Kite vakantie Midden & Zuid Amerika 2017/2018

Door: Tomas025 Reacties: 9 Hits: 3275
Tomas025 20 March / 2017 / 15:00

Eindelijk gaat het dan gebeuren! Begin oktober vlieg ik richting Fortaleza om daar te beginnen met een kite avontuur van 7 maanden door Midden en Zuid Amerika. Ik spurt al een tijdje het internet af naar informatie over de landen waar ik naar toe wil gaan maar zou ook graag jullie ervaringen horen. Mij reis gaat er ongeveer zo uit zien:

Brazilië (Oktober, november en december)

Het idee is om in Cumbuco te beginnen en van af daar de noordkust af te gaan (richting het westen) Omdat ik hoor dat er heel veel plekken zijn waar je bij de noord kust van Brazilië kan kiten plan ik hier nog niet te veel in en zie ik wel waar ik uit kom. (heb je tips voor spots/overnachtingen, let me know)

Panama en Costa Rica (januari / februari)

Nadat ik de kust van Brazilië heb verkend zou ik graag door willen naar Panama waar ik een tijdje in Punta Chame wil verblijven om daarna 1 week richting de San Blas Islands te gaan. Hierna is het idee om daarna door te gaan naar Costa Rica om hier nog eens twee of drie weken te verblijven. Over Panama kan ik al aardig wat informatie vinden over Punta Chame en San Blas Island, in vergelijking met Costa Rica. De informatie die ik op dit moment vindt is vaak al vrij oud.

Dominicaanse Republiek (maart)

Nadat ik in Panama en Costa Rica ben geweest zou ik graag door willen richting de Dominicaanse Republiek (Cabarete) en hier voor ongeveer 3 weken verblijven.

Daarna zou ik nog graag door gaan in Colombia, Venuzuela en Peru wanneer mijn portemonnee dat toelaat.

Zijn er hier mensen die ervaring op deze spots/landen hebben en die hun kennis met mij zouden willen delen?

RobbyNitroz 20 March / 2017 / 22:44

Holy crap wat een reis {#emotions_dlg.pompom.gif}

Brazilie in die periode is sowieso top. Eigenlijk moet je daar gewoon 3 weken downwinder maken langs de kust tot voorbij Camocim. Zou je moeten kijken welke georganiseerde downwinders er zijn dan rijden ze over het strand mee en kan je je spullen kwijt. Lijkt me mooier dan alle spots afgaan langs de kust. Heb dit zelf 4 jaar geleden gedaan en was top. Verblijf kan overal langs de kust dus is sowieso geen probleem.

Costa Rica wel geweest maar niet gekite. Mooie golven en mooi water. Er is een meer waar veel gekite wordt maar heb het zelf niet zo op meren. Vond de oostkust het mooist.

Cabarete is leuk en mooi kiten maar voor z'n reis als jij doet zou ik liever meer exotische plekken opzoeken om te kiten; zijn zoveel eilanden in de carib die veel minder toeristisch zijn. Tenzij je echt voor de kitesurf-vibe gaat.

RobbyNitroz had een 5 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 15 - 20 knots op zijn SlingShot Wave SST (2017)

Tomas025 21 March / 2017 / 15:11

Ja dat is het zeker {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Een georganiseerde downwinder is wel een goed idee. Tot zo ver heb ik alleen maar downwinders van 4 a 5 dagen langs zien komen, zeker de moeite waard om dat eens uit te zoeken. 

Cabarete is ook meer de verstandige keuze financieel gezien, de Caribbean is toch een stuk duurder om daar 3 weken te verblijven (of heb je nog goede tips?). Ik ben wel van plan om een cruise in panama te maken en langs de San Blan eilanden te gaan om het Pirates of the Caribbean gevoel te krijgen. 

mich 25 March / 2017 / 04:27

hoi,

Brazilie, Panama, dominicaanse zijn niet echt goedkoop.  Ik hoop dat je nog wat geld overhoudt want Peru, Ecuador en Colombia zijn meer dan de moeite waard en bovendien een stuk goedkoper. ik kwam met een bedrag van 30 eur (voor alles) per dag makkelijk toe (met z'n twee gereisd dus op basis van tweepersoonskamer). Ik heb Peru in 2013 gedaan, en Ecuador en Colombia nog maar net een paar maand geleden, oktober tot februari.  Hier zijn mijn tips :

Zuid Peru : Paracas

3 uur ten zuiden van Lima,  mooi vlak water wel lekker koud (4/3 aan te raden). het is een natuurreservaat en vol dolfijnen, zeehondjes, megaveel vissen, maar ook GROTE kwallen.  in het dorpje zelf is niet echt veel te beleven. de meeste toeristen komen hier maar voor een daguitstap naar het national park of blijven een dagje of 2.

Noord Peru = golven

ervaren wave riders gaan naar Pacasmayo en Lobitos,  grote golven en veel rotsen daar.  Heb je nog niet veel ervaring kan je beter naar Mancora gaan.  superchill plekje ook, leuke vibe, veel feestjes veel restaurantjes. heel leuk. ben hier een maand gebleven. En aug-sep-okt is walvisseizoen !! je ziet ze regelmatig voorbijzwemmen, niet schrikken ;-)

Ecuador :

niet echt bekend als een kiteland, ,maar er is 1 plek waar je super kan kiten, Santa Marianita. Ik ben hier een maand gebleven.  waves aan de linkerkant van de baai, vlak water aan de rechterkant.  wel hele sterke stroming aan de wavespot. Bijna elke dag wind gehad. en bijna geen kiters op het water (niet te geloven).  Er zijn maar 3 kitescholen. in het weekend zie je om en bij de 25 kiters, op een weekdag mss maximum 5.  opgepast, accomodatie kan duur zijn hier, het aanbod is klein en dat wat er is is meer op luxegasten gesteld. Een van de weinige low budget accomodaties is  'Punta la Barca' guesthouse,  uitgebaat door een Belgische. windseizoen heel de zomer tot eind nov/begin dec.

Colombia :

wind in overvloed van nov tot april

Lago calima - bergmeer 2 uur van Cali. water is frisjes en de wind gusty . Maar wel heel mooi landschap. net een plaatje uit de zwitserse alpen. Er zijn verschillende kitescholen, maar de grond aan de oevers is prive-bezit dus je kan enkel het water op waar de kitescholen zijn en daar betaal je 25 peso's voor.    

Cartagena :  op de stranden in de stad kan je gewoon kiten, wel veel volk daar. oppassen voor mensen, honden, autos op het strand, jetskis in het water.  Er zijn vele kitescholen en je kan je spullen in de kitestorage laten voor 3 usd per dag, en dan een taxi van en naar het centrum nemen voor nog een luttele paar usd's.  wel gusty wind

Puerto Velero : wave spot. beachbreak. vriendelijke kleine en middelgrote golven, perfect voor te leren. super constante wind  en wederom geen volk op het water. check Nautica Velero, kite en windsurf center daar op de spot.  je kan via hen transport van het dorpje naar de kitspot regelen.  Dorp noemt Puerto Colombia en is een heel authentiek colombiaans dorpje gek op carnaval. ze gaan helemaal uit hun dak daar.  

Riohacha : hoe meer noordelijker je gaat, hoe witter het strand wordt en hoe blauwer de zee. Riohacha begint al redelijk exotisch aan te voelen. Toen ik er was, niemand op het strand, echt niemand.  wil je een budy voor te kiten, contacteer dan NINA KITE RIOHACHA KITESCHOOL op facebook,  kerel noemt Italo, hele toffe dude. ben gratis met 'm meegereden voor een sessietje in Riohacha en eentje in Mayapo (hele mooie spot 20 km buiten Riohacha). Hij is momenteel een kite guesthouse aan het bouwen en dus mss kan jij er binnekort in als het dan al open is.

Cabo de la Vela : een waanzinnige spot in het midden van de woestijn,  beetje vergelijkbaar met Dahkla maar dan zonder al die camps.  Cabo de la vela voelt als het einde van de wereld, om er te geraken rijd je vanuit Uribia (laatste stad voor de woestijn) 1,5 uur op een camion over onverharde wegen de woestijn in. In Cabo de la vela zelf is weinig of geen electriciteit, er is geen stromend water en iedereen slaapt in hangmatten (chinchorro's) die onder een afdakje hangen.  Voedsel vinden is niet echt makkelijk dus ga inkopen doen voordat je hierheen komt, anders heb je nog net keuze uit 2 platte tomaten, een paar aardappels en een paprika als je geluk hebt. je leert hier ook spaarzaam zijn met water... onze 'douche' was een ton water met een bakje voor te scheppen. Het waait hier loeihard, elke dag, elke nacht (of toch bijna).  wel gusty, beetje jammer.   kleine kites meenemen, meest gebruikte maten 5 tot 7 m voor de dames, 6 tot 9m voor de heren. Ben hier 10 dagen gebleven , 1 dag geen wind gehad.

hopelijk heb je er wat aan.. veel plezier op reis!

Last edit by: MICH

Ferry 27 March / 2017 / 20:08

Costa Rica:
Play Copal, vlakbij Santa Cruz en de Nicaraguaanse grens.

Mooie plek om te kiten en te zijn. Via Kite House Costa Rica hadden we daar een gedeeld appartement gehuurd. Blue dream zit daar ook vlakbij dat is ook een accommodatie.

Beetje vlagerige wind, beetje choppy maar wel vaak wind in die periode. Kijk wel even de statistieken na, ik was er in december en bijna iedere dag wind in 10 dagen.

Op je doorreis kan ik je ook aanraden om even langs Montezume te gaan, ofwel Monte'fuma' je begrijpt hem hippy surf dorpje heeel relaxed.

Cabarete kun je wel een heleboel over vinden denk ik. Goeie plek maar toen ik er 10 (!) jaar geleden waren er al redelijk wat kiters. Ik kan me voortellen dat het er niet rustiger is geworden. Wel leuk uitgaan, dat krijg je er wel bij. Maar ik kan me voorstellen dat je op zo een reis niet het geijkte wil gaan doen. Dus zoals hierboven al gezegd is, misschien op zoek naar iets in de buurt? Er zijn genoeg opties.

Brazilie ga je je ook vermaken, alles vanaf fortaleza tot bijna de Amazone is fantastisch met hier en daar een uitschieter zoals freestyle heaven, Ilha do Guajiru of kite- feest paradijs Jeri.

www.outboundkitetravel.nl

Tomas025 30 March / 2017 / 10:02

Ik merk dat ik dus toch moet zorgen dat ik langs Colombia en Peru ga, thanks voor de uitgebreide spot info Mich! Ik ben vooral erg benieuwd naar Riohacha en lees dat in april dit jaar zijn kitehouse klaar moest zijn, zeker een kijkje waard!

Play Copal ga ik uitzoeken, klinkt goed en foto’s/filmpjes zien er veel belovend uit. Naast Cabarete wil ik ook graag door naar Buen Hombre, ligt op een aantal uur rijden van Cabarete af en lees er veel belovende dingen over.

Ik vraag me alleen af hoe jullie het hebben gedaan met hostels en vliegtickets. Hebben jullie alle hostels van te voren geboekt of kan je gewoon komen aanwaaien. Ook zijn de prijzen om in Zuid/Midden Amerika te vliegen belachelijk hoog, hebben jullie hier nog tips voor?

Thanks voor jullie reactie! 

mich 03 April / 2017 / 08:41

Voornamelijk gewoon komen aanwaaien , of de avond ervoor op airbnb of hostel world checken wat er te krijgen is.  

Lokale sim card is goedkoop (bv. Claro), kan je bellen-sms-mobiel internet gebruiken. We zijn vaak op een bus gestapt zonder iets geboekt te hebben en dan tijdens de rit een guesthouse gezocht.

In Colombia hebben alle grote busstations een lugage storage, kan je evt kitegerief ff daar laten. Handig als je een paar dagen een stad wil bezoeken en geen gerief wil meezeulen. Wel slotje op hangen.

De lowbuget airlines voor Colombia zijn Wingo en Vivacolombia. 

Mss wel eens even checken hoe het daar momenteel gesteld in peru is, met dat noodweer..

je_oma 05 May / 2017 / 15:11

Paracas kan ik zeker aanraden! Hele chille spot met normaal gesproken goede thermals die vanaf ~ 1 uur 's middags oppikken.

je_oma had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 18 knots op zijn Naish Helix (2009)

kees69 05 May / 2017 / 23:23

Thomas, super trip

Voor downwind in Brazilië kun je bij downwind.ch terecht.  In principe van cumbuco helemaal tot vlak bij Sao Luiz.

Is altijd perfect geregeld en onvergetelijke ervaring.....nadeeltje....de prijs. Echt duur, maar weet je budget niet

Succes

KiteActive 18 May / 2017 / 15:48

@tomas025
Wat een superdikke reis{#emotions_dlg.worshippy.gif}!

Kom gerust eens bij ons langs in Cumbuco. Wij hebben daar een pousada waar wij met vooral Nederlands chillen en natuurlijk veel kitesurfen. Je kan de bestemming wel checken op onze site: https://kiteactive.com/nl/kitesurf-reizen/kitesurf-vakantie-cumbuco/  

Veel plezier op je reis Tomas!!

Groetjes
KiteActive