Kite voor jonge kinderen?

Door: Mediator Reacties: 12 Hits: 6805
Mediator 08 April / 2016 / 13:04

Kleine kites zijn over het algemeen gemaakt om een hoge high end te hebben en gebruikt te worden bij zeer veel wind... het gewicht van de kites zorgt er voor dat de kites KUT gaan vliegen in hun low end...

Echter wanneer je kids van 9 a 10 jaar aan een kite hangt wil je dat het kites zijn die ook bij een lichte tot matige wind niet vanop 12u los uit de lucht vallen...

Welke kites raden jullie aan, merk doet er niet toe... belangrijkste is dat ze licht zijn en goed vliegen bij weinig wind... iemand van 9 jaar hangt immers aan een 4 a 5m kite op de dagen dat jij aan je 12m hangt... 

gewicht van de riders is tussen de 20 en 30 kg

drop je reclame maar

* professional trolling master ^^

Mediator had een 3 sterren sessie in Zeebrugge met maar liefst 17 - 28 knots op zijn Naish Torch (2010)

robbienaish 08 April / 2016 / 15:23

Naish ride?

Roderick 08 April / 2016 / 15:51

Gokje, niet gebaseerd op ervaring met kites voor kinderen: Flysurfer  ?? 

(Misschien moet iemand die meer verstand van die dingen heeft even laten weten of dit inderdaad een goed idee is...)

Misschien ook een keer een ozone uno testen. (Tip ga naar een Versus testdag. Die hebben Flysurfer en Ozone. Kun je back to back (laten) testen...)

Nog wel een dingetje over testen: Dat zul je waarschijnlijk je kinderen moeten laten doen. Een kite gaat heel anders vliegen als je meer of minder tegendruk geeft. Zou dus best kunnen dat een Ozone uno in de handen van een kind van 30kg ineens wel sloom draait...

Roderick had een 1 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 10 - 15 knots op zijn North Rhino (2009)

wazzaah 08 April / 2016 / 16:31

Ocean Rodeo had een 2m Rise anders een Ozone Uno die zijn/waren er in 2.5m en 4m

kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Peert 08 April / 2016 / 16:41

In je vraag geef je zelf eigenlijk het antwoord al.

Neem een kite met zo min mogelijk struts en nog wel een goede relaunch. Ik heb een Naish trip struttless kite 10m en wat betreft in de lucht blijven hangen met weinig wind (en low end) is het echt een wereld van verschil vergeleken met mijn 10m Switch Nitro.

Als de kids heel veel op het strand gevliegerd hebben en dus een goede kitecontrole dan is zelfs een struttless te overwegen. Mijn Trip doet relaunchen eigenlijk gewoon prima tenzij er veel golven zijn, dan is de relaunch wel lastiger.

http://gongsupshop.com/epages/box1707.sf/fr_FR/?ObjectPath=/Shops/box1707/Products/GON5KITSTRUTLESS3

geloof 08 April / 2016 / 17:34

Als instructeur heb ik onder andere leservaring aan kinderen in gewichtsklasse 25-45 kg met Ozone Uno 2,5m/4m, Ozone Catalysts in 4m/6m en Zian Kima in 3m/5m. Deze kites doen het goed, omdat kinderen in het algemeen ook sneller reageren dan volwassenen. De relatief hoge stuursnelheid is geen probleem, de kites blijven goed in de lucht staan met weinig wind en de kites herstarten gemakkelijk. De herstartbaarheid van een nulstrutter is overigens niet geweldig. In mijn ogen zal iedere lichtgebouwde één- tot driestrutter met een medium aspect ratio in de maten 2,5m t/m 6m geschikt zijn om te gebruiken door kinderen (met een adequate begeleiding). Het gevaar voor jonge kinderen zit met name in het onvoorspelbare gedrag van andere kiters, die weinig oog hebben voor de beginnende kids. Tenslotte dien je als begeleider de verhouding kitegrootte/gewicht in de gaten te houden. Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe kite, dan kun je bovengenoemde kites bijna allemaal bij mij testen met de kids.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

stefarius 08 April / 2016 / 20:37

We hebben eind 2014 een kids kite test uitgeschreven misschien interessant.

http://www.kitefinder.com/en/kites/blog/1412/kids-kitetest

De nieuwe 2016 North Neo's staan als een huis in hun low-end. We werken er in de school zelf ook mee!

Last edit by: STEFARIUS
kitemobile.nl * kitefinder.com

geloof 08 April / 2016 / 21:42

Goed stukje van Stef. De bar throw is vaak net iets te lang voor kids of kleine volwassenen als de bar geen stopper heeft. De Ozone Contact bar heeft geen stopper, maar er is wel een speciale uitvoering met kortere bar throw. Deze bar gebruik ik ook in de les indien de cursist kleiner is dan 155-160 cm.

http://www.kiteventure.nl | school | shop | travel --> CrazyFly | Eleveight | Ownin | PLKB | Shinn | Ventum | Vimana | Zeeko

miek77 08 April / 2016 / 22:03

Airush DNA 4m, zeer stabiel (ook bij minder wind) en makkelijk te relaunchen. Bar kun je aanpassen met een kleinere chickenloop en stopper.

Martijn_e 09 April / 2016 / 18:46

Mijn dochter van 9 is met een flysurfer Viron 4m2 gestart. Ik denk zelf 1 van de beste kites om kinderen te leren kite. niet explosief (1x flink schrikken en de lol is ervan bij een kind), herstarten gaat nergens over ding staat altijd aan de zijkant te wachten. Onverwoestbaar, bar staat dichtbij. nou ja je merkt het, ik ben enthoustiast over dat ding. Met een tube heb ik het gevoel dat ik er altijd naast moet staan, met die Viron durf ik haar veel maar haar gang te laten gaan. (Ik vaar zelf bandits) Heb er nu een 8m unity bij gekocht. Zoals je zelf zegt kleine tube kites vliegen gewoon niet lekker bij weinig wind, je komt dan toch uit op een flysurfer. Overstappen naar echte kites doen ze later wel ;-). Ze heeft een 1x aan mijn 7m bandit gehangen en dit was veel explosiever, agressiever en sneller (bar stond ook te ver weg) ze had er gewoon geen lol in.

Last edit by: MARTIJN_E

HenkVanDeTillaard 09 April / 2016 / 20:41

Misschien is de reden voor het ontbreken van een kite voor kleine kinderen.........dat kiten niet bedoeld is voor kleine kinderen!

Of wil je persé van ze af?

Last edit by: HENKVANDETILLAARD

geloof 09 April / 2016 / 22:29

Er is zeer geschikt materiaal anno 2016. Drukte op de spots (met name in het weekend) is echter geen handige combi met beginnende kids.

MarioH 10 April / 2016 / 14:01

Waarschijnlijk kan papa zelf prima bepalen of zijn kinderen toe zijn aan zo'n gave uitdaging.

Ik kan het alleen maar toejuichen. Jong geleerd...

MarioH