How to: Zelf schroefdraad inserts repareren

Door: Leander_B Reacties: 33 Hits: 7583
Leander_B 04 September / 2010 / 06:43
Het schroefdraad van de inserst in mijn board (Fone Trax 2006) waren volledig weggecorrodeerd waardoor m´n straps nog wel eens losschoten. Ik had al eens geprobeerd om het schroefdraad voorzichtig te fatsoeneren met een tap, maar het was echt op. Nu had ik dus de keuze uit een nieuw board kopen, alle 4 de inserts laten vervangen of zelf het schroefdraad te repareren m.b.v V-coils of Helicoils. Dit laatste is verrreweg de goedkoopste optie en ik wilde dat wel eens proberen. Hieronder volgen mijn ervaringen ter leering ende vermaeck:
Afb. 1 Oude schroefdraad uitboren (6.3mm boor).
Tips:
Boor in etappes, dan ga je niet snel te diep.
Gebruik een stofzuiger om de krullen tussentijds te verwijderen.

Afb.2 Uitgeboorde insert.
Tip: Als je de boormachine even andersom laat draaien wordt het gat aan de binnenkant mooi glad.

.

Afb. 3 Nieuw schroefdraad tappen.
Tips:
Gebruik snijolie, dat tapt soepeler (WD40 werkt ook).
Slijp het puntje van de tab af, dan ga je onderin het gat niet zo snel door je board heen en houd je vinger aan de andere kant onder het gat, dan voel je als je te diep dreigt te tappen.
Gebruik een stofzuiger om de krullen tussentijds te verwijderen.

Afb. 4 Laat het schroefdraad zo die mogelijk doorlopen, dan past de coil er in z’n geheel in.
Tip: Als je niet diep genoeg kunt komen kun je ook van te voren 1-2 windingen van de coil afknippen met een tang.

.

Afb.5 Draai de coil voorzichtig in met behulp van het meegeleverde tooe.
Tip: Gebruik WD40, dan gaat het indraaien soepeler en breekt het ´lipje´ van de coil niet voortijdig af.

Afb. 6 De coil zit op z´n plek en 6 de standaard M6 schroef past weer keurig.
Tip: Geef jezelf een schouderklopje en geniet een moment van het resultaat voordat je doorgaat met de volgende.

Succes! Mocht je vragen hebben stuur me een PB.

Without the kite, you're just a swimmer (Shannon Best - Kiteboarding 101 -)

Leander_B 04 September / 2010 / 06:52
@admin: Ik krijg de tekst niet meer aangepast. Kunnen de afbeeldingsteksten direct onder de afbeeldingen geplaatst worden (extra harde returns verwijderen)? Alvast bedankt!

ostendlocal 04 September / 2010 / 07:06

hmm heb het net ff geprobeerd en hij doet het nog steeds niet goed.

ostendlocal had een 2 sterren sessie in Oostende met maar liefst 16 - 18 knots op zijn SlingShot Fuel (2012)

Kitehert 04 September / 2010 / 07:11
Mooie uitleg dit!

FeRNandeZ 04 September / 2010 / 07:15
Netjes gedaan, maar waar haal je helicoils RVS?
kantje board !

Leander_B 04 September / 2010 / 08:38
Quote: FeRNandeZ - 4 september, 2010 (09:15)
Netjes gedaan, maar waar haal je helicoils RVS?

Ik heb de v-coils bij http://www.romijn.nl besteld (ca 30,- incl verzendkosten voor een setje: boor, tap, tooltjes en 20 RVS coils), maar je kunt ze wel bij meer shops halen (even googlen). Het ging me vooral om de juiste maat boor / tap en het indraai-tooltje. Die koop je eenmalig, de coils kun je bij elke ijzerwinkel of autoshop halen voor ca 20 cent p/s.

johan75 04 September / 2010 / 09:14
mooi vakwerk.
[06 Waroo 7m] [07 Rhino 10m] [Nobile 666 129x39] [Spleene Session 141]

johndoe 04 September / 2010 / 17:58
was ik ook maar zo technisch

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

johndoe 04 September / 2010 / 18:10
Kan je dit bij mijn boardje ook doen? voor een vergoeding uiteraard!

johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)

temp_spikey 04 September / 2010 / 18:42
Verrekte handig
www.KiteCamps.eu / www.KiteBroker.com /www.KiteBoardles.nl /Advance Kites

Leander_B 04 September / 2010 / 19:05
Quote: timodegier - 4 september, 2010 (20:10)
Kan je dit bij mijn boardje ook doen? voor een vergoeding uiteraard!

Tuurlijk, waar woon je? Ergens in het midden van NL?

Magic_Ed 04 September / 2010 / 19:08

w w w . v e r s u s s h o p . n l

johndoe 04 September / 2010 / 19:34
Quote: Leander_B - 4 september, 2010 (21:05)
Quote: timodegier - 4 september, 2010 (20:10)Kan je dit bij mijn boardje ook doen? voor een vergoeding uiteraard!Tuurlijk, waar woon je? Ergens in het midden van NL?

ik woon vlakbij amsterdam

Morres 04 September / 2010 / 19:47

maar waarom helicoils erin, want je tapt in je oude inserts e ndoet daar helicoils in...kan je net zogoed een grotere bout gebruiken

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

Leander_B 04 September / 2010 / 19:58
Quote: Morres - 4 september, 2010 (21:47)
maar waarom helicoils erin, want je tapt in je oude inserts e ndoet daar helicoils in...kan je net zogoed een grotere bout gebruiken

@Timodegier: dat is mooi in de buurt, doe me even een mailtje voor de details.

@Morres Heb je helemaal gelijk in maar ik wilde de oude bouten hergebruiken. Tevens geeft die coil een betere krachtverdeling zodat hij niet zo snel weer uitscheurt (in normaal schroefdraad vangen de 1e 3 windingen bijna alle kracht op, bij een coil wordt dit over de hele lengte verdeeld). Vandaar..

wazzaah 04 September / 2010 / 20:56

Probleem van t puntje van de tap ook opgelost, hoe simpel
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

Morres 04 September / 2010 / 21:19
Quote: Leander_B - 4 september, 2010 (21:58)
Quote: Morres - 4 september, 2010 (21:47)maar waarom helicoils erin, want je tapt in je oude inserts e ndoet daar helicoils in...kan je net zogoed een grotere bout gebruiken@Timodegier: dat is mooi in de buurt, doe me even een mailtje voor de details.@Morres Heb je helemaal gelijk in maar ik wilde de oude bouten hergebruiken. Tevens geeft die coil een betere krachtverdeling zodat hij niet zo snel weer uitscheurt (in normaal schroefdraad vangen de 1e 3 windingen bijna alle kracht op, bij een coil wordt dit over de hele lengte verdeeld). Vandaar..

maar uiteindelijk zit de coil in je oude insert, die normaal schroefdraad heeft? of heeft de helicoil ook schroefdraad aan de buitenkant met veel windingen?

Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)

havoc 05 September / 2010 / 07:58
In plaats van het puntje van de tap af te halen kan je ook een blinde machinetap nemen.
Verder wel een nette en duidelijke uitleg, is denk ik wel wijs als je dit nooit hebt gedaan om eerst een paar proef gaatjes boren en tappen voordat je het board gaat repareren.

gr Bas

Leander_B 05 September / 2010 / 10:18
@Havoc: een blinde machinetap was wel het charmantst geweest maar die had ik natuurlijk niet. Oefenen is wel aan te raden ja. Ik heb gewoon eerst de binnenste inserts gerepareerd, die gebruik ik nl toch niet...

@Morres: een coil ziet er zo uit (zie foto). Doordat het een soort veertje is heeft hij zowel binnen als buiten schroefdraad (binnen metrisch draad zoals de bouten = M6x1.0 en buiten de maat van de tap uit het reparatiesetje).

martinAIR 05 September / 2010 / 10:49
waarom niet gewoon een nieuwe insert er in maken met epoxy en rond glasmatje er op?(als nieuw)
voor 30euro heb je ook wel 1L epoxy&harden voor en een handje verse nieuwe inserts voor.. (insert -150,- ps.)
en nog epoxy over houden voor een nieuw boardje mee te maken of tig reparaties...
mijn idee...
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

Leander_B 05 September / 2010 / 18:11
Quote: martinAIR - 5 september, 2010 (12:49)
waarom niet gewoon een nieuwe insert er in maken met epoxy en rond glasmatje er op?(als nieuw)voor 30euro heb je ook wel 1L epoxy&harden voor en een handje verse nieuwe inserts voor.. (insert -150,- ps.)en nog epoxy over houden voor een nieuw boardje mee te maken of tig reparaties...mijn idee...

Ik wed dat ik sneller klaar ben met de coil-methode, tenzij jij heeeel sneldrogend epoxy hebt..

martinAIR 05 September / 2010 / 20:47
opzeker dat je sneller bent
ik heb wel een 24uur geduld en pak wel een ander board.
wil de proef niet op de som nemen met 4,5uur downwind of big airs.
Blow Me Away!

martinAIR had een 3 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 35 - 47 knots op zijn Blade Trigger (2010)

coconutplukker 06 September / 2010 / 05:04
Netjes gedaan .

Ook een mooie uitleg : http://www.prostreetholland.com/10a/Artikelen ProStreet/schroefdraad kapot.html

Surferdude77 06 September / 2010 / 12:08
Mooie en nuttige uitleg, bedankt

kay 07 September / 2010 / 21:40
dit in combinatie met een laagje epoxy en het zou helemaal super zijn!

nette uitleg