Dit jaar is het 'Tomo"-design allom tegenwoordig in de kitewereld. Magic Ed kon dan ook niets anders dan er een uitgebreide review over schrijven.
Het surfboard zonder neus: al ruim een jaar belooft Firewire (groot Australisch surfboard merk) dat het verrassende Tomo ontwerp ook beschikbaar komt als kitesurfboard.Beelden van teamrider Felix Pivec moeten al die tijd iedereen overtuigen van de onconventionele shape. Ondertussen is het verhaal van het board zonder neus gaan rondzingen en zijn bijna alle merken met een alternatief gekomen. Toen ik eind december in Zuid-Afrika de kans kreeg dit board aan te schaffen heb ik niet lang getwijfeld en het board gekocht. Dit verslag is het resultaat van drie weken kitesurfen in Kaapstad, met soms harde wind en flinke golven, en twee koude sessies in Nederland (eind januari).
Goed
herbruikbare verpakking
veiliger
nodigt uit tot spelen en springen
kleinere vinnen nodig
goed upwind
dedicated strapless (geen compromis)
verrassend goed in zowel kleine golven als serieus werk tot vier meter
Minder goed
moeilijk verkrijgbaar
relatief stijf
voelt zwaar
Zo'n vierkant surfboard, wat is dat voor gekkigheid?
Traditionele surf shortboards hebben een druppelvorm met een scherpe, sterk oplopende neus om het "ducken" makkelijk te maken. Tomo (Daniel Thomson) zag veel surfers op shortboards steeds meer "freestyle" trucks doen, waarbij de boardsnelheid hoog was en er vaak geland werd op de neus. Met zijn kennis van "modern hull dynamics" (NL: moderne scheepsromp hydrodynamica) bedacht hij een aantal shapes die het moderne surfen makkelijker zouden moeten maken, waarbij wakeboarden en kiteboarding (twintip) als inspiratie dienden. De shape heeft wel iets weg van de vroegere mutants.
De belangrijke elementen deze Tomo shape zijn: vrij rechte rails, smal board met een sterke concaaf en een gelijkmatige volumeverdeling. De neus is ingekort om de veiligheid te vergroten (stomp tegenover scherp) en de "swing weight" te verlagen, maar ook meer profijt van de wind hebben tijdens earials. De neus heeft ook een bodemprofiel waarbij landen op de neus met meer controle gepaard gaat. Alle ingredienten dus om de grenzen van het (kite)surfen te verleggen! De tail vorm doet wat denken aan de vorm van moderne straaljagers (F22 stealth) en zorgt voor minder turbulentie, dus hogere snelheden, zonder de bewegingsvrijheid te beperken.
Al met al dus een hoop eigenschappen die op het eerste gezicht erg goed bij het kitesurfen passen.
Uitpakken
Het eerste wat opvalt bij het aannemen van het board: de bescherming van de rails. Firewire heeft een kartonnen constructie meegeleverd die als een soort Lego in elkaar past en met drie klittebandjes om het board gehouden wordt. Deze rail, nose en tail bescherming werkt goed en is fantastisch her te gebruiken tijdens vervoer (vliegreizen e.d.). Dat is alvast een plus.
Het board ziet er smal en vrij klein uit, de tail opvallend breed. De neus rocker meer banaan dan verwacht. Het geheel voelt vrij zwaar aan en ziet er prachtig afgewerkt uit, zoals alle Firewire boards. Er zijn geen inserts, dus dit board kan alleen zonder voetbanden (strapless) gevaren worden, geen pads en Firewire levert geen finnen bij het board met als filosofie: iedereen heeft een andere voorkeur, dus beter zelf de juiste fin kiezen dan betalen voor iets wat je niet gebruikt. Er zijn vijf Future finboxen, dus een ieder kan zijn of haar eigen favoriete fin setup kiezen.
Gegevens fabrikant:
Firewire Vanguard 5.2
lengte : 5.2' (157.5 cm)
breedte : 17.5" (44.5 cm)
dikte : 2.125" (5.4 cm)
volume : 22.9 liter
gemeten:
lengte : 156.5 cm (volgens 2d projectie, dus niet langs het rocker profiel)
breedte : 44.5 cm
noserocker : 8.5 cm
tailrocker : 3.5 cm
breedte nose - 30 (one foot off) : 38.5 cm
breedte tail - 30 (one foot off) : 38.0 cm
concaaf (maximaal op tail - 80 cm) : 0.8 cm
gewicht : 3.5 kg
De tail van het board is erg breed, eigenlijk een "stealth" fish tail met scherpe rails, die overgaan in licht ronde rails vanaf ongeveer 50 cm van de tail. De bodem heeft een diepe single concaaf, maar wel met een profiel (channel) bij de tail en een soort flauwe triple concaaf bij de neus.
de praktijk
Eerst een tailpad op het board bevestigd, als ik de verhalen mag geloven moet die helemaal achterop (zo ver mogelijk), dus dat heb ik ook maar zo gedaan. De rest van het board bedolven onder wat EVA-cirkeltjes. Met wax varen is eigenlijk lekkerder, maar geen zin in het wegglijden na veertig minuten, dus toch maar wat (dunne) pads. Het board heb ik gevaren met twee verschillende soorten vinnen: Futures AM2 Techflex Large (mijn favoriete vinnen) en op aanraden van de verkopen ook met Futures F4 Techflex Small, beiden in zowel thruster als quad setup.
Het eerste wat opvalt: het board vaart snel, dat is goed bij het kiten, want makkelijker (stabiel) varen en meer schijnbare wind (dus makkelijker hoogte lopen en met minder wind kunnen varen). Het potentiële nadeel: te veel snelheid voor golven.
Het board loopt makkelijk hoogte, springt makkelijk en is erg stabiel. Met een AM2 set te stabiel wat mij betreft: door de brede tail is snel en kort draaien een beetje een opgaaf geworden. Een quad setup is helemaal te veel van het goede. Na het wisselen naar de F4, een vin die ik normaal gesproken veel te klein zou vinden, is het draai probleem verholpen. Natuurlijk gaat het iets ten koste van het hoogte lopen, maar door de nadrukkelijke concaaf en scherpe rail is hoogte lopen nog steeds erg makkelijk, makkelijker dan bij de andere waveboards die ik geprobeerd heb.
Met de F4 thruster (ook hierbij vind ik quad te veel) draait het board zoals gewenst: strak op de rail als ik wil (carved) maar ook kort op de vin als nodig. Dit is beter dan de meeste andere boards die ik ken: meestal doen ze of het één of het ander, vaak ook afhankelijk van de vin setup (met quads meestal goede carve bochten, met thruster goede korte bochten).
Wat opvallend is: bij de meeste surf boards plaats je je achterste voet iets voor de tailpad om hoogte te lopen, waarbij de voorste voet veel gewicht draagt. Bij dit board moet je het gewicht ook bij hoogte lopen beter verdelen over beide voeten, waarbij de achterste voet al op de tailpad staat en de voorste voet niet te veel naar voren staat. Dit is ongetwijfeld te wijten aan twee zaken: de brede tail en de plek waarop de nose rocker begint (te veel gewicht op de neus zorgt voor vertraging, de concaaf ligt dan niet meer goed in het water.
Het golfrijden, waar het uiteindelijk allemaal om te doen is, gaat fantastisch met dit board. In het begin wat angstig dat de brede neus problemen oplevert bij het naar buiten varen, maar dat valt mee. De nose rocker zorgt er voor dat je makkelijk over het witte water komt, ook als de golven serieus worden, en mocht je toch door de golf moeten steken, dan zorgt de vorm van de neus er voor dat dit lukt (vrij dun). OK, het board is niet speciaal voor deze omstandigheden gemaakt, dus er zijn boards die het nog makkelijker doen, maar het valt allemaal erg mee. Op de golf is het een board zoals veel anderen: het draait fantastisch, zowel kort als lang, en is zowel met snelle als langzame golven goed te gebruiken. Ook hier zal je eerder druk op de tail moeten geven (dus voet eerder helemaal naar achteren), maar daar ben je snel aan gewend. Verder nodigt het board uit tot spelen (nose first, springen, etc.): door de rechte outline heb je een groot oppervlak waarop je je voeten kwijt kan in de landingen en het kleine beetje profiel onder de neus zorgt voor controle bij een nose ride, waar andere boards toch wat makkelijk wegglijden.
Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, ik heb een voorkeur voor enigszins zachte en flexibele boards, iets wat bij meestal niet aanwezig is bij productie boards. Firewire boards behoren wel tot de meest flexibele productie boards. Dit board is wat minder flexibel naar mijn gevoel, misschien door de beperkte lengte, misschien door de sterke concaaf, hoe dan ook, ik had 'm liever iets minder stijf gehad. Wanneer merk je die stijfheid? Vooral bijk chop: bij kleine tot gemiddelde chop snijdt het board er doorheen en heb je weinig last. Bij veel chop moet je echt flink door de knieën gaan om te compenseren voor de klappen.
Verdere overwegingen
Dit board maakt de verwachtingen zeker waar, maar is het nu het ultieme kitesurfboard? Ja en nee. Uiteindelijk is het gewoon een prettig board, iets waar andere boards ook last van hebben. Het is wel het eerste board waar ik op vaar, waar veel eigenschappen samen komen. Maar het ultieme board bestaat niet, elk board heeft zijn favoriete omstandigheden. De hype rond dit board is wel reden geweest om de neus, die we niet nodig hebben in het kiten en die gevaarlijk kan zijn voor jezelf en anderen (ogen uitsteken, verwondingen) en ook nog eens een bron van schade is tijdens transport, bij veel modellen te verwijderen.
Er is flink wat discussie over de ontwerpen van vergelijkbare boards van andere merken. Zelf heb ik de andere boards niet gebruikt, maar wel bekeken en soms besproken met de eigenaren (Naish Skater, RRD Cotan, Slingshot T-Rex) en gezien dat deze boards vaak net een aantal details anders hebben opgelost of verkeerd hebben overgenomen. Waarmee het niet meteen slechte boards zijn, maar ze zullen zeker andere eigenschappen hebben. De enige remedie om het verschil te weten: testen. Zodra ik één van de andere boards gebruikt heb, zal hier zeker op terug komen.
Over vinnen: bij dit board kan je erg kleine vinnen gebruiken, ik gebruik nu, naar volle tevredenheid, de F4, waar ik normaal de AM2 gebruik. Wat volgens mij essentieel is bij vinnen in het kitesurfen is een vlak binnen profiel (geen foil): voor het surfen is een foil een nuttige toevoeging die zorgt voor lift van de tail, maar bij het kiten zorgt het voor vertraging.
Welke lengte?
Deze test is gedaan met de 5.2. Een vrij klein board, maar zeker niet te klein voor mij als er voldoende wind staat. Er zijn vier formaten, van 5.0 tot 5.6, waarbij ik denk, dat als dit board je enige board is en je met weinig wind het water op wilt, terwijl je ook nog plezier wilt hebben bij 6 bft, de verdeling als volgt is:
5.6 - 90+ kg
5.4 : 80 - 90 kg
5.2 : 70 - 80 kg
5.0 : 70- kg
Als je al een lichtweer board hebt dan grosso modo als:
5.4 : 90+ kg
5.2 : 80 - 90 kg
5.0 : 80- kg
Waar kopen?
Firewire boards zijn in Nederland alleen te koop bij Versus, maar ook buitenlandse shops hebben ze soms op voorraad. Over het algemeen is de Vanguard moeilijk verkrijgbaar, want weinig uitgeleverd en erg populair.
Over Magic Ed (ik, zei de gek)
95 kg, 1.89m, kite sinds 2000, vroeger altijd C kites (Slingshot Fuel), tegenwoordig Slingshot Rally (12, 8, 6). Strapless sinds 2007. Fanboy van Versus shop, maar dit board 100% met eigen centen gekocht.
Mocht je het board willen proberen: Versus heeft een 5.4 in de test en mijn board kan ook getest worden, dus als je me ziet, gewoon vragen (uiteraard onder de gebruikelijke voorwaarden: breken is betalen, etc.).
Links
Firewire
Tomo blog
Versus
Hey Ed,
Dank voor je review, ik zit al twee jaar ernaar te kijken in de doe ik het wel doe ik het niet modus. Dit helpt.
Je hebt de 5.2 gevaren maar je bent zelf zwaarder dan het voor dat board opgegeven gewicht valt me op.... Hoe beviel dit en zou je er weer voor kiezen?
Zeker interesse om eens te testen. Zodra ik het strapless surfen echt als een 2e natuur kan doen, dan is het tijd voor een nieuw board, en deze heeft zeker de voorkeur. :)
Die was ik nog vergeten, het bodem profiel bij de neus.
@XRAY: de vraag waarvan ik wist dat ie ging komen
Ik had zelf de 5.4 besteld, maar kon in Zuid-Afrika alleen de 5.2 krijgen. Daarom heb ik de 5.2. Ik kom er goed op weg, maar ga zeker nog de 5.4 proberen (vond twee boards kopen net te veel van het goede). Het overzichtje met boardmaten heb ik gemaakt met in het achterhoofd dat dit lijstje voor de gemiddelde kiter in Nederland moet gelden (waar de golven toch iets minder krachtig zijn), ben dus een beetje voorzichtig geweest, liever ietsje groter dan kleiner in mijn beleving. En de kiters die liever iets kleiner varen, weten dat wel van zichzelf.
Mooie test Ed (kwam je laatst tegen bij Wijk), kan het meeste zeker onderschrijven behalve het varen in 2x overhead! Ik vaar de 5.0 (op aanraden van Pivec die aangaf dat iedereen uiteindelijk kleiner op dit board wil) en weeg 78. Heb nu vijf sessies gehad in jan/feb bijna allemaal 30+ knt. Wat echt anders is dan welk board ik ooit gesurfed heb is hoe snel dit board planeert. Mooie uitleg daarover kun je bij de shredshow vinden. http://m.youtube.com/watch?v=8BDZwESf--M
heb hem alleen nog met F4 quad gevaren en ik moet zeggen dat ik in het begin inderdaad dacht dat het too much was maar met het gewicht helemaal achterop (pad zit deels over de inkeping van de swallow) wordt het allemaal snel en wendbaar! Ga wel snel een thruster f4 setup testen! Ben er blij mee en kan niet wachten tot een 25 knp zuidwester met mooie lijnen Langskomt!
cheers Diederik
"kan het meeste zeker onderschrijven behalve het varen in 2x overhead"
Wat bedoel je precies, want dat is me niet duidelijk. Vind je dat het board ook dan erg goed is of bedoel je dat het board daar niet geschikt voor is?
Bedoelde dat ik (nog) niet in 2x overhead heb gevaren! dus ga geheel op jou ervaring af!
Zo, eindelijk is de 5.4 onder de voeten gehad. En mijn aanname dat in NL de 5.4 voor mijn gewichtsklasse de juiste keus is als tweede board klopt. Stabieler, meer push van de golf en toch snel en makkelijk draaiend. Nu maar weer twijfelen over een volgende aankoop :).