Hanglos Boot Test!
Introductie:
Na het zien van movies als The most underrated, waarin gasten met wakeboard bindingen super hoog en hard poppen. Wilde ik het zelf ook wel eens proberen! Ik wist dat Slingshot super fijne boots maakte, en ik had ruben bij de kitepunks al zien rocken op die boots. Het contact met Roy Zoon van Q-sports werd gelegd en al gauw had ik een paar wake-boots om te proberen.
Bij de boots werd een transfer plate geleverd waarmee je ze over kon zetten op je kiteboard. Gezien het feit dat de inserts van mijn board niet heel erg wijd uit elkaar stonden was er enige modificatie aan de plates nodig, maar de plates waren van hard plastic en leenden zich daar uitstekend voor! Roy vertelde mij dat je de veters van de boots ook nog kon modifien, en toen ik dat eenmaal gedaan had waren er nog maar 2 veters om aan te trekken en was het board uitermate makkelijk aan te krijgen langs de waterkant en ook uit te krijgen!
De boots zijn van het zogenaamde Closed-Toe type, wat betekent dat de tenen van de boot dicht zijn. Dit doet men voor warmte, en om een zo goed mogelijke pasvorm te garanderen. Een nadeel hiervan is dat je de boots wel echt in de goede maat moet hebben, maar slingshot levert de boots in de maten 38tot/m46 waardoor de goede maat vinden geen probleem is. Wanneer je de boot aantrekt voel je ook echt dat ervoor gezorg is een maximale holddown te creeren! Je voeten zitten goed vast en als de laces aangetrokken zijn, zitten ze als gegoten.
Op het water:
Nu begon het dan toch echt wel spannend te worden! Na al het droogvaren in de woonkamer om te voelen hoe de boots zaten ging ik er nu toch echt mee het water op. Het board dat ik ervoor gebruikte was een Aboard X-Series 134/39.5. Het aan en uittrekken van de boots was wel even wennen. Ondanks de gemodificeerde veter was het eventjes vreemd niet gewoon je bindingen in te stappen en weg te varen. Een stabiele kite scheelt bakken in dit verhaal, omdat je eventjes bijde handen nodig hebt om er goed in te komen. Dit moet voor de gevorderde kiter dan ook geen probleem zijn. Vanaf het moment dat je wegvaart voel je dat er iets anders is, je board voelt veel kleiner aan als normaal en je hebt gigantisch veel rail in het water. Je merkt wel dat je veel meer controlle over je board hebt waardoor ik gigantisch hard kon carven zonder uit te breken bijvoorbeeld. Nu dan het echte werk! Ik haakte mijn kite uit, voer er naartoe, bouwde druk op vanuit me rail en popte kijhard om een S-Bend in te zetten! Dit ging perfect, ik kon veel langer mijn rail houden bij het poppen dan normaal waardoor de afzet echt gigantisch hard was. Door het gewicht van de boot is de draai in de lucht wel ff wat anders en ietsje langzamer(wat er dan wel weer vet uitziet), mede hierdoor was de landing een beetje sketchy en waar normaal mijn board in deze situatie uitklapte waarna een crash had gevolgd! Bleef het board nu aan mijn voeten en kon in gewoon doorvaren. De klap wordt echter wel hard opgevangen door de knieen. Door het makkelijk landen met boots worden into-blinds een peuleschil en is het echt gaaf om unhooked je tricks met extra veel power in te zetten! De 13m2 werd steeds vaker van stal gehaald (vaar meestal 10) en tricks werden steeds harder en hoger ingezet! Je merkt het effect van de boots vooral wanneer je een maat te groot op hebt staan, omdat je veel makkelijker die (ik kan niet meer stoppen) druk uit je board weg kan drukken, waardoor je zelfs in harde vlagen nog controlle houdt over je plank! Klein nadeeltje is wel dat als je crashed het moeilijk is om weer in je vaarpositie te komen. Mijn foefje hiervoor was de kite van 1uur naar 11 te sturen of van 11 naar 1 waardoor ik uit het water getrokken werd en weer staand door kon varen.
Conclusie:
Al met al zet slingshot met de Driver boot een zeer gave boot neer die lekker zit en waar echte Wakestyle kiters lekker mee uit de voeten kunnen. Je kan langer je rail houden en je kan harder poppen. Nadelen zijn dat het ietsje lastiger is bij het aantrekken, en het restarten bij crashes maar dit moet voor de gevordere kiter geen probleem zijn.
Christophe Tack schreef ook nog zijn bevindingen op over de SS Driver Boots.
SS driver boots 07
Justin hugo jodenkoek gaf me zijn boots mee zodat ik die even kon testen.
Het zijn boots met de adapter plates, die zijn van hard plastiek, dus als de gaatjes te ver uit elkaar zijn, kan je die makkelijk veilen.
Het grootste voordeel aan de boot is dat je er echt heel makkelijk in kan, veters wat aanspannen en gaan!
Ik teste de boots op een ABoard X 131, het board is namelijk wel te klein om met boots te varen, dus optimaal getest heb ik nog niet gedaan.
Je moet namelijk een groter board hebben om met wakebindingen te varen.
Het grootste voordeel van bindingen, is dat je er enorm hard mee kan poppen.
Ook overpowerd varen is heel lekker, want je heb zoo veel grip met boots, ik was met een octane 14 bezig toen stefano met een octane 12 bezig was en ian met een fuel 9.
Met wakebindingen voel je echt veel minder de druk dat met gewoon pads en straps.
En kan je dus ook veel harder poppen.
De driver boots zitten echt heel lekker , maar zijn persoonlijk wat te hard, goede boots voor me zou de SS PB floyd zijn , die zijn wat zachter aan de zijkant.
En dat vind ik persoonlijk beter.
Voor mensen die graag hard vastzitten in boots zou de D2 boots beter zijn..
Denis had een 2 sterren sessie in Les Blanc Sablons met maar liefst 16 - 22 knots op zijn Takoon Scoop (2002)
davidov had een 4 sterren sessie in Grevenlingendam, Oosterschelde zijde met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Flysurfer Boost (2015)
gimme 3 days, bring those mofo's to Bergen aan Zee komend weekend en ik test ze ook wel ff
Dat wordt mooi!!!
klikt goed Justin. Lijkt me wel erg bruut om keer te proberen. Ben je ook van plan die van Liquid Force te gaan testen???
Translated:
Hanglos Boot test
Introduction:
After
seeing movie’s as The Most Underrated, where guys were popping very high with
those boots I wanted to try it myself. I knew that Slingshot produced very nice
boots and I saw Ruben Lenten rocking with those boots at the Kitepunks. I got
in touch with Roy Zoon from Q-sports and soon enough I had an pair of them to
test.
With the
boots came an transfer plate. So U can put them on your wakeboard or kiteboard.
Just the way U want. Because my inserts from my kiteboard weren’t so wide from
each other I needed any kind of modification to the plates. The plates are made
of very hard plastic and it was no hard to change them.
Roy told me
that I can customize the laces when I finally did that I only needed to pull 2
laces and it was easy to get the board on or out at the water.
The boots
are from the Closed-Toe type. What means that the toes of the boot are closed.
This is
made to keep the heat inside and to make sure they fit good!
A
disadvantage of this is that U have to buy the right size, otherwise they won’t
fit well.
But
Slingshot has made this boots from size 38 to 46. So getting the right size
won’t be to hard. When U pull the boots on, U notice that they made a maximum
holddown.
Your feet
will be hold perfectly in the boot and U will think that they are made for your
foot.
On the
water:
Now it’s
getting realy fun. After some home testing in the living room, to feel how the
boots fit, I was finally going to test them on the water.
I putted
them on a Aboard X-Series 134/39.5. Getting in or out the boots was something
to get used to. Even with the modified lace it was strange, I thought, just pop
in and go. But it was a little bit different. U need both hands to get in to
the boots so a stable kite is a must have.
This shouldn’t
be a prob for the more avanced kiter. From on the moment I take off I notice
this is something else. My board feels smaller then normal, and I have gigantic
much rail in the water. Because I have much more control on the board, I can
carve harder then ever. Without hitting the water with my face. Now it’s time
for the real work. I hooked out, getting a little bit downwind for then getting
a lot of pressure on my rail. For sure I could hold my rail longer so I had
more pop for doing a S-bend. This was perfect. I could hold my rail longer then
normal so the pop was gigantic. Because of the weight from the boot is the turn
in the air a little bit different and a bit slower (what looks better). And of
this my landing was a little bit sketchy. In another situation, my board was
fell of my feets. But because of the boots, the board stayed at my feet and I
could go on. But your knee’s will get the most of the ‘punch’.
Because
it’s easier landing with the boots are into-blinds easier and it’s very cool to
do your unhooked tricks with loads of power. I used the 13m² more often
(normally use 10m²) and tricks were getting harder and higher.
The effect
of the boots is noticed very hard when U have an bigger size up then u should
have.
This is
because the pressure of the board is easier to get away. So in hard wind gusts
U will keep control of the board.
The small
advantage of this is when u crash and want to take off again, it wil be harder.
My trick
for this is to steer my kite from 11 to 1 or 1 to 11 so I am lifted out of the
water and go on again.
Conclusion:
Slingshot
has created a cool boot which one is fitting very well and wakestyle kiters
will used it good. U can hold your rail longer and pop higher then before.
Only
putting them on and go on after crashes are the small disadvantages. But for
the more advanced kiter this shouldn’t be a problem.
A guy from
Belgium, Christophe Tack did also tested the boots and wrote down a little
report:
SS driver boots 07
Justin gave me his boots so I could give it a try.
It are the boots with the adapter plates. So if they don’t
fit, it’s easy to make an modification.
The big advantage of the boot is, easy getting in, just
pull your laces and go.
I tested the boots with an ABoard X-series 131. The board is a
little bit small to test it with the boots. So I couldn’t test them optimal. So
U need a bigger board the normal if U want to ride with boots.
Another big
advantage is the possibility to pop very high.
I was using
an SS Octane 14m² when Stefano was using an Octane 12m² and Ian was on a Fuel
9m².
If U have
the boots on, U won’t feel the pressure that hard as with pads and straps.
So harder
popping is easier.
The driver
boots are fitting very well. A little to hard for me.
I would be
better off with the SS PB floyd. They are a little bit softer on the inside.
For people
who almost want to be stuck in the boots, the D2 boots will be better.
davidov had een 4 sterren sessie in Grevenlingendam, Oosterschelde zijde met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Flysurfer Boost (2015)
Very need respect je hebt er toch geen uur over gedaan of wel soms? 20min max mag ik hopen. Wel TOP
dit is toch echt geen test.
wat je hier leest is het verschil tussen met boots en met straps varen...
erg veel over de boots leer je hier niet bij
@ Flyingbee, Tussen de soep en de patatten he.
@ Louiz, ik lees hier toch het verschil tussen boots en straps.
@ Fabi22,
davidov had een 4 sterren sessie in Grevenlingendam, Oosterschelde zijde met maar liefst 20 - 28 knots op zijn Flysurfer Boost (2015)
@davidov dat zegt ie ook maar we willen inhoudelijk wat over de boot weten, niet hoe het is om met boots te varen toch?
enige wat ik nu weet is dat ie uitgeveild moet worden, dat er een veter op zit en dat christophe hem aan de zijkant wat hard vind(daar heb je wat aan vind ik).