Herrie had een 5 sterren sessie in Prea met maar liefst 20 - 25 knots op zijn Wainman Hawaii Rabbit Smoke (2012)
Icarus1984 had een 4 sterren sessie in Zandmotor met maar liefst 15 - 19 knots op zijn F-One Bandit 8 (2015)
kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)
et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)
et1961 had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 18 - 24 knots op zijn Crazy Fly Sculp (2017)
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
djeverest had een 4 sterren sessie in Scheveningen met maar liefst 14 - 20 knots op zijn F-One Bandit V (2012)
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
dunkel had een 3 sterren sessie in Langevelderslag met maar liefst 17 - 23 knots op zijn Airush Union (2019)
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
wazzaah had een 5 sterren sessie in Terschelling Groene Strand met maar liefst 10 - 11 knots op zijn Vari Condor (2013)
kite2fly had een 4 sterren sessie in Oostvoornse meer met maar liefst 14 - 17 knots op zijn Zian Aquila (2013)
Woodmaster had een 5 sterren sessie in IJmuiden met maar liefst 39 - 62 knots op zijn Naish Pivot (2020)
Registreerde: 16 February 2013
tuurlijk, naast tyraps raad ik ook aan om de golfhoogte op te meten zodat je weet welke krachten er op gaan treden, want: dikke golven dan ook dikkere tyraps. Zo kan je met elke golfhoogte de juiste tyrap kiezen. prachtig. Wat raar dat hier niemand op is gekomen, wat raar dat niemand hier aan kansberekening doet en wat raar dat jij de enige bent die een leash wil. Je zal wel gelijk hebben dan.
Als iets een bepaalde treksterkte heeft dan breekt het bij overschrijding van die trek/breeksterkte. Dat kan heel simpel aangetoond worden met trekproefjes, misschien ooit gedaan tijdens de practicum les, of lag je daar ook te snurken?
Als ik een bv. een nylon vislijn van 50/00 mm statisch belast met een gewicht (je mag het ook kracht noemen, daar volgens de natuurkunde F=m.a) dan zal het lijntje bij een bepaald gewicht breken. Deze trekkracht wordt trouwens door de fabrikant van de lijn op het rollteje vermeld. Aangeduid in kg (m.g, waarbij m de massa is en g de versnelling van de zwaartekracht).
Als ik vervolgens van dat zelfde rolletje een nieuw stukje lijn pak, dan zal het wanneer het weer belast wordt, ongeveer op dezelfde belasting breken. Ongeacht hoe hard het waait buiten of hoe hoog de golven zijn.
Als ik het zelfde lijntje dynamisch zou belasten, bv. door er een stevige ruk aan te geven, dan breekt dat zelfde lijntje veelal eerder. In de praktijk zal er op een boardleash een combinatie van statische en dynamische belastingen uitgeoefend worden.
De grootste belasting -in dit geval op de leash- vindt plaatst op het moment dat er het meeste spanning op de leash staat. Deze situatie doet zich voor als het board geremd wordt, doordat het bv. voor een deel in het water bevindt terwijl er aan de andere kant van de leash getrokken wordt. In dit geval omdat de vlieger de persoon waar de leash aan bevestigd zit, een richting opgaat die het board door de weerstand van het water niet kan volgen. Tjee wat een verhaal om zoiets simpels uit te leggen.... Als je bovenstaande kunt volgen dan begrijp je ook dat het breeklijntje (mits juist gedimensioneerd) zal breken wanneer een dergelijke situatie voordoet. Dus ongeacht hoe hoog de golven zijn!
Ik moet toegeven dat bij grotere golven de weestand die het board in het water ondervindt veelal groter zullen zijn dan bij vlak water. Maar dat ga ik verder niet uitleggen...