Kiteboard leash

Door: et1961 Reacties: 51 Hits: 4667
et1961 02 April / 2013 / 16:41
Ik lees nogal wat verhalen over verloren kiteboards. Is het niet verstandig om met een board leash te varen? Zelf gebruik ik een roll Leash, en hoef me nooit zorgen te maken over mijn board.

Ik weet dat er aan het gebruik van een leash risico's zitten, maar zijn die werkelijk zo groot. Golfsurfers gebruiken ook allemaal een leash, dus ik denk dat het risico wel meevalt, zeker met het gebruik van een roll leash.

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

wazzaah 02 April / 2013 / 17:18
Als jij een goede tandarts verzekering hebt valt het risico best wel mee.

http://www.kiteboardleash.com/
kitestart.nl - kitesurfen-op-terschelling.nl

wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)

uptime 02 April / 2013 / 17:23
mij hebben ze vorig jaar in de les verteld dat het veel te gevaarlijk is, je hebt geen idee waar dat board uithangt bij een crash, het kan zomaar in je nek katapulteren en dan helpt helmpje niet veel.
Beter een uurtje meer oefenen op upwind bodydraggen

bij golfsurfen is er ook een risico natuurlijk maar hoef je enkel rekening te houden met je board en niet nog een kite dat ergens in de lucht kracht loopt te genereren.

een board blijft meestal wel drijven en kan je of een goede ziel wel oppikken, in het slechtste geval moet je op MP op zoek

je hebt maar 1 nek/hoofd

http://www.kiteboardleash.com/

richardkiter 02 April / 2013 / 18:27
En................................. wat ga je doen ????????

Is het al duidelijk ??? of wil je nog meer fotoooos hebben ????

Als het waait ben ik niet thuis !!!!!,-Haring met heeeel veeeeeeeel uien,- http://www.youtube.com/us

riesie 02 April / 2013 / 19:19
En als je lief bent voor je medekiters dan komen we je boardje gewoon terug brengen!

kite2fly 02 April / 2013 / 19:23
Als je echt bang bent je board kwijt te raken kun je beter een Go Joe aanschaffen....komt ie ook naar je toe maar dan op een fijne manier
Gewoon je telefoon nummer op je board zetten en serienummer thuis bewaren zou genoeg moeten zijn lijkt me echter....mede kiters helpen je meestal al aan je board voor je aan de kant bent

kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)

et1961 02 April / 2013 / 19:23
Oeps...ik kan ook enge foto's posten van blessures die ontstaan tijdens kitesurfen zonder leash....genoeg te vinden op internet.

Ik snap dat het gebruik van een leash risico's geeft, maar geldt dit ook voor een roll leash? En hoe groot is dat risico dan?

Als beginner wil je niet continu afgeleid worden door je board. En persoonlijk vind ik het erg prettig dat mijn board in de nabijheid van mijzelf is, zekers als ik in diep water moet relaunchen. Dan hoef ik niet op zowel kite als board te letten, wat het toch eenvoudiger maakt.
Upwind bodydragen is voor je veiligheid natuurlijk een must om onder de knie te hebben, echter je kunt je board makkelijk uit het oog verliezen, waardoor je dus niet meer bij je board kunt komen.
Dit gebeurt toch regelmatig, hoor vaak genoeg over het verlies van een board, en ook hier op het forum staan 10 tallen voorbeelden...

et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)

kite2fly 02 April / 2013 / 19:24
Als je echt bang bent je board kwijt te raken kun je beter een Go Joe aanschaffen....komt ie ook naar je toe maar dan op een fijne manier
Gewoon je telefoon nummer op je board zetten en serienummer thuis bewaren zou genoeg moeten zijn lijkt me echter....mede kiters helpen je meestal al aan je board voor je aan de kant bent

kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)

Djee 02 April / 2013 / 19:50
Www.kiteboardleash.com
Always be yourself. Unless you can be a Pirate. Then, be a Pirate

Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)

CouchKiter 02 April / 2013 / 21:14
Goed leren bodydraggen is een vaardigheid wat je gewoon nodig heb om verder te komen in de sport. Tot die tijd lekker in het ondiepe spelen. Boardleash is een schijnzekerheid wat je maar kort gebruik. Zowieso niet gebruiken als je gaat springen. Wel verleidelijk in het begin, maar besteed even wat aandacht hieraan en het wordt makkelijker.

Herrie 02 April / 2013 / 22:19
Het enige voordeel van een kiteboard leash is dat je altijd veel ruimte op het water hebt. Want iedereen blijft ver uit de buurt van suicidale totaal malloten
Cheers! Herrie

Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)

Quazie 02 April / 2013 / 23:31
Wanneer je een beetje logish nadenkt begrijp je dat het risico van een rollleash net zo groot is als dat van welke andere leash dan ook. Als je met mach-3 achter je kite wordt aangekatapuld is je leash op een gegeven moment ook uitgerold namelijk...drie keer raden welke kant jouw boardje met dezelfde snelheid als jij, even daarvoor, op komt vliegen...

Niet eigenwijs doen, gewoon niet gebruiken. Leer boddydraggen.
wh0000ii

Quazie had een 3 sterren sessie in Bergen aan Zee met maar liefst 22 - 34 knots op zijn North Rhino (2005)

dunkel 03 April / 2013 / 08:23
als je dan toch echt een leash wilt, dan ook dit:

dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)

Lars_023 03 April / 2013 / 08:46
De kans dat je board als een katapult achter je aankomt met een roll leash is klein echter zit er een groter risico aan.

Het risico is dat je leash om je bar heen kan gaan, zeker bij een roll leash die al snel 10m lang is. Je kan dan niet depoweren of releasen. Regelmatig heb ik mensen onder getrokken zien worden op die manier.

Lars_023 had een 4 sterren sessie in Tenerifa, El Medano (La Bahia) met maar liefst 19 - 24 knots op zijn Ozone Enduro (2016)

idefixe 03 April / 2013 / 09:33
Neem dus nu alle reacties/ adviezen van ( veel zeer ervaren) jongens uit de sport aan en straks zonder boardleash het water op!
Als je onzeker bent / bang bent om je board te verliezen , vraag dan voor je het water opgaat aan de anderen om jou een beetje in de gaten te houden. Dat werkt in de kitesurfwereld helemaal prima
Tot later op het water!
Slingshot , Gibbon

wimbers 03 April / 2013 / 18:17
als je echt bang bent niet aan de kant te komen doordat je je board uit het oog verliest. dan moet je of nog even dooroefenen op ondiep water, of je besteld een gojoe:
http://www.oceanrodeo.com/products/go_joe
dan gaat ie vanzelf weer rechtop liggen en komt ie naar je toedrijven.

maar zorg alsjeblieft dat je niet met een leash gaat kiten, je krijgt hem dan geheid een keer in je nek
bij twijfel..Doen!

wimbers had een 4 sterren sessie in Zandvoort met maar liefst 18 - 22 knots op zijn Naish Park (2011)

et1961 04 April / 2013 / 05:52
Bedankt voor alle reacties.

De risico's zijn toch aanzienlijk....en zit ik eigenlijk niet op te wachten. Het is niet zo dat ik bang ben om mijn board te verliezen, of bang dat ik niet naar de kant kan komen. Ik vaar toch niet bij side shore of aflandige wind. Bodydraggen lukt me prima. Ik gebruik de roll leash (is trouwens maar 3 meter lang) alleen maar omdat ik het confortabeler vind om het board bij me in de buurt te hebben en er niet op hoef te letten wanneer ik in diep water gecrasht ben, en/of moet relaunchen.

aarb 04 April / 2013 / 07:46
Ik begrijp je zorg, ik heb zelf ook wel is moeite gehad bij minimale wind en veel tegengestelde stoming kom je zeer lastig bij je board(lees:niet). Ik ben bepaald geen beginner. Je kunt twee ty raps tussen je leash en board doen. Wordt de kracht te groot breekt eerste de kortste en dan de langere. Oke, dan ben je alsnog los van je board maar dit gebeurd maar heel zelden, en zo word het nooit gevaarlijk. De reden dat het gevaarlijk wordt is dat je board als anker gaat werken en dan een kwart slag draaid en je in gaat halen. Dit gebeurd maar heel af en toe. Ik gebruikte trouwens een gewokkelde leash en een rolleash aan elkaar. Succes.
Nu vaar ik alleen nog met een waveboard en die ligt meer op het water waardoor je het probleem niet meer hebt.

Martijn767 04 April / 2013 / 12:35
Quote: aarb - 4 april, 2013 (09:46)
Ik begrijp je zorg, ik heb zelf ook wel is moeite gehad bij minimale wind en veel tegengestelde stoming kom je zeer lastig bij je board(lees:niet). Ik ben bepaald geen beginner. Je kunt twee ty raps tussen je leash en board doen. Wordt de kracht te groot breekt eerste de kortste en dan de langere. Oke, dan ben je alsnog los van je board maar dit gebeurd maar heel zelden, en zo word het nooit gevaarlijk. De reden dat het gevaarlijk wordt is dat je board als anker gaat werken en dan een kwart slag draaid en je in gaat halen. Dit gebeurd maar heel af en toe. Ik gebruikte trouwens een gewokkelde leash en een rolleash aan elkaar. Succes.Nu vaar ik alleen nog met een waveboard en die ligt meer op het water waardoor je het probleem niet meer hebt.
Ja dit is echt de beste tip van 2013, wat zeg ik... de beste tip OOIT!

Doe gewoon een tierap er tussen......

Ik dacht dat het wel duidelijk was.... GEWOON NIET DOEN!!
Leer gewoon goed bodydraggen en je hebt nooit een probleem.
Als je niet meer bij de board kunt komen, vanwege stroming of wat dan ook.
Ga dan naar de kant, loop een stuk in de goede richting en ga dan weer bodydraggend het water in naar je board.
sponsored by: ME, Myself and my Employer (giving me time at Sal, Cabo Verde :) )

Martijn767 had een 4 sterren sessie in Cape Verde, Sal met maar liefst 15 - 22 knots op zijn F-One Bandit V (2012)

et1961 04 April / 2013 / 15:23
Quote: Martijn767 - 4 april, 2013 (13:35)
Quote: aarb - 4 april, 2013 (09:46)Ik begrijp je zorg, ik heb zelf ook wel is moeite gehad bij minimale wind en veel tegengestelde stoming kom je zeer lastig bij je board(lees:niet). Ik ben bepaald geen beginner. Je kunt twee ty raps tussen je leash en board doen. Wordt de kracht te groot breekt eerste de kortste en dan de langere. Oke, dan ben je alsnog los van je board maar dit gebeurd maar heel zelden, en zo word het nooit gevaarlijk. De reden dat het gevaarlijk wordt is dat je board als anker gaat werken en dan een kwart slag draaid en je in gaat halen. Dit gebeurd maar heel af en toe. Ik gebruikte trouwens een gewokkelde leash en een rolleash aan elkaar. Succes.Nu vaar ik alleen nog met een waveboard en die ligt meer op het water waardoor je het probleem niet meer hebt.Ja dit is echt de beste tip van 2013, wat zeg ik... de beste tip OOIT!Doe gewoon een tierap er tussen......Ik dacht dat het wel duidelijk was.... GEWOON NIET DOEN!!Leer gewoon goed bodydraggen en je hebt nooit een probleem.Als je niet meer bij de board kunt komen, vanwege stroming of wat dan ook.Ga dan naar de kant, loop een stuk in de goede richting en ga dan weer bodydraggend het water in naar je board.
Het tyrap idee is nog niet zo gek, mocht het board bij een crash als anker werken, dan breekt het tyrapje (soort breek koortje) en zal het board niet richting jou gekatepult worden. Je kunt natuurlijk ook iets anders dan een tyrap gebruiken, wat bv. bij een kracht van 10 kg bezwijkt. De maximale kracht kan je eenvoudig bepalen door de leash aan een vast punt te monteren en je leash met board volledig uit te trekken en kijken bij hoeveel kracht het board in staat is om in de nabijheid van het vaste punt te komen. Als het breekpunt van jou breekkoortje lager is dan zit je safe (lees; kan het board niet tegen je lijf aankomen)

Jou verhaal is aardig hoor, maar als je met een vlieger in diep water aan het stoeien bent, dan heb je eenvoudigerwijs geen tijd om continu de plaats van je board te bepalen, laat staan als je weer terug bent op het strand om dan je board weer te spotten...

Lees maar eens op dit forum hoeveel mensen hun board kwijt raken. De kans om je board kwijt te raken, of om lang in het koude water te moeten bodydraggen is veel groter dan de kans om letsel op te lopen doordat je gebruik maakt van een boardleash.

Het risico (=kansxgevolg) is door het gebruik van een boardleash natuurlijk altijd aanwezig. En serieus letsel (gevolg) is natuurlijk veel ernstiger dan een board kwijtraken...

MartjeB 04 April / 2013 / 16:10
Ook die korte rolleash kan uiteindelijk over je bar terecht komen; Gooi je kite maar in het water, laat je board door je lijnen drijven en relaunch de kite.

Zolang je af en toe nog onverwacht achter je kite aanvliegt, zou ik die leash niet doen.

Ook dat trekbandje vertrouw ik niet. Ik denk dat het al breekt als je board achter je aan sleept en als je dan een dikkere neemt, krijg je m alsnog voor je kop.

Als je dan zonodig die leash gebruikt, bescherm dan je hoofd met je armen als je weer boven water komt na een katapult.

dunkel 04 April / 2013 / 16:58
tuurlijk, naast tyraps raad ik ook aan om de golfhoogte op te meten zodat je weet welke krachten er op gaan treden, want: dikke golven dan ook dikkere tyraps. Zo kan je met elke golfhoogte de juiste tyrap kiezen. prachtig. Wat raar dat hier niemand op is gekomen, wat raar dat niemand hier aan kansberekening doet en wat raar dat jij de enige bent die een leash wil. Je zal wel gelijk hebben dan.

dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)

Icarus1984 04 April / 2013 / 17:21
Et1961 als je het blijkbaar toch beter weet waarom vraag je dan om advies?
En kun je aangeven met wat voor materiaal (kite, board en wetsuit) je vaart en waar dan weten we welke ..... we moeten vermijden als we je zien?
At the End of the day, life should ask us, 'Do you want to save the changes?'

Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)