Spots Normandie

Door: Jogi Reacties: 1 Hits: 5124
Jogi 13 June / 2006 / 22:06
Ik wil begin juli een lang wekend Normandie meepakken om te kiten. Heb gehoord dat dit windzekere locatie is. Heeft iemand ervaringen hiermee en tips voor specifieke spots?

Ciao,

Jogi

Kiteboedha 14 June / 2006 / 07:37

Hoi,

Wij komen regelmatig in Normandie, er zijn vele vele locaties. iets waar je rekening mee moet houden is het grote verschil tussen eb en vloed. Bij de ene spot is dit meer dan de andere en soms betekend het dat bij eb het water echt een kilometer terug loopt. En er dus aardig door getippeld moet worden voor je natte voeten hebt.

Wissant  is wel een hele bekende spot het ligt 355KM van utrecht net boven Calais. Het is een gezellig dorpje. Er is een camping municipal waar het stikt van de windsurfers en kiters. Het kiten gebeurd aan de rechterkant van het dorp (kijkend naar zee) Op deze spot kunnen hele mooie golven lopen. Het gebiedje claimt een micro klimaat te hebben, waardoor het weer er vaak verrassend goed is en het is ook wel vrij wind zeker.

=== Direct aan het strand de parkeerplaats met wind/kitesurf busjes, het blauw witte gevaar is van ons===

Nog iets door en je komt in de buurt van Le Touquet-paris-plage en het plaatsje Saint Gabriel plage. De plaatsjes liggen aan weerskanten van een groote baai. ook hier vind je tal van campings, vooral in de omgeving van Saint Gabriel die aan het strand grenzen. Brede zandstranden en bij vloed is het niet al te diep, circa 1,5 meter.

Als je nog wat verder door rijd kom je bij Berck, deze wat grotere plaats heeft een ware kitescene en je vind er ook de kiteshop Buba. Ik weet niet hoe het daar zit met campings omdat ik er slechts een dag ben wezen varen. En de camper dan gewoon lekker op de boulevard staat.

Nog een heel klein stukje verder heb je de baai van de Somme met de plaatsen Le Crotoy en Saint-Vallery sur Somme beiden gelegen aan de grote baai. Zelf langer in Le Crotoy verbleven. Super relexed dorpje aan een geweldig strand grenzend aan een schitterend natuur gebied. Gekite werd er vooral aan de rechterkant (naar zee kijkend) van het dorp. Vriendelijke locals kwamen me uit de camper halen voor een onwijze avond sessie van 21.15 -23.10. Ik heb er alleen maar super vlakke sessies gehad wat ook wel eens lekker is. Er zijn diverse campings, en een camperplaats direct aan het strand €5.-- per 24uur.

Geweldige avondsessie 23knp Sunset in Le Crotoy...

De camperplaats direct achter het duin.

Ja eigenlijk komt het erop neer dat er heel wat plaatsen kitebaar zijn in Normandie! Behalve die waar men echt de krijtrotsen heeft zoals in Le Treport en Fecamp etc. Nog wat dichter bij huis is het trouwens ook super, bijvoorbeeld de belgische kust waar heel veel gekite word. Oostende, middelkerke, nieuwpoort, Knokke en de Panne. Maar ook het plaatsje Bray Dune net over de belgische grens heeft mooie ruime stranden waar veel gekite word.

Nou hier moet je wel wat mee kunnen denk ik, heel veel plezier in de mooie stukje Frankrijk dat zo lekker dicht bij ligt. We lezen hier wel van je trip!

C.U. all at the KBO2012 26 t/m 28 mei www.kiteboardopen.com