"Know it all" magic Ed heeft weer een geweldige review voor ons:
Inleiding
Een paar maanden had ik weer is zin in een nieuw waveboard. Een snel, niet te groot board, om met heftige omstandigheden te kunnen gebruiken. Voor lichtweer heb ik nog een prima fish liggen, dus het kon echt een specifiek zwaar weer board zijn. Het toeval wilde dat rond die tijd Versus een testdag op IJburg hield. IJburg staat natuurlijk niet bekend om zijn enorme golven, maar als je al weet wat je zoekt en je hebt een beetje ervaring, dan kan toch redelijk snel ook op vlak water voelen hoe een board reageert.
Die dag heb ik twee boards onder mijn voeten gehad: de Firewire Hellfire 5.6 en de F-one Mitu Pro Model. Alhoewel de Mitu een erg lekker board was (springt ook makkelijk, echt een speel board), vond ik de rails te floaty: ik was op zoek naar een board met een scherpe, niet te dikke rail, die lekker vol carvend de bocht door kon, snel was en toch niet te vast op het water lag. De Hellfire voelde wat sneller, wat minder stabiel, maar iets minder speels. Eddy Lansink van Versusshop raadde me aan om de 5.8 te nemen omdat die meer geschikt zou zijn voor mijn formaat. Eigenwijs als ik ben heb ik toch besloten de 5.6 aan te schaffen.
Nu, een aantal maanden verder, kan ik wat meer vertellen over de 5.6, ook in de golven. Onderstaande verhaal behandeld alleen de strapless benadering, ik vaar surfboards nooit met voetbanden.
Over Firewire boards
Firewire is een Australisch surfboard merk met een enorme staat van dienst. De boards zijn gemaakt van epoxy in een sandwich constructie, met glasvezel dek en balsa rails, of voorzien van een paulownia dek. Boards kunnen zowel standaard als custom besteld worden. Productie is in Thailand. De boards zijn beroemd om het goede surfgevoel (niet te stijf). De kitesurf serie bestaat uit een beperkte selectie boards (5 modellen), allemaal surfshapes die geselecteerd zijn door Felix Pivec voor het kitesurfen. De boards hebben allemaal Future Fins boxen, hebben vaak de mogelijkheid tot het monteren van voetbanden en hebben een versterkt dek. Maar er kan ook altijd gekozen worden voor een willekeurige surfshape in een custom bestelling.
Board talk
De Firewire Hellfire 5.6: volgens opgave 5.6 x 19 x 2 3/16 (171 x 48.3 x 5.6 cm) en 24.5 l. Bij nameten blijkt alleen de lengte af te wijken (168 cm) en is het kale gewicht 3.5 kg. Het is de witte versie, met inserts. De afwerking is subliem te noemen!
Het board wordt met 5 vin boxen, maar zonder vinnen, afgeleverd: Firewire is van mening dat vin keuze een persoonlijk verhaal is. Mijn advies: als je nog geen ervaring hebt met surfboards, laat je dan door de verkoper adviseren welke vinnen het beste bij jou passen (en dat hoeven zeker niet de duurste te zijn), als je twijfelt over de setup neem je een 5 vin set.
Verder nog gemeten: nose rocker 12 cm, tail rocker 3.5 cm. Het board is vrij vlak en breed net na de de neusrocker (zie ook de profiel afbeelding). Het heeft een dubbele concaaf die overloopt in een lichte V bij de tail. Dit voorspelt stabiliteit en snelheid, met een hoge mate van draaigemak zodra er druk op de tail gegeven wordt.
De rails zijn dun, beginnen rond, maar eindigen behoorlijk scherp bij de rail. Al met al een board gemaakt om snel te varen en bedoelt om de rail lekker in het water te duwen voor die carve turnes op hoge snelheid. De tail is een diamond shape, waardoor er iets meer volume / oppervlak in de tail zit. Zorgt voor iets moeilijker draaien op de tail (wat dus door andere eigenschappen gecompenseerd wordt), maar je hebt weer iets minder golf nodig om voorstuwing te blijven houden.
Omdat het board volledig wit is en ik niet zo van zoeken houd, heb ik een paar fluorescerend oranje vlakken aangebracht. Smaken verschillen, maar ik zal het board niet snel kwijt raken :-)
Hoeveel vinnen?
Het board heeft de mogelijkheid om met verschillende vin opstellingen te varen. De voor de hand liggende mogelijkheden:
Twinfin: vooral leuk als je een extreem speelboard wilt hebben of bij lichtweer activiteiten (weinig weerstand).
Thruster: traditionele surf setup. Board draait korter, springt makkelijker, maar heeft minder grip bij carven. Draaien dicht bij de golf wordt makkelijker. Hoogte lopen is geen sterk punt.
Quad: stabiele en snelle setup. Bij carve bochten krijg je het gevoel te versnellen. Als golven hoger worden wordt het moeilijker om je draai dicht bij de golf te maken. Hoogte lopen is een eitje.
5 fin: wordt zelden gebruikt, maar is nog stabieler en zou beter hoogte moeten lopen. Draaien vergt behoorlijk wat input.
Maar hoe vaart dat nu?
Zoals eerder al vermeld: het board is (voor mij) niet bedoeld als lichtweer board. Het is gebruikt op Wijk en IJmuiden, in verschillende omstandigheden, van bijna vlak tot mooie rollers, van 5 tot 8 bft. Om dit board te kunnen gebruiken heb ik dus een redelijke hoeveelheid wind nodig. Maar verrassend genoeg is er een soort grenswaarde: boven die waarde planeert het board en dan is het snel. Daaronder dobber je. Die snelheid heeft ook als gevolg dat je meer schijnbare wind creëert en dus makkelijker hoogte kan lopen, niet onbelangrijk bij het golf spelen.
In quad setup vaart het board superstabiel en zijn de carves een genot. De rails bijt zich goed vast in het water en je kan dus op snelheid mooie ruime gesneden bochten maken. Golfrijden gaat prima, als de golven niet te hoog zijn. Maar echt speels wordt het niet, uitbreken is relatief moeilijk en kort bij de golf blijven als het wat hoger wordt is mogelijk , maar niet ideaal. Hoogte lopen is een eitje.
In thruster setup is het board net wat minder stabiel, maar zeker niet zenuwachtig. Gesneden bochten zijn iets minder snel dan met de quad setup, maar door de dunne en scherpe rail zeer goed te doen. En het kan ook nog met een kleinere radius. Uitbreken, fin first, springen, allemaal behoorlijk makkelijk. Golfrijden gaat beter dan met de quad setup omdat de wendbaarheid groter is. Hoogte lopen gaat iets minder dan bij de quad setup, maar zeker niet slecht.
Waar komt het board te kort? Op het moment dat je snelheid relatief laag is en de golf het board mee moet nemen, kom ik soms wat volume in de neus te kort. Ik sta vaak relatief ver naar voren met m’n voorste voet (voor de voorste plug) en dan merk je dat iets meer volume het varen in de golven net makkelijker had gemaakt. Eddy (en Daan) zou(den) zeggen: had die 5.8 genomen! En als het mijn enige board was: voluit ja! Maar dit is mijn storm boardje en dan is het nadeel erg klein, zo niet afwezig.
Over de vin configuratie kan ik zeggen dat mijn theorie is dat bij het kitesurfen de surfboards (met hun enigszins) ronde layout toch meer profijt hebben van een thruster, terwijl de kite specifieke surfboards (waar wel degelijk ook mee gesurft kan worden) met een wat rechtere outline meer voordeel hebben van een quad setup. Maar daarbij moet ik wel aantekenen dat ik relatief grote vinnen gebruik (AM2), omdat ik het gevoel heb weg te slippen op onverwachte momenten bij kleinere vinnen, wat natuurlijk ook gewoon veroorzaakt kan worden door een verkeerde techniek. Zodra ik weer mag varen (wat blessure leed), zal ik is gaan testen met kleinere vinnen.
Concluderend: een prima, snel board, erg geschikt voor Nederlandse omstandigheden. Ben je zwaarder dan ongeveer 80 kg? Neem dan het grotere broertje!
Over Magic Ed
In 2000 begonnen met kitesurfen en sindsdien zo veel mogelijk op het water. Begonnen met twintips, maar de afgelopen 5 jaar bijna volledig strapless surfboards aan het mishandelen. Met m’n 95 kg / 1.9m geen lichtgewicht. Sinds een paar maanden met ondersteuning van de onvolprezen www.versusshop.nl, maar wel met de expliciete afspraak kritische reviews te kunnen blijven schrijven over elk product. Kites: sinds 2004 altijd Slingshot, vroeger Fuels, nu Rally’s (12, 8, 6).
Tenslotte
Commentaar welkom! Dit zijn mijn indrukken en ideeën (en dus vooral niet van Versus, mocht je dat denken) en daar kan vooral over gediscussieerd worden. Mocht je het board willen proberen: spreek me aan op het strand (met deze kleuren is het board toch niet te missen en anders zoek je maar naar een rode helm en een blauwe Versus lycra) of neem contact op met Versus. Excuses voor de slechte kwaliteit foto's: mijn telefoon is te vaak gezandstraald...
Goede review! Zitten er nog meer board/kitetests voor specifiek de golfrijders onder ons in de pijplijn?
Goede review!
Zelf vaar ik al ruim een jaar met dit board.
Het is inderdaad een heel goed board voor Nederland. Voor mij, 74 kg, is het een board die ik snel kan varen met kleine golven. Harde wind geen probleem. Hoge golven en gepowerd niet in quad setup want dan heeft het board te veel drive voor mij en kom je inderdaad moeilijker uit je bottom turn terug naar de golf zoals jij dat ook ervaart. Ik wissel quad en thruster af ook om gevoel van board te veranderen en jij beschrijft het verschil goed!!
Heb zelf de Josh Mulcoy 5 fin set, wat mij heel goed bevalt.
Voor hogere golven pak ik wel liever een board met iets meer(langere) rail en dat is dan een 5'11! Dit vaart dan rustiger.
De Hellfire is een board die ik houd totdat deze op is want het is een super board met een echte surf shape en geen kitesurf shape.
mooi verslag Ed, en het board heb je mooi gekleurd!
Zo is die goed vindbaar, en val je lekker op!
Als je niet je fish had gehad, en toch een 2 board setup moest kiezen
zou je dan op het zelfde uitkomen of zou je dan toch anders kiezen?
Aller eerst : mooie review en mocht ik je tegen komen bij wijk of ijmuiden wil ik haar zeker testen.
Tevens heb ik mij wel eens laten vertellen dat de boards van f one hetzelfde zijn als die van firewire ? Alleen de vorm anders?
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
"Alleen de vorm anders" dat is nogal een verschil. Verder hebben de F-one boards geen balsa rail volgens mij, waardoor ook het flexpatroon nogal anders is. Het enige dat F-one en Firewire overeenkomstig hebben is de fabriek waar de boardjes gemaakt worden...
Firewire en F-one hebben inderdaad verschillende constructie. F-one geen balsa rail en andersom Firewire geen bamboe.
Hey Ed, thanks voor de review, goed verhaal !
Ik denk dat de ervaring van iemand die de Firewire niet enkel voor de high-end pakt zoals Stayfan weer heel anders is, wij hebben de Hellfire daarom al tijden bovenaan staan als ultieme do-it-all voor de Nederlandse bakken (en adviseerden je daarom inderdaad een 5'8... ;) )
Als je een keer de 5'10 meeneemt zul je merken dat het board ook enorm veel kan doen voor je low-end.
-------
@ Djee, F-one heeft inderdaad een aantal jaar vanuit dezelfde fabriek geproduceerd en had met de Surf van 2011 en 2012 een identieke kopie van de Firewire 6'2 flexfire 6'2 te pakken.
De constructie was wel heel anders, en dat maakt ook een deel van het karakter van het board.
Door de constructie van Firewire (sandwich met corecell en balsa rails) worden de boards van Firewire rustiger en minder trillerig/ stuiterig.
Of de F-one's nu nog uit de Firewire fabriek komen durf ik niet met zekerheid te zeggen
Sorry voor de late respons, zat even zonder toetsenbord (e.d.).
@Ian: geen idee, ik geef graag een review van een board wat ik wat langer gebruikt heb in verschillende omstandigheden en ik gebruik tot nu toe altijd eigen boards (dus zelf betaald). Maar wie weet.
@Slis: als ik een ideale 2-surfboard setup moest maken dan zou die bestaan uit een retro-fish of een patato / bean achtig board, rond de 5.6, voor licht weer (vlakke tail en nose rocker, breed) met een quad setup en voor het zwaardere werk een thruster (of 5-fin setup), rond de 5.10 - 6.0, 18.5 breed, niet te brede, maar ook niet te smalle tail, en een vrij recht outline met dunne vrij scherpe rails, met wat meer rocker. En het liefst allebei de boards niet te stijf, zowel uit oogpunt van "gevoel", maar ook om m'n knieën te ontzien (blijk wat kraakbeen problemen te hebben).
Verschil Firewire / F-one is volgens mij al duidelijk
@ Magic Ed: wat een goede review weer!!
Vraag me eigenlijk iets af. jij hebt de 5'6 gekocht. eddie (van versus) raadde je de 5'8 aan.
maar op de site van versus vindt ik alleen de 5'6 en de 5'10 terug. Is die 5'8 niet meer leverbaar?
Misschien weet jij dat of misschien moet ik dan wel bij versus zelf zijn.
iig keep up the good work en hopelijk zie ik je snel weer (voluit) op het water.
Dan moet je echt bij Versus zijn, ik weet niets van de voorraad.
Dat dacht ik al. Was gewoon benieuwd of er wel een 5'8 was.ofdat het dus een typefout was. En dat het dus 5'10 was. zal versus wel ff een mailtje sturen.
Hey Arvid,
Momenteel heb ik de 5'10 op voorraad, in Juli komen de 5'8' maatjes binnen.
Hoe zwaar ben je?
hey das top, scheelt weer een mailtje naar versusshop.nl:-)
weeg op dit moment 85 kilo.
heb vorige week op wijk de hellfire en de dominator kunnen testen.
Voor zover ik er wat van kon zeggen, was nl mijn eerste kennismaking met golfsurfboardjes, vond ik de hellfire wel wat lekkerder varen.
dat was de 5'6. Jullie zeiden toen ook dat jullie die ook in 5'10 hadden in de shop. Na het lezen van Magic Ed zijn review las ik ineens iets over een 5'8.
Wat ,denk ik, in mijn geval een mooi boardje zou zijn omdat ik eraan zit te denken om het (voorlopig) bij 1 golfsurfboardje te houden.
Maar kon op versusshop.nl niks vinden over de 5'8. vandaar mijn vraag.
Dus om de verschillende boardjes , de 5'6 & 5'8 en misschien ook de 5'10? , te testen moet ik denk ik wachten tot ergens in juli?
iig bedankt voor de response tot nu toe!
btw, gisteren de workshop/lezing van versus bijgewoond op de alv van de NKV.Helaas was er een te krap tijdschema voor versus zodat Daan niet het gehele programma kon afwerken maar verders was het een erg leerzame leuke en interressante workshop/lezing.
Ik heb dit board 2e hands gekocht zonder vinnen.
Heb geen directional ervaring en zit te twijfelen of ik moet beginnen met quad of thruster.
Wat zijn jullie gedachten?
Die Ali vinnen zijn wel erg groot, zou met een goedkope quad setup beginnen. Versus heeft veel verschillende vinnen. kunnen je ook goed (en eerlijk) advies geven.