Oefenen, oefenen, oefenen.
Tips: schouders recht, kijken waar je heen wilt (upwind), board plat proberen te houden en upwind sturen, waardoor je met je finnen beter hoogte kan lopen/houden.
Kite niet op 12h met terug lopen maar 3h of 9h.
En oefenen, oefenen, oefenen.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
Probeer jezelf voortdurend in te laten halen door je kite, dat heeft mij destijds geholpen. En verder opletten op je houding, schouders in de richting waar je heen vaart, voorste been strekken. Zorg dat je niet in de poephouding vaart en alleen maar aan je bar hangt. Vooral de spanning op je powerlijnen houden en je stuurlijnen zijn dan alleen om te sturen, daar staat veel minder spanning op. En dan al die kracht overbrengen op de rail van je board.
Hoop dat het helpt. Materiaal (maat van de kite, breedte van je board) en windsnelheid spelen natuurlijk ook een rol. Ik ga er van uit dat je voldoende gepowered vaart.
Oli4k had een 4 sterren sessie in Wijk aan Zee met maar liefst 23 - 34 knots op zijn Airush DNA (2013)
Naast techniek heeft het ook deels met materiaal en getij te maken. Even je oude instructeur vragen of tie nog even meekijkt.
Gear is naar mijn idee goed en ik vaar gepowered, soms moet ik even wat insturen om mijn snelheid te houden maar dat lijkt mij niet de factor wat hier speelt.
Vaak als ik ook probeer te hangen en aan te kanten sta ik in 1 keer stil. het is maar net wat oli4k zegt, het zal wel oefenen, oefenen en oefenen zijn aangezien ik pas een 2 maanden nu redelijke vooruitgang heb( mischien mag ik niet klagen:P)
Proactief over golven/golfjes heen springen/hoppen.
Dus niet afwachten tot je (door je eigen snelheid) op de punt gelanceerd word.
Maar zelf een klein sprongetje maken, over het topje van de golf heen.
Hierdoor hou je controlle en heb je minder ongewenste airtime.
(elk moment dat je board het water niet raakt, verlies je hoogte)
Bij de afzet van dat sprongetje, kun je zelfs nog een beetje extra upwind insturen.
Hierdoor rem je iets af en word ook je proactieve sprong minder hoog.
Dit constant insturen en afzetten, kost je meer inspanning en energie, dan wanneer je jezelf maar lekker rechtdoor mee laat trekken.
Als je wilt hoogte lopen moet je niet te veel hangen. Rechtop staan, voorste been bijna gestrekt, lichaam indraaien (dus upwind kijken en zowel schouders als heupen indraaien). Kijk naar een punt want bijna belachelijk hoog aan de wind is. Je haalt dit punt niet, maar dat maakt niet uit.
Laatste tip: eerst downwind snelheid krijgen, dan indraaien en bar iets minder druk geven, zodat je kite meer aan de rand van het windvenster komt te staan.
+1 voor wat Magic Ed zegt, standaard tip bij les.
Als je voldoende controle hebt om met 1 hand te sturen (achterste), probeer dat dan aangezien je gemakkelijker en ongewrongen je heup en schouder kan indraaien naar voor en upwind. Voor mij maakte dit veel verschil...
Boardmagician had een 3 sterren sessie in Sardinia, Porto Pollo met maar liefst 28 - 40 knots op zijn Core GTS2 (2013)
Goed, makkelijk hoogte lopen/varen heeft met verschillende dingen te maken. Bij harde wind is dat voor de meesten niet zo moeilijk. (met harde wind is het voor sommigen zelfs lastig om gecontroleerd downwind te gaan ) Bij harde wind is het meestal gewoon hoogte "trappen" wat overigens best wel vet kan zijn..... Met minder harde wind komt het er op aan of je hoogte kunt "varen" .
( Ik neem aan dat je het windvenster kent) Als je vlieger diep in het in het windvenster staat heb je veel "pull downwind" . Hoe meer je vlieger (links of rechts) in het hoekje van het windvenster komt te staan hoe minder "pull downwind" = makkelijker hoogte varen. Hoe vlakker je profiel van de vlieger is, hoe makkelijker hij naar het hoekje van het windvenster gaat. Dat is dus afhankelijk van het type vlieger dat je vliegt maar ook , en dat is best wel belangrijk, hoe meer jij je bar aantrekt des te "boller" wordt het profiel van je vlieger. Dus de bar maximaal van je af, depoweren, zodat je nog net lekker kunt varen....
Met een groter board is het, met minder wind al wat makkelijker om hoogte lopen. Met harde wind wordt je er met een groter board eerder vanaf geblazen....... Probeer met minder wind het board zo "plat mogelijk" te varen. Probeer "upwind" een vast punt aan de horizon te vinden en richt je daar op, letterlijk! Je draait hierdoor nu je hele lichaam inclusief je board "upwind"
En als je de techniek / je vlieger en boardje goed door hebt dan begint het grote "tactische spel" wat in het courseracen en de ultieme lowend sessies zo'n grote rol speelt. Kijk naar het water, herken de "stroken" waar vaak wat meer/minder wind inzit. Op zee lees je de golven en maak je iedere keer razendsnel een plannetje: deze golf pak ik iets downwind om daarna met de opgebouwde snelheid door/over de volgende. Soms neem je even je verlies ( ff downwind mee omdat je anders net in die ene golf uitkomt of omdat net ff de wind er uit kakt ) om toch door te varen. Zorg ervoor dat je op zee op de hoogte bent van de eventuele stroming. Dat kan zowel in positeve als negatieve zin erg veel uitmaken! Is de stroming tegengesteld aan de windrichting dan kun je daar je voordeel meedoen. Is de stroming gelijk aan de windrichting kan het snel een stuk lastiger worden. 's ochtends of 's middags op 1 locatie het water op maakt soms al veel uit.
En als het echt niet lukt dan is er gewoon te weinig wind/ een te kleine vlieger / teveel stroming / te klein board / ben je zelf te zwaar enz
Ow ja , nog ff een tip: hoogte lopen is niet voor iedereen even makkelijk. Als anderen je dan op het water geen / weinig ruimte geven wordt het dan al snel helemaal lastig. Kijk goed om je heen en geef , als jij lekker gepowerd downwind door de branding terug komt de jongens en meisjes die naar buiten gaan de ruimte. Sta je , in ondiep water, ff stil? Parkeer je vlieger links of rechts naast je vlak boven het water dan kan iedereen er langs.
Er zit een gat in je bar, mik daar met je plassertje op. Dan is je houding goed.
topic niet gelezen, dus wss dubbel:
Kont naar voren, tenen naar je kin krullen(hakken in board zetten), schouders naar achter en niet naar de kite kijken.
Morres had een 0 sterren sessie in Harlingen met maar liefst 0 - 0 knots op zijn Gaastra Jekyll (2013)
Als je al lekker heen en weer kan varen, neem een les van een uurtje. Je instructeur kan zien wat je fout doet en je corrigeren. Vaak leer je in een uur meer dan dat je zelf leert in een maand.
Verbaast me dat er nog niets gezegd is over kite positie...
@Vliegbanaan waar heb je je kite hangen in het windvenster als je vaart?
Beter lezen jojo, idefix snijdt het aan.
Djee had een 3 sterren sessie in Bloemendaal met maar liefst 22 - 34 knots op zijn Ozone Reo (2016)
als ik naar links ga heb ik hem meestal op 10 richting 11 en naar rechts op 2 richting 1
Lager houden wil ook wel helpen, kan je harder aankanten.
Dobbelsteen had een 3 sterren sessie in Oostduinkerke met maar liefst 12 - 16 knots op zijn North Rebel (2009)
Eerst snelheid opbouwen is heel belangrijk.
Als je te langzaam gaat loop je ook moeilijk/geen hoogte.
Zeker met wat minder wind is het wat lastiger (zoals al genoemd, harde wind is bijna vanzelf hoogte lopen).
Board plat houden zie ik staan, mijn ervaring is juist board goed aankanten, je hakken naar beneden duwen en tenen naar je kin. Voorste been gestrekt houden, achterste iets gebogen.
Wat ook kan helpen (beste tip die ik ooit kreeg), is je achterste voet ietsje uit je voetband laten glijden, waardoor je met je hak automatisch wat meer druk op de achter/onderkant van je board kan houden. Deze techniek gebruik ik nog steeds bij weinig wind.
En natuurlijk kijken waar je heen wilt, en bewust met je lichaam indraaien.
Kite op 10 of 2 uur, of liever ietsje lager, en dan als je genoeg snelheid hebt tegen de wind in sturen met je board.
Bij het insturen van je board zoeken naar het punt waarbij je net geen snelheid verliest, dus de snelheid erin houden maar wel tegen de wind insturen.
Het is even zoeken en vooral veel oefenen. Een paar keer met wat hardere wind, lekker gepowerd varen, dan gaat het wat makkelijker. En dan later weer goed oefenen met wat minder wind. Dat komt wat precieser, dus wat technisher/moeilijker.
En vooral veel oefenen natuurlijk.
Succes
Gyttja had een 4 sterren sessie in Hoekipadijk met maar liefst 20 - 31 knots op zijn Vantage Vulture (2019)
De beste tip die ik ooit kreeg was van Marc bij Always Windy in Turkije. Hij liet me bij relatief weinig wind mijn voorste been juist een beetje buigen. Dit brengt het gewicht automatisch een klein beetje naar voren. Daardoor is er ineens zomaar 15cm extra rail in het water. Dat scheelt enorm.
Als je in je low-end vaart moet je idd af en toe je voorste been niet helemaal strekken, maar als je goed gepowerd vaart gewoon continu je voorste been gestrekt houden
Toen ik begon probeerde ik te snel up wind te gaan waardoor ik de snelheid er uit haalde. ik kreeg de tip om pas op te sturen als ik dacht dat ik al te snel ging. En als je op snelheid bent de bar wat verder van je af wil ook wel eens helpen. Succes
MarkVP had een 4 sterren sessie in Neeltje Jans met maar liefst 23 - 29 knots op zijn SlingShot TD2 (2007)
ik herinner me dat ik zoveel jaren een klik maakte door te proberen letterlijk mijn board naar toe te trekken met mijn voorste voet
Nou heren, gister is het me gelukt om me hoogte te houden en zelfs hoogte te winnen:)
Voorste been in de vaarrichting gestrekt achterste been gebogen houden, beste tip voor de beginner.
Verder niet je kite te veel depoweren als het te snel gaat of te zwaar wordt, maar zorgen dat je zo hard mogelijk de kracht van de kite met je benen wegdrukt op je board, waardoor je kite ook meer de hoek in gaat en jij dus meer upwind, en snelheid afneemt.
Registreerde: 29 April 2015
Hallo allemaal,
Ik merk dat als ik aan het varen ben dat ik ontzettend veel hoogte verlies. Dit is erg vervelend want ik kan nog niet upwind varen.
Ik heb mijzelf geprobeerd aan te leren om op een punt te focussen en proberen daarna toe te varen.
Mischien hebben jullie handige tips om weer op de zelfde plek weer terug te komen zonder dat ik steeds na 10 minuten weer een een kwartier kan sjouwen met de kite op 12?
Alvast bedankt