Skimboard bouwen

Door: heer-M Reacties: 14 Hits: 6665
heer-M 18 October / 2009 / 17:32
Beste mensen

ik ben van plan om van winter een skimboard zelf te bouwen. Ik heb al aardig wat informatie gevonden over hoe dit in moet. Ik ben van plan om hier triplex voor te gebruiken en zo in lagen de vorm ga opbouwen.

maar nu was ik op zoek naar de afmetingen en alles van de nobbel skimm. helaas kan ik hier zo goed als niets overvinden op het internet. Bij deze leg ik de vraag hier neer. Weet iemand de preciese afmetingen van het board en de ronding van de rail enzo. en wat de bolling in het board is.

bij voorbaad dank.

spoetnik 18 October / 2009 / 18:11
Mail me even, krijg je een PDF die je op 100% uit kan printen voor de outline.
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

jojo 18 October / 2009 / 19:02
heb er ook een gebouwt!

heb zelf een plaat van ik geloof 9mm of 12mm triplex gekocht! de outline er op getekend. Dit zaag je uit en om die ronde rail te krijgen heb ik overal ongeveer 3cm van de zij kant een lijn getrokken vanaf hier uit ben ik gaan schuren! op de zeikant van je rail dus het dinne gedeeltje heb ik op 2 a 3mm een stip/streep getrokken om toch nog een scherpe rail te krijgen. Vervolgens als dit zagen en schuren klaar is leg je het board in water! laat hem mooi 1 avond in het water liggen zodat de poriën open gaan staan en het hout flexibel word! Nou moet je een rockertafel bouwen. Je uiteindelijke hoogte van je rocker die je bijvoorbeeld wilt hebben is 3cm. Door een verhoging van 3 keer je rocker onder de neus van je board te leggen(dus intotaal 12cm) krijg je uit eindelijk die 3cm omdat het hout terug veert. Maar omdat de plank nat is is hij flexibel en breekt hij niet terwijl je dit doet. Dit alles laat je drogen tot dat het echt droog is 1 a 2 dagen. Hiernaar heb ik een glasvezel mat op de onderkant gemaakt zodat hij niet snel slijt maar ook voor de sterkte is een optie hoeft niet! Je zou eventueel ook het hele board dus boven en onder van 1 glasmat kunnen voorzien. Hierna is het spuiten of met een PBT sheet bedrukken!

voor meer vragen kan je me ook mailen of drop ff een berichtje op dit topic!

Succes!Smiley
My chicks rocken!

spoetnik 19 October / 2009 / 05:35
Ik heb nog nooit de shinn skimm in mijn handen gehad, maar ik verwacht dat deze een ronde rail heeft, dus geen scherpe rail?
WWW.BYSLIS.NL :: WWW.VERSUSSHOP.NL

roberto-b 19 October / 2009 / 06:59
De shinn heeft een scherpe rail, je skimboard vaar je ook op je rail. Vinnen zijn lekker en echt een aanrader maar je vaart hem bijna altijd op de rail, laat je je rail 'lopen' dan schiet je ongecontroleerd downwind er achteraan.

Je tail is ook van belang, zou je de shape van een gewoon skimboard willen gebruiken dan raak je denk ik snel overpowerd. Bij het uitkiezen van een tail moet je er wel aan denken dat je een tail kiest waarmee je vroeg kunt varen.... wat dat is toch waarvoor je het doet??

een kite skimboard hoeft trouwen niet duur te zijn, check:
http://cyclonekiteboarding.com/index.php?page=boards&id=11

heer-M 19 October / 2009 / 08:28
@ spoetnik bedankt voor de outline!!!!! echt top.Smiley

@ roberto-B kun misschien wat toelichting geven over de tail van het board (wordt mijn eerste zelfbouw). ik zat zelf te denken om hier ook een kleine rocker in te maken zodat je met het board beide kanten kunt uitvarten.

maar indd als je 12 mm totaal plaat materiaal hebt wordt het board wel aardig zwaar. Mischien is het een idee om een dunne wood core te gebruiken van een mm of 5 en hier een paar lagjes glasvezel over heen te leggen om zo het gewicht omlaag te krijgen. Ik zal er wat overwegingen gaan maken en wat informatie zoeken over de bewrking hiervan.

Morres 19 October / 2009 / 08:56
ik heb een schuimen board gebouwd, eeerg licht geworden :) Volgens mij is juist de scherpe rail NIET de bedoeling, een skimboard vaar je namelijk best wel plat en niet op de rail.. Ik heb op de neus een flinke rocker gehouden, mede omdat ik op heel erg choppy water vaar en het baord ook wel eens gebruik in kleine golfjes. Nadeel is dat je dan een 70-30 board hebt. met de achterkant naar voren varen gaat erg traag door de rocker. Voordeel is wel dat je veel beter kan blijven staan in chop/golfjes.Die van mij is te koop, dit van mij was een test, ik ga nu een hele mooie houte n bouwen, met latjes (google- > hollow wodden surfbaord
De afmeting van de nobile skim is 130x50,5. Ik heb dezelfde maat ook aangehouden en enigzins de shape gebruikt. Mijn rail is veel ronder en dikker (board is ook veel dikker, 3,2CM. ik heb extra volume aangehouden voor veel meer drijfvermogen->meer low-end.)
Verder heb ik geen pads op de bovenkant geplakt maar griptae, watervast, kost erg veel geld in de scheepswinkel, als je het al kan vidnen, maar bij de hema heb je 10mtr voor 3,95!!!(thx aan SvdH). Ik heb dat tape in een mooi motiefje geplakt. zal ff foto opsnorren.

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Morres 19 October / 2009 / 09:17
klik voor een grote versie
crappy kwaliteit, met mn (oude) foon gemaakt.
Topc: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36037.0

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

roberto-b 19 October / 2009 / 10:06
Ik denk dat je met een skimboard niet op het volume moet gaan zitten maar meer op het oppervlakte van je board en de totale outline. Mijn nobile skim is 135 bij 50.5 en vaart echt snel, dit kom door de shape want veel volume heeft het board niet .
klik voor een grote versie

Wanneer je een board extra volume geeft komt dit idd ten goede aan de low end. Op het moment dat je een board 'ronder' gaat maken, waar dan ook in de rocker kom je het probleem tegen dat je board weer een mindere low end krijgt (lang leve flex!!) maar dit is niet aan de orde met skimmen.

maar ff op de tail, je ziet dat mijn tail iets smaller is ten opzichte van de rest van mijn board op het moment dat ik iets gepowerd sta geef ik automatisch meer druk op mijn achterste voet waardoor ik mijn board meer op de tail vaar. doordat de tail iets smaller is blijft deze beter te controleren dan wanneer de rail van mijn board door zou lopen in dezelfde lijn en ik dus een breedere tail zou hebben.

Een skimboard vaar je volgens mij echt niet vlak: A je hebt geen grip genoeg om hoogte te lopen, en B pop is veel moeilijker te krijgen op het moment dat je het board vlak vaart.

heer-M 19 October / 2009 / 13:00
dus robert als ik jouwn foto zo zie heeft de nobel maar een lichte rocker aan de voorkant en geen rocker aan de achterkant. Als ik alles zo wat lees denk ik dat ik het board ga maken van een dunne core met hier om heen enkle lagen glasvezel om heen. zodat het board dun en licht blijft en een mooie dunne vlakke rail heeft. Hier door zul je dus ook beter hoogte kunnen lopen op het board. Verder de achter kant indd wat smaller maken.

Weet iemand ook of het noodzakelijk is om een facium tafel te hebben om de lagen goed te laten hechten?

Morres 19 October / 2009 / 21:44
vacuümtafel bedoel je.
Nee, die van mij is ook zonder vacuumtafel gemaakt.
Als je mn link bekijkt die ik geef, zie je dat ookSmiley
Je kan overigens beter teveel lamineren dan te weinig, want het board wordt met 1laag dunn schuim echt HEEL licht..die van mij waait al weg namelijkSmiley

heer-M 19 October / 2009 / 22:00
oo Morres ik had je linkje nog nie gezien. Hier staan wel handige tips in voor het bouwen van mijn board.
Smiley

heer-M 22 October / 2009 / 13:43
Ik had nog een vraagje over het glasing. Als ik een 5 mm wood core neem en aan beide kanten 2 lagen glasvezel leg zal het board dan wel stijf genoeg zijn? of kan ik beter 3 lagen nemen.

en welke houd soort kan ik het beste gebruiken voor de core. Ik wil de rocker er graag in buigen met behulp van nat maken van het houd en dan in de tafel te laten drogen. Smiley

Morres 25 October / 2009 / 15:25
hangt er natuurlijk vanaf wat voor glas/keper/uni-axiaal weefsel je gebruikt...dus het aantal grams, is het 80grams/m²...dan is het te weinig. Als je 2x 160 fo 2x 220 doet, zit je meer dan zat. hoe meer, hoe stijver en zwaarder. Ik heb zelf 2x160 aan beide kanten.

Wel houT(TTTTT!!!)? Meranti-triplex is het beste. Goed verkrijgbaar, redelijk licht, en watervast verlijmt. Ik zou echter niet de boel natmaken om te buigen, maar gewoon 2-3platen op elkaar lijmen onder spanning (dus in de rocker tafel) goed insmeren met lijm, wat gewicht/lijmklemmen erop en dan nachtje laten drogen. Dan heb je enige terugsprong van het hout. Ik neem altijd 1,5-2cm extra. Als je de boel gaat verlijmen moet je wel je shape enigzins hebben gezaagd, dus niet rechthoekige platen gaan verlijmen.

martinAIR 25 October / 2009 / 16:02
2x 160gr keper en 1x 220gr uni is ook al genoeg.
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)