Dit is misschien handig om te lezen....
vooral de beginnende kitesurfers.....
Bron NKV
Algemene richtlijnen op het gebied van veiligheid
Het doel van het Watersportverbond en de Nederlandse Kitesurfvereniging (NKV) is het veilig doen beoefenen van de sport Kitesurfen op de openbare wateren en de daarbij behorende stranden in Nederland.
Voor het veilig kitesurfen dienen de volgende veiligheidsnormen in acht genomen te worden:
Er dient gevlogen te worden met een vlieger die te allen tijde en door de kitesurfer vanuit iedere positie in diep water te starten is.
Elke kitesurfer moet een deugdelijk veiligheidssysteem gebruiken.
Vlieg niet in de buurt van hoogspanningsleidingen.
Zorg voor een veilige ruime plaats om te starten en te landen.
Zorg dat er geen mensen om de vlieger en de lijnen staan en dat er zich geen obstakels voor je bevinden.
Start of land de vlieger altijd in de hoek van het windvenster.
Maak altijd duidelijk dat je je vlieger gaat starten of gaat landen.
Geef voorrang aan alle andere watergebruikers.
Eenmaal op het water gelden de gebruikelijke voorrangsregels.
Zorg ervoor dat de vlieger niet uit zichzelf kan wegvliegen. Leg er zand of iets anders met voldoende gewicht op.
Nederlands grondgebied, wateren en luchtruim zijn van iedereen. Zorg ervoor dat dit zo blijft.
Houd het strand en water veilig en schoon.
Het is verboden om binnen een straal van 3 kilometer van een vliegveld te vliegeren! Voor militaire vliegvelden geldt een straal van 5 kilometer.
Het is verboden om waar dan ook met Kevlarlijnen te vliegen.
Richtlijnen voor de uitrusting
Start geen lekke of niet voldoende opgeblazen vlieger. Een te slappe of lekke vlieger reageert trager, is moeilijker te controleren en is bijna niet van het water te herstarten.
Zorg ervoor dat je veiligheidssysteem voor 100% in orde is. Waarom heb je er anders een??? Ja, je kunt ook gewoon je vlieger loslaten maar het risico dat er iemand door de lijnen, stuurstok of handgrepen verwond wordt, is erg groot. Daar komt bij dat je vrijwel zeker je vlieger kwijt raakt.
Controleer voor het starten uitgebreid de toming van de vlieger. Waarom? Als de toom niet goed zit, is de vlieger moeilijk tot niet te sturen.
Controleer voor het starten uitgebreid de lijnen op knopen en slijtage. Weet zeker dat de lijnen goed vastzitten. Als er een knoop in de lijn zit, is het vrijwel zeker dat de lijn hierop zal breken.
Vlieg met lijnen die sterk genoeg zijn. Je kunt beter lijnen hebben die te sterk zijn dan dat ze precies op de wind zijn afgestemd. Je hoeft maar een flinke windvlaag te krijgen of een extreme sprong in te zetten en ze kunnen al snel breken.
Algemene tips
Houd afstand van overige watersporters.
Vraag niet iemand om te helpen die er geen verstand van heeft.
Zorg ervoor dat je de vlieger zelfstandig kan starten en landen.
Laat geen vliegers onbeheerd achter.
Surfen met een helm en extra drijfvermogen verhoogt de eigen veiligheid.
Surf nooit alleen, zorg ervoor dat men altijd weet waar je bent.
Als je gebruik maakt van een duikersmes zorg ervoor dat je jezelf niet kunt verwonden.
Het verdient aanbeveling om te vliegen met 300 kg lijnen.
Ga er vanuit dat een gecrashte vlieger onverwacht weer op kan stijgen.
Zorg dat je weet hoe te handelen als je niet meer terug kunt surfen, maar moet zwemmen.
Ga niet verder de zee op dan dat je kunt zwemmen.
Controleer regelmatig je leach op sneetjes en breuken.
Sla de lijnen nooit om je handen/vingers (waarom……..tjop, tjop……. !!!!! ).
Ga nooit met aflandige wind het water op.
Houd het weer goed in de gaten, in een bui zit vaak veel wind.