Mocht het evt nodig zijn na intensief gebruikvan je kite:
Subject: Replacing worn bridle lines
In our efforts to be pro-active with our products we would like to offer some helpful tips. If you love to fly your Waroo’s as much as we do then we suggest that you keep an eye on the moving parts of the bridle. The area to take a closer look at over extended use is the lower front bridle section that the pulley travels on. It is well known in the industry that all kites using pulleys on the bridle lines are subject to wear. The amount of wear is determined by the amount of use and if the sheave should become restricted from a sand clog.
Basically the more you fly the kite, the more often visual inspections should be made. The pulley sheaves are prone to wear when sand particles are imbedded into the housing. The sheaves should be checked as part of your regular maintenance.
We have provided a “Quick Fix†for those whom wish to replace the front bridle section themselves. This method is only provided as a service. We do encourage you to order genuine Bestkiteboarding bridles as they become available.
“Take good care of your kite, like you do your loverâ€; and remember to protect and lubricate your pulley.
Yours cordially,
The Bestkiteboarding Development Team
Making your own Waroo bridle:
First of all you’ll need a few tools, like a knife to cut the spectra or kite line. A lighter to melt the lines and a tape measure.
Choice of material:
You can use either 500lb. rated Dyneema kite line or 3mm (1/8â€) spectra line. In order to have enough length for a bridle replacements study the chart first.
Once familiar with the chart the next thing to know is that you will be tying figure “8†knots, with that said each figure “8†knots requires approximately 5cm of additional length. This extra length needs to be added on to the entire length of the Fa bridle line when ordering.
For Example:
3m- Fa1= 94.8cm + Fa2 (n/a) + Fa3= 205.0cm + (4-knots) 20cm = 319.8cm Total Length
5m- Fa1= 65.9cm + Fa2 72.5cm + Fa3 249.0cm + (6-knots) 30cm = 417.4cm Total Length
7m- Fa1= 79.0cm + Fa2 89.9cm + Fa3 297.0cm + knots 30cm = 465.9cm Total Length
9m- Fa1= 88.3cm + Fa2 99.9cm + Fa3 331.0cm + knots 30cm = 519.2 Total Length
12m- Fa1= 98.1cm + Fa2 111.7cm + Fa3 378.0cm + knots 30cm = 617.8cm Total Length
14m- Fa1= 108.7cm + Fa2 127.0cm + Fa3 405.0cm + knots 30cm = 670.7cm Total Length
16m- Fa1= 118.9cm + Fa2 139.6cm + Fa3 478.0cm + knots 30cm = 736.5cm Total Length
20m- Fa1= 131.3cm + Fa2 167.5cm + Fa3 450.0cm + knots 30cm = 778.8cm Total Length
Tying the knots:
Make sure you have a secure point to measure, stretch and tie knots from. You’ll want to tie both the left and right bridles as you go along, this way the knots will match up and the kite will fly true. Follow the picture photos and always measure between the two knots.
Reinstalling the Front Bridle:
Start from the top of the LE and work your way down, installing the cross-sections Fb and Fc bridle lines. Slide the pulley w/pigtail on the lower Fa3 line and finish by attaching the bridle to the tow-point attachment. For any further assistance contact johnb@bestkiteboarding.com
Bestkiteboarding Development Team
Gaat lekker met die bow kites.
Eerst het verhaal dat je maar 1 eventueel 2 kites nodig zou hebben voor een kompleet windbereik. Wat dus goedkoper zou zijn dan met C-shape, 2 of 3 kites.
Maar een paar weken geleden adviseerde Best om toch maar 2 of 3 maten van de bow te nemen, want 1 kite werkt toch niet zo goed.
Nou kun je elke paar maanden nieuwe bridles gaan kopen....
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
Het zijn ook wel de goedkoopste en slechtste katrolletjes die je kunt verzinnen. Als je die nu eerst eens vervangt door fatsoenlijke ben je al een heel end lijkt mij.
Je hoeft niks te vervangen binnen een paar weken als je normaal met je materiaal omgaat en controleert of de pulleys draaien en ze vrij houd van zout en zand na het varen heb je geen problemen.
Dit is alleen voor als je de lijnen wilt vervangen, zie het als een goede service van Best.
Handig is er ff een half uurtje voor te gaan zitten en een reserve bridle te maken en in je kitebag te stoppen.
De Ronstan pulleys zijn van een kwaliteitsmerk.
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
ja Dave, net als de depowertouwtjes van Slingshot, en de quickrelease van North en ga zo maar door...
Ik vind dat wel slecht hoor, je betaalt een godsvermogen voor die kites, dan mag je toch verwachten dat je kwaliteit krijgt (Bij Slingshot i.i.g.).
"Je hoeft niks te vervangen binnen een paar weken als je normaal met je materiaal omgaat en controleert of de pulleys draaien en ze vrij houd van zout en zand na het varen"
Dat valt al weer mee. Dus ze gaan i.i.g. een paar weken mee, mits je je kite niet op in zout water gebruikt of op het strand (zand) oplaat.
Jammer dat het nu juist net verboden is om op ongeveer alle plekken met zoet water te varen.....
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
-DAVE- had een 5 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 16 - 23 knots op zijn SlingShot Fuel (2006)
"Wel weer typisch dat iedereen begint te janken als best een handleiding plaatst van hoe te vervangen als het een keer moet gebeuren."
Ik ben het met je eens Pepijn. Het is meer dat Best dit soort reacties uitlokt door verschillende kitefora te spammen met al die info over hoe fantastisch de Waroo wel niet is.
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
johndoe had een 5 sterren sessie in Kijkduin met maar liefst 16 - 21 knots op zijn Best Bularoo (2010)
De slijtage is een probleem bij elk systeem waarin katrollen zijn verwerkt! Bijna elke flatkite dus.
Ik heb bij een Shockwave binnen enkele weken de bridle door zien gaan. Heeft dus geen reet met merk te maken! (meer met hoe je met je gear om gaat)
Elke kite met katrollen in de bridle heeft nou éénmaal onderhoud nodig.
Een reserve bridlelijnsetje is binnen een uurtje in elkaar geknutseld, inclusief een sleeve op de plek waar de katrol loopt. Het vervangen van de lijn is binnen 60 seconden gefixt. Dus waar hebben we het over.
Materiaal: ongeveer 11 meter lijn en een sleevesetje. Kost dus geen drol.
Ik ben wel blij dat mijn meest gebruikte maten 16 en 12 C-shapes (RavenII) zijn, nooit omkijken naar. Heb een 9 Waroo voor de +20 knopen, dus zal niet zo veel gebruikt gaan worden, dus ook minder slijtage.
Alle flatkite riders zullen hun gear regelmatig moeten controleren. Je wil echt niet dat er iets breekt in +25 knopen en op 10 meter hoogte......