02 November / 2013 / 12:02
Hoi, wij zijn net terug van een weekje Sal Kaap Verdie, en ik wilde dit toch even met jullie delen, ter info voor mensen die nog een winterlocatie zoeken...los van alle andere info die hier te vinden is..

Wij: 5 kiters van gevorderde beginner tot beginnende gevorderde... ;-)
algemene indruk: geweldig!!!!

we zijn met sunweb en transavia op het eiland gedropt na een vlucht van 6,5 uur met een tussenstop op boa vista in hotel Crioula all incl voor €680,- incl visa en boardbags
dit hotel is prima.. direct aan santa maria beach (met direct uitzicht hierop vanuit het bungalowtje, en ca 5 min lopen tot de zee) dit strand is leuk om even te kiten omdat het direct voor het huisje was, maar echter wel vlagerige schuin aflandige wind (wel behoorlijk flat) en veel badgasten

de eerste dag weinig wind, maar we waren toch erg brak van de vlucht, maar leuk om even de 14 op te gooien en de eerste meters te maken in dat heerlijke warme water! (water en lucht: 26 graden
de rest van de week alle dagen prima windje voor de 10 ( gemiddeld 20 knopen) en zijn we naar kitebeach gegaan. Hier zijn de omstandigheden top, schuin aanlandige wind, een beachbreak met golfjes van ca 1m, een stuk redelijk flat, en dan de echte break met golven van 1-4 m...
het strand is hier enorm, maar de launch area bij de kiteschool van Mitu en Djo (kiteschoolcaboverde) geeft eigenlijk alleen voldoende ruimte om bij vloed je kite op te laten. hier staat nu ook een gebouwtje met voorzieningen, echter hadden ze nu nog geen vergunning om eten en drinken te verkopen.
Het strand is zacht en vrijwel vrij van stenen en dergelijke.. wel is het af en toe even oppassen met de toeristen die worden aangevoerd met quads en buggys, en vervolgens midden in de launch & landing zone gaan staan om foto's te maken..

gedurende de dag zijn er lessers bezig in het stuk voor de grote break, en dit kan een behoorlijke chaos zijn (pas op voor de groene ozone kite!), met veel kites in de knoop, in het water, of opgegeten in de golven. deze zijn echter eenvoudig te vermijden door een stuk upwind te gaan varen of verder op zee. Wij hadden echter de beschikking over een dikke 4x4 ford, en gingen dus vroeg naar het strand voor de lessers er waren, vervolgens lekker een siesta houden om de laaste uurtjes van de dag weer te gaan (met zijn 5-en op het water met zonsondergang..;-) tijdens de lunch kun je hier ook nog even blijven hangen om de skills van Mitu en zijn cornuiten te aanschouwen.. dikke vette strapless actie..

Ook is het mogelijk om vanaf hier een downwinder te maken naar santa maria beach, wat de instructeurs elke dag doen... tussendoor wat schildpadden spotten..

De locals zijn hier echt super relaxt, zowel op als naast het water, over de toeristen ben ik wat minder te spreken, met name een groep luidruchtige zuiderburen...;-) (wij hollanders gedroegen ons natuurlijk voorbeeldig..

all inclusive zullen we echter nooit meer doen... het eten was daar nou niet echt geweldig, en je zit met z'n allen in een vreetschuur op vaste tijden te eten.. makkelijk, maar erg depressing (mijn eerste en laatse keer..)

over het eiland kan ik je weinig vertellen.. we kwamen om te kiten, en dat hebben we ook gedaan (slapen, eten, kiten, slapen, eten, kiten etc) dus de kritiek dat het eiland saai is... tja..

voor ons zeker voor herhaling vatbaar, alhoewel ik ook hoorde dat het nu erg rustig was (absolute max: 30 kiters op het water) in vergelijking tot het echte hoogseizoen) maar ik denk dat we volgende keer sao vincente gaan proberen...

tips:
huur een auto, duur, maar dan kun je buiten de drukte om kiten (iedereen is afhankelijk van transfers)
neem geen all inclusive..
ik had een 14, 10 en een 7 bij me, heb alles ook gevaren, maar de 10 was genoeg geweest.. (75kg) een maat heeft vrijwel alleen met zijn 12 gevaren (90kg)
een short en lycra is genoeg..
de voorspellingen op guru en finder kun je gerust een paar knopen bij optellen.. (gemiddeld 4-5)

nu weer mentaal voorbereiden op de temperaturen hier in NL...



eatkites had een 3 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 21 - 28 knots op zijn Zian Aquila (2013)

Wil 02 November / 2013 / 12:17
Quote: eatkites - 2 november, 2013 (13:02)
we kwamen om te kiten, en dat hebben we ook gedaan (slapen, eten, kiten, slapen, eten, kiten etc).

Wil had een 3 sterren sessie in Brouwersdam met maar liefst 18 - 23 knots op zijn SlingShot RPM (2013)

mvandijk 02 November / 2013 / 15:03
Goet rapport!
Last edit by: MVANDIJK

mvandijk 02 November / 2013 / 15:03
Goet rapport!

Woodmaster 02 November / 2013 / 15:51
Inderdaad goedtd rappord.
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

richardkiter 02 November / 2013 / 15:59
Zeerrrrrrrrrrr goedtdtdtdtdtdt rapppordt , helaas volgend jaar weer brazilie, misschien jaar daarop hier maar een koike

Filmpies ?????
Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

eatkites 02 November / 2013 / 16:53
nee helaas richard.. mooie docu's als die van jullie kan ik niet leveren... we waren te druk met kiten....
we zijn ook niet zo fotogeniek als jullie........

eatkites had een 3 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 21 - 28 knots op zijn Zian Aquila (2013)

Woodmaster 02 November / 2013 / 17:44
Volgend jaar in de buurt blijven. Zuid Frankrijk en wellicht voor de 5de keer El Gouna. Dit ter voorbereiding voor begin 2015 Hawai en California, of eifenlijk eerst Calli en dan los gaan op Hawai.
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

riesie 02 November / 2013 / 23:39
Je kan ook met zijn twee
Last edit by: RIESIE

riesie 02 November / 2013 / 23:39
Je kan ook met zijn tweeƃĀ«n een brommertje huren. Heb ik vorige week gedaan. Gaat best lekker met 3 kites en twee bordjes!

Gehaktdag 02 November / 2013 / 23:51
Jammer dat je niks van het eiland gezien hebt dan, op zich zijn er best wel leuke dingetjes te doen. Zeker in dat dorpje kan je echt wel goed eten op de meeste plekken en die lokale shopjes vond ik ook wel leuk :)

Ik hoorde laatste van een collega een vaag verhaal, dat die reizen naar Sal of Kaapverdie in het algemeen nogal populair waren onder alleenstaande 50+ nederlandse vrouwen. Die huren daar in 1 of andere neger dan voor een week om helemaal op los te gaan.
Last edit by: GEHAKTDAG

Gehaktdag had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Best TS (2014)

Gehaktdag 02 November / 2013 / 23:51
Jammer dat je niks van het eiland gezien hebt dan, op zich zijn er best wel leuke dingetjes te doen. Zeker in dat dorpje kan je echt wel goed eten op de meeste plekken en die lokale shopjes vond ik ook wel leuk :)

Ik hoorde laatste van een collega een vaag verhaal, dat die reizen naar Sal of Kaapverdie in het algemeen nogal populair waren onder alleenstaande 50 nederlandse vrouwen. Die huren daar in 1 of andere neger dan voor een week om helemaal op los te gaan.

Gehaktdag had een 3 sterren sessie in Domburg met maar liefst 25 - 30 knots op zijn Best TS (2014)

Woodmaster 03 November / 2013 / 00:06
Wat mij bij geblevenis naast de goeie wind en mooie stranden en zee zijn de mensen die nog niet verpest waren door het tourisme.
We hadden een appartement gehuurd en zo zaten we dichter op de locale bevolking. Erg chill! En inderdaad wat het goed eten.
Whats your cup of coffee? Blusch Quality coffee Alkmaar.

Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)

eatkites 03 November / 2013 / 09:52
Quote: riesie - 3 november, 2013 (00:39)
Je kan ook met zijn tweeën een brommertje huren. Heb ik vorige week gedaan. Gaat best lekker met 3 kites en twee bordjes!
.. hoe ging dat?? 3km offroad door de duinen met een scootertje?

eatkites had een 3 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 21 - 28 knots op zijn Zian Aquila (2013)

jw009 03 November / 2013 / 19:45
Hi Eatkites, zelf zit ik ook te kijken voor een vakantie naar Sal of Sao Vincente. Waarom kiezen jullie ervoor om volgende keer naar Sao Vincente te gaan ipv weer naar Sal?

jw009 had een 5 sterren sessie in Scheveningen Zuid met maar liefst 25 - 28 knots op zijn Ozone Edge (2014)

Faxie 03 November / 2013 / 20:28
Ik overweeg een van die eilanden voor Feb-Maart

andrewdegraaf 06 November / 2013 / 11:30
Gaat er nog iemand naar Sal komende weken? Wij gaan van 24/11-1/12 voor 379,- pp . Voor dat geld ga je toch niet in de Noordzee liggen dobberen? Er zijn NU geweldige aanbiedingen. Geen schoolvakantie dus ook geen schreeuwende bambino's!
Super kite
Super food
Super relaxed

Kijk maar effe op

www.Arke.nl

Kiterick 06 November / 2013 / 16:56
Zandstrand op kitebeach is leuk, maar ik lees niks over de rotsen daar.
Let even op, want ongeveer 50/100 meter in zee, ligt er een rif wat je bij hoog water niet ziet,
en bij laag net boven het water uit komt.
Ik had het dus niet in de gaten toen ik voor de eerste keer daar was, en heb er dus
een iets minder leuke ervaring aan over gehouden.....

En in het hoogseizoen (Jan/Febr) stikt het van irritant volk uit Frankrijk en Italie op het water.

Wij hadden ook een 4x4, en hebben meerdere spots aangedaan, ik ben blij het eiland een keer
gezien te hebben, maar het zal waarschijnlijk bij deze ene keer blijven.
C ya

Martijn767 07 November / 2013 / 12:28
Quote: Gehaktdag - 3 november, 2013 (00:51)
Jammer dat je niks van het eiland gezien hebt dan, op zich zijn er best wel leuke dingetjes te doen. Zeker in dat dorpje kan je echt wel goed eten op de meeste plekken en die lokale shopjes vond ik ook wel leuk :)Ik hoorde laatste van een collega een vaag verhaal, dat die reizen naar Sal of Kaapverdie in het algemeen nogal populair waren onder alleenstaande 50+ nederlandse vrouwen. Die huren daar in 1 of andere neger dan voor een week om helemaal op los te gaan.
Moet je een keer naar Banjul gaan..... dat is the place to be als afgedankte vrouw...
Last edit by: MARTIJN767
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

Martijn767 07 November / 2013 / 12:28
Quote: Gehaktdag - 3 november, 2013 (00:51)
Jammer dat je niks van het eiland gezien hebt dan, op zich zijn er best wel leuke dingetjes te doen. Zeker in dat dorpje kan je echt wel goed eten op de meeste plekken en die lokale shopjes vond ik ook wel leuk :)Ik hoorde laatste van een collega een vaag verhaal, dat die reizen naar Sal of Kaapverdie in het algemeen nogal populair waren onder alleenstaande 50 nederlandse vrouwen. Die huren daar in 1 of andere neger dan voor een week om helemaal op los te gaan.
Moet je een keer naar Banjul gaan..... dat is the place to be als afgedankte vrouw...
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

RaymondV 07 November / 2013 / 17:15
Quote: andrewdegraaf - 6 november, 2013 (12:30)
Gaat er nog iemand naar Sal komende weken? Wij gaan van 24/11-1/12 voor 379,- pp . Voor dat geld ga je toch niet in de Noordzee liggen dobberen? Er zijn NU geweldige aanbiedingen. Geen schoolvakantie dus ook geen schreeuwende bambino's!Super kiteSuper foodSuper relaxedKijk maar effe opwww.Arke.nl
Ik ben er met mijn vrouwtje 28/11 t/m 12/12. Dit wordt de 2e keer Sal, vorige keer was super chill. Heb er zininnnnnn....
Geniet met je maten.

eatkites 11 November / 2013 / 12:37

@ jw009, waarom sao vincente i.p.v. sal? gewoon.. wat anders, ik las wel leuke verhalen over dit eiland, en het kan bijna voor dezelfde prijs nu.. en het schijnt nog veel rustiger te zijn met kiters... 

en wat dat rif betreft voor kitebeach... we hebben bij aankomst gewoon even gechekt bij de school waar we op moesten letten.. dat rif ligt pal voor de launchzone, en je ziet het wel liggen als je in de buurt komt, verder nergens last van gehad. volgens mij is er namelijk maar 1 deel waar je echt voor moet opletten.

eatkites had een 3 sterren sessie in Rockanje met maar liefst 21 - 28 knots op zijn Zian Aquila (2013)

karel80 11 November / 2013 / 20:25

@andredegraaf

ik ga 23nov voor 8 dagen naar sal, santa maria. Ik kom je wel tegen op het water. Kijk uit naar een groen witte cabrinha switchblade 2013.

 

@eatkites, ik ga toevallig ook naar hotel Crioula. Hopelijk is het eten iets beter dan dat jij het schetst...... We zien wel en anders af en toe maar een restaurantje zoeken

Sitting on the dock of the bay ...... after a wicked session!!

Martijn767 13 November / 2013 / 08:50

Gaat er nog iemand komende zondag naar Sal?

Zin om te meeten en een downwinder te maken?

sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

Boardmagician 02 December / 2013 / 17:24

Hoi iedereen,

 

Ik ga in Januari (1-17) naar Sal en moet materiaal huren aangezien ik (nog) geen eigen materiaal heb. Er zijn best veel scholen, maar als er iemand informatie uit eerste hand heeft, is het mij meer waard dan al hun websites. {#emotions_dlg.yes_new.gif}

Ik zou ook op verschillende stranden willen kiten en weet niet precies waar al die scholen kiten. Mitu & Djo bvb hebben hun kantoor in Santa Maria (West), maar ik lees hier dat die kiten aan Kitebeach?

 

Wie weet tref ik een aantal van die minder luidruchtige Noorderburen op het water?  {#emotions_dlg.hypocrite.gif}  {#emotions_dlg.wink.gif}

Everybody was a beginner once, but there's nothing wrong with ambition.

Boardmagician had een 3 sterren sessie in Sardinia, Porto Pollo met maar liefst 28 - 40 knots op zijn Core GTS2 (2013)