zelf kite repareren

Door: erwinKrol Reacties: 30 Hits: 7982
erwinKrol 04 May / 2009 / 22:50
Afgelopen zondag is mijn kite gescheurd. Het is een flinke scheur van de LE tot aan de buitenrand. Vrijwel doormidden dus. Nu is het een vrij oude kite en wil ik hem natuurlijk repareren. Het laten doen kost ongeveer 100 euro, wat ik vrij veel vind voor zo'n oude kite. Dus ik dacht eraan om het zelf te gaan doen. Heb een kennis die heel handig is met de naaimachine en er bijv. tassen enzo van maakt.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Zijn er sites die hier meer over kunnen vertellen? Ik wil niet zomaar een lapje stof erop stikken, want dat gaat natuurlijk geheid stuk.

Felixx 05 May / 2009 / 07:03
De scheur ontvetten, de 2 stukken tegen elkaar aan leggen en aan 2 zijden vastplakken met spinakerrepairtape (rolletje in een standaard kleur kost 6 euro, te verkrijgen bij elke watersportzaak). Wanneer de scheur weer dicht is nog even met de naaimachine de tape vaststikken. Het werkt perfect

succes.
addicted

jaapd 05 May / 2009 / 08:17
Inderdaad, gewoon spinakertape aan beide kanten. En het vaststikken is niet eens nodig (dit kan het zelfs minder sterk maken)
send it!

Felixx 05 May / 2009 / 10:11
Is misschien niet nodig, maar de scheur loopt wel over de hele kite. Kleine scheuren plak ik alleen, maar de grote versterk ik met een zigzag steek. (wel polyester garen gebruiken)
addicted

erwinKrol 05 May / 2009 / 19:04
okee, dat klinkt goed. Ik ga een een rolletje tape halen en kijken of het lukt. Bedankt voor de reacties!

JeWeDe 10 May / 2009 / 15:10
ff oefenen op een oud stuk spinaker...
je naaimachine reageert anders op die gladde stof!

en een reparatie die je aan geeft is appeltje eitje, het kost 100 eu omdat het er erg uit ziet. 
een snee in je LE van 2 cm is meer werk om te fiksen, maar ziet er niet zo duur uit....Smiley 

Jurrien 11 May / 2009 / 10:17
Quote: jaapd - 5 mei, 2009 (10:17)
Inderdaad, gewoon spinakertape aan beide kanten. En het vaststikken is niet eens nodig (dit kan het zelfs minder sterk maken)

Elk scheurtje groter dan 5 cm kan je maar beter sticken.

Een 3 punts zig-zag steek langs de scheur en een rechte steek 1mm langs de randjes van je tape.

En als het niet lukt kan je altijd nog ff langs Jort in 't Coraaltje Callantsoog, deze jongen is hoogbegaafd wat reparaties betreft.
---===Kitefabriek IJmuiden===--- Kite reparaties zoals het hoort! facebook.com/kitedokter

mano 11 May / 2009 / 13:46
Een andere optie is Kitefix. Ik heb er zelf eens een kite mee gerepareerd op vakantie, ook een scheur van onder naar boven. Het ging verbazingswekkend goed. Het zag er naderhand netter uit als ik dacht, van een klein afstandje zag je het niet. Beter als dat je soms van die zwarte patches ziet op een rode kite, of een lelijke streep als je scheur over meerdere panelen gaat.
Zeker als je weinig ervaring hebt met de naaimachine is het een goed alternatief. Een professionele reparatie is netter als Kitefix denk ik, maar een kitefix is denk ik wel netter als een reparatie gedaan door een minder ervaren.... (niet lullig bedoeld).

Spinnakertape zou ik ten alle tijden stikken. Mylar reparatie tape (voor kleine gaatjes) kan gewoon geplakt worden.

yoan 01 October / 2009 / 16:11
Kan je ook ducktape of ander waterbestendige tape hiervoor gebruiken? Of raden jullie deze af?

yoan had een 3 sterren sessie in Sicily - Stagnone met maar liefst 12 - 15 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Boss (2010)

FerdiH 01 October / 2009 / 16:31
Ik denk dat ducktape te snel scheurt, de weefstructuur is veel grover dan spinnakertape.
En het is zwaar tov spinnakertape.

oh ja ducktape gaat kwaken als je met brood in je handen staat

FerdiH had een 5 sterren sessie in Julianadorp met maar liefst 27 - 33 knots op zijn F-One Tribal (2007)

Highmen 01 October / 2009 / 16:35
Quote: yoan - 1 oktober, 2009 (18:11)
Kan je ook ducktape of ander waterbestendige tape hiervoor gebruiken? Of raden jullie deze af?

klik voor een grote versie

Gast, stel die vraag nog eens aan jezelf...

Denk goed, wat u met uw laatste kudo doet!

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

yoan 01 October / 2009 / 17:33
ik had het over pattex powertape en dat soort zaken, niet een domme rol plakband van 20 cent van bij de colruyt ofzo

yoan had een 3 sterren sessie in Sicily - Stagnone met maar liefst 12 - 15 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Boss (2010)

Highmen 01 October / 2009 / 18:05
Quote: yoan - 1 oktober, 2009 (19:33)
ik had het over pattex powertape en dat soort zaken, niet een domme rol plakband van 20 cent van bij de colruyt ofzo
Je moet gewoon spinnaker of mylar tape nemen, dit spul is van hetzelfde materiaal en structuur als het vliegerdoek.
Hierdoor krijg je ook geen verschillende reacties op wisselende omstandigheden, droog/nat/warm/koud.

Highmen had een 3 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 19 - 26 knots op zijn Gaastra Jekyll (2011)

yoan 01 October / 2009 / 18:15
Ok, bedankt
al maar meteen besteld, kite ziet eruit als en zeef momenteel

Morres 01 October / 2009 / 21:49
tear-aid

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

RemStah 02 October / 2009 / 09:48
Quote: FerdiH - 1 oktober, 2009 (18:31)
Ik denk dat ducktape te snel scheurt, de weefstructuur is veel grover dan spinnakertape.En het is zwaar tov spinnakertape. oh ja ducktape gaat kwaken als je met brood in je handen staat

MUHAHAHAHAHA nice one!!
Pro in wording.... for now.. still a newbie

Crispijn 02 October / 2009 / 11:00
Ducktape verdroogt ook hard onder invloed van UV. De plaklaag is dan niets meer waard en je houd enkel een paar draadjes over. Indd een vergelijkbaar materiaal maar dan mét plaklaag gebruiken. Dit rekt precies even veel mee onder druk van wind en dergelijke.

Crispijn had een 2 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Ozone Instinct Light II (2008)

JaapS 04 October / 2009 / 21:04
je kan dit proberen : link
www.mysticboarding.com

Nypx 04 October / 2009 / 22:05
Quote: JaapS - 4 oktober, 2009 (22:04)

SmileySmileySmiley
Play hard go pro

HJ11 04 October / 2009 / 22:36
Quote: JaapS - 4 oktober, 2009 (23:04)

Met het bij behorende filmpje.
http://www.kitefix.com/kiteboarding-repair-video.html

HJ11 had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 32 knots op zijn Zeeko Krush (2011)

Highmen 04 October / 2009 / 22:51
Denken jullie dat dat echt sterk genoeg is zonder vast te stikken?
Kan me bijna niet voorstellen, het filmpje laat wel zien dat het kan maar hoe lang blijft het goed?

Nature 05 October / 2009 / 08:12
Kitefix heeft voor mij wel jaren voldaan en voldoet nog steeds op mn 7 metertje :) Smiley
Had t eerst altijd liggen maar nu niet meer volgens mij heeft into surf het liggen.

Eigenlijk zouden ze elke kite met die repair- kit moeten uitrusten

Fluid kiteboarding - High Service - High Quality - Kiteboarding gear.

Nature had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 25 - 39 knots op zijn Fluid Vice (2010)

erwinKrol 30 August / 2010 / 23:22
Even een update. Ik heb de kite met spinakertape geplakt en hij doet het nog steeds goed. Ongelofelijk dat alleen een stukkie tape een vlieger kan repareren, maar het kan echt. Mijn 12m was compleet doormidden. En ik heb hem niet gestikt omdat ik bang was dat al die kleine gaatjes in mn vlieger de boel alleen maar zwakker maakten.

Gouden tip: Ga naar een zeilwinkel om het tape te halen en niet naar een surfwinkel. Bij de zeilwinkel was een rolletje tape 6,95 en bij een surfshop 19,95!

martinAIR 31 August / 2010 / 06:58
bij mijn oude stuntvliegers nam ik een stukje vliegerdoek aan 2 kanten en secondelijm!
ik denk dat secondelijm beter werkt dan een plakkert op een gaatje.. niet?
bij een hele grote scheur is dat dus niet aan te raden..
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

Jbuitenhuis 31 August / 2010 / 18:53

zorg wel dat als je spinackertape gebruikt, je de scheur wel goed schoonmaakt, ontvet anders laat naar 3 keer varen de randjes en hoekjes al weer los.
en goed aanwrijven, hiervan wordt de de tape "plakkeriger"

Jbuitenhuis had een 4 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 12 - 18 knots op zijn Ozone Zephyr (2012)